Gå til innhold

Naboen vil plante hekk 1 meter inn på vår tomt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han ringte og spurte. Han har veldig liten tomt, vi har stor. Vi bruker ikke det området, så sånn sett plager det oss ikke. Men jeg er litt bekymret for fremtiden, hva når noen av oss selger om noen år? Han får jo sin tomt til å se større ut. 

Thujahekk. 

Er jeg vanskelig som vil si nei?

Anonymkode: 6b95b...f11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei det er du ikke. Selv om det ikke plager deg nå, så kan det hende at du ombestemmer deg senere, og da blir det mye kjipere å gå til naboen og si at han ikke får ha hekken sin der igjen.

Det er din tomt, ikke hans.

Anonymkode: 73aa0...354

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke godtatt det. Thujaer kan bli rimelig store. Vil han ha le for vinden eller forhindre innsyn, kan han heller få seg et gjerde.

Anonymkode: 59b17...cca

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei. Fordi tuja kan bli veldig høy og veldig bred. Dermed vil hekken dekke enda større område inne hos dere...og dere får kanskje stellet av den til slutt også...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette hadde jeg sagt nei til. Selger du ser jo tomta mindre ut, og som fersk nabo er det rimelig kleint å begynne naboskapet med å be naboen fjerne hekken sin, med røtter og alt. Vi har faktisk samme problem med naboens gjerde. Det var masse snø da vi kjøpte, men så snart snøen forsvant oppdaget vi at naboens gjerde står inne på vår tomt. Vi har liten hage fra før av, men tør ikke være de "vanskelige" nye naboene som ber naboen flytte gjerdet sitt. 

Anonymkode: e38e0...e46

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, av den grunnen AB#3 skriver! Sier du ja, kan du omtrent se det slik at du har gitt bort tomta di.
Det er ikke din skyld at naboen har liten tomt.

Anonymkode: 8f159...7fd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å la han kjøpe den delen av dere da? Så blir det ikke noen konflikter senere. 

Anonymkode: 8fc0e...bd3

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg får den store røtter, så det er ikke bare lett å fjerne den heller . Risikerer gravemaskin til jobben.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde jeg sagt nei til. Selger du ser jo tomta mindre ut, og som fersk nabo er det rimelig kleint å begynne naboskapet med å be naboen fjerne hekken sin, med røtter og alt. Vi har faktisk samme problem med naboens gjerde. Det var masse snø da vi kjøpte, men så snart snøen forsvant oppdaget vi at naboens gjerde står inne på vår tomt. Vi har liten hage fra før av, men tør ikke være de "vanskelige" nye naboene som ber naboen flytte gjerdet sitt. 

Er det naboen som har satt opp gjerdet da? Om det var slik når dere kjøpte, så er det gjerne en grunn til det. 

Anonymkode: dece3...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Konvall skrev:

I tillegg får den store røtter, så det er ikke bare lett å fjerne den heller . Risikerer gravemaskin til jobben.

Vi har fjernet 20 år gammel tuja nå nettopp, og røttene var mye lettere å få opp enn vi trodde. Brukte bare taljer og dro dem rett ned. :jepp: Men de blir svææære altså, vår hekk var nærmere 3,5 meter høy og flere meter bred, til tross for at de tidligere eierne visstnok har klippet den hvert år.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere har stor tomt? Hvirfor ikke tilby naboen å kjøpe dette? Finn ut kvm prisen  og selg for det, så må han selv betale for Tomtejustering.

ikke sikkert ett kjøp er intr for han og da sier det seg selv.

da har du tilbudt han en alright løsning som han kanskje sier nei til. Hva hekk angår er det regler for høy denne kan være så ville ikke bekjymret meg for det. Men at du må pynte på deres side kan dete nok regne med. På en annenside får dere "gratis" hekk ;) 

Anonymkode: bfde3...571

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

God løsning å selge han noen kvm.

Og jeg er glad ingen nabo har tujahekk mot meg. Liker ikke tuja.

Anonymkode: 75b7d...17c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager vil naboen plante hekk på deres tomt? Det henger jo ikke på greip. Ville nok sagt nei, for dette kan skape mange tvister i framtiden med at nye eventuelle naboer tror at hagen de kjøper er større en den egentlig er...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange svar! 

Godt å lese at mange er enige med meg, men synes det er vanskelig å være den kjipe naboen. Må samle opp noen argumenter før jeg snakker med han i morgen.

Jeg er skeptisk til å dele av tomt, pga at det går utover utnyttelsesgraden på tomta. 

Anonymkode: 6b95b...f11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når dere ikke lenger ønsker hekken i fremtiden, kan nabo påberope seg bruksretten. Det var vel noe slik det startet med han huskapperen. 

Jeg ville sagt nei. Eller evt tilby nabo å kjøpe noen kvm av tomta. 

Anonymkode: 8f726...310

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier du et klart nei til! Jeg ville heller ikke godtatt at naboen skulle "få" noe av min tomt om dens tomt er liten. Det blir garantert trøbbel for de som måtte kjøpe den ene eller andre eiendommen seinere, og de begynne å studere tomtegrensen.

Det som heller kan være greit å gjøre, er å selge den delen av tomta dere ikke bruker til naboen, få det inn i matrikkelen og tinglyst. Da blir grensepinnene flyttet og naboen blir fornøyd. Dere blir sikkert enige om en pris også :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det naboen som har satt opp gjerdet da? Om det var slik når dere kjøpte, så er det gjerne en grunn til det. 

Anonymkode: dece3...eb3

Aner ikke hvem som har satt opp gjerdet, vi tør jo ikke ta det opp med naboen. Og hvilken "grunn" skulle det være for at gjerdet står inne på vår tomt ? Vi bor i rekkehus, så det er ganske åpenbart hvor tomtegrensa går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvem som har satt opp gjerdet, vi tør jo ikke ta det opp med naboen. Og hvilken "grunn" skulle det være for at gjerdet står inne på vår tomt ? Vi bor i rekkehus, så det er ganske åpenbart hvor tomtegrensa går. 

Da bare river du gjerdet og hvis naboen klager, så sier du som sant er at du trodde det var deres fordi det står jo på din tomt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...