Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er vanskelig å vite hva man skal skrive her, uten at det blir gjentagelse av informasjon om jobberfaring og utdannelse, eller ting man har tenkt å skrive i søknadsbrevet. De fleste eksempler jeg finner på nett er også tilpasset andre bransjer enn min, hvor det er lettere å konkretisere. Jobbene jeg søker krever kompetanse på relasjoner, kommunikasjon, menneske, pedagogikk osv. Jeg syns det er vanskelig å finne noe som er konkret nok til å skrive, uten at det skal bli for subjektivt og klisjefyllt. Hva tenker dere om dette punktet på CVen deres? 

Anonymkode: a1b04...cfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min CV har jeg ikke et spesielt punkt som heter nøkkelkvalifikasjoner. Jeg deler derimot inn i tre kategorier: utdanning, jobberfaring og verv (formalia som fødselsdato, navn, tlfnr og mail er en del av overskriften min), og fyller inn hvor jeg har tatt utdanning/jobbet/hatt verv, hva jeg gjorde der og noen stikkord som beskriver meg der.

Eksempel:
På jobben jeg har nå f.eks (interiørbutikk) skriver jeg startdato-d.d + stilling i fet skrift. Deretter skriver jeg hva som er mine hovedoppgaver (varepåfylling. Salg og kundeservice). Tidligere i år ble jeg også kåret til månedens ansatt, så da nevner jeg det. Har du tatt noen kurs, sertifikater eller fått utmerkelser i forbindelse med en jobb, kan du absolutt nevne det!

Var nylig hos en karriererådgiver på skolen jeg går på, og hun rådet meg sterkt til å holde innhold i søknad og cv seperat. I CV bør du ha "fakta", og disse bør ikke gjengis i søknadsbrevet (kan selvsagt nevne dem, og si hva du har fått utav å jobbe der, hvordan kollegaer beskriver deg ++, men trenger ikke å ramse det opp på nytt). I søknadsbrevet skal man selge seg selv inn: hva har du å bidra med til bedriften og hvorfor skal de velge akkurat deg og ikke en av de andre? Slik jeg har forstått det når jeg har lest andres CVer/søknader eller CV/søknadsmaler er nøkkelkvalifikasjoner en slags oppramsing av egenskaper. Jeg liker bedre å bruke disse egenskapene i søknadsbrevet: fortelle mer i dybden om dem (gjennom mine erfaringer hos xx har jeg utviklet y), hvordan de kan komme til nytte i bedriften du søker hos++

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke med nøkkelkvalifikasjoner. Det har ikke hindret med å bli innkalt på intervju. Jeg mener det er mer naturlig å trekke frem dette i søknadteksten. Nøkkelkvalifikasjoner i stikkordsform fremstår ofte som overfladisk svada. 

Anonymkode: 649f2...a3b

• Liker 1
Skrevet

Spør de du har vært ansatt hos tidligere, og spør hva du var best på eller god til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...