Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vi har alle vart der. Den dagen vi skal søke vår første jobb. Det er vanskelig å komme inn i arbeidslivet idag når man ikke har noen erfarenhet og det er en stor utfordring. Men hva med de som har noen år i arbeidslivet? Hva er det som egentlig er veldig lett til å bli veldig vanskelig? Kunsten å søke jobb idag er faktisk ikke så vanskelig bare man vet hvordan man skal søke jobb. Jeg har hatt arbeidssøkende som har tatt med foreldre sine for å søke jobb for dem, de som ikke gidder å hilse og presentere seg når de kommer inn i butikken som bare skriker «daglig leder!», de som ikke snakker engelsk en gang osv. 

1. Hils - Første inntrykket er veldig viktig da de fleste bestemmer seg ganske fort om du er noen å satse på. En slapp håndhilsing er det verste som finns og det sier mye om hvem du er som person. Presentere deg og gi en fast håndhilsing.
  2. Fortell om deg selv - Hva har du for erfarenhet som gjør deg relevant til jobben? Husk at hvis du leverer en CV til en kollega så er det den personen du skal selge deg inn hos, for det er den personen som tar det videre til sjefen. Hvis du ikke legger sjel i å selge deg selv så havner CVn din rett i søppelet. 
  3. Ærlighet - Ærlighet varer lengst. Er det noen ting du må jobbe med eller sliter med så er det best å si det med en gang. Ingen liker noen som skryter om hvor god man er når tiden vil vise at det ikke stemmer. 
  4. Var spesifikk på hvilken type stilling du søker - Det høres ikke bra ut om du søker «hva som helst». Det lukter desperasjon på lange veier og troen på at du er en flink bartender, kokk, bussjåfør, journalist osv låter ikke rimelig.
  5. Fakta - Hvorfor vil du jobbe akkurat her? Ta reda på fakta om stedet du søker på. Du kommer garantert få spørsmål om stedet og hvis du ikke kan svara på relevante spørsmål så er det tydelig at du søker mangen steder, hvilket gjør deg mer uinterresant for stillingen.
  6. Personlig brev og CV - Hvis du søker jobb elektronisk, se for guds skuld til at CVn din og ditt personlige brev er professionellt. Ingen vil vite hvorfor du trenger penger denne sommeren, stavefeil, rett arbeidsplass på søknaden, smisking, brev som er skrevet som du skriver til kompisen din på messenger. En annen ting er å ikke sette 50 andre arbeidsplasser på kopi på samme mail, da er det bye bye med en gang. Åh ja, se og til å hvertfall skrive noen ting, og ikke bare sende med en liten CV. 

Ikke så vanskelig va?
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en bra veiledning for "begynnere", men "kunsten å søke jobb" er dessverre ikke så lett som 6 punkter.

Om du leser i "tråden for oss som søker jobb", ser du mange godt kvalifiserte og oppegående mennesker som er arbeidsledige både på 2. og 3. året. Felles for disse er stort sett fordi de har god utdanning og er overkvalifiserte for mange jobber, eller de konkurrerer med andre sterke kandidater.

For en ufaglært førstegangssøker er nok listen din ok, men det er noe helt annet å søke jobb på en Rema 1000 enn i jobber som krever høyere utdanning.

Anonymkode: ed498...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var faktisk en av de som fikk jobb gjennom moren min da jeg var 18. Slet med angst og depresjon og hadde ikke klart å få jobb på normalt vis. Det viste seg at jeg var ganske dyktig i den jobben og jeg gjorde alltid en ekstra innsats

Noe av problemet idag er at ungdom flest som sliter aldri får den sjansen fordi der er så mange andre som blir valgt i stedet. Noe som betyr at andelen unge som faller utenfor samfunnet vil fortsette å øke. De som allerede sliter litt blir valgt bort, noe som gjør at de blir etterlatt alene med problemene som vil manifistere seg og i verste fall bli kroniske

Anonymkode: af145...0dc

Skrevet

Når jeg er ferdig med all skole skal jeg gjøre tre forsøk. Om jeg da fortsatt er arbeidsledig, skal jeg hoppe fra en bro. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...