Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har vært å tatt blodprøver i forbindelse med infertilitet.

Synes vi har fått dårlig oppfølging og lite svar på hva problemet kan være. Fant omsider prøvesvarene på Min Helse, men aner ikke hvordan jeg skal tyde de.

håper noen kan hjelpe meg.

S-T4, fritt (VE,LO) 15 pmol/L

S-TSH  2,2 x10E-3

S-C-peptid 582 pmol/L

AMH 26 pmol/L

S-LH 24

S-FSH 9,7

S-Østradiol 0,33 nmol/L

S-progesteron 2,5 nmol/L

S-prolaktin 361 x10E-3

S-testosteron 1,6 nmol/L

S-Fri testosteron indeks 0,1

S-SHBG 110 nmol/L

S-DHEAS 3,0

Anonymkode: 16186...a46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du ta med helsepersonell. 

Anonymkode: 6b0c5...196

AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke selv tyde sine prøvesvar... Bytt lege hvis du ikke får forklart om det er normale/unomale prøver.

Anonymkode: f29a9...0b8

AnonymBruker
Skrevet

Er det som er så vanskeli.. snakket med fastlegen min for noen dager siden og han hadde ikke mottatt noe prøvesvar. De var sendt direkte til IVF-klinikken. Samme med mannen min. Han leverte inn prøve for 2 uker siden uten noe svar å få. Føler vi blir glemt i systemet. Har ringt sykehus, laboratoriet og fastlegen men ingen kan gi oss svar på noe. Er vanskelig å bytte fastlege da det er minimalt å velge i her i kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet

Når i syklus er disse tatt? 

Den viktigste verdien for fertilitet er FSH (eggkvalitet) men lurer på om din er ugyldig fordi jeg mener østradiol skal ligge lavere for at FSH skal kunne vurderes. Østradiol er typisk for høy om du har tatt blodprøven for sent i syklus. Den skal taes 2. eller 3. blødningsdag.

Tallet ditt på LH tyder også på at prøven er tatt for sent (eller at du er i overgangsalderen men det siste tviler jeg på fordi AMH forteller at du er milevis unna det). AMH er også viktig, din verdi er veldig bra! Den forteller om du har godt med egg på eggstokkene. (skal ideellt være over 3 og under 60)

Anonymkode: 17b64...836

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det som er så vanskeli.. snakket med fastlegen min for noen dager siden og han hadde ikke mottatt noe prøvesvar. De var sendt direkte til IVF-klinikken. Samme med mannen min. Han leverte inn prøve for 2 uker siden uten noe svar å få. Føler vi blir glemt i systemet. Har ringt sykehus, laboratoriet og fastlegen men ingen kan gi oss svar på noe. Er vanskelig å bytte fastlege da det er minimalt å velge i her i kommunen. 

Da bestiller du en time hos legen din og så går dere igjennom prøvesvarene sammen

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at du da har ny time eller at det er vanlig å gi nye timer etter denne typen prøver, er å gi pasientene forklaring på prøvesvarene. Fastlegen har ikke spesialkompetanse eller har ikke bestilt prøvene og henviser deg da til sykehuset/ivf klinikken fordi de er rette instansen til å svare deg. 

Skal alle pasienter som får tatt denne typen prøver drive og ringe for å få svar, så blir både legekontor og andre nedringt og får ikke tid til annet enn å svare på telefonen. Derfor får du smøre deg med tlmodighet inntil du har time og får svar på prøvene. Å stole på svar du får over nettet, er det noe du tar sjangsen på? Jeg er og usikker på om det er lov å gi deg svar på det du spør om på forumet.

Anonymkode: 6b0c5...196

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...