AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Jeg skal adoptere en hund som er veldig nervøs og har separasjonsangst. Huden bor i et annet land hvor det kreves 5 lange(!) dager med kjøring(en vei) dersom den skal hentes med bil, så derfor må det bli fly. Den har aldri flydd før så jeg vet jo ikke hvordan den reagerer, men er bekymret siden hun er redd folk og er ikke så selvstendig. Noen som har noen gode råd til hvordan hun kan få en mest mulig behagelig tur? Anonymkode: 5bc9c...243
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 Prøv å få dyrlegen til å gi den beroligende. Ellers er faren stor for at dere skremmer livet av bikkja Anonymkode: 27167...07b 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Den hunden kommer til å bli ødelagt, null sjans for at den får en behagelig tur uansett hva du gjør. Lasterom på fly og flyplasser er ikke et sted hvor dyr hører hjemme. Jeg ville gjort det som er best for hunden og det er å enten kjøre, eller blir hvor den er. Anonymkode: dd08e...cdc 12
LadyGrey Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Det er rett og slett uansvarlig å sende en hund med fly, som har slike adferdsproblemer som du beskriver. Det er mange hunder i Norge som trenger nye hjem. Husk at det er risiko for smitte osv ved å ta inn hunder fra utlandet. Jeg ville gjort det som er best for hunden du ønsker å importere og for hunder som allerde er i landet - dropp det. Skriver ikke dette for å være frekk, men virker som det kan være det beste for hunden du ønsker å kjøpe. Hunden kan ende opp som et vrak, siden den allerde har alvorlige brister. 14
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Prøv å få dyrlegen til å gi den beroligende. Ellers er faren stor for at dere skremmer livet av bikkja Anonymkode: 27167...07b Men jeg har hørt at beroligende kan gjøre vondt verre...? Anonymkode: 5bc9c...243 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den hunden kommer til å bli ødelagt, null sjans for at den får en behagelig tur uansett hva du gjør. Lasterom på fly og flyplasser er ikke et sted hvor dyr hører hjemme. Jeg ville gjort det som er best for hunden og det er å enten kjøre, eller blir hvor den er. Anonymkode: dd08e...cdc Det er helt uaktuelt å ikke adoptere den da det er en familiehund som jeg er veldig glad i og har kjent siden den var valp. Kjøre blir også veldig vanskelig da hun blir veldig bilsyk.. Og da synes jeg det er dyreplageri å kjøre i 5 dager med den 😔 Vanskelig dette... Anonymkode: 5bc9c...243
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #7 Skrevet 18. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har hørt at beroligende kan gjøre vondt verre...? Anonymkode: 5bc9c...243 Ja, særlig hvis hunden sovner og våkner og ikke aner hvor den er. Uansett, ved lang flytur vil beroligende gå ut under flyturen. Sier som andre her: En slik hund skal IKKE på fly. Enten kjører du, eller så adopterer du en annen hund. Anonymkode: d11c8...238 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 58 minutter siden, Snorkfrøken skrev: Det er rett og slett uansvarlig å sende en hund med fly, som har slike adferdsproblemer som du beskriver. Det er mange hunder i Norge som trenger nye hjem. Husk at det er risiko for smitte osv ved å ta inn hunder fra utlandet. Jeg ville gjort det som er best for hunden du ønsker å importere og for hunder som allerde er i landet - dropp det. Skriver ikke dette for å være frekk, men virker som det kan være det beste for hunden du ønsker å kjøpe. Hunden kan ende opp som et vrak, siden den allerde har alvorlige brister. Den er fra Norge.. Jeg bor i utlandet. Det er også snakk om en hund jeg kjenner og jeg adopterer den fra nær familie. Det er en ung hund (ca 1 år) og jeg vet jo ikke hvordan hun reagerer ved å fly, kan jo hende det går veldig bra? Har hørt om rolige og stabile hunder som har taklet det å fly veldig dårlig, så det kan vel gå begge veier uansett utgangspunkt. På hvilken måte tror du hun vil ende opp som vrak? Kan virkelig en tur skade henne så mye? Vi satser på hardtrening for å få henne bedre med en gang vi får henne slik at hun blir mer selvstendig osv ☺️ Anonymkode: 5bc9c...243
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, særlig hvis hunden sovner og våkner og ikke aner hvor den er. Uansett, ved lang flytur vil beroligende gå ut under flyturen. Sier som andre her: En slik hund skal IKKE på fly. Enten kjører du, eller så adopterer du en annen hund. Anonymkode: d11c8...238 Ikke for å være frekk, jeg er bare uvitende og lurer, hva er så skadelig med denne ene turen? På hvilken måte kan én flytur gjøre så mye skade? 😕 Anonymkode: 5bc9c...243
Marimba Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 Min samboer jobber med flyfrakt og har derfor bestemt seg for at våre hunder aldri skal i nærheten av fly. Han sier hundene han møter er livredde, og sitter ofte der i egen urin og avføring. Kaldt er det for de og, og sinnsykt med støy. Dyreplageri. Er det snakk om utenlandskflyving så er også terskelen lav for at de blir avlivet dersom det er noe feil med flydokumenter eller lignende. Jeg ville virkelig tenkt meg nøye om før jeg sendte hund med fly. 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #11 Skrevet 18. mai 2017 Akkurat nå, Marimba skrev: Min samboer jobber med flyfrakt og har derfor bestemt seg for at våre hunder aldri skal i nærheten av fly. Han sier hundene han møter er livredde, og sitter ofte der i egen urin og avføring. Kaldt er det for de og, og sinnsykt med støy. Dyreplageri. Er det snakk om utenlandskflyving så er også terskelen lav for at de blir avlivet dersom det er noe feil med flydokumenter eller lignende. Jeg ville virkelig tenkt meg nøye om før jeg sendte hund med fly. Avlivet? Kan du ikke mene? Anonymkode: 5bc9c...243
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #12 Skrevet 18. mai 2017 Jeg hadde hund med separasjonsangst. Tok den med meg over alt, også på flyturer. Gjorde ikke noe fra eller til. Når det gjelder beroligende vil jeg fraråde de som de bare blir trøtt av, de hjelper lite da det å legge seg til å sove er det siste de tenker på når de er livredde. Alternativet er sederende, men det kreves undersøkelse av veterinær og er ikke helt uten risiko. Anonymkode: 61714...12a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 7 minutter siden, Marimba skrev: Min samboer jobber med flyfrakt og har derfor bestemt seg for at våre hunder aldri skal i nærheten av fly. Han sier hundene han møter er livredde, og sitter ofte der i egen urin og avføring. Kaldt er det for de og, og sinnsykt med støy. Dyreplageri. Er det snakk om utenlandskflyving så er også terskelen lav for at de blir avlivet dersom det er noe feil med flydokumenter eller lignende. Jeg ville virkelig tenkt meg nøye om før jeg sendte hund med fly. Hvem er så dum at de legger i vei uten å sjekke hvilke papirer en trenger? Ja ja, noen er det vel dessverre... Anonymkode: 61714...12a
Marimba Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avlivet? Kan du ikke mene? Anonymkode: 5bc9c...243 Dersom det er noe feil med dokumentasjon eller at de ikke finner id-chip eller lignende ja så er det snakk om lang tid i karantene på eiers regning, eller avliving. Er ikke lenge siden en hund ble avlivet fordi eieren ikke kunne dokumentere at han kun hadde vært en liten tur i Sverige med den. Eier kunne ikke betale for karantene, dermed ble det avliving. Dette er kjempestrengt. Hvor stor er hunden? Dersom den er liten kan du undersøke muligheten for å ha den med i kabinen. Men da skal den være ganske liten altså. 2
LadyGrey Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er fra Norge.. Jeg bor i utlandet. Det er også snakk om en hund jeg kjenner og jeg adopterer den fra nær familie. Det er en ung hund (ca 1 år) og jeg vet jo ikke hvordan hun reagerer ved å fly, kan jo hende det går veldig bra? Har hørt om rolige og stabile hunder som har taklet det å fly veldig dårlig, så det kan vel gå begge veier uansett utgangspunkt. På hvilken måte tror du hun vil ende opp som vrak? Kan virkelig en tur skade henne så mye? Vi satser på hardtrening for å få henne bedre med en gang vi får henne slik at hun blir mer selvstendig osv ☺️ Anonymkode: 5bc9c...243 Okei, takk for oppklaringen! Selfølgelig kan det hende det går bra, men med en slik hund er det en større risk å ta enn med en trygg og miljøsterk hund. Det er bra du kjenner til hunden fra før av, for hunden sin del. Hvordan takler hun å stå i bur på en flyplass alene siden hun har seperasjonsangst? Noen hunder takler ikke at eier går på do og lukker døra.. Håper det ordner seg Lykke til!
Gjest Newroz Skrevet 18. mai 2017 #16 Skrevet 18. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er så dum at de legger i vei uten å sjekke hvilke papirer en trenger? Ja ja, noen er det vel dessverre... Anonymkode: 61714...12a Ganske mange. Kennelen på Gardermoen ble vel nesten full i fjor, og de gikk ut og sa at om de kom flere dyr nå som måtte stå kunne det hende de måtte avlives. http://www.vg.no/forbruker/dyrene/mattilsynet-kan-bli-noedt-til-aa-avlive-friske-kjaeledyr/a/23486454/
jukkapalme Skrevet 18. mai 2017 #17 Skrevet 18. mai 2017 Gi den kvalmestillende og kjør bil, bruk lang tid på turen. Hund i lasterom på fly, fy faen at du kan vurdere noe sånt, det er dyreplageri på høyt nivå, spesielt når hunden attpåtil er nervøs og har separasjonsangst! Hunden kan faktisk risikere å dø av skrekk i lasterommet og må ligge i eget tiss og avføring før det, stakkars liten. Og tenk på alt støyet der inne og hvor mye bedre hundene hører enn oss, det må være helt jævlig. Så vær så snill, kjør bil! 7
Marimba Skrevet 18. mai 2017 #18 Skrevet 18. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er så dum at de legger i vei uten å sjekke hvilke papirer en trenger? Ja ja, noen er det vel dessverre... Anonymkode: 61714...12a Det hender også at eieren har på stell, men så blir dokumenter borte på veien. Eller at hunden skal til Helsinki, men ender opp i Paris. 1
Ruccula Skrevet 18. mai 2017 #19 Skrevet 18. mai 2017 Jeg har en mentalt svak hund med separasjonsangst. Hun hadde aldri taklet en flyreise, da tror jeg faktisk hun aldri hadde blitt seg selv igjen etterpå. 2
Ruccula Skrevet 18. mai 2017 #20 Skrevet 18. mai 2017 20 minutter siden, Marimba skrev: Min samboer jobber med flyfrakt og har derfor bestemt seg for at våre hunder aldri skal i nærheten av fly. Han sier hundene han møter er livredde, og sitter ofte der i egen urin og avføring. Kaldt er det for de og, og sinnsykt med støy. Dyreplageri. Er det snakk om utenlandskflyving så er også terskelen lav for at de blir avlivet dersom det er noe feil med flydokumenter eller lignende. Jeg ville virkelig tenkt meg nøye om før jeg sendte hund med fly. Offf... Jeg blir helt kvalm av å høre dette Jeg har vurdert å ta med meg hannhunden min til frankrike 2 turer til neste år, når baby blir født. Det hadde evt vært en tur til nice med norwegian uten mellomlanding. Men jeg tviler på at jeg tørr... Det er for mange skrekk historier der ute og han er det kjæreste jeg har
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå