Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på et par ting:

Har inspektører i ungdomsskolen betalt spisepause, slik at full arbeidsdag blir 7,5 timer?

Har de rett til betalt fri på barnehagens/skolens planleggingsdager?

Hilsen

Karinne

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Lærerne er den gruppen som har klart å karre til seg mest på den mest indirekte og raske måten- av alle yrkesgruppene (sammen med sykepleierne og heismontørene)...

Lærerne har alt dette innbakt i lønnen sin og de har masse fri i forhold til andre grupper.

Spisepauser, friminutt, inspeksjoner og absolutt alt er med i lønnen deres, som er fra 300.000 - 550.000,- avhengig av om man er inspektør, lektor eller rektor.

Læreren har det fett og det samem gjelder sykepleieren og heismontørene (som tjener langt over 400.000,-.....) :roll:

Skrevet
Spisepauser, friminutt, inspeksjoner og absolutt alt er med i lønnen deres, som er fra 300.000 - 550.000,- avhengig av om man er inspektør, lektor eller rektor.

Du glemte å nevne at prøveretting, forberedelser og alt papirarbeide som skal gjøres må gjøres på ettermiddager og kveldstid i den såkallte fritiden :wink:

sykepleieren og heismontørene (som tjener langt over 400.000,-.....) :roll:

Hvor finner du sykepleiere som har over 400000,- i grunnlønn når de har en vanlig sykepleierjobb? Jeg vet ikke om noen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Retting av prøver og planlegging? De fleste lærerne i grunnskolen slutter jobb kl. 11.00-senest 14.00.

Andre folk slutter jobb kl. 16.00-19.00. for mindre lønn men med mer utdanning....Det sier seg selv at lærerne har det fett.

Læererne er en yrkesgruppe som er flinke til å hyle høyt for å liksom si at de jobber mye. Men jeg ikke om noen andre som har mer fri enn lærerne. De jobber i team og kopierer ukeplaner av hverandre. De kaller det "planleggingsdager" men ikke alle jobber på disse dagene...de tar de uplanlagt på sparket.

Sett elevene til gruppearbeid og det blir kminst mulig jobbing på lærerne...ja da, jeg har vært der og observert.

sykepleierne tjener ikke 400.000,- men de kan gjøre det med nattvakter og tillegg. Det er heismontørene som ligger på 440.000,-: dvs. dobbelt så mye som folk med 6 års høyere utdanning i kommunene...! :o

Skrevet

en nyutdannet sykepleier har en grunnlønn på 256' så det er vel ikke akkuratt rett at de har 400'..

Skrevet

Plant bena på bakken du, og prøv deg som vikar en time eller fem, det har nemlig jeg gjort. Jeg fikk mer lønn som vikar enn en nyutdannet lærer fikk. Jeg jobba fra halv åtte til fire eller halv fem(erstatta stort sett bare en lærer av gangen), men slapp planlegging for det hadde stort sett den jeg vikarierte for gjort fra før. I tillegg går man selvfølgelig inspeksjon i friminutter(også matfri, så det er rett som det er at man bare får et kvarter å spise på). Jeg har hatt mange forskjellige jobber, men ingen jeg ble så sliten av som å jobbe som lærervikar. Selv ikke en 12 timers serveringsjobb er så tung som en dag som lærervikar, tar gladelig serveringsjobben i stede, selv om lærerjobben er bedre betalt. Det du påstår har rett og slett ikke rotfeste i virkeligheten, og det virker mest som om du er misunnelig på en hverdag du tror noen har, men som i virkeligheten ikke finnes.

At noen kan tjene penger på å jobbe nattevakter og overtid? Er det så veldig merkelig? Helt naturlig spør du meg, jeg ville ikke tatt en jobb der jeg måtte jobbe natt og kveld uten å få ekstra betalt.

Skrevet

Altså: Inspektør i skolevesenet er en kontorjobb - kan ha noen prosenter undervisning innbakt i stillingen. Når lærere har ferie, avspasering eller planleggingsdager har inspektør (på linje med rektor) helt vanlig arbeidsdag. Inspektør og rektor vil ofte være med på hele eller deler av opplegget på planleggingsdager - er gjerne de som tilrettelegger hele dagen. Vil tro at de har betalt spisepause, som så mange andre. Dvs at de må være tigjengelige for bedriften i store deler av matpausen dersom det skulle bli behov for det.

Gjest Anonymous
Skrevet

En inspektør i ungdomsskolen har en administrativ stiling. Avhenngig av antall ansatte og antall elever/timer, har inspektører mer eller mindre underisning ved siden av inspektørjobben.

De har betalt spisepause, for det er ikke så ofte de rekker å ta en halv times sammenhengende time i perioden kl. 08.00 - 16.00.

Mange inspektører begynner å jobbe før kl. 08.00, for ofte er det deres jobb å skaffe vikarer når lærere er borte/syke.

Inspektører har ikke fri skolens planleggingsdager, men er ofte. sammen med rektor, ansvarlig for innholdet disse dagene.

Avhengig av hvor mye undervisning en inspektør har, er gjennomsnittlig arbeidsdag et sted mellom 7,5 t og 8,5 t.

I tillegg deltar inspektører på en del kveldsmøter. De får ikke betalt for timer ut over 7,5 t eller for kveldsmøter, men må ta ut overtidentiden i avspassering.

Inspektører har 5 ukers ferie.

Gjest LoisLane
Skrevet
De fleste lærerne i grunnskolen slutter jobb kl. 11.00-senest 14.00.  

Dette er jo feil! Lærerne har jo bundet arbeidstid og slutter sjelden før tre her jeg jobber, i alle fall.

Gjest Eks-lærer
Skrevet

Ved den grunnskolen jeg jobbet ved hadde lærerne timeplaner etter barna: slutter dagen kl. 12.00, 13.00, eller 14.00. Mange gikk hjem etter det.

Hadde inntrykk av at mange lærere ikke planla så nøye, de bare tok det på slump og satt sjelden lenge på jobb.

Skrevet

Det er en forskjell på å sitte på jobb og jobbe. Mange lærere jeg kjenner går fra skolen ved to-tiden, men tar med seg rettebunkene hjem. De både retter og forbereder seg hjemme, og det tar tid. Men den tiden synes ikke fordi de ikke sitter ved en kontorpult og gjør jobben.

Dessuten har de telefoner hjem, fra foreldre, og de samtaler to ganger i året med foreldre og elever om elevens utvikling. Siden det sjelden passer for foreldrene å komme på skolen i vanlig arbeidstid, foregår disse møtene på kveldene, og har de ansvar for 20 - 30 elever, går det med en del kvelder i løpet av året. Dette ligger innenfor arbeidstiden til lærere.

En av grunnene til at lærere tar med seg arbeidet hjem er at lærere har svært liten kontorplass, og lite skjermet plass til å sitte og jobbe på skolen.

Alle yrker har fordeler og ulemper, så også læreryrket. Dessuten - hvis man misunner en lærer avspasseringen, og ønsker like mye fri som en lærer, så er det jo bare å ta utdanningen og bli lærer. Det skulle vel ikke være noe problem?

Gjest Anonymous
Skrevet

Mitt poeng var bare at yrkesgruppen lærere har skreket høyt de siste årene og fått ganske god lønn nå - i tillegg til dette med lange ferier og mye avspasering - og slutter tidlig på jobb.

Dessuten ligger alltid faren der på lur om at siden det er barn som er mottaker-gruppen, er det lett å sluntre litt unna på kvalitet og planlegging.

Derfor sier jeg: lærerne med disse kvalitetsløftene sine og kompetanseløft/hevinger, stprtingsproposisjoner og ditten og datten: disse kursene og etterutdanningene deres fungerer jo ikke! Barna blir ikke klokere eller mer disiplinerte av at dere tar etterutdanning og kurses!

(Og får mer i lønn..)

Dere lærere burde ha lært det dere skal på Lærerhøgskolen- ferdig med det.

Skrevet
Retting av prøver og planlegging? De fleste lærerne i grunnskolen slutter jobb kl. 11.00-senest 14.00.  

Andre folk slutter jobb kl. 16.00-19.00. for mindre lønn men med mer utdanning....Det sier seg selv at lærerne har det fett.

Læererne er en yrkesgruppe som er flinke til å hyle høyt for å liksom si at de jobber mye. Men jeg ikke om noen andre som har mer fri enn lærerne. De jobber i team og kopierer ukeplaner av hverandre. De kaller det "planleggingsdager" men ikke alle jobber på disse dagene...de tar de uplanlagt på sparket.  

Sett elevene til gruppearbeid og det blir kminst mulig jobbing på lærerne...ja da, jeg har vært der og observert.

sykepleierne tjener ikke 400.000,- men de kan gjøre det med nattvakter og tillegg. Det er heismontørene som ligger på 440.000,-: dvs. dobbelt så mye som folk med 6 års høyere utdanning i kommunene...! :o

Jeg har vokst opp med en mor som er lærer i barneskolen. Hun kan se langt etter en lønn på nærmere 400 000. Hun satt hver eneste kveld bortsett fra lørdagskvelden og planla for neste dag osv. I tillegg måtte hun jo bruke deler av ferier for å planlegge. Det er bullshit at de er ferdig kl 14 og ikke har noe jobbing etter dette. I tillegg må du huske på at de har mye planlegging felles etter at elevene har gått hjem, de har også planleggingsdager hvor de samles for å gjøre alt klart til elevene kommer tilbake. I tillegg må de planlegge elevsamtaler osv. Tror kanskje du burde skaffe deg litt bedre innsikt før du kommer med påstandene dine.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som jeg skrev, jeg har jobbet som lærer selv ved flere skoler og kjenner til miljøene.

Det betyr jo ikke at det ikke finnes unntak. Det finnes sikkert mange gode og arbeidsomme lærere i Norge, men jeg har altså sett en tendens blant flere som er slik som beskrevet.

Gjest LoisLane
Skrevet

Dessuten ligger alltid faren der på lur om at siden det er barn som er mottaker-gruppen, er det lett å sluntre litt unna på kvalitet og planlegging.

Forstår ikke logikken i dette i det hele tatt.

Må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse. På skolen der jeg jobber finnes det utrolig mange samvittighetsfulle og hardtarbeidende lærere. Ikke alle - men det store flertallet er svært oppegående pedagoger som jeg gjerne ville hatt som lærere for mine egne barn.

Har et ørlite inntrykk av at lærere ved barneskoler er mer samvittighetsfulle enn de som jobber på ungdomsskolen...?

Gjest Anonymous
Skrevet

Du sier at du selv har jobbet som lærer, men likevel vet du svært lite om virkeligheten!

Det er innført fast arbeidstid, fra 0800-15.00 (16.00.) I tillegg jobber man på kveldstid; jeg jobber godt over 10 timer i uken utenom den faste arbeidstiden. I tillegg kommer foreldremøter, konferansetimer, juleavslutning, 17. mai osv. Det betyr at jeg jobber inn feriene mine.

Ja, vi jobber i team, men betyr det at vi jobber mindre? Vi kopierer ikke ukeplanen av hverandre, men jobber sammen om å lage dem. Vi må dessuten legge til rette disse planene ut fra hver enkelt elev. Alle barn er ulike, og det må vi ta hensyn til.

Planleggingsdager brukes ikke til å sløve. Det er pålagt å møte opp, og det er ofte satt opp kurs. Halvtårsplaner må også lages. SVÆRT få tar timene på sparket. Alle som har prøvd vet at det ikke fungerer i lengden.

Tror du gruppearbeid betyr mindre jobb for lærerne? Det krever faktisk like mye, om ikke mer av læreren. Det finnes faktisk mange mål som skal oppnås, og ved en friere arbeidsform, må læreren være desto mer observant og legge til rette.

Lønnen du oppgir stemmer heller ikke. 285.000 er begynnerlønna.

Jeg synes du har et nedlatende syn på lærere. Mener du virkelig at de fleste lærere er noen late mennesker som ikke tar yrket sitt på alvor? Forstår du ikke hvor krevende dette yrket er? Eller hvor viktig og ansvarsfullt det er?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, jeg tror ikke de fleste lærere er late, men jeg sier at jeg hat erfart en del lærere som er late og uengasjerte og noe passive.

Jeg har også erfart en god del dårlige lærere i form av at de er dårlgie formidlere og svært uengasjerende.

Da hjelper det ikke med all verdens Strategi for kompetanseheving 2005-08 fra Clemet & co. Ingen viderekurs i matte kan redde dumme lærere. Jeg mener problemene med dårlige lærere må løses gjennom utdanningen de tar - ikke lenge etterpå.

Lærerne maser seg til kompetanseheving hvert enenste år og de skriker seg til høyere lønn hele tiden. Det hadde kostet skattebetalerne mindre dersom lærerne hadde vært flinke studenter på en gjennomtenkt og kreativ utdanning. Norske lærerhøgskoler, pensum og undervisere er ikke mye å skryte av og da hjelper ikke Kompetansehevingsplanene.

Dette kommer sikkert noen politikere til å forstå om noen år (eller de vet det allerede..) men ingen gidder å gjøre noe med problemet: utdanningen, opptaket og utsilingen.

Norge er ikke akkurat det rette landet for å stille krav til folk. Her er folk livredde for kritikk og legger seg flate med en gang. det er ikke kultur for å si i fra og sett folk på plass her i offentlige Norge (politikere osv.)

Skrevet

Stakkars de ungene som får en lærer som er utdannet en gang for alle! Heldig er de ungene som får en lærer som er villig og har overskudd til å etter- og vidreutdanne seg.

Som alle andre yrkesgrupper behøver også lærere faglig påfyll for ikke å bli akterutseilt innen sitt område.

Men gjest - hvis du er så misunnelig på lærere som krafser til seg det ene etter det andre - hvorfor fortsatte du ikke innen skoleverket? Da hadde du jo fått det som du så tydelig ønsker deg.

Dessuten - det settes stadige krav til skolen - læreplaner som skal gjennomføres, tester som skal innrapporteres, rapporter om enkeltelever som skal dokumentere det som gjøres, foreldre som krever at deres håpefulle skal få det best mulig osv. Og her blir skolen = lærerne, og de skal møte alle kravene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv om det settes høye krav til lærerplaner betyr jo ikke det at lærerne blir gode lærere av den grunn. Det er mye elementært som mange lærere ikke forstår, bl.a. kommunikasjon, psykologi og formidling: måten å gjøre det på.

Dessverre.

Skrevet
Det er mye elementært som mange lærere ikke forstår, bl.a. kommunikasjon, psykologi og formidling: måten å gjøre det på.

Mens du derimot ser ut til å være en kløpper på disse tingene ;)

Ærlig talt dette er jo bare en hel rekke totalt udokumenterte påstander som ikke har noen røtter i virkeligheten. Kom med litt skikkelig dokumentasjon dersom du mener det er hold i det du sier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...