Gå til innhold

CV, nøkkelkvalifikasjoner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Syns det er vanskelig å vite hva man skal skrive her, uten at det blir gjentagelse av informasjon om jobberfaring og utdannelse, eller ting man har tenkt å skrive i søknadsbrevet. De fleste eksempler jeg finner på nett er også tilpasset andre bransjer enn min, hvor det er lettere å konkretisere. Jobbene jeg søker krever kompetanse på relasjoner, kommunikasjon, menneske, pedagogikk osv. Jeg syns det er vanskelig å finne noe som er konkret nok til å skrive, uten at det skal bli for subjektivt og klisjefyllt. Hva tenker dere om dette punktet på CVen deres? 

Anonymkode: a1b04...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min CV har jeg ikke et spesielt punkt som heter nøkkelkvalifikasjoner. Jeg deler derimot inn i tre kategorier: utdanning, jobberfaring og verv (formalia som fødselsdato, navn, tlfnr og mail er en del av overskriften min), og fyller inn hvor jeg har tatt utdanning/jobbet/hatt verv, hva jeg gjorde der og noen stikkord som beskriver meg der.

Eksempel:
På jobben jeg har nå f.eks (interiørbutikk) skriver jeg startdato-d.d + stilling i fet skrift. Deretter skriver jeg hva som er mine hovedoppgaver (varepåfylling. Salg og kundeservice). Tidligere i år ble jeg også kåret til månedens ansatt, så da nevner jeg det. Har du tatt noen kurs, sertifikater eller fått utmerkelser i forbindelse med en jobb, kan du absolutt nevne det!

Var nylig hos en karriererådgiver på skolen jeg går på, og hun rådet meg sterkt til å holde innhold i søknad og cv seperat. I CV bør du ha "fakta", og disse bør ikke gjengis i søknadsbrevet (kan selvsagt nevne dem, og si hva du har fått utav å jobbe der, hvordan kollegaer beskriver deg ++, men trenger ikke å ramse det opp på nytt). I søknadsbrevet skal man selge seg selv inn: hva har du å bidra med til bedriften og hvorfor skal de velge akkurat deg og ikke en av de andre? Slik jeg har forstått det når jeg har lest andres CVer/søknader eller CV/søknadsmaler er nøkkelkvalifikasjoner en slags oppramsing av egenskaper. Jeg liker bedre å bruke disse egenskapene i søknadsbrevet: fortelle mer i dybden om dem (gjennom mine erfaringer hos xx har jeg utviklet y), hvordan de kan komme til nytte i bedriften du søker hos++

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke med nøkkelkvalifikasjoner. Det har ikke hindret med å bli innkalt på intervju. Jeg mener det er mer naturlig å trekke frem dette i søknadteksten. Nøkkelkvalifikasjoner i stikkordsform fremstår ofte som overfladisk svada. 

Anonymkode: 649f2...a3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør de du har vært ansatt hos tidligere, og spør hva du var best på eller god til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...