Gå til innhold

Noen med svært dårlig sædkvalitet? (Azoospermia/ogliospermina)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er på jakt etter andres erfaringer med svært redusert spermkvalitet. Gyn ga oss ikke et godt svar, men fant så og si ingen celler i sædvesken. Samme resultat 3 mnd etter. Finner lite info om veien videre for mannen og oss som par. Hva er neste steg? Hva kan fungere? Dette ble gjort privat og vi skal snart starte utredning via fastlege. Ønsker svar fra de som har vært i gjennom lignende. 

Anonymkode: 0c6f3...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann hadde svært dårlig sædkvalitet. Vi fikk barn gjennom prøverør. 

Oppsøk DR purvis i Oslo. Han er ekspert på dette og han ga mannen min medisin slik at det etterhvert fungerte med prøverør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har redusert sædkvalitet pga balansert translokasjon. Under forsøk med assistert befruktning, var plutselig alle sædcellene borte. Legen kunne ikke gi noen forklaring. Vi tok ny prøve etter 4-5 mnd, da fant legen et lite antall sædceller igjen. Ny prøve etter 4 mnd viste økt antall sædceller, nok til ISCI. Vi har siden fått en sønn 😀 

Ikke gi opp! Man kan utføre ISCI med et svært lavt antall sædceller. Støtter forslaget om Purvis over. Det kan være mange årsaker til lite/ingen sædceller, og flere kan man gjøre noe med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To prøver viste 1-3 levende sædceller pr synsfelt, og legen ga oss små sjanser til å kunne lykkes med å få egne barn. 

Årene gikk, og jeg ble spontant gravid. Ikke bare en gang, men tre :) 

Vi har ikke testet kvaliteten etterpå, men antar jo at noe plutselig skjedde som forbedret mulighetene våre. 

Anonymkode: cf64f...468

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så godt å høre at dere endte opp med barn til slutt ❤️ Noen til og med uten hjelp! Håper vi har lykken med oss. 🍀 Nå er jeg inne og leser om dr. Purvis. Flere må gjerne komme med sine erfaringer også! Godt å vite at noen har vært gjennom det samme og fått det til :) 

Anonymkode: 0c6f3...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal man gjøre om man vet at mannen har dårlig sæd kvalitet? Han nekter å prate om dette, muligens fordi det støter hanns manndom? vi har ingen barn ennå å nærmer oss tredve begge to. Jeg personlig kjenner at jeg har lyst å begynne prøvingen nå allerede, mannen vil også, men han er overbevist om at vi ikke trenger hjelp til dette. Jeg ser for meg at vi blir å prøve på den naturlige måten flere år uten hell, kvinner får jo redusert fruktbarhet med alderen.

Han skjønner virkelig ikke at prøving kan ta tid, selv for de som er helt friske. Vi er jo på en måte i risikosonen for å ende opp som barnløs. Hvordan kan jeg forklare dette til han?

Anonymkode: d07e2...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man gjøre om man vet at mannen har dårlig sæd kvalitet? Han nekter å prate om dette, muligens fordi det støter hanns manndom? vi har ingen barn ennå å nærmer oss tredve begge to. Jeg personlig kjenner at jeg har lyst å begynne prøvingen nå allerede, mannen vil også, men han er overbevist om at vi ikke trenger hjelp til dette. Jeg ser for meg at vi blir å prøve på den naturlige måten flere år uten hell, kvinner får jo redusert fruktbarhet med alderen.

Han skjønner virkelig ikke at prøving kan ta tid, selv for de som er helt friske. Vi er jo på en måte i risikosonen for å ende opp som barnløs. Hvordan kan jeg forklare dette til han?

Hvordan vet du at sædkvaliteten hans er dårlig? Prøving kan ta tid, alt mellom 6 til 18 måneder for friske par, selv om 90-95% klarer det innen 12 måneder. Dere er i 20-årene ennå og har ikke begynt å prøve? 

Test dersom det nærmer seg et års prøving uten resultat. Da har dere en grunn til å undersøke. Å kreve det nå, og å si uten å ha prøvd at du tror kvaliteten hans er dårlig, er ikke rart han tar fornærmende. Er som om mannen til en førstegangs gravid dame sier at hun sikkert ikke får til ammingen. Man har jo null belegg til å tro det..? 

Anonymkode: f92a5...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at sædkvaliteten hans er dårlig? Prøving kan ta tid, alt mellom 6 til 18 måneder for friske par, selv om 90-95% klarer det innen 12 måneder. Dere er i 20-årene ennå og har ikke begynt å prøve? 

Test dersom det nærmer seg et års prøving uten resultat. Da har dere en grunn til å undersøke. Å kreve det nå, og å si uten å ha prøvd at du tror kvaliteten hans er dårlig, er ikke rart han tar fornærmende. Er som om mannen til en førstegangs gravid dame sier at hun sikkert ikke får til ammingen. Man har jo null belegg til å tro det..? 

Anonymkode: f92a5...a92

Han har vært syk tidligere, men er er frisk nå, han har gått gjennom operasjon i ene testikkel.. mer en dette vet jeg ikke fordi han nekter å fortelle mer om det. Legen hadde da sagt at han kan få varige men etter operasjonen, der redusert sæd kvalitet var en av ulempene.

Vi har hatt mange uhell der han har kommet uten kondom, mens jeg har eggeløsning. Ikke blitt gravid hittil, hadde ikke gjort noe om jeg ble det da vi begge ønsker barn. Vi har vært sammen tre år, neste steg er sæd prøve.. men hvordan få han til å gjøre dette? Han har legeskrekk og har ikke vært hos lege på flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...