Gå til innhold

Tips til enkel laktosefri middag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Skal passe noen unger snart og trenger tips til enkel middag som er laktosefri. 

Er laktosefri lasagne godt? Andre tips?

Må gjerne være noe som kan lages før de kommer, som bare kan varmes eller settes i ovnen på ettermiddag/kveld  :P 

Anonymkode: 9b79d...e08

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Laktose fins i animalske melkeprodukter som melk, fløte, smør og ost.

Jeg tror de fleste tåler smør og ost selv om de ikke skal ha melk. Men det får du spørre om.

Du kan lage de fleste ting, bare erstatte animalsk melk med f.eks havremelk, mandelmelk, rismelk, andre nøttemelker. 

I stedet for animalsk smør bruker du vegetabilsk smør. Her liker jeg best å bruke f.eks raps og kokos smør som er fri for herdet fett.

Eller du kan bruke vegetabilsk matolje. Raps olje er god til å steke med.

Det fins også vegansk ost, også smelteost

Du kan google noe veganske middager.

Forslag er f.eks

Kjøttdeig og tomatsaus og spagetti. Noe enkelt og godt :) Grønnsaker til, feks gulrøtter er ofte noe barn liker.

Ris og kylling. Kjøp en ferdig vegansk saus, eller lag en saus ved å blende cashewnøtter, vann og muskatkrydder, evt litt salt og så varme dette på en panne evt med hakket løk 

Endret av exictence
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, exictence skrev:

Laktose fins i animalske melkeprodukter som melk, fløte, smør og ost.

Jeg tror de fleste tåler smør og ost selv om de ikke skal ha melk. Men det får du spørre om.

Du kan lage de fleste ting, bare erstatte animalsk melk med f.eks havremelk, mandelmelk, rismelk, andre nøttemelker. 

I stedet for animalsk smør bruker du vegetabilsk smør. Her liker jeg best å bruke f.eks raps og kokos smør som er fri for herdet fett.

Eller du kan bruke vegetabilsk matolje. Raps olje er god til å steke med.

Det fins også vegansk ost, også smelteost

Du kan google noe veganske middager.

Forslag er f.eks

Kjøttdeig og tomatsaus og spagetti. Noe enkelt og godt :) Grønnsaker til, feks gulrøtter er ofte noe barn liker.

Ris og kylling. Kjøp en ferdig vegansk saus, eller lag en saus ved å blende cashewnøtter, vann og muskatkrydder, evt litt salt og så varme dette på en panne evt med hakket løk 

Tusen takk for tips!! :)  Kanskje kjøttdeig, tomatsaus og spaghetti er tingen! 

AnonymBruker
Skrevet

Ris eller poteter, grønsaker og kokt eller stekt fisk eller kjøtt. Rem mat er like viktig som laktosefri mat. Skal du drive og sette sammen som lasagnen du foreslår er det lett for å "bomme" eller å lage noe "rart".  Lasagne skal ha både saus og ost på toppen, å erstatte dette med laktosefritt det vil du slite med, i tillegg til at det tar tid å lage lasagne fra bunnen av uten Tor eller Knorr hjelp. 

Anonymkode: e811a...493

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man absolutt må lage middager som inneholder melk når man har noen med laktoseintoleranse på besøk. Det er det samme med meg som spiser glutenfritt, hvorfor skal man absolutt lage middager som inneholder gluten når det finnes så utrolig mange tusen middager der man ikke trenger å ha gluten i. Gjør det enkelt med f.eks kyllinglår med en god salat og ris. Er ikke verre. 

Anonymkode: 103ac...9f7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker aldri melk og melkeprodukter, så jeg måtte googlet oppskrifter med det i om jeg skulle lage det

Det finnes ekstremt mye mat som ikke har melk i seg. I asia bruker de lite melk grunnet laktoseintoleranse, og det finnes tusenvis av oppskrifter på asiatisk mat. For å ikke snakke om alle de tusen norske oppskrifter. Den typiske norske maten med kjøtt, poteter og grønnsaker er ganske benkers. bare pass på at du ikke bruker en saus med melk i. 

Hamburgere er vel laktosefri? Varm burgere, kjøp brød, litt salat, ketchup, sennep, dressing og sprø løk. 

Anonymkode: 94710...bb8

Skrevet

Kylling eller farse boller i frikasesaus pleier å være slager hos ungene her. Serveres med poteter og grønnsaker.

Er enkelt å lage, mild i smak. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke laktose å det er så enkelt at du kjøper laktosefrie produkter. *Tataaa* hva skjer med at folk sier at du skal bytte ut alt med soya osv? Når det er LAKTOSE de ikke tåler så betyr ikke det at man ikke kan bruke melk. Jeez 🙄🙄🙄

Anonymkode: 26913...6e4

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor man absolutt må lage middager som inneholder melk når man har noen med laktoseintoleranse på besøk. Det er det samme med meg som spiser glutenfritt, hvorfor skal man absolutt lage middager som inneholder gluten når det finnes så utrolig mange tusen middager der man ikke trenger å ha gluten i. Gjør det enkelt med f.eks kyllinglår med en god salat og ris. Er ikke verre. 

Det er jo derfor jeg spør! Er spaghetti bolognese helt uaktuelt for laktoseintolerante? Eller er det melk i kjøttdeig/karbonadedeig og?

Jeg er helt blank på dette :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er laktosefri lasagne godt? Andre tips?

Jeg synes det. Jeg lager den vegansk, men du kan jo ha noe kjøttdeig i stedet for linser, eller begge deler f.eks i tomatsausen eller som et lag.

Jeg synes den blir best å lage dagen før. Det er også fint at jeg da bare kan sette den rett i ovnen neste dag.

http://www.veganmisjonen.com/2015/04/oppskrift-lasagne-spinat-linser-gulrot.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor jeg spør! Er spaghetti bolognese helt uaktuelt for laktoseintolerante? Eller er det melk i kjøttdeig/karbonadedeig og?

Det er da ikke melk i kjøtt 😶🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke melk i kjøtt 😶🙄

Nå er ikke kjøttdeig reint kjøtt da 🙄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke verre enn å lese ingredienslisten. Det er ikke melk i kjøttdeig 

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke kjøttdeig reint kjøtt da 🙄 

Da må du nesten definere "rent kjøtt". Hva annet enn kjøtt er det i kjøttdeig, bortsett fra kanskje vann og salt?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er veldig forskjellig hvordan laktoseintolerante reagerer på ost. Jeg tåler vanlig hvitost fint, andre gjør det ikke. Av denne grunn ville jeg ikke laget lasagne. Geit og saueost (brunost, fetaost) er rik på laktose.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan lage kyllinglår med ris og salat - som foreslått? Eller fiskepinner med pommesfrites? Grønnsakssuppe med røykt svinekjøtt eller lapskaus på samme modell?

Skrevet (endret)

Jeg har en laktoseintolerant samboer, så denne typen mat lager jeg daglig. Ost er natulig laktosefri/laktoseredusert. Er du usikker kan du se på næringsinnholdet hvor mange karbohydrater det er. For laktose er nemlig kun melkesukker. Hvis osten har mer enn 1g karbohydrater per 100g ville jeg styrt unna. 

Så: finn en god oppskrift på lasagne, eller hva du ønsker å lage. Og så erstatter du fløten med laktosefri fløte, melk med laktosefri melk, smør med enten olje eller laktosefritt smør. Så går det kjempebra. 👍

Endret av Lauge
.
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan lage kyllinglår med ris og salat - som foreslått? Eller fiskepinner med pommesfrites? Grønnsakssuppe med røykt svinekjøtt eller lapskaus på samme modell?

Det er vel fordi folk elsker å gjøre det vanskelig. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, Pringle skrev:

Det er vel fordi folk elsker å gjøre det vanskelig. 

Jeg tenkte helt likt da jeg skjønte selv at jeg hadde problemer med melk. Jeg så bare hva jeg ikke kunne spise.

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet. Jeg har da ikke sagt at jeg mååå lage lasagne. Hvor har dere det fra? Det var et eksempel i et spørsmål. Og jeg synes lasagne er enkelt for det kan lages før ungene invaderer huset. At enkelte andre her synes det er fryktelig vanskelig å lage lasagne får være deres sak ;) Når man sjelden serverer folk med allergier, så må man jo få lov til å være litt uvitende hva mat angår. Men det er jo tydeligvis feil uansett her på kg. 

Takk til dere som har kommet med seriøse innspill :) setter stor pris på det! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...