AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Jeg jobber som ekstrahjelp i en butikk. Her har jeg jobbet i to år, i helger og ferier samt noen kvelder/fridager. Jeg hadde først en kjempegod sjef, veldig dyktig i jobben og serviceinnstilt. Min tidligere sjef ble dessverre sykmeldt, så nå har jeg fått en ny. Denne sjefen begynte å jobbe her for et par mnd siden, og jobbet da jeg ikke kunne pga skole siden hen ikke går på skole. Hen hadde ikke så veldig stor interesse for det vi selger, men var trivelig. Jeg bekymret meg litt for manglende kunnskap om produktene, men tenkte det kom til å gå seg til. Da hen ble sjef, ble det imidlertid et større problem. Kunder fortalte meg ting hen hadde sagt om produktene som var direkte feilinformasjon. Hen bestilte ikke inn varer vi måtte ha inne, varer det gikk mye av. Hen lovte kunder å bestille inn varer de ønsket, men gjorde det ikke. Dette gikk jo utover meg, for mange av kundene tenker at det er min feil når det er jeg som står bak disken. I det siste har jeg kjent frustrasjon over at salgstallene går ned nå som hen er sjef. Jeg har ingenting imot sjefen personlig, vi har en god tone. Men jeg føler alt er på halv tolv nå. Sjefen henger ikke opp nye plakater og setter ikke opp lapper i forbindelse med nye kampanjeperidoder - hen følger ikke med på kampanjeperiodene og sitter dermed med det gamle kampanjemateriellet helt til jeg kommer på jobb og må fikse det. Dette øker jo ikke salget, heller tvert imot. I tillegg kaster hen ikke pappesker, så det er alltid masse pappesker bak disken og på bakrommet som jeg må gå med. Vi hadde også blitt enige om at jeg skulle jobbe 3-4 uker i sommer. Nå har hen imidlertid ombestemt seg, så jeg får jobbet 1-2 uker om jeg er heldig. Når jeg skulle bestille ferie spurte jeg sjefen når det passet best, men for hen var det "det samme". Nå skal hen imidlertid ta ferie samtidig som meg, og har funnet en annen som kan jobbe for meg: Igjen, vi er de eneste ansatte, så jeg er bekymret når det er en som ikke kjenner til produktene og mangler erfaring. Og dette var heller ikke det vi ble enige om. Nå sier hen at jeg bør tenke på å skaffe meg en sommerjobb, men det er jo altfor sent nå. Fristene har jo gått for lengst. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Trengte virkelig å få jobbet i sommer, hadde jeg visst at jeg måtte skaffe sommerjobb hadde jeg gjort det - men hen sa jo ifra altfor sent. I tillegg er hen ikke egnet som sjef, salget har gått ned og kundene reagerer på at varer ikke bestilles, kampanjer ikke er oppdatert og ikke informeres om. Jeg ser meg nødt til å si ifra til min øverste sjef. Samtidig ønsker jeg ikke å skape dårlig stemning eller gi inntrykk av at det er konflikter mellom sjefen min og meg. Bør jeg isåfall sende mail eller ringe? Og hvordan skal jeg ordlegge meg? Blir student til høsten, så trengte virkelig pengene jeg kunne tjent i sommer. Og hadde jeg visst at hen skulle på ferie samtidig som meg, hadde jeg bestilt en annen tid... Men hen sa ifra først nå, og sier til og med jeg bør tenke på å skaffe meg sommerjobb - igjen, altfor sent å komme med det nå. Jeg har svart på meldingene om dette, men ikke fått noe svar. Anonymkode: e74ff...8f5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 For et fryktelig irriterende innlegg å lese, "hen" er ikke et kjønnspronomen, det heter hun eller han. Om du skriver rett eller galt kjønn har ingenting å si, historien din er uansett ikke mer nøytral av ditt dårlige forsøk på å skjule leders kjønn. Skulle gjerne svart deg skikkelig, men skal du klage på din leder så må du har formuleringsevnen i orden, og det innebærer korrekt språkbruk. Anonymkode: 40bb9...c41 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Velkommen til arbeidslivet TS! Sånn er det i de fleste bedrifter i dag dessverre (Hilsen en som har jobbet et sted som har vært på halv 12 i snart 6 år, ønsker å slutte som f....) Men ja, jeg ser deg. Har du noen muligheter til å ta opp dette med bestillinger av manglende vare og feilinformasjon, rot i butikken, feil kampanjemarkering osv. uten at h*n setter seg helt på bakbeina? Prøv det først, gjerne skriftlig. Ikke bebreid, men påpek at du behøver den og den varen, at du må ha tilgang til det og det kampanjemateriellet. Skriv også korrekt informasjon for de varene du vet h*n har oppgitt feilinformasjon for. Hvis dette ikke hjelper, og det heller ikke hjelper ved purring så ville jeg personlig begynt å dokumentere at ting begynner å gå dårlig. Ta kopi av dokumentene som viser dårligere salgstall, sørg for å dokumentere når og hvilke varer dere mangler på lager etc... Så er det jo tema for neste medarbeiderstamtale. Det er da du får bruk for dokumentasjon, for man bør gjerne vise til noe konkret som gjør arbeidsforhholdene vanskelig for deg, ikke bare at "miljøet er i ikke så godt som det var". Da har du det skriftlig og kan ta det opp på en saklig måte, og du trenger ikke engang nevne at det er han som ikke har bestilt. Når du tar opp "manglende lagerbeholdning på X, Y, Z osv. som fører til frustrerte og misfornøyde kunder" så bør h*n skjønne at det må bestilles mer og at dette er noe han rett og slett ikke kan glemme. Om det fortsatt ikke fører frem så må man jo vurdere konfrontasjon der man legger frem saken med en litt hardere (men fortsatt saklig) tone, der man kanskje også tar inn verneombud den øverste leder osv. Det kan slå begge veier, avhengig av sjefstypen, min erfaring er at folk som regel tar kritikk dårlig. Det sies så mye om at det er viktig at "man" tar konstruktiv kritikk på en god måte i dag, men hvem denne "man" er har jeg i det siste lurt ganske mye på. Veldig ofte er det i hvert fall ikke sjefene man jobber for, og som selv forfekter viktigheten av saklig kritikk...Det er jo alle andre som skal måtte tåle kritikk, ikke en selv vet du Det er i det hele tatt mange momenter man må vurdere først; om det er andre kolleger som føler det samme (nå er det kanskje litt vrient for deg siden det bare er du og sjefen?), hvor saklig man opplever sjefen generelt, hvordan den øverste sjefen er, hvilket forhold den øverste leder og din nærmeste sjef har etc. Et tips: Dersom sjefen og øverste leder er perlekompiser så er det nesten håpløst. I slike og en del andre tilfeller er faktisk det greieste faktisk å søke seg etter en ny jobb. Dette virker kanskje som resignasjon, men det er faktisk vanskelig å stå i konflikt og det er vanskelig å få en gammel hund til å sitte, så man bør alltid vurdere om det er verdt det. Og selv om man kanskje klarer å skape små endringer, så skal det som regel mye til for å skape gjennomgripende og varige endringer når de dårlige forholdene på jobb skyldes sjefens personlighet og naturlige væremåte. Mange opplever et par endringer en stund, men så er det tilbake til den gamle tralten. Anonymkode: b39d2...258 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et fryktelig irriterende innlegg å lese, "hen" er ikke et kjønnspronomen, det heter hun eller han. Om du skriver rett eller galt kjønn har ingenting å si, historien din er uansett ikke mer nøytral av ditt dårlige forsøk på å skjule leders kjønn. Skulle gjerne svart deg skikkelig, men skal du klage på din leder så må du har formuleringsevnen i orden, og det innebærer korrekt språkbruk. Anonymkode: 40bb9...c41 Ja, her har vi nok et medlem av KG's språkpoliti. Når skal dere få det inn i hodet? Folk med et liv utenfor KG bruker ikke masse ressurser på å renskrive innlegg på forumet, noe man gjerne gjør når man skriver formelle brev på jobb, spesielt dersom brevet inneholder kritikk av arbeidsforholdene. Anonymkode: b39d2...258 2
Fleur Delacour Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, her har vi nok et medlem av KG's språkpoliti. Når skal dere få det inn i hodet? Folk med et liv utenfor KG bruker ikke masse ressurser på å renskrive innlegg på forumet, noe man gjerne gjør når man skriver formelle brev på jobb, spesielt dersom brevet inneholder kritikk av arbeidsforholdene. Anonymkode: b39d2...258 Noe som medfører at ts ikke får så mange svar som hun kunne fått. Synes det var helt greit ab AB og gjøre oppmerksom på det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Skrevet 20. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et fryktelig irriterende innlegg å lese, "hen" er ikke et kjønnspronomen, det heter hun eller han. Om du skriver rett eller galt kjønn har ingenting å si, historien din er uansett ikke mer nøytral av ditt dårlige forsøk på å skjule leders kjønn. Skulle gjerne svart deg skikkelig, men skal du klage på din leder så må du har formuleringsevnen i orden, og det innebærer korrekt språkbruk. Anonymkode: 40bb9...c41 Støtter at innlegget er fryktelig irriterende å les. Langdrygt og lite hensiktsmessig forfattet. Lær deg å si det du vil frem til med få ord og å få frem det vesentlige raskt. Utover dette - hen har en sjef over seg dom vil reagere på synkende salgstall og misfornøyde kunder. Slutt og finn deg en annen jobb når dette/hen irriterer deg så kraftig at du henger sjefen ut på nettet. Det vitner nemlig om manglende respekt for overordnede. Anonymkode: 5d648...1aa 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 2 minutter siden, Sukrin skrev: Noe som medfører at ts ikke får så mange svar som hun kunne fått. Synes det var helt greit ab AB og gjøre oppmerksom på det. KG i et nøtteskall ser jeg, der man henger seg mer opp i hvordan trådstarteren ordlegger seg og grammatiske feil, enn å faktisk svare på innlegget. Man har faktisk ganske vondt i viljen dersom man ikke forstår hva TS skriver, selv om man kanskje ikke syntes innlegget fortjener noen førstepris. Anonymkode: b39d2...258 3
SunnivaOslo Skrevet 20. mai 2017 #8 Skrevet 20. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Støtter at innlegget er fryktelig irriterende å les. Langdrygt og lite hensiktsmessig forfattet. Lær deg å si det du vil frem til med få ord og å få frem det vesentlige raskt. Utover dette - hen har en sjef over seg dom vil reagere på synkende salgstall og misfornøyde kunder. Slutt og finn deg en annen jobb når dette/hen irriterer deg så kraftig at du henger sjefen ut på nettet. Det vitner nemlig om manglende respekt for overordnede. Anonymkode: 5d648...1aa Men herregud da det er jo ingen som kan vite hvem sjefen er eller hvilken butikk det gjelder. Det er ikke å henge ut folk og det viser respekt jo. Personen kunne ha 'avslørt'mye mer. Forresten,respekt er noe du gjør deg fortjent til,ikke noe du får og hvem respekterer en person som ikke evner å gjøre jobben han er satt til? 3
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2017 #9 Skrevet 20. mai 2017 Jeg foreslår at du ringer øverste leder fremfor å sende e-post. Dette for å slippe at din e-post blir sendt rett til din leder hvis øverste leder ikke takler varselet. For fremtiden anbefaler jeg at du får bekreftet alle avtaler skriftlig. Jeg anbefaler deg også å gjøre en god jobb med å holde orden og å sette opp plakater for kampanjer - tross alt vil du vel at arbeidsplassen skal overleve? Det blir jo veldig synlig at det ikke blir gjort når du ikke er tilstede.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. mai 2017 #10 Skrevet 20. mai 2017 Personlig møte er best, ring for å spørre om et møte.
Tibbie Skrevet 20. mai 2017 #11 Skrevet 20. mai 2017 Send en forklarende mail til øverste leder, som helt sikkert har fått med seg at salgstallene synker. Be om at mailen ikke videresendes til henne, og du helst ikke vil at ditt navn skal komme opp - bare for arbeidsmiljøets skyld. De må ha et kurs på lederen din om hun ikke bryr seg om tallene. Tall er hovedoppgavene til en butikksjef, så om hun ikke bryr seg om det, må de jo finne noen andre. Og det er selvfølgelig veldig uprofesjonelt å fjerne vaktene dine i siste liten. Kanskje du kan klare å skaffe deg en prosent, sånn at du alltid er sikret?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #12 Skrevet 20. mai 2017 Det er en mulighet for at du tråkker inn i et minefelt hvis du tar dette videre. Folk som sier ifra om ting som ikke fungerer blir ikke alltid så populære. Spesielt om man tråkker på feil bein. Det beste er sannsynligvis å prøve å få en annen jobb og sørge for å få en god attest. Med en god attest og to års erfaring vil du sannsynligvis ikke ha noen problemer med å få ny jobb. Anonymkode: 74270...6b7
JackIost Skrevet 20. mai 2017 #13 Skrevet 20. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: For et fryktelig irriterende innlegg å lese, "hen" Enig
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 Jeg hadde gjort alt for å skaffe en annen jobb i sommer. Om det så var å male hus eller klippe plenen til noen. Så hadde jeg sørget for å få en god attest fra nåværende arbeidssted og funnet meg noe annet under studietiden. Tro meg, det nytter ikke å si i fra om sånne sjefer. Anonymkode: a787a...814
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå