Gå til innhold

Et vipps koster samfunnet 13 kroner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Så selv om Vipps fremstår som gratis for privatpersoner ved bruk, ligger kostnadene der uansett.

Bankene kan for eksempel dekke sine Vipps-kostnader gjennom høyere gebyrer for andre tjenester eller ved litt lavere innskuddsrente.

I tillegg vil samfunnsøkonomiske kostnader være påløpte kostnader, beregnet tidsbruk og all slags ressursbruk i andre ledd i betalingssystemet."

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2017/05/18/Et-vipps-koster-samfunnet-13-kroner-14751365.ece

Dette liker jeg ikke.

Anonymkode: 15ad3...a27

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Likevel vil de avskaffe kontanter!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, stan skrev:

Likevel vil de avskaffe kontanter!

Kanskje vi må begynne å bytte varer og tjenester, slik som i gamle dager da?

Anonymkode: 15ad3...a27

AnonymBruker
Skrevet

Det er kundene hos de som eier Vips som betaler, som i praksis betyr DnB-kunder og litt fra noen sparebanker.

Anonymkode: 2d88b...dd1

• Liker 1
Skrevet

..men til høsten vil det koste 3 kroner, når de går over til bankaxept. 

Kontanthåndtering er slett ikke uten kostnader det heller.

Alt vi gjør koster penger, når vi kjøper en kilo tomater betaler vi ikke bare for selve råvaren, men for frakt, husleie, lønn, utstyr osv osv. Det er bare en måte å ta betalt på, og slik gjør bankene det også. Noe er kostnadsfritt, men kostnaden dekkes inn på andre måter. Jeg ser ikke helt problemet her. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke så mye;

Å bruke feil kort på posten kan koste fra 10-talls kroner og oppover.

Anonymkode: 0c4eb...1fd

Skrevet
20 minutter siden, Viktualia skrev:

..men til høsten vil det koste 3 kroner, når de går over til bankaxept. 

Kontanthåndtering er slett ikke uten kostnader det heller.

Alt vi gjør koster penger, når vi kjøper en kilo tomater betaler vi ikke bare for selve råvaren, men for frakt, husleie, lønn, utstyr osv osv. Det er bare en måte å ta betalt på, og slik gjør bankene det også. Noe er kostnadsfritt, men kostnaden dekkes inn på andre måter. Jeg ser ikke helt problemet her. 

Vil det koste 3 kr? Da gidder ikke jeg å bruke vipps mer i hvert fall. 100 vipps er jo 300 kr da. Ikke småpenger.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Simbyxor skrev:

Vil det koste 3 kr? Da gidder ikke jeg å bruke vipps mer i hvert fall. 100 vipps er jo 300 kr da. Ikke småpenger.

Hvis du leser artikkelen, så koster en Vipps 13 kroner i dag, men til høsten vil det bli billigere da de jobber med å få Vipps over på bankaxept. Da vil det altså bli ca tre kroner, men banken tar ikke betalt per vipps. MEN det koster jo penger allikevel, som banken dekker inn på andre måter.

Skrevet
1 minutt siden, Viktualia skrev:

Hvis du leser artikkelen, så koster en Vipps 13 kroner i dag, men til høsten vil det bli billigere da de jobber med å få Vipps over på bankaxept. Da vil det altså bli ca tre kroner, men banken tar ikke betalt per vipps. MEN det koster jo penger allikevel, som banken dekker inn på andre måter.

(Leste ikke, nei) Jeg forstod det sånn at man selv måtte betale 3 kr, men da er det jo bare bra at det blir billigere "for (dnb-)samfunnet"

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kundene hos de som eier Vips som betaler, som i praksis betyr DnB-kunder og litt fra noen sparebanker.

"noen sparebanker" tilsvarer altså 106 andre banker som er med og eier Vipps.

Anonymkode: 310b1...768

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se på hva minibank uttak koster, da. 

Det du her viser til har vært opplyst om gjennom mange tiår og er en kjent sak for folk flest. Bankers hovedformål er å tjene penger. De driver ikke med veldedighet. 

Anonymkode: 60f40...695

AnonymBruker
Skrevet

At Vipps bruker internasjonale kort som Visa/Mastercard er da old news. Vipps er ikke noe nytt det, det har bare vært en annen måte å formidle kredittkort/debetkortbetaling på, på en litt enklere måte ved å bringe betaler og mottaker litt nærmere hverandre i appen.

Anonymkode: 2aaca...843

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"noen sparebanker" tilsvarer altså 106 andre banker som er med og eier Vipps.

Ja, men de fleste av dem har bare en symbolsk eierandel.

Anonymkode: 2d88b...dd1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...