Gå til innhold

Jente 7år, tisser seg ut på natta.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er 7år gammel. Hun er veldig smart for alderen. Begynte å lese da hun var 3,5år, kunne addisjon og subtraksjon før hun begynte på skolen. Nå, i første klasse, får hun 3.klasse pensum. Dette forteller jeg for at dere skal forstå at dette ikke dreier seg om ei som er sent utviklet på noe som helst vis. Hun var tørr på dag og natt da hun var 2,5år, men sluttet ikke med nattbleie før hun var nærmere 3år. Da hun var ca 5,5år begynte hun å tisse seg ut enkelte netter, men det gikk måneder i mellom så vi tenkte ikke over det. Etter hvert ble periodene tettere og lengre. I fjor høst, 2-3mnd etter skolestart, begynte hun å tisse seg ut hver eneste natt. Hun fyllt 7 i februar og da fikk vi resept på Minirin. Måtte raskt opp på høyeste dose, men uten hell. Vi har forsøkt Kiropraktor, det også uten hell. Vi har forsøkt å vekke henne når vi legger oss, men det blir likevel vått. Har også forsøkt å vekke henne i 4tiden på natten, men da kan det være vått allerede. Når det blir vått, altså hver natt, må jenta dusjes og alt i senga vaskes. Både barn og foreldre er frustrerte og slitne. Vi roser henne de få nettene det går bra. Vi snakker med henne om at det er mange som har det slikt og at det ikke er noe å skjemmes over, men hun synes det er flaut. De lærde strides om så store barn bør bruke bleie. Alarmteppe var ikke anbefalt da hun sover for tungt. Vi har resept på kladder og bleier og nå har vi kastet inn tørklet og benytter bleie. Nå gruer jenta mi seg til venninna skal komme på overnatting til helgen. Jeg har sakt at vi skal få skjult bleien og at det skal gå bra, men hun har føler ikke seg helt trygg på dette og tenker mye på det. Hun er ei jente full av liv og glede, men dette ser jeg tynger henne. Det påvirker selvtillitten hennes. 

Noen der ute med råd, anbefalinger eller som har opplevd lignende og vil dele erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen konkrete råd ift selve sengevætingen, men vil anbefale dere å ta en prat med skolen og kanskje få datteren deres å gå til helsesøster. Kan det tenkes at det er vanskelige situasjoner på skolen, med venner, eller i familien som gjør at hun føler seg stresset? Selv om hun virker glad og fornøyd? Det og være skoleflink kan også være et stresssmoment dersom hun føler hun må prestere for å gjøre andre til lags. Slikt stress kan vises seg ved symptomer som sengevæting, endret atferd osv. Det er også greit å være sikker på at hun kjenner grenser ift egen kropp med tanke på overgrep. Tror for all del ikke at alle som væter senga er utsatt for overgrep, men det kan uansett være greit å ha en prat om det å sette grenser, hva som ikke er greit.

Anonymkode: 47952...425

AnonymBruker
Skrevet

Har dere forresten mindre barn? Noen reagerer på det å få småsøsken med å gå tilbake et stadie, f.eks begynne å tisse i bleia. Ubevisst eller bevisst.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre i familien som har slitt med det samme? Sengevæting er jo gjerne noe som går i arv. Ellers skjønner jeg ikke helt hva mer dere kan gjøre, for det virker som dere har prøvd det meste og vært i kontakt med rette instanser.

Jeg må jo si at jeg stusser litt over at hun har vært tørr og plutselig har begynt å tisse seg ut. Det er ikke vanlig og kan jo tyde på at det er noe som plager henne psykisk f.eks.. Jeg tenkte umiddelbart overgrep, rett og slett for at plutselig sengevæting er vanlig blant barn som blir utsatt for overgrep. Det trenger jo selvfølgelig ikke være overgrep, men tenker at det er en ting jeg ville ønsket å undersøke i en slik situasjon. Er uansett ingen barn som tar skade av at man prater med de om slike ting. Som regel er det vi voksne som synes det er vanskeligst. 

Jeg kan også si at særlig guttene i min familie har lang tradisjon med sengevæting. En av brødrene mine tisset seg ut på natta til han var 8, en annen til han var 13. En jeg er tante til er 9 og tisser seg fortsatt ut på natta. De fleste har brukt bleier på natta, hvert fall i perioder. Det går over av seg selv, men er selvfølgelig utrolig ubehagelig mens det står på. Jeg brukte selv bleie på natta til jeg var 6-7 år. Det var utrolig skjemmende og sjenerende når alle andre på min alder kunne sove uten, så det er ikke vanskelig å skjønne at dette er ubehagelig for din datter. Selv har jeg en gutt på 5 som tisser seg ut på natta. Han er enda såpass ung at jeg ikke stresser så mye med det. Han legger seg 19.30-20.00 og da tar vi han på do i 23 tiden ca. Som regel går det bra da. I perioder tisser han seg oftere ut, da tar vi han på do tidligere og oftere. 

Anonymkode: bcc61...4ca

AnonymBruker
Skrevet

Hei:-) Det høres ut som dere har prøvd det meste så det kan hende mine råd blir bare gammelt nytt for dere. Kan dere en periode vekke henne for å ta henne med på do? På den måten får hun kanskje trent blæren opp til å gi signal om at den er full? Selv om det kan føles som et skritt tilbake så slipper hun i alle fall å føle nederlag hver morgen.. Begrense væske før sengetid kan være lurt.

En annen ting. Snorker hun? Barn som snorker har i noen tilfeller søvnapné og der er et av symptomene sengevæting.

Kan det tenkes at noe plager henne? 

Sånn på den praktiske siden kan dere ha på mange lag med tisselaken (billig på ikea) bare skrell av underveis. Kjøp også en haug med tynne dyner til 19 spenn som enkelt skylles/vaskes. Ha klart et par sett slik at det ikke blir så mye å ordne på natten. Vask med våtservietter på natten og dusj heller om morgenen. Så blir hun ikke så trøtt.

Har hun problemer med tissing på dagtid? Urinveisinfeksjon og sykdom i nyrene er utelukket?

Dette ordner seg nok skal dere se. Kjedelig mens det står på. Lykke til:)

Anonymkode: 1b51d...56e

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! 

Jeg mistenker over hodet ikke overgrep, men man skal jo aldri si aldri, dessverre... Vi har vært hos helsesøster og det er samme helsesøster på skolen. Jeg har snakket med min datter om det å sette grenser for egen kropp og det å si stopp og nei osv. Skader jo ikke å ta den på nytt, så det skal jeg gjøre. 

Vi har drikkerestriksjoner på kvelden. Hun får ikke drikke de to siste timene før hun legger seg og hun går alltid på do før hun legger seg. Hun ønsker veldig at dette problemet skal forsvinne. 

Hun er også undersøkt i forhold til urinveisinfeksjon, men dette kun hos fastlegen. Vi har forsøkt vekking på natten over lengre tid, men det varer bare en kort stund. 

Hun er inkluderende og aktiv jente som søker andre. Har ingen problemer med å skaffe seg nye venner og har stor omgangskrets og ei sånn skikkelig bestevenninne i nabohuset. (Hun går også i klassen hennes) Læreren vet om dette og vi har vært på samtale på skolen der det kun er positive tilbakemeldinger. Vi har aldri presset henne i forhold til akademiske ferdigheter, hun bare liker det og mestrer det. Hun syntes det var kjedelig siste året i barnehagen da hun "måtte" lese for de andre barna. 

Hun snorker ikke, men sover som en stein. Hun har ei lillesøster som er 3år yngre som hun deler rom med. Der er det litt søskesjalusi som vi jobber med, men ikke noe verre enn hos andre. 

Kiropraktoren sa at det ikke var uvanlig at barn som ble tørr tidlig kun begynne å tisse seg ut igjen, uten at hun hadde tall på det eller noen god forklaring på hvorfor. 

Jeg synes så synd på henne... 

Skrevet

Går hun på do nok på dagtid? En jeg kjenner hadde problem med sengevæting opp til tenårene.... det man til slutt fant ut var at ungen egentlig aldri gikk på do i løpet av dagen. At ungen tisset rett før sengetid var dermed ikke nok. Jeg kan ikke forklare det fysiologiske, men det var altså noe med at fordi det ble tisset nestent ingenting på dagtid, måtte alt ut på natta. Beklageligvis husker jeg ikke hva de gjord for å få bukt med problemet, men kanskje dere kan snakke med helsepersonell om det? Og kanskje følge med på hvor ofte hun går på do på dagtid. 

Lykke til - skjønner at det er frustrerende!

Skrevet

Det var ikke et dumt forslag... Hun har ingen/få uhell på dagtid og da er det fordi hun holder seg helt til det siste. Hun sier hun liker ikke å gå på do på skolen fordi de andre kan komme inn og hun tør ikke låse fordi hun er redd for å låse seg inne. Jeg skal snakke med henne om dette. Kanskje det blir løsningen? 😊

Takk for innspillet! 

Skrevet
9 minutter siden, vår-barn skrev:

Det var ikke et dumt forslag... Hun har ingen/få uhell på dagtid og da er det fordi hun holder seg helt til det siste. Hun sier hun liker ikke å gå på do på skolen fordi de andre kan komme inn og hun tør ikke låse fordi hun er redd for å låse seg inne. Jeg skal snakke med henne om dette. Kanskje det blir løsningen? 😊

Takk for innspillet! 

Det problemet hadde jeg også når jeg var lita. Turte ikke låse døra. Min redsel var nok litt dyp, ettersom jeg ble låst inne fra utsiden av mobberne mine en gang, men kan jo fortwelle hva jeg gjorde allikevel.

Jeg løste det med at jeg selv snakket med lærinna og heldig som jeg var sa hun at hun selvfølgelig kunne stå vakt. Når jeg ble eldre bytta jeg ut lærinna med ei venninne, mens mamma og jeg trente på å gå på do med låst dør utenfor skolen. F.eks på kjøpesenter. Mamma sto utenfor og ventet slik at jeg ble trygg på at jeg klarte å låse opp ^^. 

Kanskje kan det være noe som hjelper? Hjalp masse for meg, selv om jeg fortsatt har litt klaus for offentlig toalett :P

• Liker 4
Skrevet

Dette er absolutt til hjelp. Gir meg håp iallefall!😀 

Takk takk. Vi skal øve på å låse døra også må jeg nok ta en ny prat med lærerinna. 

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til, håper det ordner seg snar. Skjønner godt det er vondt for jenta deres, og for dere foreldre som ser at hun synes det er flaut og vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte faktisk bruke bleie i en liten periode på skolen. Var ni år. Med meg var det i hvertfall slik at jeg ikke klarte å holde meg. Startet vel med at jeg hadde tisset meg ut en gang, og det var akkurat som at det ble en slags automatikk i det etterhvert. Selv i tilfeller der jeg ikke var særlig tissetrengt så tisset jeg i bleia.Men det gikk over av seg selv etter noen måneder. Kan jo ha vært en slags stressreaksjon da, ikke vet jeg. Vet også om en jente som var to år eldre enn meg som hadde en liten periode med dette. Er kanskje ikke så uvanlig dette? Men det kan jo være mange årsaker da.

Gutt

Anonymkode: 1c1f6...a1d

Skrevet

Jeg har lest litt om det og det er slett ikke uvanlig, men det trøster lite for hun som er 7 år og føler seg veldig alene om dette. Det er jo så tabubelagt! Jeg prøver å trøste henne med at det kommer til å gå over, men jeg deler også hennes frykt; hvor lange pågår dette? Hva om hun fremdeles strever når det kommer til leirskole ol? Men det kan nok være som du sier, stress. Jeg er selv plaget med stresshodepine så jeg ser ikke bort i fra at hun kan føle på indre stress. Tilsynelatende har hun all verdens tid og tar alt med knusende ro. Hun er veldig åpen og ikke redd for å si ting, men kanskje dette blir for abstrakt til at hun klarer å sette ord på det...? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, vår-barn skrev:

Datteren vår er 7år gammel. Hun er veldig smart for alderen. Begynte å lese da hun var 3,5år, kunne addisjon og subtraksjon før hun begynte på skolen. Nå, i første klasse, får hun 3.klasse pensum. Dette forteller jeg for at dere skal forstå at dette ikke dreier seg om ei som er sent utviklet på noe som helst vis. Hun var tørr på dag og natt da hun var 2,5år, men sluttet ikke med nattbleie før hun var nærmere 3år. Da hun var ca 5,5år begynte hun å tisse seg ut enkelte netter, men det gikk måneder i mellom så vi tenkte ikke over det. Etter hvert ble periodene tettere og lengre. I fjor høst, 2-3mnd etter skolestart, begynte hun å tisse seg ut hver eneste natt. Hun fyllt 7 i februar og da fikk vi resept på Minirin. Måtte raskt opp på høyeste dose, men uten hell. Vi har forsøkt Kiropraktor, det også uten hell. Vi har forsøkt å vekke henne når vi legger oss, men det blir likevel vått. Har også forsøkt å vekke henne i 4tiden på natten, men da kan det være vått allerede. Når det blir vått, altså hver natt, må jenta dusjes og alt i senga vaskes. Både barn og foreldre er frustrerte og slitne. Vi roser henne de få nettene det går bra. Vi snakker med henne om at det er mange som har det slikt og at det ikke er noe å skjemmes over, men hun synes det er flaut. De lærde strides om så store barn bør bruke bleie. Alarmteppe var ikke anbefalt da hun sover for tungt. Vi har resept på kladder og bleier og nå har vi kastet inn tørklet og benytter bleie. Nå gruer jenta mi seg til venninna skal komme på overnatting til helgen. Jeg har sakt at vi skal få skjult bleien og at det skal gå bra, men hun har føler ikke seg helt trygg på dette og tenker mye på det. Hun er ei jente full av liv og glede, men dette ser jeg tynger henne. Det påvirker selvtillitten hennes. 

Noen der ute med råd, anbefalinger eller som har opplevd lignende og vil dele erfaringer?

Hva sier fastlegen om dette, og hvilke undersøkelse har hun vært gjennom? 

Bleier får du på blå resept, så å bruke bleie er noe som gjør det mulig for dem rundt å få en hel natts søvn. Selv voksne må bruke bleier wså å skjemmes over dette er unødvendig. Unødvendig er det og å dusje jenta på natten. Bleier tilpasset store barn og voksne (Tena) er så tynne og fine at de synes ikke under klær. En lang nattkjole er løsninger kreative voksne har brukt til sine store bleiebrukere. 

Anonymkode: 1e446...227

Skrevet

Fastlegen er den som skrev ut Minirin. Så hun er godt kjent med problemet. Men siden det er såpass "vanlig" (og da bruker jeg hermetegn fordi dette er IKKE vanlig i 7åringen sine øyne og hjelper lite at man sier det.)gjør de ikke noe videre med det. Sykehusene vil helst at de skal passere 8-9år først. 

Vi har fått blåresept på bleier, men det hjelper også lite når jenta ikke vil bruke de. Og da blir det vått i senga og dyna og da må hun dusje på natten. 

Stor nattkjole kan fungere bra for å skjule bleien, men hun vil jo stelle seg samtidig med venninna og da må klær av, blei på og så nattkjole og da blir ting avslørt. Men det fikser vi. Jeg har lovt henne at vi skal få "avledet" venninna slik at dette ikke blir noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter hadde samme problem. Hun sov så utrolig tungt. Så bestilte jeg Enurad - og problemet var løst etter to netter. Det er en alarm, men det er ikke et teppe, derimot en sensor som man legger i et truseinnlegg, slik at alarmen ringer med EN gang første dråpe treffer. Anbefales på det aller varmeste.

Anonymkode: 7618d...3e3

Skrevet

Hvor gammel var din datter da dere begynte med dette? Og hvor kjøper man en slik alarm? 

AnonymBruker
Skrevet

Delvis psykiske årsakder,delvis arv -

det er ikke alltid lukkemuskulaturen er moden før sent hos enkelte barn, og da vil det være vanskelig å være tørr om nettene

Jeg var selv sengevæter og ble ikke helt kvitt problemet før jeg var 12 år og fikk mensen....

Det var ikke hver natt heldigivis og ble sjeldnere og sjeldnere før jeg sluttet helt.

Det hjalp på en måte å overnatte borte, da tok jeg mer "ansvar", men husker en natt på leirskole, da var jeg uheldig på natta og måtte skifte på senga, fikk spørsmål fra klassekamerater, men sa jeg hadde sølt cola i senga.  Ikke noe gøyt.

Det som er viktig er å passe på at barnet går på do hver kveld før leggetid, ha fast leggetid og fast kveldsmat - ikke drikke noe etter dette. Blir barnet tørst - så fukte munnen med en sup vann, ikke mer.

Ofte kan det være at barnet er redd om natta, i så fall kan det hjelpe med nattlys. Evnt. at noen er med barnet til det sovner en periode... jeg vet at dette kan bli ris til egen bak, men de nettene barnet mitt har hatt selskap - har hun stort sett holdt seg tørr.

Hun er 6 år nå og har av og til uhell. Storesøsteren har vært tørr siden 2-3 års alder, ville da selv slutte med nattbleie - og var tørr fra første stund!

Min på 6 har vært delvis tørr siden 3 års alder, men så kom det en periode nå i høst hvor jeg ble alvorlig syk, pluss det var skolestart, hun kjente ingen og hun mistrives i klassen, og jeg tror nok det e rderfor hun er mer uheldig om natta nå.
Men merker at det skjer sjeldnere om vi passer på at hun faktisk går på do før leggetid (hun kan lure oss og)... og ikke gi henne drikke på natta.

Har lagt på tisselaken på tisselaken - for å slippe å styre for mye om natta, vasker bare med en klut, orker ikke styre med dusj og klesvask midt på natta.

NÅ går hun til helsesøster innimellom, og føler hun har begynt å bli tryggere..

Anonymkode: 74d0d...316

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, vår-barn skrev:

Hvor gammel var din datter da dere begynte med dette? Og hvor kjøper man en slik alarm? 

Hun var som din, ca. 7 år. Som sagt tok det bare to netter før alt var bra. Kjøpes på nett, bare google Enurad.

Anonymkode: 7618d...3e3

Skrevet

Supert! Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...