Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at man som regel ikke får bruke hjelpemidler på en skriftlig eksamen på universitetet?

På privatisteksamener får man bruke bøker, notater etc så lurer på hvor stor forskjell det er. Får man forbredelsestid på universitetet slik at man vet hva oppgaven blir? Ser det også er semesteroppgaver, da skriver man en skriftlig oppgave som blir levert inn og man får karakter ut i fra det?

Hva med muntlig eksamen på universitetet? Fag på f.eks 15 poeng skal vurderes i løpet av 30 min alene? Eller får man forbredelsesdel her også?

Mulig det er mange dumme spørsmål, men jeg blir så nervøs før muntlig eksamener så prøver å rokkere litt om på mine studievalg ettersom det er mye bedre sjanse for å gjøre det bra om det er mye oppgaver/skriftligeksamener etc i vurderingen :) Om noen vet av studier med kun skriftlige eksamener + innleveringer så setter jeg stor pris på tips. (Lite gruppearbeid er også ønskelig, da jeg ofte føler at ikke alle tar skole/studier like seriøst og ikke bruker like mye tid på dette som meg)

Anonymkode: 3ab58...8f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På vanlige skriftlige eksamener er det ingen hjelpemidler.

Noen steder har de muntlig ala privatisteksamen, men også der er det vanlig at forberedelsestiden er helt uten hjelpemidler. Det kan også variere hvor lang forberedelsestid man har (hvis man har noen), og hvorvidt og eventuelt hva slags hjelpemidler man har hvis man har noen. Jeg har aldri vært borti at man får ha hjelpemidler i det hele tatt på muntlig eller ved ordinær skriftlig eksamen, men kan ikke si at det ikke er NOEN studier som kanskje gjør dette.

Det er veldig uvanlig å bruke hjelpemidler på universitetsnivå generelt. Unntaket er hjemmeeksamener, men da blir også kravene til besvarelsen deretter. Man skal vise at man kan pensum, og at man kan bruke det til noe.

Personlig synes jeg muntlig er ganske ålreit; synes det er lettere å vise kunnskap og evne til å gjøre bruk av kunnskapen der enn ved en ordinær skriftlig eksamen. Litt avhengig av fagfelt, selvsagt.

Jeg tror imidlertid du gjør en stor tabbe hvis du velger studie etter undervisningsform.. De aller fleste yrker krever samarbeidsevner, og studietida er en gyllen mulighet til å lære seg at noen ganger er gruppearbeid flott, mens andre ganger må man både svelge noen kameler og kanskje ha mest lyst til å stange hodet (enten på seg selv eller eventuell medstudent) i veggen. Sånn er det for oss alle! Er flere ganger jeg har hatt lyst til å kaste medstudenter ut av vinduet også, men ja. Noen er ikke like interesserte/faglig sterke/engasjerte som andre, og sånn vil det alltid være på alle livets arenaer.

De aller fleste studier har obligatoriske seminarer med fremlegg, gruppeoppgaver osv. Ser at til og med UiO har trappet opp dette kraftig de siste årene. Så til og med historiestudiene man tidligere kunne ta uten å møte opp på noe som helst har nå seminarer med oppmøtekrav i nesten samtlige fag.

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Jeg tror imidlertid du gjør en stor tabbe hvis du velger studie etter undervisningsform.

Jeg har søkt på studier til høsten, så alt jeg gjør er å flytte litt om på hva som er første-, andrevalg etc, har 8 ønsker, hvor noen er tilnærmet samme studie men på et annet sted :) De 3 forskjellige studiene jeg har valgt er noe jeg har lyst til å studere, men om f.eks et studie har bare skriftlig+oppgaver, og et annet for det meste har muntlig, tror jeg karakterene blir bedre med førstnevnte. 

Sitat

mens andre ganger må man både svelge noen kameler og kanskje ha mest lyst til å stange hodet (enten på seg selv eller eventuell medstudent) i veggen

Ja det er akkurat dette, når man studerer har noen mål om å såvidt bestå og noen jobber beinhardt for å få en A, om alle er flinke og vil bidra og legger ned tid i det er gruppearbeid kjempebra, da lærer man av andre og løfter hverandre opp - men min erfaring er at det ofte er 1-2 som virkelig ønsker å lage en bra oppgave/gjennomføre et prosjekt, så er det alltid noen som er vanskelige ved å ikke møte opp, har lavere kunnskapsnivå, ikke vil bruke like mye tid etc de snylter på gruppa og får en gratis karakter - det irriterer meg grenseløst :fnise:

Har jobbet i grupper i sommerjobb, som var veldig forskjellig fra skole da det her var en jobb hvor alle måtte være der fra 8 til 15, det blir kanskje noe annet når man står fritt til å bestemme hvor mye tid man skal bruke?

Sitat

På vanlige skriftlige eksamener er det ingen hjelpemidler.

Synes det er rart at i videregående tidligere (reform 94) var det ikke lov med hjelpemidler, så kommer kunnskapsløftet og det er lov, og så skal man ikke ha på universitet. De burde ha trent oss til skriftlig eksamen på universitetet :closedeyes: Er det mange emner/studier som har hjemmeeksamen? Ingen av de jeg har søkt på har dette, men det hadde vært supert for meg som foretrekker å jobbe alene og nøye med noe. 

Tusen takk for svar Strixvaria :)

Skrevet

Det nærmeste vi kommer et hjelpemiddel på eksamen på universitetet er kalkulator og linjal. I rettslære fikk vi bruke Norges lover.

Ellers ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Dette med hjelpemidler varierer, og hver eksamen har en kode for hva slags hjelpemidler som er tillatt. Normalt sett har skoleeksamener ingen hjelpemidler tillatt, utenom vanlige skrivesaker og en enkel kalkulator. Hjemmeeksamener, derimot, har alle hjelpemidler tillatt. 

Hvordan muntlig eksamen fungerer er også veldig varierende. 

Dette er nok et litt irriterende svar, men eksamen på videregående nivå har en fast ramme hva gjelder gjennomføring. Det er det ikke på høyere utdanning. Her varierer det både på de forskjellige utdanningsinstitusjonene og også på de forskjellige studieprogrammene. Dette er noe du blir godt kjent med når du starter studiene, og hvis du ønsker å få en innsikt i dette allerede nå finner du som regel en god del på nettet. Eksamensoppgaver er også noen ganger åpent tilgjengelig på nett. Selv om du ikke kan noe av dette nå, får man gjerne en god oversikt over hvordan eksamenene er. 

Anonymkode: dd7ee...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det varierer med hvilket fag. 

Alle mine eksamner til nå så har jeg kun hatt lov til å ha kalkulator, linjal, skrivesaker og i enkelte tilfeller formelsamling. Vanligvis så legger de med formelark så vi ikke trenger å ha med formelsamling. 

Anonymkode: 00318...fde

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Har sjekket alle emnene på studiene, og ser ut til at alt er skriftlig eller muntlig med ingen hjelpemidler tilatt. Er også et par oppgaver løst i gruppe med framføring,men det skal jeg overleve :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...