Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #1 Skrevet 29. desember 2004 Har en skinkestek i kjøleskapet, den er på akkurat 1 kg. Hvordan tilbereder jeg denne på best mulig måte? Har laget skinkestek tidligere, men synes alltid at den blir så tørr. Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre? Jeg er ikke så flink på kjøkkenet, og trenger desverre alt inn med teskje... :oops:
Scheherazade Skrevet 29. desember 2004 #2 Skrevet 29. desember 2004 Har du prøvd å steke i en stekepose? Synes iallfall den blir saftigere da.
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #3 Skrevet 30. desember 2004 Har ikke prøvd med stekepose, men det var et godt tips. Noen som vet hvor lenge den skal stekes?
Gjest the imp Skrevet 30. desember 2004 #4 Skrevet 30. desember 2004 Dersom du bruker steketermometer så steker du den på 175C til termometeret viser 75-80C. Dersom steika er på 1 kg vil dette si ca 1,5 t.
Annie Skrevet 21. januar 2005 #5 Skrevet 21. januar 2005 Skinkestek burde lages i leirgryte. Det blir kjempegodt. Jeg salter og peprer steika og setter den inn i ovnen på ca 100 grader. Da tar det lang tid, men den blir utrolig saftig og mør av det. Etter et par timer sjekker jeg om det har trekt ut noe kraft, og om det ikke har gjort det har jeg i varmt vann (for ikke å sprekke gryta). Dette blir det utrolig god saus av. Bruk steketermometer og sjekk når steika er ferdig. Det tar fort 4-6 timer og passer perfekt til søndager. Da kan man finne på andre ting mens middagen blir ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå