Gå til innhold

Kan sensor sette deg ned i karakter, slik at snittet ikke blir for høyt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg lurer på utrolig mye. Har hørt at sensorer ved skriftlig eksamen kan sette elever ned en karakter, slik at landssnittet ikke skal bli for høyt. For eksempel så har sensor gitt 10 elever 6'er, men etter det nekter hn å gi flere 6'ere, så derfor får de andre som fortjener 6'er, 5 istedenfor. Dette slik at snittet ikke skal bli for høyt.

Er dette sant?

Venninna mi sier det er sant (moren hennes er lærer), og selvom jeg sier at det er urettferdig og ikke greit så sier hun at jeg bare må finne meg i det og at det er slik det er. Blir skikkelig provosert av dette. Si hvis jeg fortjener å få en 5'er på eksamen, men så får jeg 4'er, bare fordi at landssnittet ikke skal bli for høyt... At det går utover meg og mine karakterer, syns jeg er utrolig urettferdig, og absolutt ikke noe jeg vil finne meg i, selvom jeg muligens ikke har noe valg...

Så hva er sant?

Anonymkode: af5d6...8d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er sant så setter de ikke ned 5 tilfeldige studenter. De øker baren for å få en 6'er gjevnt over. Så de blir mer kritiske på et generelt nivå. Ikke ovenfor noen individuelle studenter.

Anonymkode: f404e...f29

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er sant. Synd trist leit

Anonymkode: b9556...c88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så farlig om landssnittet blir "for høyt" da?

Anonymkode: 04c12...022

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette stemmer nok ikke. Det er ikke tilfelle i min jobb i alle fall (på universitet), og jeg har heller aldri hørt mannen min si noe om dette, og han er sensor på ungdomskolenivå.

Anonymkode: 01539...b1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det stemmer kan det ha noe med at det da blir vanskelig å vite hvem som er de aller beste siden det kan være stor variasjon innen de forskjellige karakterene og.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette stemmer nok ikke. Det er ikke tilfelle i min jobb i alle fall (på universitet), og jeg har heller aldri hørt mannen min si noe om dette, og han er sensor på ungdomskolenivå.

Jeg vet med sikkerhet at grensene på karakterer har blitt flyttet i mine fag både på vgs og uni.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet med sikkerhet at grensene på karakterer har blitt flyttet i mine fag både på vgs og uni.

Hva mener du med "grensene for karakterer"? Det er klart at hvis man ser at "nesten alle" får A eller B, så er det antageligvis noe galt med sensurnivået, og dette bør justeres.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de gjør det sånn du beskriver så blir jeg plutselig enig i 4er-kravet til lærerstudenter, for da er de rett og slett for dumme til å være lærere. Karakteren er imidlertid bare et tall som forteller hvor flink du er sammenliknet med andre. Om du fortjener en 5er er altså avhengig av hvor flink du er sammenliknet med andre, ikke hvor mange rette svar du har eller hvor mange fakta du har inkludert.

Anonymkode: d0872...b71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig et så urimelig system? Ta medisinstudiet. Det krever et høyt snitt. Om veldig mange får dette snittet vil snittet i praksis være senket. Så da gjør de vurderingen strengere for å se hvem som virkelig fortjener det høye snittet. Se for deg at du gjør en knalljobb. Så er det noen som gjør det litt dårligere men siden kriteriene for å få dette snittet har et stort spenn vil du kanskje ikke komme inn på studiet du vil til tross for at du gjorde det bedre enn flere andre som kom inn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale bli født inn i en rik og kjent familie slik at lærerne vil være mer motivert til å gi deg høyest mulig karakter. Kanskje dine rike foreldre vil gi litt ekstra lønning til læreren ;) 

Anonymkode: c2645...026

AnonymBruker
Skrevet

Er normalfordeling i det hele tatt i bruk i norsk skolevesen/universitet- og høgskolesektoren? Vet det var snakk om bruk av gausskurver i min tid, men det kan vel så gjerne bare ha vært rykter.

Anonymkode: 3608e...fd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig et så urimelig system? Ta medisinstudiet. Det krever et høyt snitt. Om veldig mange får dette snittet vil snittet i praksis være senket. Så da gjør de vurderingen strengere for å se hvem som virkelig fortjener det høye snittet. Se for deg at du gjør en knalljobb. Så er det noen som gjør det litt dårligere men siden kriteriene for å få dette snittet har et stort spenn vil du kanskje ikke komme inn på studiet du vil til tross for at du gjorde det bedre enn flere andre som kom inn. 

Enig i dette, men da burde det også fungere i motsatt tilfelle. Dersom eksamen er ekstra vanskelig et år og nærmest samtlige av besvarelsene man har lest er dårlig så burde man også "trekke opp" de beste siden de har den beste besvarelsen. 

Anonymkode: 5bbd5...58b

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale bli født inn i en rik og kjent familie slik at lærerne vil være mer motivert til å gi deg høyest mulig karakter. Kanskje dine rike foreldre vil gi litt ekstra lønning til læreren ;) 

Anonymkode: c2645...026

Dummeste jeg har lest. Hvorfor skulle det hjelpe? Tror du norske lærere tar i mot bestikkelser? 

Anonymkode: 7890b...3c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sensor selv flere ganger og kan bekrefte at dette ikke stemmer.

Sensorene får ingen tilbakemelding fra oppdragsgiver angående snittet. Og jeg har selv aldri regnet snittet på besvarelsene jeg sensurerer, det er helt uinteressant.

Anonymkode: 0c95d...6fb

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig stemmer ikke dette. Her har nok venninnen din misforstått, eller bruker dette for å forklare dårlige karakterer. Eller så går dette på moren hennes, og da har jeg ikke så pene ord å bruke. 

Du kan slappe trygt av. 

Anonymkode: d9b25...46f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er normalfordeling i det hele tatt i bruk i norsk skolevesen/universitet- og høgskolesektoren? Vet det var snakk om bruk av gausskurver i min tid, men det kan vel så gjerne bare ha vært rykter.

Anonymkode: 3608e...fd2

Hei TS
Jeg tror på universitetet jeg studerer at de prøver å lage eksamener slik at den skal være ca normalfordelt. søk det opp om du vil. Det betyr ikke at de gir karakter basert på antall 6 som er gitt ut, men prøver å lage eksamenen så vanskelig at det naturlig vil bli slik. Så om det er for mange Aér et år så vil eksamen neste år bli vanskeligere. Men de vil også ha en viss prosentandel som stryker. F.eks hos meg så vil de at ca 40 % skal stryke i alle første års fagene. Normalfordelingen skal da være på de som består. 

Anonymkode: da5f2...f02

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS
Jeg tror på universitetet jeg studerer at de prøver å lage eksamener slik at den skal være ca normalfordelt. søk det opp om du vil. Det betyr ikke at de gir karakter basert på antall 6 som er gitt ut, men prøver å lage eksamenen så vanskelig at det naturlig vil bli slik. Så om det er for mange Aér et år så vil eksamen neste år bli vanskeligere. Men de vil også ha en viss prosentandel som stryker. F.eks hos meg så vil de at ca 40 % skal stryke i alle første års fagene. Normalfordelingen skal da være på de som består. 

Anonymkode: da5f2...f02

vil de at noen skal stryke? Men taper ikke universitetet penger på dette? De må vel alltid sette opp konte-eksamen likevel, men synes dette høres litt voldsomt ut.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen har en tvangstanke om det skal være normalfordeling (Bell-kurve).

Enkelte lærere tar det det så langt at bruker det også når de setter karakterer i for klasser. Noe som gir grelle urettferdige utslag for elevene, og som også viser at disse lærere mangler elemtære statistikk kunnskaper.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Minitroll skrev:

vil de at noen skal stryke? Men taper ikke universitetet penger på dette? De må vel alltid sette opp konte-eksamen likevel, men synes dette høres litt voldsomt ut.

På UiO er det svært få fag som har konteeksamen også :(

Anonymkode: f0f52...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...