ArneA Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 (endret) Ser at helsedirektoratet anbefaler 300-450 gram fisk i uken. Kom på denne artikkelen og lurer på hva som er sant Oppdrettslaks. Jeg vet at fisk tar opp giftstoffer som er skadelig for oss. Hvordan forholder du deg til dette? Finnes det artikler eller undersøkelser som bekrefter høye giftnivåer hos spebarn, der mor feks har spist mye fisk? Endret 20. mai 2017 av ArneA oppdatering
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 Begge deler. Det er fordeler ved å spise noe fisk, og det er tungmetaller i fisk. https://www.nrk.no/nordland/ber-barn-og-gravide-om-a-holde-seg-unna-fet-fisk-1.13395438 http://forskning.no/fisk-mat-og-helse-svangerskap/2016/02/fisk-kan-henge-sammen-med-barnefedme Selv spiser jeg ikke fisk, men tar plantebasert omega 3-tilskudd. Anonymkode: a3230...94d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Oppdrettsfisk inneholder mindre omega 3-fettsyrer, og årsaken er at laksen spiser stadig mer vegetabilsk fôr istedet for fiskefôr, så den er en svømmende grønnsak Anonymkode: 55241...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Spiser både oppdrettsfisk og vanlig fisk. Har ikke dødd enda tydeligvis Anonymkode: 7693f...691
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oppdrettsfisk inneholder mindre omega 3-fettsyrer, og årsaken er at laksen spiser stadig mer vegetabilsk fôr istedet for fiskefôr, så den er en svømmende grønnsak Anonymkode: 55241...7b7 Hahaha, mennesker som er veganere blir ikke en grønnsak av å spise grønnsaker Anonymkode: 7693f...691
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Skrevet 20. mai 2017 Nja, men det er sånn sett bedre enn villaks og andre fiskearter som er nært utrydningstruet. Oppdrettsfisk kan inneholde PCB (industrikjemikalier), som igjen kan gi deg negative helseeffekter som økt risiko for diverse typer kreft, redusert immunforsvar, og skade nerve- og det endokrine systemet. Det er derfor anbefalt å spise mindre av oppdrettsfisk, men det er likevel ufarlig i små mengder. Norge er i toppen når det gjelde oppdrettsfisk og er ganske liberale når det gjelder inntak av f.eks. oppdrettslaks, men hvis man ser på for eksempel amerikanske helseanbefalinger anbefales det et mye lavere inntak. Ellers er det jo anbefalt å ha et lavere inntak av fisk (tunfisk og makrell) som inneholder mye tungmetaller generelt. En annen ting er jo å være klar over om oppdrettsfisken man spiser faktisk kommer fra Norge eller fra Asia. Industrien i flere asiatiske land er ikke spesielt bra, for eksempel Thailand sin oppdrettsindustri har vært innom både slaveri per definisjon, barnearbeid og menneskesmugling. Spesielt reker burde man sjekke hvor kommer fra dersom man ønsker å kjøpe det. Anonymkode: 21d57...c16
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 Anbefales det 300-450 gram fisk i uken?? Jeg spiser fisk to ganger i uken og kjøtt 3 ganger i uken. Men spiser ikke mer enn et laksestykke eller 100 gram kjøtt per måltid. Hvordan skal man klare å få i seg så mye?? Anonymkode: 9ae84...bde
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #8 Skrevet 20. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefales det 300-450 gram fisk i uken?? Jeg spiser fisk to ganger i uken og kjøtt 3 ganger i uken. Men spiser ikke mer enn et laksestykke eller 100 gram kjøtt per måltid. Hvordan skal man klare å få i seg så mye?? Anonymkode: 9ae84...bde Jeg spiser fisk 4 ganger i uka, og kylling 3 ganger i uka. Ingen problem det å få i seg 300-450 gram fisk når man har sluttet å spise rødt kjøtt. Anonymkode: 55241...7b7
ArneA Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #9 Skrevet 20. mai 2017 Etter å ha lest litt på nett, kommer det jo frem at norsk laks er full av gift og at noen anbefaler maks inntak oppdrettslaks 1 par ganger i året. Ellers kommer det jo frem at nesten all mat inneholder et visst giftnivå, men det virker som at norsk oppdrettslaks skiller seg kraftig ut her. Giftstoffene som blir nevnt er; PCB (https://no.wikipedia.org/wiki/Polyklorerte_bifenyler), bly, kadium, dioksiner (samlebetegnelse på en gruppe klorholdige giftstoffer som dannes under forbrenning av organisk materiale så lenge det er klor til stede. Dioksin er uten tvil giftig for mennesker. Giften fører over lang tids eksponering til økt risiko for kreft, reproduksjonsforstyrrelser, nedsettelse av immunforsvaret, nevrotoksiske effekter og «hormonvirkninger». Kilde: Wikipedia) Link til Aftenposten artikkel: http://www.aftenposten.no/norge/--Barn-bor-ikke-spise-oppdrettslaks-117006b.html Har inntrykk av at dette er en milliardindustri og at kapitalen kanskje går foran helsen!? Er det sånn at så lenge sannheten kommer ut, får det ingen konsekvenser for oppdrettsnæringen? Informasjonen ligger jo lett tilgjengelig på nett. Men skulle gjerne sett uavhengig forskning på dette feltet. Det er rart at vi nordmenn ikke reagerer på dette. At det skurer og går. Inkludert meg selv. Jeg har hatt det " i bakhodet" men ikke reagert før nå egentlig. For min del betyr det at vi ikke lenger kommer til å kjøpe oppdrettsfisk. Spesielt ikke laks. Det blir gitt råd om heller å spise torskefisk, som visstnok skal inneholde mindre mengder gift.
ArneA Skrevet 20. mai 2017 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefales det 300-450 gram fisk i uken?? Jeg spiser fisk to ganger i uken og kjøtt 3 ganger i uken. Men spiser ikke mer enn et laksestykke eller 100 gram kjøtt per måltid. Hvordan skal man klare å få i seg så mye?? Anonymkode: 9ae84...bde Ja, det er kostrådet fra helsedirektoratet. For min del betyr det å bruke villaks og omega 3 kosttillskudd. Kosttilskuddet er forhåpentligvis renset for giftinnhold. Torsk er nevnt som et alternativ. Men ikke torskelever! for de som liker det..
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #11 Skrevet 20. mai 2017 2 minutter siden, ArneA skrev: Etter å ha lest litt på nett, kommer det jo frem at norsk laks er full av gift og at noen anbefaler maks inntak oppdrettslaks 1 par ganger i året. Ellers kommer det jo frem at nesten all mat inneholder et visst giftnivå, men det virker som at norsk oppdrettslaks skiller seg kraftig ut her. Giftstoffene som blir nevnt er; PCB (https://no.wikipedia.org/wiki/Polyklorerte_bifenyler), bly, kadium, dioksiner (samlebetegnelse på en gruppe klorholdige giftstoffer som dannes under forbrenning av organisk materiale så lenge det er klor til stede. Dioksin er uten tvil giftig for mennesker. Giften fører over lang tids eksponering til økt risiko for kreft, reproduksjonsforstyrrelser, nedsettelse av immunforsvaret, nevrotoksiske effekter og «hormonvirkninger». Kilde: Wikipedia) Link til Aftenposten artikkel: http://www.aftenposten.no/norge/--Barn-bor-ikke-spise-oppdrettslaks-117006b.html Har inntrykk av at dette er en milliardindustri og at kapitalen kanskje går foran helsen!? Er det sånn at så lenge sannheten kommer ut, får det ingen konsekvenser for oppdrettsnæringen? Informasjonen ligger jo lett tilgjengelig på nett. Men skulle gjerne sett uavhengig forskning på dette feltet. Det er rart at vi nordmenn ikke reagerer på dette. At det skurer og går. Inkludert meg selv. Jeg har hatt det " i bakhodet" men ikke reagert før nå egentlig. For min del betyr det at vi ikke lenger kommer til å kjøpe oppdrettsfisk. Spesielt ikke laks. Det blir gitt råd om heller å spise torskefisk, som visstnok skal inneholde mindre mengder gift. Jeg har selv familie og venner i USA og de er fullt klar over dette Nordmenn er som regel ikke klar over det og tenker at oppdrettsfisk er helt trygt siden det er norsk produsert. For eksempel da jeg hadde med en kompis fra da jeg var på utveksling i USA til Norge så nektet han plent å bestille laks på restaurant i tilfelle det var oppdrettslaks Nå spiser jeg ikke fisk selv, men selve debatten er veldig interessant Anonymkode: 21d57...c16 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #12 Skrevet 20. mai 2017 1 minutt siden, ArneA skrev: Har inntrykk av at dette er en milliardindustri og at kapitalen kanskje går foran helsen!? Ja, mitt inntrykk også, og ofte er det jo sånn. Akkurat som i Danmark med sine premie avlsgriser med MRSA bakterie (multiresistente bakterier) som den store mektige pengesterke avlsgris nøringen klarte å hindre kontroll hos sine griser i åresvis, grunnet økonomiske hensyn selvfølgelig. Money rules. Hver gang. Pr i dag eksporterer Danmark 1 mill griser i året med MRSA bakterie i 3 av 4 griser. Jada... STORT problem i hele Europa. Jeg spiser ikke oppdrettslaks eller gris, og ellers heller ikke rødt kjøtt av miljø-og helsehensyn. https://www.dn.no/nyheter/2017/02/08/0924/Helse/livsfarlige-bakterier-i-halvparten-av-alt-dansk-svinekjott-som-selges Anonymkode: 55241...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #13 Skrevet 20. mai 2017 Det er jo litt gift i all mat. Dere som ikke spiser oppdrettsfisk spiser dere f.eks. ris, soya eller soksikkekjerner? Anonymkode: 12c6c...5f6 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #14 Skrevet 20. mai 2017 Oppdrettslaks fra Norge har mindre giftstoffer i seg enn villaksen har. Anonymkode: d6981...0ec 1
Skay Skrevet 20. mai 2017 #15 Skrevet 20. mai 2017 Jeg ble litt nervøs av å lese denne tråden. Gift i fisk. Jeg spiser mye av den laksefileten til 25kr som Bunnpris har. Faktisk flere dager i uken. I tillegg spiser jeg makrell i tomat på knekkebrød nesten hver dag. Vet ikke hva slags annen fisk jeg heller burde spise som ikke er farlig.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 På 5/20/2017 den 12.23, AnonymBruker skrev: Anbefales det 300-450 gram fisk i uken?? Jeg spiser fisk to ganger i uken og kjøtt 3 ganger i uken. Men spiser ikke mer enn et laksestykke eller 100 gram kjøtt per måltid. Hvordan skal man klare å få i seg så mye?? Anonymkode: 9ae84...bde Jeg spiser 250g fisk per middag, så jeg ligger på 500-750g i uka, og synes det er lite. Anonymkode: 3cef2...ae4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå