Gå til innhold

Barn i joggebukse & caps i barnetoget på 17. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med at flere har lest denne i dag:

http://www.dagbladet.no/kultur/hei-du-bunadskledde-dame-som-sto-bak-meg-i-kongens-gate-i-kristiansand-pa-selveste-17-mai/67612590

I stedet for å skrive innlegg kunne hun heller konfrontert denne dama hvis det var så ille. 

Jeg har hatt endel å gjøre med steinerbarn og kjenner meg ikke igjen i måten hun omtaler dem på. Man skulle tro det var en spesialskole for de mindre utviklede. Ja, de er sære, men foreldrene er ofte de verste og kan være svært vanskelige og omgås. 

Alle kan finne noe penere enn joggebukse på 17. mai. 

Dette er nok en mor som bare ville i avisen. 

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ett godt poeng- nemlig at det ikke er sikkert barnet har noe annet å gå i.

Ellers enig med deg i hvordan hun framstiller "steinerbarn"

Anonymkode: f4cd3...77c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt forhold til Steinerskolen er begrenset, kjenner grunnfilosofi, vet st Stiltenbergene gikk der, men har ingen oppfatning av om barna er slik eller sånn.

Men jeg er enig med moren som skrev innlegget, og synes denne bunadskledde damen burde vite bedre enn å uttale seg slik. Man ser jo voksne bryte "kleskoder" på 17/5, men jeg mener det viktigste er å delta. Jeg ville også reagert på denne bunaddamens kommentarer, men det er ubehagelig å konfrontere fremmede, og man vet aldri hvor en slik diskusjon bærer avsted, man ønsker jo ikke p krangle med fremmede heller. Dessuten kan det være flere som har godt å av påminnelse om hvordan de selv dømmer og legger opp til lobbing. Eneste er at kronikken var unødvendig lang, Aftenposten kunne gått ha kuttet halvparten, skjønte poenget etter to avsnitt. 

(Ref en tråd her om familie som holdt seg hjemme, tok heller en fridag med ungene og subbet rundt i joggebukser, så film og spiste godteri - skikkelig evige trash som ikke reflekterer over dagens innhold og ikke tenker over at de fratar barna en viktig innsikt og kulturarv. Bedre da å delta, om de så må gå i komfy klær). 

Anonymkode: 13713...dbc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mulig barnet selv ønsket å gå kledd slik?

Anonymkode: 117ab...adf

• Liker 4
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ett godt poeng- nemlig at det ikke er sikkert barnet har noe annet å gå i.

Anonymkode: f4cd3...77c

Foreldrene betaler skolepeger for å ha barna på Steiner, da har de også råd til å kle barna i noe annet. Årlige kostnader for en elev kan komme opp i nesten 20 000 kr. pr. år. Dette harmonerer ikke.

Dessuten, å kle barna riktig handler også om sosial trening. Ellers får man voksne menn som ikke kan kle seg jmf. en annen aktiv tråd her for noen dager siden. 

Endret av Antoinette
  • Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, Antoinette skrev:

Foreldrene betaler skolepeger for å ha barna på Steiner, da har de også råd til å kle barna i noe annet. Årlige kostnader for en elev kan komme opp i nesten 20 000 kr. pr. år. Dette harmonerer ikke.

Dessuten, å kle barna riktig handler også om sosial trening. Ellers får man voksne menn som ikke kan kle seg jmf. en annen aktiv tråd her for noen dager siden. 

Dette.

Hun ble så provosert over kommentaren at hun måtte skrive et innlegg hos Dagbladet, men hadde ikke baller nok til å snu seg og si at hun fant kommentaren upassende? Nei vettu hva! Hadde denne damen sagt det direkte til barnet kunne jeg kanskje vært enig. Har man råd til å betale skolepenger på Steinerskolen har man også råd til å kjøpe en jeans til barnet. Jeg sier ikke at alle skal blåse 40K på en bunad, men joggebukse i et 17.mai tog hører ikke hjemme noen plass. Det handler om sosial trening og at barna også skal forstå at dette er en festdag. 

I tillegg får hun Steinerskolen til å fremstå som en skole for tilbakestående barn og dette er veldig feil! Har ikke Dagbladet noen som helst form for sensur lenger?

• Liker 11
Skrevet

Det var en veldig rotete artikkel, og merkelig med all Steinerskole-praten. Gikk selv på Steinerskolen, og synes det er rart hvordan hun implisitt får det til å virke som en skole for barn med spesielle behov? :huh:

Jeg er jo forsåvidt enig i at det ikke er noen vits i å dømme hva barn går med på 17. mai. Ja, det er en dag man burde pynte seg, men man kan ikke vite hvorfor akkurat det barnet gikk med joggebukse. Men det er ikke noe med Steinerskolen som tilsier at det er mer normalt at folk ikke kan pynte seg hvis man går der.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En fin dongeribukse og en fin genser har nok de fleste. Det bør gå ann å kle seg litt finere enn joggebukse og caps på en festdag. .. Det har med sosial trening og gjøre,  og ingenting med økonomi.  Da er man bare vanskelig!  

Synes artikkelforfatter har bommet kraftig.  Ja, det var skikkelig dårlig å kommentere andres påkledning av dama som beskrives,  men resten henger ikke på greip.....

Anonymkode: 27e5c...7fe

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fin dongeribukse og en fin genser har nok de fleste. Det bør gå ann å kle seg litt finere enn joggebukse og caps på en festdag. .. Det har med sosial trening og gjøre,  og ingenting med økonomi.  Da er man bare vanskelig!  

Synes artikkelforfatter har bommet kraftig.  Ja, det var skikkelig dårlig å kommentere andres påkledning av dama som beskrives,  men resten henger ikke på greip.....

Anonymkode: 27e5c...7fe

Enig. Har man dårlig råd så finnes det faktisk veldig mye som omtrent gies bort på finn.no eller facebook. Enig i at dama burde holdt kjeft, men hvorfor i alle dager skal Steinerskolen draes inn? Det er vel ett fett hvilken skole dette barnet tilhørte. Hun får det til å virke som om Steinerskolen er fyldt opp med barn med diagnoser fra sosialt tilbakestående familier. Dette stemmer overhodet ikke!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Antoinette skrev:

Regner med at flere har lest denne i dag:

http://www.dagbladet.no/kultur/hei-du-bunadskledde-dame-som-sto-bak-meg-i-kongens-gate-i-kristiansand-pa-selveste-17-mai/67612590

I stedet for å skrive innlegg kunne hun heller konfrontert denne dama hvis det var så ille. 

Jeg har hatt endel å gjøre med steinerbarn og kjenner meg ikke igjen i måten hun omtaler dem på. Man skulle tro det var en spesialskole for de mindre utviklede. Ja, de er sære, men foreldrene er ofte de verste og kan være svært vanskelige og omgås. 

Alle kan finne noe penere enn joggebukse på 17. mai. 

Dette er nok en mor som bare ville i avisen. 

Hun burde sende bekymringsmelding til Barnevernet på Steiner-barn i vanlige hverdagsklær på 17.mai.

Forøvrig, undres hva Jens Bjørneboe ville ha sagt.

For ikke å snakke om Ari Mikael og Martha Louise som har tre (3) Steiner-barn.

Anonymkode: d732b...bd6

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig barnet selv ønsket å gå kledd slik?

Anonymkode: 117ab...adf

Det er sikkert mulig. Da er det foreldrene sitt ansvar å lære banet riktige kledskoder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva vet vi, kanskje barnet har en funksjonshemming eller kneskade som gjør at han ikke kan bruke annet tøy?

Anonymkode: 80248...1a6

• Liker 3
Skrevet

Ser i diskusjonsfeltet til dagbladet at alle er overbevist om at dette barnet har en diagnose eller at foreldrene er fattige. Sikkert kult for foreldrene eller familie (eller barnet) å lese dette. Sikkert ikke så mange barn i joggebukse fra Steinerskolen i 17.mai toget i Kristiansand....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne vært mamman til barnet i joggebukse. Han går ikke på Steinerskolen, vi har råd til å kjøpe penklær og jeg synes det er hyggelig å pynte seg på 17mai. Men jeg har et barn med autisme og mange med autisme har sensoriske utfordringer og har vansker med å ha på klær de ikke er vant med. På en dag som 17 mai er det voldsomt mange utfordringer for ham og vi feirer ikke som alle andre. Men vi dro en liten tur til byen for å kjøpe is.. i joggebukse... Jeg har mange ganger ønsket at det ikke var sånn og jeg må innrømme at jeg har tenkt på hva andre tenker...

Vil bare minne om at ofte er det en god grunn til at folk velger å gjøre ting litt annerledes,,,

Anonymkode: 8a671...a98

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Sirah skrev:

Ser i diskusjonsfeltet til dagbladet at alle er overbevist om at dette barnet har en diagnose eller at foreldrene er fattige. Sikkert kult for foreldrene eller familie (eller barnet) å lese dette. Sikkert ikke så mange barn i joggebukse fra Steinerskolen i 17.mai toget i Kristiansand.  

Men..hvis det skulke være sant at noen er fattige så kjøper de vel ikke avisen? 

De kongelige barnebarna går jo i Steinerskolen og der er ikke klærne som betyr mest! Det er hva som bor inne i mennesket som betyr mest og hvordan man er som person.

Hvis ikke må jo alle Steinerskolebarn meldes som bekymring til Barnevernet, 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne vært mamman til barnet i joggebukse. Han går ikke på Steinerskolen, vi har råd til å kjøpe penklær og jeg synes det er hyggelig å pynte seg på 17mai. Men jeg har et barn med autisme og mange med autisme har sensoriske utfordringer og har vansker med å ha på klær de ikke er vant med. På en dag som 17 mai er det voldsomt mange utfordringer for ham og vi feirer ikke som alle andre. Men vi dro en liten tur til byen for å kjøpe is.. i joggebukse... Jeg har mange ganger ønsket at det ikke var sånn og jeg må innrømme at jeg har tenkt på hva andre tenker...

Vil bare minne om at ofte er det en god grunn til at folk velger å gjøre ting litt annerledes,,,

Anonymkode: 8a671...a98

Da var det nok fint at ditt barn ikke fikk undersøkelsessak fra Barnevernet : ) 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet vi, kanskje barnet har en funksjonshemming eller kneskade som gjør at han ikke kan bruke annet tøy?

Anonymkode: 80248...1a6

Men folk tenker ikke det når de ser et slikt Steinar-barn på 17.mai: de tenker "stakkars barn, foreldrene har ikke pyntet ham til 17. mai, uff, hva er navnet deres, så kan vi fakse en bekymringsmelding til Barnevernet".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Librarian skrev:

Men det er ikke noe med Steinerskolen som tilsier at det er mer normalt at folk ikke kan pynte seg hvis man går der.

Jo, det er nettopp noe som tilsier at Steinerskolebarn ikke pynter seg.

Antroposofien sier at overfladiske ting/klær ikke er så viktig og at hvordan man er og oppfører seg betyr mest. Å pynte seg betyr å innordne seg et kapitalistisk samfunn, ihht de alternative. 

17. mai blir bare småborgerlig mener Steinerskolen. 

I denne skolen går kongens barnebarn.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men..hvis det skulke være sant at noen er fattige så kjøper de vel ikke avisen? 

De kongelige barnebarna går jo i Steinerskolen og der er ikke klærne som betyr mest! Det er hva som bor inne i mennesket som betyr mest og hvordan man er som person.

Hvis ikke må jo alle Steinerskolebarn meldes som bekymring til Barnevernet, 

Det var et godt poeng 😂

Jeg er jo helt enig i at det er hva som bor inne i mennesket som betyr mest. Alikevel må man jo følge de sosiale kodene som finnes rundt oss. Man pynter seg på 17.mai, i festlige lag og andre "høytidelige" sammenkomster. Jeg sier på ingen måte at man skal bruke 40,000kr på en bunad, men de aller fleste av oss klarer å rote frem en litt penere bukse og genser til denne dagen. Joggebukse hører kort og greit ikke hjemme og signaliserer at man ikke bryr seg. Men igjen, ingen regel uten unntak. 

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor hun skulle dra Steinerskolen inn i innlegget sitt da det ikke finnes relevant. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nuvel, så mange som hadde "pyntet" seg til 17 mai der vi var som ikke så ut. Smaken er som baken. Tenkte dette i mitt stille sinn men det er da ikke min bisniss hva folk synes er festbekledning. 

Anonymkode: edd6e...da1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...