Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et intervju om ikke så lenge, og jeg ønsker å være godt forberedt (også å gi inntrykk av det). Jeg vet at det er vanlig å ta med relevante papirer, men jeg er midt i utdannelsen og har ikke noe tidligere arbeidserfaring. Jeg har dermed ikke noe vitnemål eller attester å vise til. Hva gjør man i min situasjon?

Anonymkode: 6d5a7...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar med meg 2 kopier av vitnemål og attester samt søknaden min og stillingsutlysningsteksten. Selv om du ikke har attester bør du ta med karakterutskrift. Grunnen til at jeg har med meg to kopier er slik at jeg kan gi intervjuer et eksemplar og fortsatt ha et å se på selv. Jeg ender stort sett opp med å bare bruke ett eksemplar av ting fordi intervjuer har skrevet ut det jeg la ved søknaden min, men jeg syns det er greit og ha i tilfellet. Jeg bruker jo bare utskriftene på nytt i neste intervju om de ikke blir brukt (må skifte ut søknad og stillingsannonse da :P hehe).

Ellers har jeg også alltid med meg en liten notatbok og penn.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Faith- skrev:

Jeg tar med meg 2 kopier av vitnemål og attester samt søknaden min og stillingsutlysningsteksten. Selv om du ikke har attester bør du ta med karakterutskrift. Grunnen til at jeg har med meg to kopier er slik at jeg kan gi intervjuer et eksemplar og fortsatt ha et å se på selv. Jeg ender stort sett opp med å bare bruke ett eksemplar av ting fordi intervjuer har skrevet ut det jeg la ved søknaden min, men jeg syns det er greit og ha i tilfellet. Jeg bruker jo bare utskriftene på nytt i neste intervju om de ikke blir brukt (må skifte ut søknad og stillingsannonse da :P hehe).

Ellers har jeg også alltid med meg en liten notatbok og penn.

Jeg har ikke bokstavkarakterer, og man må bestå hver eksamen for å gå videre i utdanningen (noe jeg har gjort). Jeg synes at en karakterutskrift derfor er overflødig, eller hva tenker du? 

Smart med notatbok og penn. Det kan jeg ta med meg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ta med vtinemål fra vgs hvis du kan vise der at du har lite fravær, er ikke sikkert du trenger å vise det en gang, bare det å si at "jeg har ikke annen dokumentasjon på lavt fravær en vitnemålet, som jeg har med om dere vil se" kan være aktuelt. Har du mye fravær eller elendige karakterer dropper du det. Hvis du ikke har oppgitt referanser i søknaden pleier jeg å ha med referanser nedskrevet med navn, tlf nr og hvordan de er relatert til meg (sjef, tidligere kollega, foreleser, leder for frivillighet osv). Har du ikke det heller så vet jeg ikke helt hva du skal ta med. 

Anonymkode: 5c09b...596

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare brukt å ta med attester og vitnemål om de ber om det.. Har nå fått jobben alle gangene jeg har kommet til intervju likevel ☺

Anonymkode: b9dfa...95b

AnonymBruker
Skrevet

Referanseliste? - om du ikke alt sendte den med søknaden.

Anonymkode: b1957...164

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Referanseliste? - om du ikke alt sendte den med søknaden.

Anonymkode: b1957...164

Hvordan skal jeg ha det uten jobberfaring? 

Skrevet

Jeg bruker å ha med CV og en attest, sånn i tilfelle de ikke har skrevet ut CV'en.

Har egentlig aldri følt at det forventes å ha med noe på intervju. De gangene jeg har vært intervjuer, så har jeg ikke forventet at søkeren tar med seg noe heller. Om jeg er usikker på personen og vil ha referanse, så leverer søkeren det til meg muntlig under intervjuet, så skriver jeg ned navn, nummer og bransje :)

Men du kan ta med CV'en din og et ark med eventuelle referanser. At du ikke har så mye arbeidserfaring gjør ikke CV mindre verdifullt. Skriv utdannelsen din, dine egenskaper, kurs du har tatt og frivillig arbeid.

Skrevet

Har du absolutt ingen form for arbeidserfaring i det hele tatt?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg ha det uten jobberfaring? 

Foreleser/veileder/lærer, leder/trener/andre du har hatt omgang med i forbindelse med fritidsaktiviteter/aorganisasjonsarbeid o.l., foreldre hvis barn du har passet - hva som helst er bedre enn ingenting. Ellers har du vel vitnemål fra vgs, om ikke annet? Kursbevis av noe slag? Ingen deltidsjobb overhodet i løpet av studietid eller skolegang? Når du er helt fersk er absolutt alt du kan spa opp relevant - det gir arbeidsgiver et inntrykk av hvem du er.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg har verv, så jeg har en mulighet for referanse her. Bør jeg avklare dette på forhånd eller venter jeg til etter intervjuet? Vedkommende har tidligere oppfordret meg til å føre han opp som referanse i en annen sammenheng. 

Og nei, som nevnt har jeg ingen arbeidserfaring. Ettersom jeg ble invitert til intervju til tross for dette er det nok heller ikke helt avgjørende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...