AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Jeg har en datter som blir 18 år til høsten. Jeg føler at mor setter henne opp mot meg, siden hun ber den unge damen om å spørre meg etter penger til både det ene og det andre. Jeg har til nå ikke betalt mer enn det jeg skal gjennom barnebidraget, og dette er mer en symbolsk sum siden vi har samværsklasse C. Men jeg betaler mat, fritid (buss til venner, kjører henne, inngangspenger, kino o.l. når hun er hos meg. I det siste er det penger til teorikurs, så kommer vell kjøretimer og sånt etterhvert. Er det ikke mor som skal dekke dette? Kjøring til å fra byen tar 45 minutter hver vei, og hun må dit flere ganger i uka forbindelse med bilsertifikatet. Dette mener jeg mor også burde dekke. Hva med dyre klær, mobiltelefoner, reiser og andre ting som koster en del? Dere andre fedre, er dere med på å betale slikt? Anonymkode: b1612...056
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 Hva er samværsklasse C? Anonymkode: 64372...b23 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Du er foreldrer og skal dekke det grunnleggende + det som gjør at hun har utgangspunkt til å være sosial og aktiv (busskort, kino i blant, osv) Dyre klær, mobiltelefon med mindre ytterst nødvendighet, reiser utenom familieferie kan hun strengt tatt dekke selv med penger fra bursdag eller deltidsjobb. Ellers kan hun la være. Har dere funnet en ordning angående sertifikatet? Skal dere som foreldre dekke det eller la datteren deres dekke det selv? Anonymkode: f967b...84a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Betaler denne bortskjemte ungen ingenting selv? Anonymkode: 1e696...9d3 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 Du sier selv du bare betaler en symbolsk sum i bidrag. Synes du det da er rett, at det er mor som alene, skal sitte med alle disse store utgiftene? Men her burde kanskje du og mor, diskutere hva dere synes er greit at dere sponser, og hva datter faktisk må kjøpe selv. Og hvordan er økonomien din, og moren sin? Jeg har selv en 16 åring, og nå nylig var det penger til teorikurs, det er jo snakk om over 3000 kr. Så hun ringte sin far og spurte, om han kunne betale, uten at jeg var klar over det. Her tjener han nesten 4 ganger så mye som meg, og han nekter å hjelpe henne med å betale noe. Jeg må betale alt. For han betaler jo bidrag, samtidig ønsker både han og jeg at hun går på privatskole, hun holder og på med idrett. Så bidraget, dekker akkurat skole og idrett. Resten betaler jeg. Og han har samvær en helg i måneden. Men det som skjer, er at barnet starter å bli lei av farens egoisme. Det at han ikke vil bruke en krone på henne, mens han fester, reiser, holder på med dyr idrett osv. Så ser hun meg som hjelper med det jeg kan, og omtrent aldri bruker penger på meg selv. Anonymkode: a8ce5...844 22
EvaLena Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 Mener du den "beskjeden summen" du selv nevner skal dekke førerkort? Du høres veldig spesiell ut som mener mor skal dekke dette helt alene. Du kan jo Forøvrig be datteren din om å få seg en jobb hvis det ikke er meningen at dere foreldre skal betale det for henne. 15
Kattugla Skrevet 18. mai 2017 #7 Skrevet 18. mai 2017 Hvorfor forventer du at moren betaler alle store ekstra utgifter når du selv kun betaler en "symbolsk sum"? Er ikke dette din datter også? Eventuelt får din datter skaffe seg en jobb og dekke noe av kostnadene selv. 19
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 Her synes jeg du skal be den unge damen om å skaffe seg en jobb og betale for sin egne kinobiletter. Anonymkode: dadfc...e7a 5
regine Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter som blir 18 år til høsten. Jeg føler at mor setter henne opp mot meg, siden hun ber den unge damen om å spørre meg etter penger til både det ene og det andre. Jeg har til nå ikke betalt mer enn det jeg skal gjennom barnebidraget, og dette er mer en symbolsk sum siden vi har samværsklasse C. Men jeg betaler mat, fritid (buss til venner, kjører henne, inngangspenger, kino o.l. når hun er hos meg. I det siste er det penger til teorikurs, så kommer vell kjøretimer og sånt etterhvert. Er det ikke mor som skal dekke dette? Kjøring til å fra byen tar 45 minutter hver vei, og hun må dit flere ganger i uka forbindelse med bilsertifikatet. Dette mener jeg mor også burde dekke. Hva med dyre klær, mobiltelefoner, reiser og andre ting som koster en del? Dere andre fedre, er dere med på å betale slikt? Anonymkode: b1612...056 For det første: At du betaler mat (!) og fritid, kjører henne, bussbilletter etc når hun er hos deg SKAL du faktisk - du får jo samværsfradrag. Dette er et fradrag i bidraget som du får nettopp fordi du skal ha penger til å bidra til hennes liv når hun har samvær med deg. Så at du i det hele trekker fram det er noe spesielt. For det andre: førerkort må jo du og mor bli enige om hvor mye dere evt skal dekke. Du er like ansvarlig for denne typen ekstrautgifter som mor er, dette dekker jo ikke bidraget noe som helst av. At du mener at det kun er mor som skal sørge for at datter evt får sertifikat sier mye om din manglende even til å forstå at du også er forelder og forsørger. For det tredje: i dag er vel ikke mobiltelefon akkurat noen luksus - igjen er det en vanlig utgift som begge foreldre må dele på. Hva gjelder klær og reiser så dekker ditt bidrag kun en bittelite del. Hva som er "normalt" her kommer an på familieøkonomi, men at du betaler bittelitt i bidrag gjør ikke at du bare kan fraskrive deg alt ansvar. Ditt barn = ditt ansvar!! 20
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her synes jeg du skal be den unge damen om å skaffe seg en jobb og betale for sin egne kinobiletter. Anonymkode: dadfc...e7a Alvorlig talt, hun bor fremdeles hjemme og foreldre har forsørgeransvar til hun er ferdig med videregående. Dersom jenta drar på kino en gang annen hver måned for å være sosial med venner så er det noe foreldre flest burde dekke med mindre det står på økonomien. Anonymkode: f967b...84a 12
Gjest undulater Skrevet 18. mai 2017 #11 Skrevet 18. mai 2017 Du har da strengt tatt like mye ansvar som mor når det kommer til utgifter, men det betyr på ingen måte at hverken du eller mor skal betale for førerkortet hennes (selv om det selvfølgelig er hyggelig). Skjønner ikke hvorfor du og mor ikke kan spleise på dette?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #12 Skrevet 18. mai 2017 Førerkort er det ingen av dere som "skal" dekke. Dere kan bli enige dere imellom at dere spleiser på det, eller at hun skal betale hele selv, eller om dere er med å delfinansiere. Hva samværsklasse C er vet jeg ikke, men du skal uansett dekke kostnader når hun er hos deg. Hva du velger å dekke utover kost og losji er vel opp til deg. Da jeg var 18 fikk jeg førerkort, bodde hjemme, men dekket alle utgifter utenom mat og husvære selv. Om jeg spiste ute dekket jeg også selv, men all mat som spiste hjemme betalte jeg ikke for. Barnebidrag skal dekke hverdagen, det inkluderer ikke idrett eller andre fritidsktiviteter eller mobilabonnement feks, ei heller tannregulering, konfirmasjon og andre store utgifter. Anonymkode: f3d20...590 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter som blir 18 år til høsten. Jeg føler at mor setter henne opp mot meg, siden hun ber den unge damen om å spørre meg etter penger til både det ene og det andre. Jeg har til nå ikke betalt mer enn det jeg skal gjennom barnebidraget, og dette er mer en symbolsk sum siden vi har samværsklasse C. Men jeg betaler mat, fritid (buss til venner, kjører henne, inngangspenger, kino o.l. når hun er hos meg. I det siste er det penger til teorikurs, så kommer vell kjøretimer og sånt etterhvert. Er det ikke mor som skal dekke dette? Kjøring til å fra byen tar 45 minutter hver vei, og hun må dit flere ganger i uka forbindelse med bilsertifikatet. Dette mener jeg mor også burde dekke. Hva med dyre klær, mobiltelefoner, reiser og andre ting som koster en del? Dere andre fedre, er dere med på å betale slikt? Anonymkode: b1612...056 Hva betyr "samværsklasse C"? Er det som i førerkort B? Hvorfor deles samvær inn i klasser - hvem fant på det? Hvorfor har dere ikke avtalt 50/50 - er det fordi denne moren ikke har god råd, slik at hun ikke hr råd til 50/50? Anonymkode: 4916f...212 2
regine Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnebidrag skal dekke hverdagen, det inkluderer ikke idrett eller andre fritidsktiviteter eller mobilabonnement feks, ei heller tannregulering, konfirmasjon og andre store utgifter. Anonymkode: f3d20...590 Barnebidrag skal nettopp dekke hverdagen - som inkluderer både mobilabonnement, idrett og vanlige fritidsutgifter. Konfirmasjon og tannregulering er utenom, men det er ikke sånn at bidragsyter slipper å delta i denne typen utgifter, det kommer i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 4 minutter siden, regine skrev: Barnebidrag skal nettopp dekke hverdagen - som inkluderer både mobilabonnement, idrett og vanlige fritidsutgifter. Konfirmasjon og tannregulering er utenom, men det er ikke sånn at bidragsyter slipper å delta i denne typen utgifter, det kommer i tillegg. Jeg mente ikke at bidragsyter ikke skulle betale for regulering og konfirmasjon, mente at den som betaler bidrag skal betale ekstra ifbm disse tingene. Bidraget blir ikke fastsatt med hensyn til hvilke aktiviteter barna er med på. Jeg får ikke noe mer i bidrag selv om det ene barnet mitt driver med en idrett som koster 30 000kr i året. Får like mye i bidrag for den ungen som jeg får for den andre ungen som har en aktivitet som koster 1300kr i året. Det var det jeg mente med at bidraget ikke skal dekke det, selv om det selvfølgelig blir brukt til det. Mobilabonnement er heller ikke med i utregningen av bidrag. Anonymkode: f3d20...590
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #16 Skrevet 18. mai 2017 Hvorfor skal så mange mødre ha hovedomsorge og mest samvær, mens far skal betale like mye eller mer? Da må jo disse fedrene få like mye samvær. (med mindre de ikke ønsker, da er det jo en annen situasjon) Vi har dine og mine barn. Jeg betaler nesten alt for sønnen min, får litt under 1000,- i bidrag. Jeg har hovedomsorgen og har han mest så da mener jeg selv at jeg også skal stå økonomisk ansvarlig og har aldri krevd barnebidrag fra far eller noe annet. Mannen min betaler barnebidrag ca 4500,- i måneden da mor har valg å ikke jobbe så mye (hun er ikke syk heller) og hun har krevd å ha hovedomsorgen og mest samvær. Her betaler vi ikke noe ekstra utover det. Serfikat er ikke en rett, så da mener jeg med mindre man ønsker å bidra av eget initiativ så får barnet selv tjene inn til dette eventuelt spleise mellom mor og far vis begge har mulighet. Det samme gjelder dyre merkeklær, telefon ect. Tror det står på NAV sine sider hva barnebidraget skal dekke og hva som er forventet utover det. Anonymkode: c2c03...711 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #17 Skrevet 18. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente ikke at bidragsyter ikke skulle betale for regulering og konfirmasjon, mente at den som betaler bidrag skal betale ekstra ifbm disse tingene. Bidraget blir ikke fastsatt med hensyn til hvilke aktiviteter barna er med på. Jeg får ikke noe mer i bidrag selv om det ene barnet mitt driver med en idrett som koster 30 000kr i året. Får like mye i bidrag for den ungen som jeg får for den andre ungen som har en aktivitet som koster 1300kr i året. Det var det jeg mente med at bidraget ikke skal dekke det, selv om det selvfølgelig blir brukt til det. Mobilabonnement er heller ikke med i utregningen av bidrag. Anonymkode: f3d20...590 Beklager. Mobilabonnement er med i utregningen. Anonymkode: f3d20...590
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #18 Skrevet 18. mai 2017 Hvorfor skal dere betale førerkortet egentlig? Dette kan hun spare til selv. Men om det er sånn at dere har kommet frem til å betale det for henne, så må det deles likt ja. Anonymkode: e1394...ca3 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #19 Skrevet 18. mai 2017 Da burde dere mødre slutter å prøve å få hovedomsorg for barna og nekter fedrene å ha barna like mye. Dere bare se barna deres som pengetrær. Da kan dere kose dere når fedrene vil ikke gi dere mere penge og slutt å sytre. Anonymkode: 1fa06...e3e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #20 Skrevet 18. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da burde dere mødre slutter å prøve å få hovedomsorg for barna og nekter fedrene å ha barna like mye. Dere bare se barna deres som pengetrær. Da kan dere kose dere når fedrene vil ikke gi dere mere penge og slutt å sytre. Anonymkode: 1fa06...e3e Hos meg velger far helt selv å ikke ha ungene, han betaler heller ikke bidrag og har til nå opparbeidet seg en rimelig feit gjeld. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg blir ikke spesielt rik av barnebidrag (om han plutselig skulle begynne å betale). Begge ungene koster mye mer enn barnebidraget i måneden. Jeg betaler mer for ungene i måneden enn det far skulle ha betalt i barnebidrag. Anonymkode: f3d20...590 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå