AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Del Skrevet 18. mai 2017 Hei! Jeg er i uke 33+1 i dag. Har alltid ligget i øvre del av gjennomsnittet på sf-målingene, over den røde streken, men innefor det grønne feltet. Jeg blir både målt av jm og legen min. Sist måling var hos legen, da var jeg 29+5, og legen målte sf til å være tett opp til 29. Hun(legen) skrev også at baby lå i hodeleie, men ikke festet (bevegelig). I dag var jeg til jordmor, og hun målte meg til 30. (Det samme får jeg når jeg måler). Hun var overraska over at lege kunne kjenne hodeleie 29+5 (aner ikke om det er overraskende jeg? Er det vanskelig å kjenne?), men mente etter litt pressing at baby lå med hode ned OG hadde festa seg. Hun sa noe om at hun fikk ikke bevega det (hun antok ) var hodet... Hun reagerte ikke noe særlig på den lille økninga i sf-mål, mente at det kunne komme av at hun og lege måler ulikt. Hun trodde legen kanskje målte "raust". Jeg er likevel bekymra. Hun kan jo ikke vite at hun og lege måler så ulikt. En cm økning på over 3 uker virker veldig lite?! Leser at det kan ha med babyens leie...men det kan neppe være det her, da den tydeligvis har ligget ca likt i uke 29+5 og i dag.... Neste kontroll er hos legen, og den er ca to uker til. Jeg er usikker på om jeg skal vente så lenge, evt om jeg bør be om å fremskynde timen? Noen som har noen tanker? Anonymkode: 6bc07...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. mai 2017 #2 Del Skrevet 18. mai 2017 Helt normalt. Fått temmelig store variasjoner selv, spesielt leget opplever jeg som dårligere på å få korrekt mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Del Skrevet 18. mai 2017 Akkurat nå, Silfen skrev: Helt normalt. Fått temmelig store variasjoner selv, spesielt leget opplever jeg som dårligere på å få korrekt mål. Takk! Jeg følte bare at jeg/baby ikke lengre "fulgte vår egen kurve" (som det snakkes om hele tida), vi skal jo liksom ligge i øvre sjiktet, hehe. Og på grafen så ser det egentlig ut som om kurven nærmest flater ut... Men da kan jeg antagelig slappe av - til neste måling Anonymkode: 6bc07...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. mai 2017 #4 Del Skrevet 18. mai 2017 Leie og at de synker ned i bekkenet har mye å si. Om du er førstegangsfødende er det ikke unormalt at de fester seg tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Del Skrevet 18. mai 2017 Legg inn målene dine i appen til st.olavs hospital, den heter symfyse-fundus. Der får du langt mer nøye målinger basert på din vekt og høyde, ikke bare den gjennomsnittlige målingen på det utdaterte helseskjemaet for gravide. Det er eldgammelt! Jeg fikk også beskjed om at jordmor var bekymret siden sf-målet mitt var utenfor det skraverte feltet og hun mistenkte for mye fostervann og eventuelle nyreproblemer hos babyen, men da jeg la inn målene i appen lå jeg høyt ja, men allikevel godt innenfor feltet. Anonymkode: 8553b...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Del Skrevet 18. mai 2017 (endret) Kjenner meg veldig igjen. Jeg gikk alle kontrollene til fastlege, men to av dem var hos jordmor. Og de måler definitivt forskjellig. Her er mine mål: Uke 32, fastlege, 30 cm uke 36, jordmor, 31 cm (ble selv ikke fornøyd og målte lenge på nytt for å "finne" 35 cm ?!?! uke 38, fastlege, 34 cm uke 39, jordmor, 34,5 cm (altså lavere enn hun selv "målte" en måned tidligere. (røde merker er gjort av fastlegen, de blåe av jordmor) Så her fikk jeg beskjed om å se på tendensen og ikke hver kryss/punkt. Så lenge det er en vis kurve, så er alt fint. Som du ser begge måler så å si tilfeldig. Det er ikke noe nøyaktig vitenskap. Endret 18. mai 2017 av Ny Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #7 Del Skrevet 18. mai 2017 Sf-målet flatet ut hos meg i uke 30... det var kun jordmor som målte hos meg, legen min mente det bare ble kluss om to målte... Uansett, veksten "kom i gang igjen" etter to uker. (Måtte på ekstra målekontroll) Alt gikk bra til slutt! Anonymkode: 98cfb...c28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 18. mai 2017 #8 Del Skrevet 18. mai 2017 Hvis du måler hos både lege og jordmor, så be de ha forskjellige farger, eller at lege tegner kryss og jordmor tegner runding eller lignende. Da vil du få to ulike grafer. Ikke sammenligne disse, men se heller på utviklingen på hver graf. Det er fort gjort å måle veldig forskjellig! I tillegg kan du laste ned appen det står om over her, og i tillegg måle selv. Da vil du få en tredje måling, og kan i tillegg se på utviklingen på den grafen. 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg inn målene dine i appen til st.olavs hospital, den heter symfyse-fundus. Der får du langt mer nøye målinger basert på din vekt og høyde, ikke bare den gjennomsnittlige målingen på det utdaterte helseskjemaet for gravide. Det er eldgammelt! Jeg fikk også beskjed om at jordmor var bekymret siden sf-målet mitt var utenfor det skraverte feltet og hun mistenkte for mye fostervann og eventuelle nyreproblemer hos babyen, men da jeg la inn målene i appen lå jeg høyt ja, men allikevel godt innenfor feltet. Anonymkode: 8553b...da4 Helsekortet har blitt oppdatert, så det er ikke lengre så eldgammelt. Er ikke alle som har byttet enda da sikkert. Når jeg var på fødselsforberedende kurs for et par måneder siden satt halvparten av oss med det nye helsekortet, og halvparten med det gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #9 Del Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, Marimba skrev: Hvis du måler hos både lege og jordmor, så be de ha forskjellige farger, eller at lege tegner kryss og jordmor tegner runding eller lignende. Da vil du få to ulike grafer. Ikke sammenligne disse, men se heller på utviklingen på hver graf. Det er fort gjort å måle veldig forskjellig! I tillegg kan du laste ned appen det står om over her, og i tillegg måle selv. Da vil du få en tredje måling, og kan i tillegg se på utviklingen på den grafen. Helsekortet har blitt oppdatert, så det er ikke lengre så eldgammelt. Er ikke alle som har byttet enda da sikkert. Når jeg var på fødselsforberedende kurs for et par måneder siden satt halvparten av oss med det nye helsekortet, og halvparten med det gamle. Jeg har ihvertfall det gamle. Syntes i 2009 da jeg fødte første at det var litt rart ting ikke var blitt mer elektronisk, ihvertfall i 2011 med nummer 2. Da jeg nå kom med nummer 3 i 2017 måtte jeg nesten bare le når de fortsatt dro frem det grønne oldtidsarket! 😂 Anonymkode: 8553b...da4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10 Del Skrevet 18. mai 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ihvertfall det gamle. Syntes i 2009 da jeg fødte første at det var litt rart ting ikke var blitt mer elektronisk, ihvertfall i 2011 med nummer 2. Da jeg nå kom med nummer 3 i 2017 måtte jeg nesten bare le når de fortsatt dro frem det grønne oldtidsarket! 😂 Anonymkode: 8553b...da4 Det riktige arket er lilla Anonymkode: bf571...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #11 Del Skrevet 18. mai 2017 Så dumt å la flere måle sf mål....! Anonymkode: 9fbb6...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #12 Del Skrevet 18. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det riktige arket er lilla Anonymkode: bf571...b96 Her er det fremdeles grønt. Anonymkode: 8553b...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #13 Del Skrevet 19. mai 2017 Ikke for å kuppe tråden altså, men hvordan måler man korrekt sf-mål selv?! Mitt ark er forsåvidt bare svart/hvitt denne gangen! Anonymkode: d2446...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #14 Del Skrevet 19. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det fremdeles grønt. Anonymkode: 8553b...da4 Da har legen fortsatt de gamle og bruker opp de. De nye og riktige til dags dato er lilla. De er ganske like, men SF-kurven er feil på de grønne. Den grønne er for lav. Anonymkode: bf571...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 19. mai 2017 #15 Del Skrevet 19. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden altså, men hvordan måler man korrekt sf-mål selv?! Mitt ark er forsåvidt bare svart/hvitt denne gangen! Anonymkode: d2446...dea Du legger deg på rygg, finner symfysen og strekker målebåndet derfra til toppen av fundus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå