Gå til innhold

Persienner - hvem betaler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg leier en leilighet med ganske store vindu hvor solen skinner rett igjen. Er det jeg eller han som eier leiligheten som skal betale for disse persiennene? Og hvor har de finest persienner og billige?

Anonymkode: fa286...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Utleier skal betale for persienner da de skal henge der den dagen du evt flytter ut. 

Anonymkode: 7ec70...6f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier og hvis jeg vil ha persienner så må jeg betale det selv. Dette er ikke noe utleier må betale.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utleier skal betale for persienner da de skal henge der den dagen du evt flytter ut. 

Utleier har ingen forpliktelse til å installere persienner i leiligheten. Det er ingen regler som sier at en leilighet må ha persienner. 

Anonymkode: 36678...17c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel kjøpe persienner, ta vare på kvitteringane og tilby utleigar å kjøpe dei når du flyttar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utleier har ingen forpliktelse til å installere persienner i leiligheten. Det er ingen regler som sier at en leilighet må ha persienner. 

Nei, det er ingen regler, men om du kan litt om vinduer ser du logikken i dette. 

Ett eksempel: En leilighet med vinduskarmer av hardt tre. Persienner må skrus fast med hjelp av maskin. Å skru ut festene til persiennen blir umulig da skruen ikke lar seg skru ut igjen. 

Ett annet eksempel: Persienner må skrus fast på vinduer på en slik måte av vinduet lar seg åpnes på vidt gap. Å skru ut festene kan føre til skader på selve vinduet, og leietager må plutselig erstatte hele vinduet. 

Siste eksempel: Utleier kan ønske at det skrus minst mulig i lister og karmer på vinduer. Det mest logiske blir da at persienne blir et permanent tilbehør til vinduet. Ergo blir det en utgift leietager ikke skal betale for da h#n ikke kan ta persienner med seg ved flytting.

Utleiere ønsker stort sett det siste, at det IKKE SKRUS MASSE HULL for persienner og gardiner. Ts bør ta dette opp med utleier, og jeg er sikker på at utleier vil akseptere å dekke utgiften for å slippe masse hull i vinduslister og karmer. 

Hilsen tidligere leietager som selv har opplevd samme situasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er leietakers ansvar, men du kan jo spørre utleier om han vil bidra. 

Anonymkode: cecff...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ingen regler, men om du kan litt om vinduer ser du logikken i dette. 

Ett eksempel: En leilighet med vinduskarmer av hardt tre. Persienner må skrus fast med hjelp av maskin. Å skru ut festene til persiennen blir umulig da skruen ikke lar seg skru ut igjen. 

Ett annet eksempel: Persienner må skrus fast på vinduer på en slik måte av vinduet lar seg åpnes på vidt gap. Å skru ut festene kan føre til skader på selve vinduet, og leietager må plutselig erstatte hele vinduet. 

Siste eksempel: Utleier kan ønske at det skrus minst mulig i lister og karmer på vinduer. Det mest logiske blir da at persienne blir et permanent tilbehør til vinduet. Ergo blir det en utgift leietager ikke skal betale for da h#n ikke kan ta persienner med seg ved flytting.

Utleiere ønsker stort sett det siste, at det IKKE SKRUS MASSE HULL for persienner og gardiner. Ts bør ta dette opp med utleier, og jeg er sikker på at utleier vil akseptere å dekke utgiften for å slippe masse hull i vinduslister og karmer. 

Takk, jeg har montert en del persienner i ganske mange forskjellige typer vinduer i mitt liv. :) At de må skrus fast og at skruer lager hull er ikke nytt for meg. 

Det du sa var at utleier skal montere persienner. Det stemmer ikke, utleier verken skal eller må noen ting i denne forbindelsen. At det kan være lurt av utleier å gjøre dette likevel er en helt annen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om utleier ikke vil ha persienner eller skruer og skruehull i vinduskarmene? 

Ingen kan kreve persienner av utleier. 

Anonymkode: ba532...c3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes absolutt ikke noe som sier at utleier skal stå for persienner, og det er faktisk ingen selvfølge at du får henge opp persienner heller. 
Det er mange som sier absolutt nei til alt av skruer eller lignende. 
Men det går an å snakke med utleier, de fleste er helt villig til å svare på spørsmål om det. Leier du møbelert, kan du spørre om å få det. Leier du umøblert, så kan du spørre om du får sette opp persienner. Om utleier ikke ønsker skruehull, si at du kan la dem henge igjen om utleier betaler helt/delvis.  

Anonymkode: 34b07...1fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør prate med utleier før du i det hele tatt vurderer kjøp av persienner. Er som sagt ikke sikkert at utleier ønsker at det skal være så mye hull på veggene. Om du gjør dette i skjul blir du erstaningsansvarlig om han ikke mener det er ok. 

Hvem som skal betale persiennene er også en diskusjonssak i mellom dere to. Det kan godt være mulig at utleier ønsker å ha persiennene senere, da er det jo han som enten betaler persiennene eller kjøper de av deg. Om persiennene rives ned blir det jo hull i veggene som blir visende om man henger opp vanlige gardiner igjen. 

Anonymkode: ef491...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 20.5.2017 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Eksempel 1: Dette er det dummeste jeg har hørt på en stund. Det er ingenting som heter hardt tre som gjør at man må bruke maskin. Det er helt vanlig å bruke drill (maskin) uansett hva man skrur. Man kan også fint skru med vanlig skrujern. Det er null problem å skru ut igjen en skrue som enten er skrudd inn med drill eller skrujern. Jeg lurer på om aldri har skrudd noe som helst....

Eksempel 2: Man skrur aldri aldri aldri fast persienner på et vindu. Dersom du har skrudd noe som helst fast i et vindu er det du som er helt skrudd... sånt gjør man faktisk aldri.

Eksempel 3: Det er helt vanlig å ha gardiner, persienner, lameller andre ting i en bolig. Dersom man monterer dette er det å beregne som vanlig slitasje og vanlig bruk av boligen. Huseier kan ikke nekte en leieboer å montere gardiner eller tilsvarende i følge husleieloven, da dette beregnes som vanlig bruk og slitasje av boligen. Dersom det er ønskelig for utleier å ha egne persienner eller lignende tilbyr vedkommende å gjøre dette kostnadsfritt. 

Dette er det største vrøvlet jeg har hørt om akkurat dette temaet på en god stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 20.5.2017 den 11.34, AnonymBruker skrev:

Hva om utleier ikke vil ha persienner eller skruer og skruehull i vinduskarmene? 

Ingen kan kreve persienner av utleier. 

Anonymkode: ba532...c3b

Utleier kan ikke nekte deg å ha gardiner eller persienner. Sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ofte har utleier gardinstenger slik at leietaker bare kan henge opp sine gardiner. Rett og slett for å slippe mange skruehull. Jeg som utleier ville ikke ha vært interessert i å betale for persienner du ønsker. Du leide leiligheten som den var vist. Ferdig med den saken. 

Anonymkode: b3528...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...