Gå til innhold

Slutter i jobben, hvs med ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutter i jobben min i august, og har da 8 feriedager tilgode. Feriepenger får vi utbetalt i juli, og de trekker 1 ukeslønn fra dem slik at vi får full lønn de resterende månedene. Må jeg ta ut de 8 dagene før jeg slutter? Jeg skulle egentlig hatt de 8 dagene i november, og har tenkt til å ta de hos ny arbeidsgiver, men vil jo ikke stå i den situasjonen at jeg må ta ferien ulønnet hos ny arbeidsgiver. Er det slik at jeg kan få utbetalt de 8 dagene i lønn når jeg slutter, slik at jeg kan ta ut ferien i november og samtidig faktisk ha penger til ferien? 

Anonymkode: 96c19...64d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 7d5eb...fb7

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slutter i jobben min i august, og har da 8 feriedager tilgode. Feriepenger får vi utbetalt i juli, og de trekker 1 ukeslønn fra dem slik at vi får full lønn de resterende månedene. Må jeg ta ut de 8 dagene før jeg slutter? Jeg skulle egentlig hatt de 8 dagene i november, og har tenkt til å ta de hos ny arbeidsgiver, men vil jo ikke stå i den situasjonen at jeg må ta ferien ulønnet hos ny arbeidsgiver. Er det slik at jeg kan få utbetalt de 8 dagene i lønn når jeg slutter, slik at jeg kan ta ut ferien i november og samtidig faktisk ha penger til ferien? 

Dersom du ved fratredelse er trukket for de 8 dagene du har tilgode skal du ha de utbetalt. Får ikke helt regnestykke til å gå opp siden du skriver at det trekkes en ukeslønn. Mener du en månedslønn?

Anonymkode: 32c84...7e3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ved fratredelse er trukket for de 8 dagene du har tilgode skal du ha de utbetalt. Får ikke helt regnestykke til å gå opp siden du skriver at det trekkes en ukeslønn. Mener du en månedslønn?

Nå skjønte jeg muligens hva du mener - beklager. I juli får du ingen månedslønn, feriepenger utbetales og det trekkes for de dagene av ferien som overstiger månedslønnen? I så fall skal du ha utbetalt uavviklet ferie ved fratredelse. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå skjønte jeg muligens hva du mener - beklager. I juli får du ingen månedslønn, feriepenger utbetales og det trekkes for de dagene av ferien som overstiger månedslønnen? I så fall skal du ha utbetalt uavviklet ferie ved fratredelse. 

Ja får kun utbetalt feriepenger i juli, så de trekker 1 uke av feriepengene som skal dekke opp den 5.ferieuka eller noe sånt. Jeg får iallefall vanligvis full lønn alle andre måneder 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke overføre ferien til ny bedrift. Du må opptjene ferie der. Selvsagt kan du søke om fri, men er ikke det litt dumt når du bare har vært der 2 mnd?

Anonymkode: 9d9e1...edd

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du får utbetalt månedslønn i juni. I tillegg får du utbetalt feriepenger. Det blir trukket 25 dagers ferie fra disse pengene. Det er månedslønnen pluss 4 dager fra feriepengene. Du skal få utbetalt feriedager du har til gode.

Anonymkode: f8656...4fc

Skrevet

Ferie i oppsigelsestiden

Men som alltid er den enkleste løsningen å prate med arbeidsgiver først - du får som regel klarere og sikrere svar der...

Forøvrig ville jeg tenkt meg nøye om får jeg ba om ferie etter knapt to måneder i ny jobb, med mindre det er snakk en spesiell anledning.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan forsøke å få betalt ut ferie man allerede er trukket for i eksisterende jobb, men i praksis kan man ikke regne med det i dagens arbeidsliv. Mange arbeidsgivere sier nei, selv om man egentlig har rett til det. Og siden man ofte trenger referansene, så har man ofte ikke noe annet valg enn å akseptere tapet. 

Og nei, du spør ikke om ferie etter 2 måneder i ny jobb. Da er du i den fasen du jobber døgnet rundt i et par år for å vise hva du er god for. 

Anonymkode: 35d95...92b

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke overføre ferien til ny bedrift. Du må opptjene ferie der. Selvsagt kan du søke om fri, men er ikke det litt dumt når du bare har vært der 2 mnd?

Såvidt jeg har forstått er man pliktig å ta ut 5 uker i året, så hvis man har ferie til gode må den tas ut samme år. Man har også krav på å ta ut ferien selvom man starter i ny jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg har forstått er man pliktig å ta ut 5 uker i året, så hvis man har ferie til gode må den tas ut samme år. Man har også krav på å ta ut ferien selvom man starter i ny jobb. 

Ja men da må du ta ferien i gammel bedrift først, du får ikke overført ferien som jeg skrev. Du skal i ny jobb og da starter du på nytt. ja du har krav på ferie selv i ny jobb men poenger var at du er så ny der og vil ta ut ferie allerede etter 2 mnd. Du er jo i opplæringsfasen ikke alle plasser det faller i god jord. 

Skrevet

Her var det jo mye utover det TS spør om. Får da anta at hun har avklart med ny arbeidsgiver at hun får ta ferie i november. Ellers ville jeg også vært forsiktig med å kreve konkrete ferietidspunkter rett etter oppstart i ny jobb. Du har ellers selvsagt rett på utbetaling av feriedager du er trukket i lønn for. 

Skrevet

Litt off topic som nevnt, men hva uttak av ferie i nystartet jobb angår:

Å ta ut ferie som har man har krav på i henhold til loven er ikke grunnlag for oppsigelse, selv ikke om det er snakk om prøvetid.

Hentet fra Arbeidstilsynet:
* Ansatt før 30. september: 5 uker
* Etter: Minst 1 uke

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg pleier å avklare ferieavvikling i ny jobb den dagen jeg sier ja til den. Det er veldig vanlig å gjøre også for de som blir ansatt hos oss. Det er ikke slik at vi ser ned på personer som har planlagt ferien sin lang tid i forveien i vår bedrift. Det er noe helt annet å begynne å kreve ikke planlagt ferie etter få dager i jobb.

Skrevet

Du kan be om at du kun blir trekt for 17 feriedager. Det er vel det enkleste så slipper du å først bli trekt for å få tilbake pengene rett etterpå, når du vet det så lang tid i forveien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...