AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Del Skrevet 18. mai 2017 Etter en halsbetennelse i 2012 har jeg slitt med mandelsteiner og pga dette har jeg hovne mandler så og si hele tiden, av og til smerter pga steinene og i tillegg dårlig ånde i perioder. Jeg fjerner steinene, men de kommer jo tilbake absolutt hele tiden. De siste dagene har jeg hatt en stygg smak i munnen og vonde mandler. Steiner. Igjen. Får jo ikke ut halvparten en gang; kanskje bare to-tre store. Men det ligger mer nedi som ikke vil ut. Og da må jeg gå rundt med dårlig ånde. Jeg skjemmes... Hvordan skal man bli kvitt dette da? Er de eneste valgene å måtte fjerne steinene selv konstant eller fjerne mandlene? Det er så drastisk synes jeg. Men jeg har vurdert å fjerne de en stund fordi det her er så plagsomt. Har du slitt med det, og hva gjør/gjorde du? Anonymkode: 2a41e...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #2 Del Skrevet 18. mai 2017 Jeg sliter med det. Skal fjerne mandlene, gleder meg til å bli kvitt dritten for godt!! Anonymkode: 06386...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 19. mai 2017 #3 Del Skrevet 19. mai 2017 Har du prøvd alt uten hell, er det kanskje verdt å vurdere å fjerne faenskapet med laser. Har du først fått gropene som mandelsteinene utvikler seg i, er det så og si umulig å bli kvitt dem med mindre du har masse flaks. Gurglevann hjelper bare så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #4 Del Skrevet 19. mai 2017 Best å skjære ut mandlene gjennom operasjon og ikke ta laser om du sliter så mye med dette. Anonymkode: 0d6a4...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #5 Del Skrevet 19. mai 2017 Jeg fjernet mandlene. De var konstant hovne etter år med halsbetennelse og kyssesyken som gjorde dem store som Ping Pong baller. Enkel operasjon. Inn og ut samme dag og vondt kun noen dager når det hadde gått en uke. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjorde det før 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Best å skjære ut mandlene gjennom operasjon og ikke ta laser om du sliter så mye med dette. Anonymkode: 0d6a4...a0e Er vel strengt talt legene som avgjør dette og ikke personen selv Anonymkode: 8fd0f...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #6 Del Skrevet 19. mai 2017 Ok, så det beste er å fjerne mandlene da! Har hørt at det er svært smertefullt i voksen alder, men tror det er verdt det for min del! Ja, har de store gropene i mandlene, fikk de etter halsbetennelsen. De forsvinner ikke og mat samles inni gropene. Noen ganger setter halspastiller/godteri/hard mat seg fast i gropen... Det er så ubehagelig. Og så er det irriterende med hovne mandler. De er alltid hovne. Men er blitt vant til det nå... I starten slet jeg med å svelge når jeg lå ned. Nå legger jeg ikke merke til noe fordi det er sånn hele tiden. Hva må til for at de kan fjernes da? Er det halsbetennelser man må slite med ofte eller kan man få fjernet de pga mandelsteiner også? Jeg får betennelser nå og da, men går sjelden til lege. Burde gjort det så de har oversikt. Ts Anonymkode: 2a41e...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #7 Del Skrevet 19. mai 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så det beste er å fjerne mandlene da! Har hørt at det er svært smertefullt i voksen alder, men tror det er verdt det for min del! Ja, har de store gropene i mandlene, fikk de etter halsbetennelsen. De forsvinner ikke og mat samles inni gropene. Noen ganger setter halspastiller/godteri/hard mat seg fast i gropen... Det er så ubehagelig. Og så er det irriterende med hovne mandler. De er alltid hovne. Men er blitt vant til det nå... I starten slet jeg med å svelge når jeg lå ned. Nå legger jeg ikke merke til noe fordi det er sånn hele tiden. Hva må til for at de kan fjernes da? Er det halsbetennelser man må slite med ofte eller kan man få fjernet de pga mandelsteiner også? Jeg får betennelser nå og da, men går sjelden til lege. Burde gjort det så de har oversikt. Ts Anonymkode: 2a41e...de3 Jeg fikk fjernet de fordi mandlene mine var konstant hovne. Var som at hevelsen aldri ga seg etter alle rundene med halsbetennelse. Bare å gå til legen å si at du har problemer med å svelge (selv om det kanskje ikke er heeeelt sant) og at ånden din plager deg i sosiale settingen den første uken er ikke noe spesielt ille. Jeg kunne spise relativt normalt, men er lurt å ha tilgang på myk mat som supper, potetmos osv. Men etter en uke når det virkelig gror så kan det bli veldig vondt i noen dager, derfor er det vanlig å være sykemeldt i 14 dager, jeg var også glad for at jeg tok ut ferie uken etter da det ikke var 100% godt enda (men ikke fryktelig vondt). Anonymkode: 8fd0f...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #8 Del Skrevet 19. mai 2017 Står på venteliste jeg, gleder meg til å få dem fjernet. Anonymkode: ab926...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 19. mai 2017 #9 Del Skrevet 19. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, så det beste er å fjerne mandlene da! Har hørt at det er svært smertefullt i voksen alder, men tror det er verdt det for min del! Ja, har de store gropene i mandlene, fikk de etter halsbetennelsen. De forsvinner ikke og mat samles inni gropene. Noen ganger setter halspastiller/godteri/hard mat seg fast i gropen... Det er så ubehagelig. Og så er det irriterende med hovne mandler. De er alltid hovne. Men er blitt vant til det nå... I starten slet jeg med å svelge når jeg lå ned. Nå legger jeg ikke merke til noe fordi det er sånn hele tiden. Hva må til for at de kan fjernes da? Er det halsbetennelser man må slite med ofte eller kan man få fjernet de pga mandelsteiner også? Jeg får betennelser nå og da, men går sjelden til lege. Burde gjort det så de har oversikt. Ts Anonymkode: 2a41e...de3 Ja, det er mer smertefullt å ta dem i voksen alder, men det er også mye tryggere enn å ta dem som barn, med tanke på narkose, komplikasjoner og slikt. Rekonvalesenstiden kan vare mye lenger, men dette er også veldig individuelt. Noen blir raskere bra etter slike operasjoner enn andre uansett. Du høres definitivt ut som en stjernekandidat for operasjon. Jeg ville ringt legen for en konsultasjon og bedt om henvisning til øre/nese/hals-spesialist og så bedt om operasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #10 Del Skrevet 19. mai 2017 Nå må jeg søke på youtube bare for å kikke litt på mandelsteinfjerning litt igjen! Jeg er litt sær? Det er så fascinerende! Utrolig kjedelig å høre at du har det sånn da TS! Jeg har selv ikke steiner, men sliter med stadig betennelse i mandlene/hovne mandler, eller kanskje jeg må si sleit med. Etter at jeg begynte å spise mindre usunt, og mer næringsrikt, med alle de ulike vitaminene og mineralene og antioksidanter og you name it har det skjedd mindre og mindre. Men da jeg sleit med det så tenkte jeg ofte på fjerning av mandlene, det er jo bare så herk! Håper du finner ut av det! Anonymkode: a6f96...100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #11 Del Skrevet 20. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må jeg søke på youtube bare for å kikke litt på mandelsteinfjerning litt igjen! Jeg er litt sær? Det er så fascinerende! Utrolig kjedelig å høre at du har det sånn da TS! Jeg har selv ikke steiner, men sliter med stadig betennelse i mandlene/hovne mandler, eller kanskje jeg må si sleit med. Etter at jeg begynte å spise mindre usunt, og mer næringsrikt, med alle de ulike vitaminene og mineralene og antioksidanter og you name it har det skjedd mindre og mindre. Men da jeg sleit med det så tenkte jeg ofte på fjerning av mandlene, det er jo bare så herk! Håper du finner ut av det! Anonymkode: a6f96...100 Har du en link til en bra video om dette? Anonymkode: dfab9...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meadow Skrevet 20. mai 2017 #12 Del Skrevet 20. mai 2017 Fytterakkern! For noen videoer folk legger ut! Jeg må se litt mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meadow Skrevet 20. mai 2017 #13 Del Skrevet 20. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du en link til en bra video om dette? Anonymkode: dfab9...b18 Er bare å søke på tonsil stones! 🤤 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #14 Del Skrevet 20. mai 2017 Sliter også med dette 😯 Skikkelig plagsomt. Må stadig vekk pirke og klemme for å få ut sånne ekle greier, men stort sett bare sånn småtteri. Kommer ikke store steiner liksom... Gjør det det hos deg TS? Plages også innimellom av skikkelig dårlig smak i munnen, redd for at det stinker skikkelig 😱 Det er det verste liksom!! Er livredd leger så vet ikke om jeg tør operere...hører jo så mange skrekkhistorier om folk som har fjernet mandlene og får blødninger og greier.... men skulle gjerne blitt kvitt faenskapen! ! Anonymkode: 2628c...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #15 Del Skrevet 20. mai 2017 Ja det er skikkelig nasty greier! Fikk panikk da jeg først innså at jeg også hadde madelsteiner. Huff, brekte meg av å ha det der bak. Har store steiner, ja. Nå kommer det en del små, men er sikker på at det ligger flere store der inne. De aller første steinene var ganske store og det gjorde vondt i mandlene pga dem. Usj!! Ts Anonymkode: 2a41e...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #16 Del Skrevet 20. mai 2017 Fjerne mandlene rett og slett! Anonymkode: 497fd...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #17 Del Skrevet 20. mai 2017 11 timer siden, Meadow skrev: Er bare å søke på tonsil stones! 🤤 Herregud 😨😷 men jeg klarer ikke la være å se💀 Anonymkode: 52816...720 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 20. mai 2017 #18 Del Skrevet 20. mai 2017 Sliter med det i en viss grad. Mandelsteinene kommer til syne og faller ut kanskje 2-3 ganger i måneden, og de er dritsmå. Likevel stinker ånden min sykt, og har hele tiden vond smak i munn. Var på apoteket og spurte om de visste om noe som kunne hjelpe. Ikke én eneste av de som jobba (3stk) visste hva mandelstein var og Googla det... Ble helt sjokkert jeg. Vil ikke dra til legen, fordi han aldri har hjulpet meg med andre ting. Men kan jeg spørre om hva legen gjør/anbefaler å gjøre ved mandelstein? Mandlene mine er absolutt ikke hovne, og selvom jeg blir forskjøla titt og ofte så merker jeg aldri at de hovnee opp... Ikke meningen å stjele tråden, men lurer på om det er mulig for meg å operere vekk mandlene? Tør jo aldri snakke med folk pga. dette, og har alltid tyggis og drops i munn... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #19 Del Skrevet 20. mai 2017 Jeg fikk slike fordi jeg var allergisk mot hamster eller sagma. Med en gang jeg gav bort dem så ga det seg. Husker jeg var hos legen å forklarte at det var et hull de kom ut av. Legen insisterte på at det ikke fantes. De steinene stinker jo bokstaveligtalt bæsj. Anonymkode: 8355b...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #20 Del Skrevet 20. mai 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du en link til en bra video om dette? Anonymkode: dfab9...b18 Søk bare på tonsil stones på youtube, så kommer det opp mange. Anonymkode: a6f96...100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå