Allianca Skrevet 29. desember 2004 #1 Del Skrevet 29. desember 2004 Hei! Jeg har hørt at det ikke er lov for to delte foreldre å avtale at den ene parten ikke skal betale noe som helst i bidrag. Det skal finnes en minstesum som man kan bli enige om. Noen som vet hva denne summen er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 29. desember 2004 #2 Del Skrevet 29. desember 2004 Les litt her så finner du kanskje svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 29. desember 2004 #3 Del Skrevet 29. desember 2004 Hei! Jeg har hørt at det ikke er lov for to delte foreldre å avtale at den ene parten ikke skal betale noe som helst i bidrag. Det skal finnes en minstesum som man kan bli enige om. Noen som vet hva denne summen er? Jeg mener det VAR slik at det ble satt et minimumsbidrag i tidligere regeleværk (det kom nye regler i 2002). Dengangen ble det betalt skatt av barnebidraget. Nå er ikke lenger barnebidraget skattelagt, og foreldrene kan inngå private avtaler som innebærer nesten hva som helst (fra 0,- til mange, mange tusen). Linken som LilleBille har gitt gir forøvrig en god oversikt. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allianca Skrevet 29. desember 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 29. desember 2004 Det som er saken hos oss, er at barnet bor hos meg og mannen min. Sånn har det vært i 5 år nå, og moren har ikke betalt en krone.. Jeg synes godt hun kunne bidratt med f.eks 1000kr i måneden. Er dette en rimelig sum å forlange? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #5 Del Skrevet 29. desember 2004 Det som er saken hos oss, er at barnet bor hos meg og mannen min. Sånn har det vært i 5 år nå, og moren har ikke betalt en krone.. Jeg synes godt hun kunne bidratt med f.eks 1000kr i måneden. Er dette en rimelig sum å forlange? Og hva syns mannen din er rimelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allianca Skrevet 29. desember 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 29. desember 2004 Vi synes begge at det hadde vært fint med litt hjelp til å betale klær og utstyr. Men ingen av oss ønsker noe bråk.. Så det fortsetter vel slik som det er nå, tenker jeg. Lurte bare på hva andre synes..? Hva synes du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #7 Del Skrevet 29. desember 2004 Vi synes begge at det hadde vært fint med litt hjelp til å betale klær og utstyr. Men ingen av oss ønsker noe bråk.. Så det fortsetter vel slik som det er nå, tenker jeg. Lurte bare på hva andre synes..? Hva synes du? Jeg syns helt klart at moren bør betale barnebidrag på lik linje som alle fedre som ikke bor sammen med barnet, med mindre det er en grunn til at hun ikke betaler nå? Har hun veldig lite å klare seg for og dere klarer dere helt fint? Hvor mye er barnet hos henne osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 29. desember 2004 #8 Del Skrevet 29. desember 2004 Hva som er rimelig er jo veldig greit å finne ut .. bruk bidragskalkulatoren - så ser dere veldig fort hvor mye moren bør/skal betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 29. desember 2004 #9 Del Skrevet 29. desember 2004 Jeg syns helt klart at moren bør betale barnebidrag på lik linje som alle fedre som ikke bor sammen med barnet, med mindre det er en grunn til at hun ikke betaler nå? Har hun veldig lite å klare seg for og dere klarer dere helt fint? Hvor mye er barnet hos henne osv... Det er ikke alle fedre som betaler bidrag. For har de lavere inntekt enn 165000, så blir de fritatt. For da ahr de ikke bidragsevne. Så har ikke moren noe særlig til inntekt, så er det ikke dermed sagt at hun skal være med å betale. Det lureste er å gå igjennom trygdekontoret, for da regner de ut hva hun skal betale. Eller om hun blir fritatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allianca Skrevet 30. desember 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 30. desember 2004 I dette tilfellet tjener moren og hennes nye mann mer enn meg og min mann, men de er ikke så fornuftige som oss med pengene, så de har aldri penger likevel. Så når vi spør om de kan betale en bestemt ting/klær, så sier de stort sett alltid nei. Derfor synes jeg det kunne vært en fin løsning om de hadde satt inn 1000kr hver måned på en konto til barnet som vi disponerte, så kunne vi ta av denne til nødvendige ting. Og hvis ikke alle pengene blir brukt, så vil de jo fortsette å stå på denne kontoen til han blir stor. Sånn sett vil alt komme barnet til gode. Takker ellers for alle svar dere har gitt! Vi har ikke lyst til å tvinge igjennom noe som helst ved å henvise til regler og rettigheter. Det beste hadde vært om moren kunne innsett at hun faktisk må bidra med noe. Så vi står litt fast her. Ønsket om et godt samarbeide står høyest for oss, men samtidig er det et irritasjonsmoment at vi alltid må betale.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå