Gå til innhold

Rutiner baby

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby som har veldig fine leggerutiner for kvelden og sovner ganske fort til ca samme tid hver kveld. Men så er det noen i familien som mener at vi kan la baby være lengre våken når det er spesielle dager (bursdager osv)... Men babyen er trøtt når leggetiden kommer og jeg vil ikke ødelegge gode rutiner for en kveld. Er det rett av meg eller er jeg vanskelig? 

Det beste er jo at babyen får legge seg når han er trøtt! 

Anonymkode: 42730...2ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er snakk om en liten baby, så vil den nok ha sette mer pris på søvn enn å holdes oppe lenger enn vanlig :) gjør det du føler er best. Babyer trenger også masse søvn! 

Anonymkode: a560f...8d4

AnonymBruker
Skrevet

Og sånn erfaringsmessig så tar det fort en uke eller to å få på plass rutinene igjen etter slike kvelder.

Anonymkode: a560f...8d4

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Vi viket aldri. Selv på julaften så var han i seng til 19.00. Er uansett ikke koselig for noen at han er supergrinete og sur etter leggetid fordi noen andre mener at han kan være våken lenger. Jeg som mor kjenner barnet mitt best og han er i seng innen 19.00 mandag til søndag året rundt.

Skrevet

Vår baby tilpasset seg godt når dag- og kveldssoving ble forskjøvet, og var i godt humør og likte å få med seg ting. Kommer barnet i ulage og drar det med seg til neste dag og videre skjønner jeg at det er lite fristende å eksperimentere.

• Liker 1
Skrevet

Vi har holdt på rutinene året rundt. Det er det beste for alle sammen! Føret nå når eldste er tre år, at hun kan være oppe litt lengre ved spesielle anledninger 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi har holdt på rutinene uansett hva slags dag det har vært. Så feirer noen bursdag eller middagsselskap må vi enten melde avbud eller reise tidlig pga leggetid. Barnet mitt vil ikke legge seg andre steder enn hjemme og han blir så trøtt når tiden går over, og det er alt annet enn koselig å underholde en overtrøtt og grinete baby. Så da får folk heller tenke hva de vil om oss, for babys behov kommer før alt annet :) 

Anonymkode: 65cbb...9b6

Skrevet

Hold på rutinene dine :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en sånn baby,og har en slik 4.5 åring. Vi viker ikke på leggetiden selv om hun er så stor. En barnevakt holdt henne oppe likevel (det var jo så hyggelig) for 14 dager siden ...vi sliter enda med å få lagt henne tidlig nok så hun får nok søvn. Det har vært resultatet hver gang vi har prøvd å utsette (fordi alle barn klarer det....)....så nei. Vi fortsetter å bli sett på som kjipe foreldre som fastholder leggetid kl 19😆

Anonymkode: 39273...6b5

AnonymBruker
Skrevet

Det er så irriterende med folk som sier sånn! En baby er en baby og de liker rutiner! Det er ikke koselig å holde en overtrøtt baby oppe, med hyl og skrik og få hele natten ødelagt! Hold på ditt og gjør det du føler er best for ditt barn! Du kjenner barnet og vet om det hadde blitt et helvete, eller om det hadde gått bra.

Noen barn takler fint å være oppe lenge og vike fra rutiner, mens andre klarer det ikke.

Mine har aldri likt å være oppe lenge, og blitt grinete og overtrøtte av det, i tillegg har de da våknet veldig tidlig, sånn at hele neste dag ble ødelagt.

Anonymkode: 94e2c...cad

AnonymBruker
Skrevet

Vi var veldig strenge på rutinene med førstemann. Det passet oss og så fikk andre mene det de ville. Babyen selv har jo mer glede av søvn enn å feire bursdag på kveldstid. Nå med tredjemann er vi nok mer avslappet. Jeg liker best å følge rutinene, men med tre barn i huset, skjer det mye og det er ikke alltid lett å legge til samme tid. Det går helt fint det også. Jeg vil tro at det mest sannsynlig går greit å flekse litt med leggetid0 ved spesielle anledninger. Men om det er snakk om mange timer forsinket legging, overtrøtt baby etc, så ser jeg ikke helt poenget. Det vi imidlertid har vært opptatt av, er å venne barna til å sove ulike steder. På den måten har vi hatt mulighet til å legge dem i reiseseng eller vogn uansett hvor vi har vært. Noen ganger har vi selv overnattet samme sted, eller vi har flyttet dem over i bilstolen når vi skulle dra (da noen ganger uten hell og påfølgende timesvis med våkentid på natta, men da har det vært helt spesielle anledninger som f.x konfirmasjon).

Anonymkode: 16cab...2eb

Skrevet

Om vi ikke kommer oss hjem før leggetid blir det hyling hele veien hjem, så vi er nødt til å bli strengere på å dra hjem tidlig. Klarer ikke sovne i bilen og bruker mye leger tid enn vanlig på å sovne i senga. Hun er 6 mnd. Så jeg syns dere skal stå på deres

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lagt baby til vanlig tid. Jeg er veldig streng på sånt. Når det fungerer for baby så er det det viktigste. Du skriver baby også, så regner med bursdager osv. ikke er noe han/hun bryr seg om. Forskjell om de er fem år.. 

Anonymkode: 52da1...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Hold på rutinene, det er dere som ender opp med styret etterpå hvis dere holder baby våken. Hos oss får det gjerne konsekvenser i mange dager etterpå, så vi er strenge på å overholde rutinene. Det verste er svigerforeldre på besøk som insisterer på at babyen ikke er trøtt, når han nesten sovnet rett før de kom...det er så slitsomt å alltid måtte si imot de.. det blir ikke vår fornøyelse når de har dratt og vi sitter igjen med en overtrøtt baby! 

Anonymkode: 7692d...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...