AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Det er bare å gratulere Vilde Er dere fornøyd med utfallet i Norske talenter ? Anonymkode: d5975...f89 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 Helt tullete seier! Danserene fortjente det så ufattelig mye mere. Anonymkode: 28d8b...cc7 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Jeg har faktisk ikke set en eneste episode fra Norske Talente på mange år! Jeg var faktisk ikke klar over at dette programmet fremdeles gikk på TV... Anonymkode: 7d7a5...b8f 3
Salka Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Jeg ser finalen nå siden jeg ikke var hjemme da det gikk igår. Syns Vilde er kjempeflink og hun fortjente å vinne, men Tore og Marius var mine favoritter. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 For å være ærlig så syns jeg Vilde var den som minst fortjente å vinne. Jeg forstår ikke hvordan hun kunne få så mange stemmer. Jeg mener at det hun har presentert i i konkurransen har hatt en mer symbolsk verdi, og hatt lite med talent å gjøre. Synd at hun skulle stikke avgårde men pengene. Vet faktisk ikke om jeg gidder å se på Norske Talenter neste år pga dette.. Anonymkode: faf0b...733 10
Diamant Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å gratulere Vilde Er dere fornøyd med utfallet i Norske talenter ? Anonymkode: d5975...f89 Ja
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #8 Skrevet 20. mai 2017 Idiotisk at hun vant. Skrur man musikken av merker man jo at den er helt verdiløs for de døve. Og musikken er kanskje litt bra og den har jo hun stjålet av andre. Hun har ikke laget den selv. Uverdig vinner. Anonymkode: ed650...921 9
Vǫr Skrevet 20. mai 2017 #9 Skrevet 20. mai 2017 Det er en del som har misforstått noe. Noen sier at det Vilde gjorde ikke er et talent og helt tullete. Først og fremst vil jeg understreke at det ikke er et talent å kunne et språk; som spansk, engelsk eller tegnspråk. Å lære seg et språk skjer på forskjellige måter. Men et talent er nok det ikke. Ja, det har mye symboliskverdi at Vilde vant. Tegnspråklige opplever daglig diskriminering på alle områder i samfunnet. Så ja, det et viktig at tegnspråk løftes fram. Men Vilde vant ikke på grunn av dette, hun vant på grunn av talentet hennes. Jeg vil prøve å forklare hvorfor det hun gjorde er et talent. Å synge med stemme ved cover eller egenskrevne sanger er et talent. Ikke alle som kan synge, derfor er det spesielt når noen synger fint. Det er noe vi alle er enige i. Å synge på tegnspråk ved cover eller egenskrevne tekster er også et talent. Ikke alle som kan tegnspråk, klarer å synge fint med det. Vilde mimer ikke. Hun oversetter og formidler en sang gjennom tegnspråk, som andre ville gjort gjennom stemme. Å utføre en oversettelse er svært krevende. Du kan ikke helst synge med tegn for hvert ord. Det er ikke tegnspråk, men tegn til tale. Det fungerer ikke like bra. Dette innebærer mye tid på å analysere sangens innhold. Man må finne ut hvordan man skal formidle sangens innhold slikt at det kommer frem for alle - både hørende og døve. Den som oversetter må gjøre det med egen forståelse av sangens innhold og med ordentlig innlevelse. Man må klare å nå frem til mange. Det har Vilde klart. Noen sier at oversettelsen Er verdiløs for døve uten musikk. Det stemmer ikke. Det betyr masse. Mange døve er interessert i musikk. De kan høre litt, føle bass, leser lyrics og får glede av å se svært gode oversettelser med god rytme at de kan føle det selv. Norsk tegnspråk er et språk på lik linje som alle andre språk. Det har vært noen veldig gode tegnspråk oversettelser i Norge, men de er ikke så mange som f.eks. i USA. Derfor er det fantastisk at en så ung person som Vilde tør å prøve å stille med hennes talent som inkluderer både døve og hørende. Hun klarte å gjøre det glimrende. For noen gode oversettelser hun har gjort. Og tro meg, det finnes noen svært dårlige tegnspråk oversettelser der ute at man ikke orker å se på de. Man anerkjenner de som synger på eget eller et annet språk, så hvorfor omfatter det ikke norsk tegnspråk? 16
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #10 Skrevet 20. mai 2017 Hun vant kun på sympatistemmer Anonymkode: c4f0d...32a 6
JackIost Skrevet 20. mai 2017 #11 Skrevet 20. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt tullete seier! Danserene fortjente det så ufattelig mye mere. Anonymkode: 28d8b...cc7 Har bare så vidt sett noen sekunder av et klipp med årets vinner, skjønner ikke hva som er greia. Men føyer seg vel inn i rekken av det politisk korrekte. Det komiske med dette programmet og andre talentprogrammer i Norge er en frase jeg alltid hører fra dommere, deltakere og programledere: "Nivået er skyhøyt i år", og det komiske er selvsagt at innslag som knapt hadde vært gode nok for en middels russerevy går videre fra første audition 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #12 Skrevet 20. mai 2017 59 minutter siden, Vǫr skrev: Man anerkjenner de som synger på eget eller et annet språk, så hvorfor omfatter det ikke norsk tegnspråk? Det er vel rett og slett fordi vanlige folk hverken kan eller har behov for tegnespråk. Derfor fremstår det i stor grad som miniming. Det er faktisk mange som lever seg inn i sangene når de mimer også, så det å formidle et budskap er ikke så spesielt i seg selv. Så da koker det ned til at hun har tolket en sang. Derfor blir dette talentet oppfattet som ganske tynt, fremfor personer som har brukt år på å synge, eller mange år på å bli god til å danse eller spille trekkspill. Anonymkode: faf0b...733
Gjest Catalina Culès Skrevet 20. mai 2017 #13 Skrevet 20. mai 2017 Hva er talentet hennes? Playbacktalent? Døvetolktalent?
Vǫr Skrevet 20. mai 2017 #14 Skrevet 20. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor blir dette talentet oppfattet som ganske tynt, fremfor personer som har brukt år på å synge, eller mange år på å bli god til å danse eller spille trekkspill. Anonymkode: faf0b...733 Så du sidestiller ikke det å synge med stemme og å synge på tegnspråk? Det er greit at folk oppfatter talentet som tynt, men det er fortsatt et talent. I døvemiljøet er det kun noen få som er flinke til å formidle sanger og som gjør det profesjonelt. De har brukt år på å bli bedre og det er en prosess. Det er forskjell på å tolke en sang ord for ord, og å jobbe med det for at oversettelsen skal bli svært god og på tegnspråk. Tegnspråk har egen grammatikk og mye annet, derfor er det komplisert. Men folk som ikke kan tegnspråk, ser ikke det. Da forstår jeg hvorfor man kan synes at det er et tynt talent. 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #15 Skrevet 20. mai 2017 Verste er at jeg tror hun vant pga sangen. Og den hadde hun ikke laget selv engang. Det jeg lurer på er hvordan det er med rettigheter og sånn. Når man bruker en sang og tjener penger på det. Anonymkode: ed650...921
Vǫr Skrevet 20. mai 2017 #16 Skrevet 20. mai 2017 (endret) 1 time siden, Loki Laufeyson skrev: Hva er talentet hennes? Playbacktalent? Døvetolktalent? Det er et godt spørsmål. Man kan skrive egen sang som man fremfører på tegnspråk uten musikk eller med melodier, eller få noen til å synge. Eller gjør cover og synge på tegnspråk. Det er mange måter å gjøre det, derfor er begreper som playback nok ikke dekkende. "Døvetolktalent" kan nok ikke brukes. Å bli tegnspråktolk krever bachelorgrad ved universitetet. I USA heter ofte slike fremføringer "sign language performance". Tegnspråkopptreden hvis man direkte oversetter det. Jeg er usikker på hva det er begrepet for dette type talentet i Norge. Kanskje fordi det er ikke mange som gjør det og derfor ikke har kommet et allment kjent begrep. Endret 20. mai 2017 av Vǫr 2
Vǫr Skrevet 20. mai 2017 #17 Skrevet 20. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verste er at jeg tror hun vant pga sangen. Og den hadde hun ikke laget selv engang. Det jeg lurer på er hvordan det er med rettigheter og sånn. Når man bruker en sang og tjener penger på det. Anonymkode: ed650...921 Norge har strenge regler mot dette. Derfor er det vanlig at de som vil framføre sanger ber om tillatelse om å låne/bruke sangen fra den som har skrevet sangen eller som eier den. Dette er svært viktig i sånne konkurranser, offentlige plasser og hvis man skal tjene på sangen. Noen ganger kan man få strenge begrensninger. F.eks. å bruke sangen til kun den anledningen eller innenfor en tidsperiode. Jeg vil tro at formalitetene er blitt fulgt. Hvis ikke, blir jeg overrasket.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #18 Skrevet 20. mai 2017 Hun har ikke et tallent, hun kan tegnesprak og kan gjøre seg forstått. Har ei venninne som er døv, hun sier hun får null ut av å lese sangene til Vilde. Hun får mer ut av se dans, trylling og sånne ting. Min samboer mente at hun fikk sympati-stemmer fordi hun er døv (han har ikke fulgt med så godt), da jeg fortalte at hun ikke er døv og at hun prøver å "synge" til de døve holdt han på å le seg ihjel og mente dette her var bare dårlig gjort å bruke de døve for å finne norske tallenter. Anonymkode: 105dd...acd 2
Vǫr Skrevet 20. mai 2017 #19 Skrevet 20. mai 2017 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har ikke et tallent, hun kan tegnesprak og kan gjøre seg forstått. Har ei venninne som er døv, hun sier hun får null ut av å lese sangene til Vilde. Hun får mer ut av se dans, trylling og sånne ting. Min samboer mente at hun fikk sympati-stemmer fordi hun er døv (han har ikke fulgt med så godt), da jeg fortalte at hun ikke er døv og at hun prøver å "synge" til de døve holdt han på å le seg ihjel og mente dette her var bare dårlig gjort å bruke de døve for å finne norske tallenter. Anonymkode: 105dd...acd Da er din døve venninne ikke interessert i musikk. Døve er som alle andre ulike i personlig smak og interesser. Noen er veldig interessert og andre ikke. Venninnen din synes at dansing og trylling er mye mer spennende. Det er jo greit det. Samboeren din sa at det er dårlig gjort å gjøre det. Så det er også dårlig gjort å synge på nynorsk eller samisk fordi de er ute etter stemmer fra bestemte grupper? Endret 20. mai 2017 av Vǫr 2
JackIost Skrevet 20. mai 2017 #20 Skrevet 20. mai 2017 1 time siden, Loki Laufeyson skrev: Hva er talentet hennes? Playbacktalent? Døvetolktalent? Ikke godt å si Men om dette var vinneren, så er det et godt tegn på at nivået i årets konkurranse var veldig lavt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå