Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha min første hjemmeeksamen i historie. Oppgaven er å skrive 10-15 sider om et selvvalgt tema innenfor pensum. Det jeg synes er problemet er dette med å vise selvstendighet når man har alle mulige hjelpemidler.  Jeg har lyst på god karakter, men samtidig så skjønner jeg ikke helt hvordan man skiller seg ut positivt når man selv lager problemstillingen og har tilgang til alle mulige hjelpemidler. 

Anonymkode: 05a77...d73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo nettopp ved å selv lage en (god) problemstilling og løse den på en (god) måte samt bruke hjelpemidler riktig at du skiller deg positivt ut.

• Liker 1
Gjest undulater
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha min første hjemmeeksamen i historie. Oppgaven er å skrive 10-15 sider om et selvvalgt tema innenfor pensum. Det jeg synes er problemet er dette med å vise selvstendighet når man har alle mulige hjelpemidler.  Jeg har lyst på god karakter, men samtidig så skjønner jeg ikke helt hvordan man skiller seg ut positivt når man selv lager problemstillingen og har tilgang til alle mulige hjelpemidler. 

Sett opp en disposisjon

Finn deg en forfatter du liker skrivestilen til og kopier denne, men bytt ut ord (bruk synonymer) og endre setninger etter hva som faller naturlig for deg.

Problemstillingen trenger ikke være allverdens, det første året er mer en innføring.

Sør for at innledningen og konklusjonen henger sammen, altså at problemstillingen du lister i innledningen blir besvart i konklusjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Det er jo nettopp ved å selv lage en (god) problemstilling og løse den på en (god) måte samt bruke hjelpemidler riktig at du skiller deg positivt ut.

Takk for svar. Synes ikke akkurat det er lett å lage en slik problemstilling. Problemet er at de problemstillingene jeg kommer på er løst på gode måter tidligere. Synes det er noe av hva som gjør oppgaven vanskelig.  

2 minutter siden, Halldir skrev:

Sett opp en disposisjon

Finn deg en forfatter du liker skrivestilen til og kopier denne, men bytt ut ord (bruk synonymer) og endre setninger etter hva som faller naturlig for deg.

Problemstillingen trenger ikke være allverdens, det første året er mer en innføring.

Sør for at innledningen og konklusjonen henger sammen, altså at problemstillingen du lister i innledningen blir besvart i konklusjonen. 

Takk, men det er litt det med å omskrive hva andre har skrevet tidligere jeg synes gjør oppgaven vanskelig. Det er jo noe alle klarer. Hvordan sørger man for å skille seg positivt ut?

TS

Gjest undulater
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Synes ikke akkurat det er lett å lage en slik problemstilling. Problemet er at de problemstillingene jeg kommer på er løst på gode måter tidligere. Synes det er noe av hva som gjør oppgaven vanskelig.  

Takk, men det er litt det med å omskrive hva andre har skrevet tidligere jeg synes gjør oppgaven vanskelig. Det er jo noe alle klarer. Hvordan sørger man for å skille seg positivt ut?

TS

Du skiller deg ut positivt ved at du trekker ut det som er viktig for konteksten i oppgavebeskrivelsen, og at du evner å formidle dette på en selvstendig måte.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Nei, det er absolutt ikke noe alle andre klarer. Du må vise at du forstår hva du skriver og diskutere. Har du ikke skrevet oppgaver på uni før? Du skal diskutere pensum. Se om du finner relevans til noe som skjer i dag feks. Analysere.

Jeg synes du begynner helt feil med å problematisere før du i det hele tatt er i gang.

Anonymkode: 921fb...048

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En god problemstilling er noen som snevrer deg skikkelig inn på ett tema. Det trenger ikke nødvendigvis være et tema ingen har skrevet om. Sensor ser etter om du kan skrive en fagoppgave, bygge den opp riktig, bruke kilder rett osv. Det er først på bachelor- (så vidt) og masteroppga det blir krav om nyskapning.

Endret av Katten.2.0
Skrevet

I tillegg til det andre nevner mener jeg at godt språk og en god tekst er en måte å skille deg positivt ut på. Akademisk skriving er en kunst. Bruk litt tid på å sette deg inn i det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...