Rosa enhjørning Skrevet 19. mai 2017 #1 Skrevet 19. mai 2017 Jeg har nylig flyttet til ny kommune og de krevet at jeg skulle jobbe fulltid for kommunen for å kunne motta sosialhjelp. Det var veldig tungt arbeid og da jeg snakket med min saksbehandler om at jobben var tungt så lo hun av meg og kalte meg svak og sa at et lite barn hadde klart denne jobben, og det er jo umulig fordi selv de folka som jobber der (park og idrett), som er store og sterke menn, syns at jobben er tungt. Jeg sliter psykisk, er diagnosert med personlig forstyrrelse.. det at hun lo av meg og kalte meg svak fikk meg til å føle meg helt ubrukelig og verdiløs, så jeg møtt ikke opp hele denne uka i tiltaket. igår fikk jeg tilbud i å jobbe i en restaurant en venn av min bror eier, jeg var på intervju Idag og vi ble enig at jeg skulle starte i opplæring på mandag, jeg har aldri jobbet som servitør så det er en del ting å lære. Han har ikke nevnt noe om jeg skulle bli betalt eller ikke under den opplæringsperiode, men regner med at jeg blir ikke betalt, jeg har jo hørt om flere steder som ikke betaler under opplæringstid. jeg ringte nav Idag og sa ifra til de om denne muligheten jeg fikk og sa jeg skulle ikke møte opp i tiltak på mandag, fordi jeg fikk tilbud om opplæring for å få mulighet til å jobbe fast. Så nekta de meg det og sa at møter jeg ikke opp i tiltaket så får jeg ikke penger, og at jeg kan ikke møte opp på mandag dersom jeg ikke skal bli betalt. Jeg hadde akkurat klart å komme meg ut av senga og var kjempe glad for muligheten og følte meg som et verdifull menneske igjen, men helt til personen jeg snakket med (som var ikke min bitch saksbehandler) fikk meg til å føle meg verdiløs igjen.. han sa bare "du har ikke fått noe jobb i denne kommunen, hva får deg til å tro at du skal få jobb der?" Som om jeg ikke var bra nok til å klare å vise et bra inntrykk og få fast ansettelse. er ikke målet til nav å hjelpe folk ut i arbeid? Hvordan kan de nekte en person en sånn mulighet? Er det egentlig lov å nekte noen jobb?
Glitnir Skrevet 19. mai 2017 #2 Skrevet 19. mai 2017 NAV nekter deg da ikke jobb, du bestemmer selvsagt selv om du vil gå på jobben du har fått. Men da får du selvsagt ikke tiltakspenger, men du skal ha lønn fra jobben du har skaffet deg - selv om det er opplæring. Og sørg for å få kontrakt! 16
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #3 Skrevet 19. mai 2017 Nav nekter deg ikke jobb. De nekter deg penger når du ikke oppfyller kriteriene for å få sosialhjelp Om hun lo av deg og kalte deg svak er det helt forkastelig og uprofesjonelt. Det bør du sende inn en skriftlig klage på. Anonymkode: 2eda5...4cd 14
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #4 Skrevet 19. mai 2017 Gratulerer med jobbtilbud! Du skal ha lønn under opplæring, og basisferdighetene til en servitør er fort lært (med mindre du må lære veldig mye om vin, tilberedning osv. Litt forskjell fra sted til sted, men "basic servitørjobbing" er ikke så vanskelig). Så da er det bare å møte opp på mandag i den nye jobben din- sørg for å få kontrakt ja- og så trenger du ikke sosialhjelpen videre. Et råd i aller beste mening: prøv å ikke dra med deg for mye følelser inn i jobbhverdagen. Andre kan komme til å slenge med leppa eller si ting som du kan oppfatte feil. Du kommer til å gjøre en tabbe eller tre og antagelig ikke føle deg på topp hver eneste dag. Det skjer oss alle, og du må bare prøve å ikke ta deg for nær av det og jobbe videre. Masse lykke til! Anonymkode: b1fcf...3da 15
Rosa enhjørning Skrevet 19. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav nekter deg ikke jobb. De nekter deg penger når du ikke oppfyller kriteriene for å få sosialhjelp Om hun lo av deg og kalte deg svak er det helt forkastelig og uprofesjonelt. Det bør du sende inn en skriftlig klage på. Anonymkode: 2eda5...4cd Jeg har sendt klage men har ikke fått noe svar på det enda. men Ok, de nekter penger. Kan de gjøre det? Fordi jeg e jo i aktivitetet når jeg er i opplæring også?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #6 Skrevet 19. mai 2017 Akkurat nå, Rosa enhjørning skrev: Jeg har sendt klage men har ikke fått noe svar på det enda. men Ok, de nekter penger. Kan de gjøre det? Fordi jeg e jo i aktivitetet når jeg er i opplæring også? Flott du har sendt inn klage. Ting tar tid i det offentlige. Ja de kan nekte deg penger når du velger å ikke møte opp på det tiltaket du må gjennom for å motta støtte Slik er det. Oppfyller man ikke kriteriene så får man ikke støtte. Og som noen andre nevner har du krav på lønn i opplæringsperioden. Så du har i praksis skaffet deg en jobb og skal derfor ikke ha sosialhjelp. Anonymkode: 2eda5...4cd 12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #7 Skrevet 19. mai 2017 Servitør yrket er tungt så skjønner ikke helt at du skal jobbe med det når kommunen har lettere jobb til deg. Dessuten er det ikke et yrke en lærer på 1-2-3 heller. Man må være kjapp og ikke minst service biten er viktig. Folk går jo skole for og lære dette yrket. Anonymkode: 6e58d...f1b 2
Rosa enhjørning Skrevet 19. mai 2017 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Servitør yrket er tungt så skjønner ikke helt at du skal jobbe med det når kommunen har lettere jobb til deg. Dessuten er det ikke et yrke en lærer på 1-2-3 heller. Man må være kjapp og ikke minst service biten er viktig. Folk går jo skole for og lære dette yrket. Anonymkode: 6e58d...f1b Så du mener at vraking og kosting av parkeringsplasser er tyngre enn servitør yrket? altså jeg vil gjerne ha en jobb jeg skal få betalt for enn å være slave for kommunen for å motta 10.000 i mnd som skal klare å betale husleia mi på 8000 og kjøpe meg mat og betale regninger.
k1kk1 Skrevet 19. mai 2017 #9 Skrevet 19. mai 2017 6 timer siden, Rosa enhjørning skrev: Jeg har sendt klage men har ikke fått noe svar på det enda. men Ok, de nekter penger. Kan de gjøre det? Fordi jeg e jo i aktivitetet når jeg er i opplæring også? Du er i aktivitet ja, men ikke den aktiviteten du har fått godkjent av NAV. Det er masse papirarbeid inni alt dette, og vet å bytte over uten et skriftlig samtykke ender aldri bra. Min samboer byttet aktivitet etter å ha fått muntlig godkjenning, da til en annen praksisplass med mulighet for ansettelse etterpå, men etter alle de gangene han måtte ta fri der for å dra til advokater og møter og all den dritten der så var det ikke noe håp om fast jobb likevel. Og det var bare flaks at han ikke mistet hele støtten og måtte reise hjem igjen for å bo med sine foreldre med flere tusen i minus. Jeg har vært i NAV i flere år, og det er regler på alt. Og det er ikke ofte de følger dem heller. På sosialen har du ikke engang rett på fri rettshjelp, det var et sjokk for meg og da vi måtte ta kontakt med advokater for å få ham tilbake på nav. Og du som alle andre i sosialen må nok jobbe 37,5t uken for et slikk og ingenting. Og alt ekstra inn, til og med arv, teller som inntekt. Husker den gangen jeg måtte inkludere på søknaden min at jeg ikke kunne garantere mer arv neste måned fordi jeg ikke hadde flere slektninger som lå for døden.. Uansett, når du er på NAV på sosialen, så må du følge alt til punkt og prikke og være ydmyk. Selv om du sparer i flere mnd på f.eks kastrering av katt så er det du som er uansvarlig om de gjør feil sånn at du ikke får noenting den mnd. Alt som spares på bank, kan de spore. Så om de sparer til noe, spar det kontant. Ellers kan de nekte deg penger fordi du ikke fikk penger og brukte sparepengene dine før du fikk vite du fikk penger. Systemet der er helt tullete! Men, de har andre systemer for deg som ikke kan utføre vanlig arbeid. Men du må ha med deg en hel masse greier fra lege som dokumentasjon, og til og med da må du sloss for det du har. Jeg var inni noe annet roligere, jeg fikk ikke direkte mer hjelp men fordi jeg slet så var jeg heldig med behandlerne mine og fikk noen som hadde mer empati. Så det var lettere å ha noe med dem å gjøre. Måtte fortsatt jobbe 37,5t uken, og det var hardt i de periodene jeg ikke hadde råd til mat fordi NAV gjorde feil og hoppet over en betaling innimellom. Dessverre så er de på sosialen nederst på stigen, selv om det er de som virkelig har bruk for fri rettshjelp! De på dagpenger har i hvert fall til dels råd, de på sosialen har ikke sjangs til å ha råd.. Helt ærlig ville jeg ikke tatt imot den service jobben om du ikke får noe betalt, i hvert fall ikke før du har fått skriftlig godkjenning fra nav. Her gjelder det også lover og regler, du har rett og slett ikke lov ifølge norsk lov å bare bytte slik. Og du mister også ifølge loven rettigheter til penger om du ikke møter på opptak. Klarer du ikke å møte opp så få sykemelding fra legen til du har fått ordnet noe annet. Forklar hvordan du har det psykisk til ham/henne så ordner legen det. Men du får ikke gjøre noen ting. Min samboer plukket opp søppel og sprøyter en tid før han fikk jobb, og selv jobbet jeg gratis i flere barnehager, noe som kan være krevende til tider og ta mye energi. Jeg vet det er mye å sette seg inn i, men mye av det er også lover. Ikke bare dårlige NAV- ansatte, selv om det også er bøttevis av dem. 2
Rosalie Skrevet 19. mai 2017 #10 Skrevet 19. mai 2017 (endret) 6 timer siden, Rosa enhjørning skrev: Jeg har sendt klage men har ikke fått noe svar på det enda. men Ok, de nekter penger. Kan de gjøre det? Fordi jeg e jo i aktivitetet når jeg er i opplæring også? NAV skal ikke betale lønna di når du er i jobb, det er det arbeidsgiver som skal gjøre. Du må gjerne jobbe gratis, men da må du finne en annen måte å få inn penger på enn sosialstønad. Og nei, du oppfyller ikke aktivitetskravet for å få sosialstønad fra NAV ved å jobbe gratis et annet sted i stedet for å delta i deres opplegg. Endret 19. mai 2017 av Rosalie 13
Nappetass1 Skrevet 19. mai 2017 #11 Skrevet 19. mai 2017 Ikke for å være slem her nå, men med attituden og helseproblemene dine tror jeg du skal revurdere å jobbe som servitør. Der vil du iallfall kjenne på følelsen av å være mislykket! Gjester er ufine og jævlige, arbeidstidene kronglete, skift lange, lønnesnivået generelt lavt etc. Det er ganske åpenbart for de fleste at nav ikke skal gi deg økonomisk støtte når du har jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #12 Skrevet 19. mai 2017 40 minutter siden, Rosa enhjørning skrev: Så du mener at vraking og kosting av parkeringsplasser er tyngre enn servitør yrket? altså jeg vil gjerne ha en jobb jeg skal få betalt for enn å være slave for kommunen for å motta 10.000 i mnd som skal klare å betale husleia mi på 8000 og kjøpe meg mat og betale regninger. Hva innebærer vraking? Anonymkode: ba51c...9bd
Rosa enhjørning Skrevet 19. mai 2017 Forfatter #13 Skrevet 19. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva innebærer vraking? Anonymkode: ba51c...9bd Jeg mente raking. Autocorrect...
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #14 Skrevet 19. mai 2017 Dette er jo helt hårreisende behandling! Du er ikke verdiløs og udugelig! Anonymkode: 0bccd...c6e 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #15 Skrevet 19. mai 2017 Hvor fysisk krevende kan det være å rake og koste? Anonymkode: ba51c...9bd 3
Rosa enhjørning Skrevet 19. mai 2017 Forfatter #16 Skrevet 19. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor fysisk krevende kan det være å rake og koste? Anonymkode: ba51c...9bd Å koste inne skal vel ikke være tungt, men har du prøvd å koste ute? Koste bort steiner og sand fra en hel parkeringsplass? Hendene mine hovna jo opp etter at jeg måtte gjøre det; dagen ettter klarte jeg ikke å bruke hendene 1
Rosalie Skrevet 19. mai 2017 #17 Skrevet 19. mai 2017 Tro meg - servitøryrket er knallhardt fysisk. Som yngre har jeg både jobbet i parkvesenet og som servitør, og servitørjobben var ekstremt mye tyngre enn jobben i parkvesenet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #18 Skrevet 19. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor fysisk krevende kan det være å rake og koste? Anonymkode: ba51c...9bd Kosting og raking i timesvis er svintungt. Har du noen gang raket noe som helst? Anonymkode: 65975...d20 3
Rosalie Skrevet 19. mai 2017 #19 Skrevet 19. mai 2017 2 minutter siden, Rosa enhjørning skrev: Å koste inne skal vel ikke være tungt, men har du prøvd å koste ute? Koste bort steiner og sand fra en hel parkeringsplass? Hendene mine hovna jo opp etter at jeg måtte gjøre det; dagen ettter klarte jeg ikke å bruke hendene Du må bruke arbeidshansker. Når man ikke er vant til å drive med manuelt arbeid som det, er ikke kroppen vant til det, og man vil ha mange vondter i begynnelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #20 Skrevet 19. mai 2017 NAV kan nekte deg penger hvis du ikke stiller opp på tiltak, men de har nok ikke lov til å ta fra deg alt. Hvor lang er opplæringstiden din? Det burde du finne ut av, slik at du har alt klart foran deg. NAV er brutalt, så hvis jeg var deg hadde jeg stått på alt jeg maktet for denne jobbmuligheten, så lenge det er noe seriøst. Tror du får det mye bedre der, og skikkelig lønn hjelper på! Anonymkode: 65975...d20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå