AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Hei. Står midt oppe i et uventet samlivsbrudd. Det i seg selv gir store utfordringer. vi sitter med en bolig verd omlag 5000000 og en total gjeld på 2800000 Min bruttoinntekt er ca 500000. Den er sikker. Vi har ett hjemmeboende barn på 13 som jeg skal ha primæromsorg for. Far skal i første omgang ha sin part av boet av hensyn til barnet. Vil jeg ha mulighet for å få overdratt gjelden slik at jeg kan bli boende i huset? Anonymkode: 21900...a75
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 En feil i innlegget. Far skal i første omgang Ikke ha sin part i boet men løses ut ved fremtidig arv Anonymkode: 21900...a75
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Du må be om et møte med banken. Hva du kan få til er det banken som avgjør. Anonymkode: eb514...d72 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Men er det noen som har erfaring fra lignende situasjon? Anonymkode: 21900...a75
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 Du må huske på at det kom nye regler ifht. boliglån og gjeld på nyåret. Andres erfaringer på det trenger dermed ikke ha noe å si for hva du kan få, selv om situasjon er helt lik ellers. Vil tro det var enklere å få overført gjeld før disse reglene kom, uten at jeg kan si noe sikkert. Det enkleste er å ta kontakt med banken i morgen å høre hva de sier. Anonymkode: b39cc...f31
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det noen som har erfaring fra lignende situasjon? Anonymkode: 21900...a75 Hjelper lite med erfaring når bankene behandler slike saker individuelt. Anonymkode: eb514...d72 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Står midt oppe i et uventet samlivsbrudd. Det i seg selv gir store utfordringer. vi sitter med en bolig verd omlag 5000000 og en total gjeld på 2800000 Min bruttoinntekt er ca 500000. Den er sikker. Vi har ett hjemmeboende barn på 13 som jeg skal ha primæromsorg for. Far skal i første omgang ha sin part av boet av hensyn til barnet. Vil jeg ha mulighet for å få overdratt gjelden slik at jeg kan bli boende i huset? Anonymkode: 21900...a75 Tvilsom, da vil jo du sitte igjen med 3.900.000 i gjeld. Anonymkode: 7a4df...b51
Snart Nyseparert Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 (endret) Nei. Planen er å overta gjelden på huset, totalt omlag 2600000. Verdien på boligen er ca 5 mill. Min mann løses ut når jeg får min fremtidige arv. Dette på grunn av situasjonen han har satt oss i. Ergo gjeld vil være omlag 2600000 samlet. Har jeg forøvig rett på noen eneforsørgertillegg, fradrag utover dobbel barnetrygd? Endret 18. mai 2017 av Snart Nyseparert Korrigert info
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 3 minutter siden, Snart Nyseparert skrev: Nei. Planen er å overta gjelden på huset, totalt omlag 2600000. Verdien på boligen er ca 5 mill. Min mann løses ut når jeg får min fremtidige arv. Dette på grunn av situasjonen han har satt oss i. Ergo gjeld vil være omlag 2600000 samlet. Å ja, så han skal ikke ha sin del av kaka nå, men det er fortsatt mye gjeld på deg alene. Hva mener du med "situasjonen han har satt oss i"? Anonymkode: 7a4df...b51 1
Snart Nyseparert Skrevet 18. mai 2017 #11 Skrevet 18. mai 2017 At han i lang tid har hatt et forhold på si som han nå velger å satse på. Derfor ønsker han å gi avkall på sin part frem til jeg vil være i stand til å løse ham ut av hensyn til vårt felles barn. At vi kan bli boende. Så ja. Det blir mye gjeld på meg alene. Og jeg engster meg for å ikke komme i mål. Derfor jeg har valgt å lufte det her i dette forumet. Muligens høre om andre som har erfaring. For tiden har jeg en biinntekt på omlag 30000 i året. Men den er usikker om noen år og regnes derfor ikke inn som en del av budsjettet men tenkes brukt som en buffer
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #12 Skrevet 18. mai 2017 12 minutter siden, Snart Nyseparert skrev: At han i lang tid har hatt et forhold på si som han nå velger å satse på. Derfor ønsker han å gi avkall på sin part frem til jeg vil være i stand til å løse ham ut av hensyn til vårt felles barn. At vi kan bli boende. Så ja. Det blir mye gjeld på meg alene. Og jeg engster meg for å ikke komme i mål. Derfor jeg har valgt å lufte det her i dette forumet. Muligens høre om andre som har erfaring. For tiden har jeg en biinntekt på omlag 30000 i året. Men den er usikker om noen år og regnes derfor ikke inn som en del av budsjettet men tenkes brukt som en buffer Selv om mann din har vært en drittsekk, er han i det minste grei mtp. huset da. Vil ikke tro det er umulig å få overdratt gjelden mtp. inntekt og gjeld. Kravet er vel at den totale gjelden (inkl. evt. andre som studielån) ikke skal overstige inntekt x 5, men banken kan vike fra dette kravet i 15% av tilfellene mener jeg (10% tror jeg det var i Oslo). Kanskje det fungerer annerledes når det gjelder overdragelse av gjeld. Dersom dette går i orden bør dere få satt opp en avtale via advokat som sikrer dere begge. Anonymkode: b39cc...f31 1
Snart Nyseparert Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 Takk for et lite lys i en mørk tunnel. Ja, slik det ser ut nå så er han samarbeidsvillig og innstilt på å finne en løsning som sikrer at vi kan bo her. Huset er våre barns fremtidige arv og vi må få til en avtale som sikrer oss begge. At han får min fremtidige arv eller om jeg før den tid skulle velge å selge huset den dagen vårt hjemmeboende barn flytter ut. Jeg er per dags dato innstilt på å ikke la noen kjøpe seg inn i hjemmet nettopp på grunn av barna. Men jeg trodde jo ikke jeg skulle havne i den situasjonen jeg er i nå heller, nå som økonomien var under kontroll og jeg såg frem til år der vi etterhvert kunne bruke mer på å hjelpe barna . Så en har vel ingen garantier.....
Million Skrevet 19. mai 2017 #14 Skrevet 19. mai 2017 (endret) Men blir ikke totalgjelden din på boligen over 5 x inntekten din, om du overtar huset nå? Du må jo betale ut eksen din, må du ikke? Etter nyttår i år er det nye regler i bankene, det er strammet inn, og man kan ikke lenger ha mer enn 5 x inntekten i TOTAL gjeld. Det vil si at annen gjeld du måtte ha (bil, studielån, forbruksgjeld osv) vil telle med i lånevurderingen når det kommer til boliglån. http://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/boliglansforskriften2017/ Du skriver noe i innlegg 9 som jeg ikke helt skjønte. Mener du at mannen din flytter fra boligen og lar deg overta eierskap og boliglån, UTEN at han skal ha noe som helst for det? Ennå? Han stoler på at du holder ord og betaler han ut for boligen på et seinere tidspunkt når du skal få en arv? Denne arven, er den eller de menneskene døde allerede, eller lever de fremdeles? Det kan evt bli snakk om ganske lenge å vente for eksen din da....? Endret 19. mai 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #15 Skrevet 19. mai 2017 Nei. Jeg må ikke betale ut eksen min utover det banken mener jeg vil være i stand til å betjene av lån. Hans part er tenkt utløst den dagen jeg får arv etter foreldre, om jeg skulle velge å selge, eller en ny part kjøper seg inn. Det er vår felles framtidige arv til barna Anonymkode: 21900...a75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå