AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Venninnen min er opprinnelig fra et annet land, og hun er veldig stolt av sitt opphav. Det synes jeg er veldig bra. Men det som har begynt å irritere meg skikkelig i det siste er at hun hele tiden kritiserer hvordan Norge er og hvordan nordmenn er. Hun sier hele tiden at nordmenn er kalde, lite sympatiske, har lite respekt osv, samtidig som hun legger vekt på at i hennes kultur så er de helt motsatt. Her om dagen klaget hun over hvordan ingen i Norge sier "Hei" til folk de møter på gata, og snakket om at de hele tiden gjorde det i hennes land. Det som irriterer meg er at jeg ikke kjenner meg igjen i alt hun sier. Pluss at hun aldri sier hei til fremmede hun møter på gata, mens jeg gjør ofte det. Og det er ikke så sjelden at fremmede sier hei til meg også. I hvert fall på landet. Tror det å ignorere fremmede er mer et by-fenomen enn et norskt fenomen. Og jeg tenker hvis man vil at fremmede skal si "hei", så kan man jo begynne med å si "hei" først. Etterpå klaget hun over hvor lite generøse nordmenn er. Og slik er det dag ut og dag inn. Til å begynne med lo jeg bare av det, for det er jo stereotypen at nordmenn er kalde og avvisende, men min erfaring er at det ikke stemmer. Men jeg blir litt fornærma når hun stadig vekk rakker ned på norsk kultur, for indirekte rakker hun jo ned på meg. Jeg synes det er ganske respektløst. Hva kan jeg si til venninnen min? Anonymkode: f1502...03c 11
Gjest undulater Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Venninnen min er opprinnelig fra et annet land, og hun er veldig stolt av sitt opphav. Det synes jeg er veldig bra. Men det som har begynt å irritere meg skikkelig i det siste er at hun hele tiden kritiserer hvordan Norge er og hvordan nordmenn er. Hun sier hele tiden at nordmenn er kalde, lite sympatiske, har lite respekt osv, samtidig som hun legger vekt på at i hennes kultur så er de helt motsatt. Her om dagen klaget hun over hvordan ingen i Norge sier "Hei" til folk de møter på gata, og snakket om at de hele tiden gjorde det i hennes land. Det som irriterer meg er at jeg ikke kjenner meg igjen i alt hun sier. Pluss at hun aldri sier hei til fremmede hun møter på gata, mens jeg gjør ofte det. Og det er ikke så sjelden at fremmede sier hei til meg også. I hvert fall på landet. Tror det å ignorere fremmede er mer et by-fenomen enn et norskt fenomen. Og jeg tenker hvis man vil at fremmede skal si "hei", så kan man jo begynne med å si "hei" først. Etterpå klaget hun over hvor lite generøse nordmenn er. Og slik er det dag ut og dag inn. Til å begynne med lo jeg bare av det, for det er jo stereotypen at nordmenn er kalde og avvisende, men min erfaring er at det ikke stemmer. Men jeg blir litt fornærma når hun stadig vekk rakker ned på norsk kultur, for indirekte rakker hun jo ned på meg. Jeg synes det er ganske respektløst. Hva kan jeg si til venninnen min? Anonymkode: f1502...03c Du kan be hun slutte å være så forbanna etnosentrisk av seg, og du kan påpeke det du finner lite flatterende ved hennes kultur, om du da vil synke ned på hennes nivå. Ellers tror jeg dette heller bunner i lav selvtillit på vegne av egen kultur, at hun ønsker å vise at den også er verdt noe. Endret 20. mai 2017 av Halldir
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Når hun klager over at folk ikke si hei så påpek at hun heller ikke gjør det og har blitt en god nordmann og slike ting Anonymkode: dff59...e0a 9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Det jeg pleier å si er "hvorfor bor du her da?" "du gjør jo akkurat det samme som det du klager over at andre gjør". Blir alltid stille da. Heldigvis kjenner jeg bare én som holder på slik som din venninne. Anonymkode: a189a...2bd 9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 Eller bare svar "sier du det" mens du viser en tydelig uintressert mine uten å slutte med det du driver med. Anonymkode: dff59...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Skrevet 20. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun sier hele tiden at nordmenn er kalde, lite sympatiske, har lite respekt osv, samtidig som hun legger vekt på at i hennes kultur så er de helt motsatt Hun har en altfor snever forståelse av disse begrepene. Hun har dessuten for liten kunnskap om norsk kultur. Her er vi innrettet etter fellesskapsløsninger. Respekt, sympati og varme viser vi gjennom måten vi organiserer samfunnet vårt på. Måten vi organiserer samfunnet vårt på viser hvordan vi behandler hverandre på. Det er gjennomsyret av respekt, sympati og omtanke for våre medmennesker. Noe som knapt finnes i andre land, hvor de samme fenomenene må utøves på personlig og familiært plan. Dessuten er hun nok som mange andre som forveksler ekstroversjon med respekt, sympati og varme. Introversjonen i samhandlingen mellom mennesker i Norge handler ikke om at vi har lite omtanke for hverandre, tvert i mot, det handler om en grunnleggende dyp respekt for våre medmennesker. Vi ser i større grad andre medmennesker som individer, ikke som representanter for kjønn, familie, økonomisk- og sosial gruppe osv. Anonymkode: 98060...509 21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 Kommer hun fra fattig land? Anonymkode: 0d3d6...a32
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. mai 2017 #8 Skrevet 20. mai 2017 Kanskje hun ikke har det så bra, spør hvordan hun har det, siden hun må rakke ned på andre hele tiden. 1
exictence Skrevet 20. mai 2017 #9 Skrevet 20. mai 2017 Jeg tror jeg hadde sagt noe sånn som: Så fint at du synes og tenker så fint om ditt land, menneskene og kulturen. Men det er ikke særlig hyggelig å høre at du snakker så nedlatende og negativt om Norge. Det er veldig kjedelig å høre på, og det høres litt dumt ut av deg å si det. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #10 Skrevet 20. mai 2017 17 minutter siden, exictence skrev: Jeg tror jeg hadde sagt noe sånn som: Så fint at du synes og tenker så fint om ditt land, menneskene og kulturen. Men det er ikke særlig hyggelig å høre at du snakker så nedlatende og negativt om Norge. Det er veldig kjedelig å høre på, og det høres litt dumt ut av deg å si det. Dette! De fleste mennesker har ikke et 100% riktig bilde av hvordan de høres ut eller hvordan de virker på andre. Det kan godt hende at venninna di ikke har tenkt over dette i det hele tatt, og du gjør henne en stor tjeneste ved å påpeke at hun fremstår veldig negativ og kritisk. Ikke gjør det vanskeligere enn det er, det er bare å påpeke etter neste tirade at "Du, jeg synes du er veldig kjapp til å påpeke alt som er galt med Norge og nordmenn. Det blir litt slitsomt å høre på, og du fremstår ganske negativ og sur." Har hun et minimum av EQ, klarer hun å trekke den naturlige konklusjonen selv Anonymkode: 54d5f...da3 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #11 Skrevet 20. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Venninnen min er opprinnelig fra et annet land, og hun er veldig stolt av sitt opphav. Det synes jeg er veldig bra. Men det som har begynt å irritere meg skikkelig i det siste er at hun hele tiden kritiserer hvordan Norge er og hvordan nordmenn er. Hun sier hele tiden at nordmenn er kalde, lite sympatiske, har lite respekt osv, samtidig som hun legger vekt på at i hennes kultur så er de helt motsatt. Her om dagen klaget hun over hvordan ingen i Norge sier "Hei" til folk de møter på gata, og snakket om at de hele tiden gjorde det i hennes land. Det som irriterer meg er at jeg ikke kjenner meg igjen i alt hun sier. Pluss at hun aldri sier hei til fremmede hun møter på gata, mens jeg gjør ofte det. Og det er ikke så sjelden at fremmede sier hei til meg også. I hvert fall på landet. Tror det å ignorere fremmede er mer et by-fenomen enn et norskt fenomen. Og jeg tenker hvis man vil at fremmede skal si "hei", så kan man jo begynne med å si "hei" først. Etterpå klaget hun over hvor lite generøse nordmenn er. Og slik er det dag ut og dag inn. Til å begynne med lo jeg bare av det, for det er jo stereotypen at nordmenn er kalde og avvisende, men min erfaring er at det ikke stemmer. Men jeg blir litt fornærma når hun stadig vekk rakker ned på norsk kultur, for indirekte rakker hun jo ned på meg. Jeg synes det er ganske respektløst. Hva kan jeg si til venninnen min? Anonymkode: f1502...03c Er hun fra UK eller irland eller noe sånt? De er sånn der. Det kan være hyggelig, men litt slitsomt også. Hun har muligens rett forresten. Anonymkode: a3141...288 2
Gjest Coolaid Skrevet 20. mai 2017 #12 Skrevet 20. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Venninnen min er opprinnelig fra et annet land, og hun er veldig stolt av sitt opphav. Det synes jeg er veldig bra. Men det som har begynt å irritere meg skikkelig i det siste er at hun hele tiden kritiserer hvordan Norge er og hvordan nordmenn er. Hun sier hele tiden at nordmenn er kalde, lite sympatiske, har lite respekt osv, samtidig som hun legger vekt på at i hennes kultur så er de helt motsatt. Her om dagen klaget hun over hvordan ingen i Norge sier "Hei" til folk de møter på gata, og snakket om at de hele tiden gjorde det i hennes land. Det som irriterer meg er at jeg ikke kjenner meg igjen i alt hun sier. Pluss at hun aldri sier hei til fremmede hun møter på gata, mens jeg gjør ofte det. Og det er ikke så sjelden at fremmede sier hei til meg også. I hvert fall på landet. Tror det å ignorere fremmede er mer et by-fenomen enn et norskt fenomen. Og jeg tenker hvis man vil at fremmede skal si "hei", så kan man jo begynne med å si "hei" først. Etterpå klaget hun over hvor lite generøse nordmenn er. Og slik er det dag ut og dag inn. Til å begynne med lo jeg bare av det, for det er jo stereotypen at nordmenn er kalde og avvisende, men min erfaring er at det ikke stemmer. Men jeg blir litt fornærma når hun stadig vekk rakker ned på norsk kultur, for indirekte rakker hun jo ned på meg. Jeg synes det er ganske respektløst. Hva kan jeg si til venninnen min? Anonymkode: f1502...03c Dersom hun virkelig mener det du beskriver så bygger hun ihvertfall ikke bro mellom to ulike kulturer med å kritiserer den ene. Stopp henne og kall henne ut på kritikken. I det hun sier et eller annet negativt som hun ikke har hold i, stiller du henne til ansvar slik at hun må begrunne seg saklig. Ikke la henne slippe unna. Her må du bare kjøre på og kreve gode begrunnelser, så får dere heller være enig om å være uenig. Hun høres ut som en påståelig bedreviter. Still spørsmål som - Hva mener du med det? - Dette må du begrunne nærmere... - Men du gjør ikke det selv.... - Hvorfor går ikke du foran som et godt eksempel? - Hva gjør du spesifikt for å...... - Forstår du den norske kulturen? - Når sist snakke / hilste du på fremmede? - Hvor blir det av din respekt for norsk kultur? - Hvorfor velger du å bo i Norge dersom du ikke trives?
Spiteful Skrevet 20. mai 2017 #13 Skrevet 20. mai 2017 Har en venninne fra Polen som også hele tiden klager på Norge. Og dette gjerne høyt i bussen eller i sentrum, når det er mange andre mennesker rundt oss... Jeg som heller ikke er norsk blir dritflau da, og vet aldri hvor jeg skal gjøre av meg. Mumler bare "mhm" eller ler det vekk... Det verste er egentlig hvordan hun klager høyt om norske leger og antibiotikabruken her i landet, som er heeelt annerledes enn hvordan det er i Polen (kan forsåvidt si meg enig i noe ang. legene, men sier det aldri høyt, iaf. ikke ute blant mange andre mennesker) Jeg ga opp den venninnen fordi hun ble for slitsom (ikke bare pga. det, men pga. annet også), kan det være aktuelt for deg tror du? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 Likevel skal hun bo her og nyter godt av alle trygdeordningene Norge gir henne Anonymkode: 59e9f...c94 9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #15 Skrevet 22. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Likevel skal hun bo her og nyter godt av alle trygdeordningene Norge gir henne Anonymkode: 59e9f...c94 Jeg tviler sterkt på at nordmenn som bor i utlandet ikke nevner ting ved landet de bor i som de mener er negativt i forhold til hva de er vant med her i Norge. Det handler ikke om at man vil utnytte noe som helst, det handler bare om at man savner enkelte ting ved sin egen kultur. Nordmenn generelt er jo veldig flinke til å finne feil ved andres kulturer, går vel ikke en dag uten at jeg hører noen klage på muslimer eller andre ;-) Jeg har selv bodd i Tanzania i perioder og da var det en hel drøss med ting jeg klagde over der husker jeg. Det betyr ikke at jeg ikke elsket å bo der, men det er jo en del ting der som er ganske annerledes enn hjemme i Norge. Det er vel ganske naturlig og betyr ikke at man rakker ned eller hater landet man er innvandrer i. Anonymkode: e6cd8...bb7 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #16 Skrevet 22. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler sterkt på at nordmenn som bor i utlandet ikke nevner ting ved landet de bor i som de mener er negativt i forhold til hva de er vant med her i Norge. Det handler ikke om at man vil utnytte noe som helst, det handler bare om at man savner enkelte ting ved sin egen kultur. Nordmenn generelt er jo veldig flinke til å finne feil ved andres kulturer, går vel ikke en dag uten at jeg hører noen klage på muslimer eller andre ;-) Jeg har selv bodd i Tanzania i perioder og da var det en hel drøss med ting jeg klagde over der husker jeg. Det betyr ikke at jeg ikke elsket å bo der, men det er jo en del ting der som er ganske annerledes enn hjemme i Norge. Det er vel ganske naturlig og betyr ikke at man rakker ned eller hater landet man er innvandrer i. Anonymkode: e6cd8...bb7 Det er respektløst. Det er forskjell på å savne ting fra sin egen kultur, å bare si "å jeg savner 17. mai" er jo ikke noe galt, men det å faktisk rakke ned på den andre kulturen og landet, det er galt, slemt og respektløst. Anonymkode: 6c785...db7 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #17 Skrevet 22. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler sterkt på at nordmenn som bor i utlandet ikke nevner ting ved landet de bor i som de mener er negativt i forhold til hva de er vant med her i Norge. Det handler ikke om at man vil utnytte noe som helst, det handler bare om at man savner enkelte ting ved sin egen kultur. Nordmenn generelt er jo veldig flinke til å finne feil ved andres kulturer, går vel ikke en dag uten at jeg hører noen klage på muslimer eller andre ;-) Jeg har selv bodd i Tanzania i perioder og da var det en hel drøss med ting jeg klagde over der husker jeg. Det betyr ikke at jeg ikke elsket å bo der, men det er jo en del ting der som er ganske annerledes enn hjemme i Norge. Det er vel ganske naturlig og betyr ikke at man rakker ned eller hater landet man er innvandrer i. Anonymkode: e6cd8...bb7 Jeg har også bodd i Tanzania men kunne ikke falt meg inn å klage over kulturen der. Jeg savnet selvfølgelig norske ting som brunost og det å kunne gå mer lettkledd, men omfavnet forskjellene med positivt sinn. Hvorfor ellers skulle jeg giddet bo der dersom jeg kun lengtet tilbake til Norge og kulturen her? Anonymkode: 15ee9...456 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #18 Skrevet 23. mai 2017 På 20.5.2017 den 2.13, AnonymBruker skrev: Venninnen min er opprinnelig fra et annet land, og hun er veldig stolt av sitt opphav. Det synes jeg er veldig bra. Men det som har begynt å irritere meg skikkelig i det siste er at hun hele tiden kritiserer hvordan Norge er og hvordan nordmenn er. Hun sier hele tiden at nordmenn er kalde, lite sympatiske, har lite respekt osv, samtidig som hun legger vekt på at i hennes kultur så er de helt motsatt. Her om dagen klaget hun over hvordan ingen i Norge sier "Hei" til folk de møter på gata, og snakket om at de hele tiden gjorde det i hennes land. Det som irriterer meg er at jeg ikke kjenner meg igjen i alt hun sier. Pluss at hun aldri sier hei til fremmede hun møter på gata, mens jeg gjør ofte det. Og det er ikke så sjelden at fremmede sier hei til meg også. I hvert fall på landet. Tror det å ignorere fremmede er mer et by-fenomen enn et norskt fenomen. Og jeg tenker hvis man vil at fremmede skal si "hei", så kan man jo begynne med å si "hei" først. Etterpå klaget hun over hvor lite generøse nordmenn er. Og slik er det dag ut og dag inn. Til å begynne med lo jeg bare av det, for det er jo stereotypen at nordmenn er kalde og avvisende, men min erfaring er at det ikke stemmer. Men jeg blir litt fornærma når hun stadig vekk rakker ned på norsk kultur, for indirekte rakker hun jo ned på meg. Jeg synes det er ganske respektløst. Hva kan jeg si til venninnen min? Anonymkode: f1502...03c Jeg hadde spurt om hvorfor hun ikke flytter om hun mistrives så fælt her i landet. Så hadde jeg kanskje vært fornærma nok til å si at i det minste er nordmenn positive, i motsetning til henne, og at jeg har fått nok av klagingen hennes. Anonymkode: f4572...6cc 2
365vinter Skrevet 24. mai 2017 #19 Skrevet 24. mai 2017 På 5/21/2017 den 23.29, AnonymBruker skrev: Likevel skal hun bo her og nyter godt av alle trygdeordningene Norge gir henne Anonymkode: 59e9f...c94 Hvorfor tror du automatisk at det er trygda folk er ute etter? På seg selv kjenner man vel andre.. Ellers er jeg enig i at dette ikke høres ok ut. Jeg tror dette kan være utslag av at mange med utenlandsk bakgrunn får en overdreven "utenlandsk identitet". Ofte skyldes det at foreldrene kom hit i voksen alder, og romantiserer hvordan ting er i hjemlandet. Det er ikke lett å sto med en fot i hver kultur, og jeg tror unge opplever dette som mye vanskeligere nettopp fordi de har vokst opp i norsk kultur men likevel ikke helt føler seg som en del av den. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #20 Skrevet 30. mai 2017 Læreren min fra Belgia er også sånn. Har begynt å bare ignorere det. Anonymkode: e74de...c30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå