Gå til innhold

Foreldre holder barna på unødvendige dietter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Å holde seg unna disse matvarene ser jeg ikke akkurat som noen helserisiko. Melk/melkeprodukter og hvetemel er problematisk for veldig mange og har null helsefordeler. Mye fisk inneholder høye nivåer av tungmetaller og oppdrettsfisk bør man uansett ikke spise. Man MÅ ikke ha egg heller, og konvensjonelle egg ser jeg ikke på som mat engang.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Å holde seg unna disse matvarene ser jeg ikke akkurat som noen helserisiko. Melk/melkeprodukter og hvetemel er problematisk for veldig mange og har null helsefordeler. Mye fisk inneholder høye nivåer av tungmetaller og oppdrettsfisk bør man uansett ikke spise. Man MÅ ikke ha egg heller, og konvensjonelle egg ser jeg ikke på som mat engang.

Er enig i det, men synes det er problematisk at foreldre "diagnosisterer" barna med "allergier" de ikke har.

Anonymkode: bd481...ae9

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Det hadde vært interessant å vite hva du mener er sunn mat ?

• Liker 12
Skrevet
20 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Egg, melk, fisk og hvetemel? Jeg ser det som problematisk at barn grunnløst må holde seg unna dette, man påfører barna en betydelig ulempe/merbelastning i hverdagen ved at de ikke kan spise vanlig mat i barnehage, skole og hos andre. En ting er å ikke servere store mengder av dette hjemme selv, og ha andre råvarer som grunnstener i matlagingen, noe helt annet er å sette barna på en diett de må leve med og passe på. Det blir begrensende sosialt, og gir et usunt fokus på kosthold mener jeg.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Melkeprodukter har svært mange helsefordeler og er anbefalt av helsedirektoratet. 

Anonymkode: 0ed14...575

• Liker 9
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melkeprodukter har svært mange helsefordeler og er anbefalt av helsedirektoratet. 

Svært mange du? Hvilke da?

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt sunn fornuft...........kumelk er for kalver.

Ja melk inneholde kalsium med der stopper det.

Enkelt forklart: Kroppen våres klarer ikke å ta opp kalsiumen i melken. I stede tar den fra beina våres for å bryte ned melken man har drikker eller får i seg på andre måter.

Ergo - den har ikke nytten mange har trodd den har, den har motsatt effekt. Dette er en kunnskap vi blir mer og mer opplyst om og svært mange er intolerant for kumelk.......nettopp fordi det er mat til kalver (selvfølgelig mer komplisert som så)

Anonymkode: e2fc5...5c3

• Liker 2
Skrevet

21 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Null helsefordeler sier du? Sånn rent bortsett fra at næring og energi sørget for at man unngår sult. Skulle trodd det var et ganske helsebringende poeng.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Svært mange du? Hvilke da?

Det er i hvert fall en viktig (den viktigste) kalsiumkilde. Og protein. Og jod og B-vitamin. Viktigere mener jeg er at  matopplevelser, smaksopplevelser, sosiale opplevelser rundt mat er avgjørende for et sunt kosthold og sosialt  innholdsrikt liv. Dietter er ekskluderende og gjør mat til noe vanskelig og usunt, og barna blir sykeliggjort helt uten grunn. Hvis barn ikke spiser meieriprodukter i det hele tatt, må man pøse på med ting som brokkoli, spinat og sardiner (hvis de "tåler" fisk), hvor lettvindt og sunt er det for barna, og hvor gode matopplevelser får de i hverdagen? Hva spiste de på 17.mai, når alle kaker og både lomper og hamburgerbrød var med hvetemel, isen har egg og melk? På "vår" skole var det saftis, brus og popcorn, så ok. Men hvor sunt er det?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når så mange foreldre overfører sitt eget forstyrrede syn på kosthold til ungene sine er det dramatisk. Foreldre som innbiller ungene sine at de har et helseproblem som de faktisk ikke har, er drøyt!

Anonymkode: 6afa0...1e7

• Liker 9
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
6 timer siden, sommermor skrev:

Det hadde vært interessant å vite hva du mener er sunn mat ?

Det at melkeprodukter og hvetemel er problematisk, og at fisk inneholder tungmetaller er vel knapt revolusjonære meninger.

På den andre siden av skalaen mener jeg er frukt, bær, grønnsaker, nøtter og frø, bønner og linser, urter, ville vekster mm.
F.ex. er neslen nettopp kommet opp nå. Nesle-te og suppe går melk en høy gang for å si det mildt: 
http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/urti_dio/art2.htm

http://www.livestrong.com/article/458817-nettle-root-versus-stinging-nettle/

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt sunn fornuft...........kumelk er for kalver.

Ja melk inneholde kalsium med der stopper det.

Enkelt forklart: Kroppen våres klarer ikke å ta opp kalsiumen i melken. I stede tar den fra beina våres for å bryte ned melken man har drikker eller får i seg på andre måter.

Ergo - den har ikke nytten mange har trodd den har, den har motsatt effekt. Dette er en kunnskap vi blir mer og mer opplyst om og svært mange er intolerant for kumelk.......nettopp fordi det er mat til kalver (selvfølgelig mer komplisert som så)

Hvor finner du denne kunnskapen, egentlig? Jeg har ikke klart å finne en seriøs kilde som bekrefter at melk ikke fungerer som næringskilde for mennesker. At melk har en negativ effekt på skjelettet, finner jeg heller ikke seriøs forskning som sier. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner du denne kunnskapen, egentlig? Jeg har ikke klart å finne en seriøs kilde som bekrefter at melk ikke fungerer som næringskilde for mennesker. At melk har en negativ effekt på skjelettet, finner jeg heller ikke seriøs forskning som sier. 

Søk på google sine science sider så finner du mye forskning rundt dette, gjerne på engelsk, les i bøker og hør på foredrag fra forskere innen dette feltet samt de som har blant annet har kuttet ut melk selv. Les om hvordan menneskekroppen fungerer i forhold til mat ect. Mange gode, seriøse og uavhengige kilder der ute. 

Jeg har brukt flere år å lese meg opp på kosthold, lest bøker, forskning samt erfart det selv. Jeg kuttet ut blant annet melk fra kostholdet og det var som dag og natt. Men dog må man spise generelt sunt, nytter jo ikke å kutte melk men fortsette å spise masse godteri. 

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Det at melkeprodukter og hvetemel er problematisk, og at fisk inneholder tungmetaller er vel knapt revolusjonære meninger.

På den andre siden av skalaen mener jeg er frukt, bær, grønnsaker, nøtter og frø, bønner og linser, urter, ville vekster mm.
F.ex. er neslen nettopp kommet opp nå. Nesle-te og suppe går melk en høy gang for å si det mildt: 
http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/urti_dio/art2.htm

http://www.livestrong.com/article/458817-nettle-root-versus-stinging-nettle/

Har du omsorg for barn som selv på eget selvstendig grunnlag mener at nesle-te går melk en høy gang, og som syns det er uproblematisk å ha med seg neslete på termos hver dag i barnehagen og på skolen? Litt gøy er det jo med all oppmerksomheten, barna liker jo å skille seg ut med riskakene sine og spesialmelken, styre med å varme opp suppe osv, men... sunt? Får de et sunt og naturlig forhold til mat av det?

• Liker 3
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, Lou Salome skrev:

Det er i hvert fall en viktig (den viktigste) kalsiumkilde. Og protein. Og jod og B-vitamin. Viktigere mener jeg er at  matopplevelser, smaksopplevelser, sosiale opplevelser rundt mat er avgjørende for et sunt kosthold og sosialt  innholdsrikt liv. Dietter er ekskluderende og gjør mat til noe vanskelig og usunt, og barna blir sykeliggjort helt uten grunn. Hvis barn ikke spiser meieriprodukter i det hele tatt, må man pøse på med ting som brokkoli, spinat og sardiner (hvis de "tåler" fisk), hvor lettvindt og sunt er det for barna, og hvor gode matopplevelser får de i hverdagen? Hva spiste de på 17.mai, når alle kaker og både lomper og hamburgerbrød var med hvetemel, isen har egg og melk? På "vår" skole var det saftis, brus og popcorn, så ok. Men hvor sunt er det?

En viktig kalsiumkilde, ja, fordi folk spiser så mye av det. Det er også mye kalsium i bladgrønnsaker og appelsiner for eksempel. Og det var helsefordeler jeg spurte om, ikke næringsinnhold. Så vidt jeg vet har ikke melk og melkeprodukter noen helsefordeler i det hele tatt.

Det med unødvendige dietter er jeg forsåvidt enig i, men å måtte "pøse på med brokkoli" har jo bare med vaner å gjøre, og disse foreldrene i undersøkelsen har kanskje andre vaner om de ikke spiser melkeprodukter.

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
8 minutter siden, Lou Salome skrev:

Har du omsorg for barn som selv på eget selvstendig grunnlag mener at nesle-te går melk en høy gang, og som syns det er uproblematisk å ha med seg neslete på termos hver dag i barnehagen og på skolen? Litt gøy er det jo med all oppmerksomheten, barna liker jo å skille seg ut med riskakene sine og spesialmelken, styre med å varme opp suppe osv, men... sunt? Får de et sunt og naturlig forhold til mat av det?

Jeg har ikke barn.

Skrevet

Dette handler om foreldre som setter barna sine på unødvendige dietter. Ikke om hvor mye brokkoli du eller andre spiser og hva som er din viktigste kalsiumkilde, og om nesle-te er sunnere enn melk. Kanskje nesle-te er mye sunnere enn melk. Jeg forbyr da ikke barnet mitt å drikke melk av den grunn, selv om jeg kan tilby dem nesle-te (jeg gjør nok ikke det, men brokkoli og bønner og linser og spinat, for all del)? Du begynte denne diskusjonen med at å hindre barn i å spise melk, egg, fisk og hvetemel var uproblematisk, og at disse matvarene ikke gir noen helsegevinster. Kanskje det er vel så sunt å spise andre ting hvis man er veldig bevisst med hva man bytter det ut med, slik som sikkert du er. Men å påføre et sånt kosthold på friske barn? Det vil gi marginal helsegevinst tror jeg, og påføre dem et usunt forhold til mat. I hvert fall et usosialt forhold til mat.  

• Liker 8
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
21 minutter siden, Lou Salome skrev:

Dette handler om foreldre som setter barna sine på unødvendige dietter. Ikke om hvor mye brokkoli du eller andre spiser og hva som er din viktigste kalsiumkilde, og om nesle-te er sunnere enn melk. Kanskje nesle-te er mye sunnere enn melk. Jeg forbyr da ikke barnet mitt å drikke melk av den grunn, selv om jeg kan tilby dem nesle-te (jeg gjør nok ikke det, men brokkoli og bønner og linser og spinat, for all del)? Du begynte denne diskusjonen med at å hindre barn i å spise melk, egg, fisk og hvetemel var uproblematisk, og at disse matvarene ikke gir noen helsegevinster. Kanskje det er vel så sunt å spise andre ting hvis man er veldig bevisst med hva man bytter det ut med, slik som sikkert du er. Men å påføre et sånt kosthold på friske barn? Det vil gi marginal helsegevinst tror jeg, og påføre dem et usunt forhold til mat. I hvert fall et usosialt forhold til mat.  

Jeg begynte ikke denne diskusjonen nei, jeg kommenterte ts sitt innlegg. Det var du som begynte å diskutere med meg, og nå sier du at det ikke handler om det som du ville diskutere med meg?

Skrevet
8 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Jeg begynte ikke denne diskusjonen nei, jeg kommenterte ts sitt innlegg. Det var du som begynte å diskutere med meg, og nå sier du at det ikke handler om det som du ville diskutere med meg?

TS sitt innlegg handler om "leker de doktor for egne barn?" Jeg mener foreldre ikke bør gjøre det, foreldre bør ikke gjøre mat til "medisin", ikke minimere mat til et spørsmål om maksimal helsegevinst, uten en svært bevisst holding til alle aspekter ved mat. Mat er bare mat, og mat er ikke bare mat. Mat er ernæring, mat er kultur, mat er rutine og måltider og hverdag, mat er fest, mat er livskvalitet og for noen viktig, for andre uproblematisk, kjedelig, gledelig, nødvendig(alle), i noen ytterst få tilfeller er mat medisinsk viktig. 

Nå snakker jeg om vanlig, norsk kosthold barn påføres i dag. Det kan diskuteres om andel hvetemel, sukker eller fisk er ideelt, men helsegevinsten av at mange barn settes på unødvendige dietter, den tror jeg langt forbigås av sykdomsbyrden barna/samfunnet påføres ved belastningen et unormalt, komplisert forhold til ernæring. Å kutte (helt) ut ting som meieriprodukter, egg, fisk og hvetemel for ellers friske barn er ikke sunt.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...