Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Er det normalt at det serveres mat på møter i jobbsammenheng? Jeg er ny i jobblivet og har ikke vært på møter før. Dette møtet varer nesten en hel arbeidsdag. Jeg kjenner heller ingen andre som skal på dette møtet slik at jeg ikke kan spørre noen.

Anonymkode: 4a0e0...63a

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvis møtet begynner før og varer langt over normal lunsjtid er det ganske vanlig at man får noe å spise. Ingen regel uten unntak, selvfølgelig, så ta med noe som backup for sikkerhets skyld. 

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. Noen ganger serveres det mat rundt lunsjtiden, andre ganger tar alle sammen pause slik at folk kan dra til kantina/kafe/butikk for å kjøpe mat.

Anonymkode: f076c...b1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss serveres det ikke mat i møter, og det er ingen respekt for å ikke legge møter midt i lunsjtiden. Til gjengjeld er det stort sett akseptabelt med matpakke i møtet så lenge det ikke lukter for kraftig.

Tror det hele varierer stort fra virksomhet til virksomhet. Spør noen du jobber sammen med hvis du lurer!

Anonymkode: 2dc31...960

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved møter eller kurs som varer hele dagen er det alltid servering i min jobb, uansett om det er internt eller eksternt.

Men jeg blir også ofte sittende uten mat, på grunn av at ting strekker ut i tid. Eller at lunsj er kl 14 mens jeg vanligvis spiser 11. 

Så jeg har alltid noen energibarer i veska. Og blir jeg likevel sulten fordi møter eller kurs strekker ut har jeg lav terskel for å spørre om det er mulig å kjøpe seg noe å spise i nærheten. 

Anonymkode: 4749c...270

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det lunsj og servering når vi har eksterne på møter, ellers spiser vi i kantina eller matpakke som vanlig. Noen ganger får vi lunsj ved interne møter/kurs også, men bare ved spesielle anledninger. Jobber i staten,

Anonymkode: 48923...91e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Er det normalt at det serveres mat på møter i jobbsammenheng? Jeg er ny i jobblivet og har ikke vært på møter før. Dette møtet varer nesten en hel arbeidsdag. Jeg kjenner heller ingen andre som skal på dette møtet slik at jeg ikke kan spørre noen.

Anonymkode: 4a0e0...63a

Det er, som påpekt over, normal høflighet å stille med lunsj dersom møtet varer forbi lunsj. Det er også vanlig å servere te/kaffi og vann, pluss å sette frem frukt e.l. dersom møtet varer over flere timer. 

Det sagt - ikke alle møtearrangører har normal høflighet. Så ta med deg noe snack i tilfelle lunsjen drøyer. Dersom arrangør verken serverer lunsj eller tar pause så er det bare å be om en pause, for nå er du så sulten at du ikke tenker klart. Helt innafor. 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss serveres det ikke mat i møter, og det er ingen respekt for å ikke legge møter midt i lunsjtiden. Til gjengjeld er det stort sett akseptabelt med matpakke i møtet så lenge det ikke lukter for kraftig.

Tror det hele varierer stort fra virksomhet til virksomhet. Spør noen du jobber sammen med hvis du lurer!

Og du finner deg i dette fordi? :klo: 

Det er lov å reise seg, gå mot døren og erklære at nå, nå skal i alle fall jeg ha lunsj. Og så går en ut døra. Og spiser lunsj. Finnes andre jobber om en får en kald skulder, men mest sannsynlig får eb kred, for alle liker folk med bein i nesa.

Anonymkode: 534e8...928

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er, som påpekt over, normal høflighet å stille med lunsj dersom møtet varer forbi lunsj. Det er også vanlig å servere te/kaffi og vann, pluss å sette frem frukt e.l. dersom møtet varer over flere timer. 

Det sagt - ikke alle møtearrangører har normal høflighet. Så ta med deg noe snack i tilfelle lunsjen drøyer. Dersom arrangør verken serverer lunsj eller tar pause så er det bare å be om en pause, for nå er du så sulten at du ikke tenker klart. Helt innafor. 

Det er lov å reise seg, gå mot døren og erklære at nå, nå skal i alle fall jeg ha lunsj. Og så går en ut døra. Og spiser lunsj. Finnes andre jobber om en får en kald skulder, men mest sannsynlig får eb kred, for alle liker folk med bein i nesa.

Men hva er lunsjtid? 

Jeg har jobbet på steder der dette er 11, og steder dette er 13. Når jeg har jobbet i utlandet er det ofte snakk om 14-15. 

Uansett - det å gå mot døren og erklære at "nå skal jeg ha mat" fører vel bare til at man blir sett på som arbeidsplassens raring. Ved siden av at man blir mett, selvfølgelig. 

Anonymkode: 4749c...270

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner heller ingen andre som skal på dette møtet slik at jeg ikke kan spørre noen.

All den tid du skal delta i møtet, så vet du vel hvem som arrangerer møtet? I så fall er det jo bare å be om å få en agenda for dagen, og der står lunsj ganske sikkert som egen post på programmet.

Dersom lunsj mot formodning ikke står oppført, så er det jo bare å spørre om når det er tenkt at dere skal spise, og samtidig høre om du skal medbringe mat eller om noe serveres. Mennesker trenger mat i løpet av en dag for å fungere, så det er hverken rart eller uhøfflig å spørre om dette.

PS: Hvis det er snakk om et møte som skal vare en hel dag, og det ikke finnes en agenda, da hadde jeg aldri møtt opp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min jobb er det kun vanlig med påspandert lunsj om det ikke er hos egen arbeidsgiver. Altså, om vi er på møter hos andre, får vi alltid lunsj. Når møtene arrangeres på eget arbeidssted, er det vanlig lunsj, altså folk spiser lunsj i kantinen som normalt, og eventuelle folk fra andre firmaer får påspandert i kantinen. 

Ta med matpakke om du er usikker, så er du sikret mat åkke som. 

Anonymkode: c2baa...26c

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bein i nesa men sær, uprofesjonell og muligens ikke rent lite vanskelig. Glad jeg ikke har deg som kollega hvis alt skal foregå på dine premisser til enhver tid.

Vi har betalt lunsjtid. Møter blir ikke lagt til timen mellom 11 og 12 for moro skyld.

• Liker 5
Gjest Margit Spat
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du det slik blir du stemplet med en haug av mindre flatterende personkakteristikker de fleste steder, og det vil muligens bli fundert i krokene om du har en diagnose. Ikke akkurat noe sjakktrekk for videre karriere, m.a.o.  

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har betalt lunsjtid. Møter blir ikke lagt til timen mellom 11 og 12 for moro skyld.

Det har vi også, men det betyr at vi er tilgjengelige hele dagen, - ikke at vi skal gå hele dagen uten mat :glare: 

På en übethektisk dag har alle fått i seg lunch en gang mellom 10:30 og 13.

Jeg antar dere spiser mens dere avholder de møtene som legges mellom 11 og 12 dersom dagen ellers er fullpakket.

Anonymkode: 5bd1b...c66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...