AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Jeg tenker da på alle andre fra Nord-Norge. Nordlandsbunaden ble jo brukt av de fra Troms å Finnmark lenge før de to fylkene fikk egne bunader. Tromsbunaden kom vel i 1973 og Finnmarksbunaden i 1968. Nordlandsbunaden var dermed i bruk mellom 40-50 år i de to andre fylkene før de fikk egne bunader. Så også at det sto på Wikipedia at Nordlandsbunaden er regnet for å være en bunad for hele Nord-Norge. Jeg tenker at det mest naturlige vil være å velge bunad som hører til eget fylke, men etter å lest litt historie om Nordlandsbunaden ble jeg litt usikker. Hva tenker dere? Anonymkode: 495e5...107
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Helt greit Som du skriver så er det en tradisjon bak denne bunaden som selv bunadspolitiet ikke kan krengle på med gode argumenter Anonymkode: 57b84...d72 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 Ja du har jo research som støtter at du bruker den å uansett så er det ingen fastsatt regel om hvor du kan velge bunad fra, det er bare mer sosialt akseptert å ta bunaden fra der man er fra/har tilknytning til. Men gud bedre jeg forstår de som velger en bunad fra et annet sted når det faktisk finnes bunader som i mine øyne aldri skulle kommet ut i dagens lys 😂 Nevner ingen i frykt for å såre noen, da de som har bunaden gjerne syns den er den fineste Anonymkode: e2732...179 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 Takk for svar:) Jeg må jo si at jeg syns både Tromsbunaden og finnmarksbunaden er pen på sin måte. Liker veldig godt sølvet som hører til Finnmarksbunaden, for det er nokså unikt. Men jeg kunne ikke tenkt meg å bruke 20-30000 på en av de bunadene, da hadde jeg heller kjøpt en festdrakt. Synes forøvrig ikke Nordlandsbunaden er den peneste bunaden, men jeg synes ikke man skal velge en bunad bare fordi den er "den fineste" ☺ Tilhørighet og tradisjon er viktigere. Anonymkode: 495e5...107
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå