AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Hele plenen er full av denne - hva er det? Kan ikke huske at det var så mange av de i fjor. Blir nok borte ved første plenklipp, men de er fine, og kanskje man kan tørke de til te eller noe sånt? Anonymkode: 6f692...d42
Soleklart Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 Ved første øyekast minner det meg om fjelltistel, men er langt fra sikker. Vet ikke om de kan brukes til noe, men de lukter nydelig.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Tenkte på legeveronika, men den skal ha taggete blad. Din har slette blad, men hårete. Kanskje en annen type veronika. Litt lettere å si når blomstene har kommet ut? Anonymkode: 1832f...46d
Uglen Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 For min del synes jeg de minner om en type forglemmegei, men er usikker. Du kan jo spare en tue og se hvordan blomstene er når de slår ut? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 Ja, det kan du ha rett i, Uglen! (Forglemmegei) Anonymkode: 1832f...46d 1
Minya Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 Det er ikke hverken forglemmeiei eller legeveronika, men en jonsokkoll av noe slag. Det latinske navnet er Ajuga, så bildegoogle det og se de bildene som kommer opp. Jeg synes ihvertfall de er close enough til det du la ut her. 1
PaperFlower Skrevet 20. mai 2017 #8 Skrevet 20. mai 2017 3 minutter siden, Minya skrev: Det er ikke hverken forglemmeiei eller legeveronika, men en jonsokkoll av noe slag. Det latinske navnet er Ajuga, så bildegoogle det og se de bildene som kommer opp. Jeg synes ihvertfall de er close enough til det du la ut her. Men bladene er jo helt forskjellige? (Nå er jeg ingen ekspert på planter, men Google-søket ga meg det inntrykket iallefall.) Skal jeg tippe ut ifra bladene til bildet til trådstarter ligner det mye mer på forglemmegei enn jonsokkoll, synes jeg. Spesielt med de pittesmå "hårene" på planten. Det virker som den ikke har blomstret enda. Se på dette bildet fra Wikipedia. Jeg synes både fargen og utseendet på knoppen ligner på ditt bilde, trådstarter. (Se gjerne på andre bilder på Google også, og se om du synes de ligner. Husk bare at det finnes forskjellige typer forglemmegei, så hvilken type det eventuelt er kan jeg ikke svare på.) Trådstarter, prøv å plukk opp en liten plante, spesielt blomsten, og se om den setter seg fast i tøy. Forglemmegei vil alltid sette seg fast i tøy hvis jeg har fortstått det riktig. Det gjør iallefall våre forglemmegei som vokser rundt huset. Som sagt så kan jeg så lite om planter at jeg kan ikke si sikkert om det gjelder alle typer forglemmegei. Hvis det er forglemmegei. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 Det eneste forslaget foreløpig som ikke virker helt usannsynlig med tanke på bladformen og fasongen på blomsterstanden er forglemmegei, men jeg er slett ikke sikker på at det er forglemmegei heller. Jeg synes liksom bladene virker litt for spisse? Men som Uglen sa finnes det jo flere forskjellige typer, og det er sikkert lettere å svare når de springer ut. Anonymkode: 9d169...97c
Simbyxor Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 Synes også det ser ut som forglemmegei, men det var da fryktelig sent for dem å ikke ha blomstret enda? Jeg har endel, og de har blomstret leeenge.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 2 timer siden, Simbyxor skrev: Synes også det ser ut som forglemmegei, men det var da fryktelig sent for dem å ikke ha blomstret enda? Jeg har endel, og de har blomstret leeenge. Ikke egentlig, det kommer jo helt an på hvor man bor. Jeg bor på Østlandet et godt stykke unna kysten, og her er de ikke i nærheten av å blomstre enda. Men de er nok tidligere ute langs kysten. Anonymkode: 9d169...97c
Simbyxor Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke egentlig, det kommer jo helt an på hvor man bor. Jeg bor på Østlandet et godt stykke unna kysten, og her er de ikke i nærheten av å blomstre enda. Men de er nok tidligere ute langs kysten. Anonymkode: 9d169...97c Da bor vi samme sted
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 Herlig med så aktiv deltakelse her! Jeg er litt rådvill...fant ikke den som så ut til å blomstre i blålilla, men her ser det ut til å komme hvite blomster: Det må være den samme, med mindre vi har to veldig like blomster, med ulik blomstring, over hele plenen. Anonymkode: 6f692...d42
PaperFlower Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 6 timer siden, Simbyxor skrev: Synes også det ser ut som forglemmegei, men det var da fryktelig sent for dem å ikke ha blomstret enda? Jeg har endel, og de har blomstret leeenge. Jeg bor i Trøndelag, 10 minutter unna kysten. Har ikke sett noen blomstre her enda. Faktisk så er det ikke mer enn en uke siden alt begynte å bli ordentlig grønt. Trådstarter, jeg tror det kan være lurt å la en eller to planter stå igjen, så får du sett det når de endelig blomstrer. Jeg holder fortsatt en liten knapp på forglemmegei, så det hadde vært spennende å se om jeg har rett eller feil! Om det nyeste bildet er den samme planten som i bilde nummer 1 er jeg litt usikker på, siden jeg synes bladene ser litt forskjellige ut. Men kanskje det har med at det er vanndråper på den første, og ingen på den andre - og at det gjør at de bladene på bilde nummer to ser hakket mer fluffy ut. Det finnes hvite forglemmegei altså, men som sagt så synes jeg bladene ser litt forskjellige ut. Men kanskje er bladene til de hvite forglemmegei-plantene annerledes uansett? Håper noen som har mer greie på planter enn meg kan avkrefte eller bekrefte noe av det jeg siter. 1
Simbyxor Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 7 minutter siden, PaperFlower skrev: Jeg bor i Trøndelag, 10 minutter unna kysten. Har ikke sett noen blomstre her enda. Faktisk så er det ikke mer enn en uke siden alt begynte å bli ordentlig grønt. Trådstarter, jeg tror det kan være lurt å la en eller to planter stå igjen, så får du sett det når de endelig blomstrer. Jeg holder fortsatt en liten knapp på forglemmegei, så det hadde vært spennende å se om jeg har rett eller feil! Om det nyeste bildet er den samme planten som i bilde nummer 1 er jeg litt usikker på, siden jeg synes bladene ser litt forskjellige ut. Men kanskje det har med at det er vanndråper på den første, og ingen på den andre - og at det gjør at de bladene på bilde nummer to ser hakket mer fluffy ut. Det finnes hvite forglemmegei altså, men som sagt så synes jeg bladene ser litt forskjellige ut. Men kanskje er bladene til de hvite forglemmegei-plantene annerledes uansett? Håper noen som har mer greie på planter enn meg kan avkrefte eller bekrefte noe av det jeg siter. Da bor du mer nord enn meg. Her er det 18-20 grader for tiden.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 TS her, holder til litt "innover" fra Bergen. Det er varmt og grønt her nå, men våren kom sent og plutselig. Skal se til å ta vare på noen. Unnskyldninger mot å klippe plenen er da kjærkommen også, hehe. Anonymkode: 6f692...d42
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #17 Skrevet 31. mai 2017 De som trodde at det var forskjellige planter hadde nok rett: Jeg så ikke nøye nok etter. Her er vekstene slik de fremstå like før plenklipp: Anonymkode: 6f692...d42
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #19 Skrevet 31. mai 2017 5 timer siden, Million skrev: Den siste der, ser jo ut som forglemmegei? Det nederste bildet er av forglemmegei, ja. De to første bildene ser ut til å være to forskjellige typer planter, men med ganske like små hvite blomster. (Planten på bilde nr. 1 går igjen i bilde nr. 2 også, f.eks. i nedre venstre hjørne, men mesteparten av bilde 2 består av en plante med mye rundere blader enn planten på bilde 1, som har lengre og spissere blader.) Jeg vet dessverre ikke hva noen av disse to heter. Anonymkode: 9d169...97c 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #20 Skrevet 31. mai 2017 Ok, takk for å være med på gjetteleken! Jeg lurte først på om jeg skulle spare noen av disse, men var til slutt for sliten til å grave og bare kjørte over med klipperen. Artig dog, hva som dukker opp når man lar være å pleie plenen. Anonymkode: 6f692...d42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå