Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket bilsete anbefaler dere til nyfødt? :)

Anonymkode: eee3a...2f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har selv hatt Maxi Cosi Cabriofix til alle mine 3, og vært fornøyd med det. Men det er kommet mye på markedet siden den kom(den er lite forandret siden da) og den er heller ikke testet på 10år. Skulle jeg valgt nå hadde det stått mellom Cybex Aton Q og Britax Rømer Baby safe Plus shr ll.

En ting er hva andre kan anbefale, men husk at setet må passe i bilen deres også. Bilstolen bør prøves i bil før kjøp.

Anonymkode: 4a246...c32

AnonymBruker
Skrevet

Vi har den nye til maxi cosi den er super og har adapter til bugabooen

Anonymkode: 7f90c...0a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at ikke flere anbefaler Cybex Sirona eller lignende? Jeg fikk også anbefalt Maxi Cosi, og har vært veldig misfornøyd. I tillegg kunne det jo bare brukes et halvt år, før vi uansett måtte kjøpe Cybex Sirona. Hvorfor ikke bare kjøpe et sete man kan bruke hele veien? Maxi Cosi var 2500 bortkastede kroner for vår del i alle fall.

Anonymkode: ac518...114

AnonymBruker
Skrevet

Vi har cybex aton q og er kjempefornøyd!

Vi har det med isofixbase i bilen, men en fordel med setet er at det KAN festes med kun bilbelte også, uten base. Det gir noen ekstra muligheter om det skulle være ekstraordinært behov for å transportere babyen i annen bil eller taxi. Jeg er usikker men tror ikke det gjelder de fleste seter? Cybex aton q har iallfall testet i toppen for både isofixbasebaserte seter og seter uten base. Se: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/

Med et adapter kan vi også feste setet rett på understellet til Stokke-vogna 😊

Anonymkode: ff0ff...9dc

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt at ikke flere anbefaler Cybex Sirona eller lignende? Jeg fikk også anbefalt Maxi Cosi, og har vært veldig misfornøyd. I tillegg kunne det jo bare brukes et halvt år, før vi uansett måtte kjøpe Cybex Sirona. Hvorfor ikke bare kjøpe et sete man kan bruke hele veien? Maxi Cosi var 2500 bortkastede kroner for vår del i alle fall.

Cirona er ikke ett nyfødt sete. Hadde ikke brukt klasse 1 sete på ett så lite barn. Det handler jo om hvordan de minste ligger. Samtidig kan du ikke bære med deg cirona noe sted, den sitter jo fast. Men maxi cosi er nok ikke det beste, vi var heller ikke fornøyd med det. Skal ha cybex aton q denne gangen

• Liker 2
Skrevet

Besafe har også veldig gode seter, synes selv modular virker genial! Samme base på babysete og klasse 1 sete. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har Recaro Privia og er svært fornøyd. Det kom best ut i Forbrukerrådets oversikt over babystoler, og passer i vår lille VW Golf. Vi bruker kun Isofix-basen, men setet kan festes med belter om det skulle være behov.

Nå som babyen er 7 måneder, begynner det å bli litt lite, og i løpet av en måned eller to kommer vi til å bytte til småbarnssete. Vi bruker Forbrukerrådets liste når vi velger sete. Vil aldri gå på akkord med sikkerheten og velge et sete som ikke har fått gode resultater der.

https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/

Oversikt babystoler pdf: https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2016/11/barneseteguiden-1-babystoler.pdf

Anonymkode: 9687c...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Britax sine er veldig gode 😊

Anonymkode: fbf53...6d9

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket bilsete anbefaler dere til nyfødt? :)

Anonymkode: eee3a...2f7

Du må ha et bilsete tilpasset for bruk i den bilen det skal brukes i. Et bilsete kan få de beste resultater i tester, mens i feil bil, kan det samme setet være livsfarlig. 

Det samme gjelder å kjøpe bilstoler på nettet. Forhør deg med bilforhandleren din, om hvilket sete de mener er best til ditt bilmerke og din modell, prøv setet i bilen hos enten bilforhandler eller hos butikken du skal kjøpe sete fra. Husk og på at tester har vist at Isofixfestene er det svake punktet på bilstolene bruk derfor bilens bilbelte i tillegg. 

Anonymkode: fb076...07e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Minlillelykke skrev:

Cirona er ikke ett nyfødt sete. Hadde ikke brukt klasse 1 sete på ett så lite barn. Det handler jo om hvordan de minste ligger. Samtidig kan du ikke bære med deg cirona noe sted, den sitter jo fast. Men maxi cosi er nok ikke det beste, vi var heller ikke fornøyd med det. Skal ha cybex aton q denne gangen

Ok, jeg ser bare at det kan brukes fra nyfødt. Jeg synes uansett det var for tungt til å drasse med seg noe særlig rundt. Og det var bare de par første ukene han sov noe særlig i bilstolen.

Vi hadde tenkt til å kjøpe Cybex Aton Q. Men om TS tenker det, så husk å bestille god tid i forveien. Vi dro for å kjøpe sete ikke så lenge før termin, og ingen hadde setet på lager, det var bestillingsvare. Ikke gå for Maxi Cosi i alle fall..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg ser bare at det kan brukes fra nyfødt. Jeg synes uansett det var for tungt til å drasse med seg noe særlig rundt. Og det var bare de par første ukene han sov noe særlig i bilstolen.

Vi hadde tenkt til å kjøpe Cybex Aton Q. Men om TS tenker det, så husk å bestille god tid i forveien. Vi dro for å kjøpe sete ikke så lenge før termin, og ingen hadde setet på lager, det var bestillingsvare. Ikke gå for Maxi Cosi i alle fall..

Det har vektklasse 0-18 kg, men levrandørene anbefaler ikke bruk før 6 mnder.

Skrevet

Vi har maxi cosi pebble plus. Vet ikke hvorfor folk skriver at de ikke vil ha det. Når vi var ute og så etter sete, ble dette anbefalt og det er veldig bra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Hadena skrev:

Vi har maxi cosi pebble plus. Vet ikke hvorfor folk skriver at de ikke vil ha det. Når vi var ute og så etter sete, ble dette anbefalt og det er veldig bra. 

Det er jo blytungt. Var som natt og dag å kjenne på det og cabriofix. Hadde ikke orket å bære den med baby i frem til vi byttet til større stol.

Vi har recaro zero 1 som bilstol 2 nå og ser den har kommet med babysete i så du kan bruke den fra nyfødt. 

Anonymkode: ba687...704

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo blytungt. Var som natt og dag å kjenne på det og cabriofix. Hadde ikke orket å bære den med baby i frem til vi byttet til større stol.

Vi har recaro zero 1 som bilstol 2 nå og ser den har kommet med babysete i så du kan bruke den fra nyfødt. 

Anonymkode: ba687...704

Ja, det er litt tyngre enn cabriofixen. Men det er til gjengjeld bedre og mer sikkert. Ville ikke hatt cabriofix om jeg hadde hatt råd til pebble plus. De setene du skriver om kjenner jeg ikke til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 20.5.2017 den 1.45, AnonymBruker skrev:

Vi har den nye til maxi cosi den er super og har adapter til bugabooen

Fant ut at den heter maxi cosi pebble pluss i-size

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Hadena skrev:

Ja, det er litt tyngre enn cabriofixen. Men det er til gjengjeld bedre og mer sikkert. Ville ikke hatt cabriofix om jeg hadde hatt råd til pebble plus. De setene du skriver om kjenner jeg ikke til. 

Veldig enig med deg! Ble avbefalt cabriofixen da de mente den var mye mindre sikker. Da spiller vekten liten rolle for å si det sånn 🙄. Pebble plassen er i tillegg laget av en helt annet materiale som er mye sikrere. Lille snupp ligger godt i den, og de mente det var ett av de eneste stolene på markedet med i-size.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha et bilsete tilpasset for bruk i den bilen det skal brukes i. Et bilsete kan få de beste resultater i tester, mens i feil bil, kan det samme setet være livsfarlig. 

Det samme gjelder å kjøpe bilstoler på nettet. Forhør deg med bilforhandleren din, om hvilket sete de mener er best til ditt bilmerke og din modell, prøv setet i bilen hos enten bilforhandler eller hos butikken du skal kjøpe sete fra.

Anonymkode: fb076...07e

Hva skal vi som ikke har bil gjøre da? Kjøpe uendelig med seter slik at vi har til alle typer biler vi kan finne på å låne?

Anonymkode: b2930...e99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når ble pludelig cabriofix "dårlig"? 

Vet det er en gammel type, men at de ikke har gjort endringer nettopp fordi det er så trygg. Men her sier flere at det ikke er bra?

Vi ble anbefalt det av både kjente og i butikken og blir helt bekymret nå :(

Anonymkode: 152c9...c1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ble pludelig cabriofix "dårlig"? 

Vet det er en gammel type, men at de ikke har gjort endringer nettopp fordi det er så trygg. Men her sier flere at det ikke er bra?

Vi ble anbefalt det av både kjente og i butikken og blir helt bekymret nå :(

Ser nå at det fortsatt trekkes frem som blant de beste hos både forbrukerrådet og de i Tyskland som tester (husker ikke forkortelsen), og at forskjellen nå er at de har flere gode og sikre seter som "konkurranse" enn før. Sånn sett er de heller ikke nr 1, men det er heller ikke det viktigste. Det hadde forøvrig vært rart og de ble dårlige over natten.. Men uansett godt å lese at vi ikke har vært dumme sånn sett når det er veldig viktig med oss med god sikkerhet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...