Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hva synes dere om Fantasistakkene til Eva Lie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Uglen skrev:

Synes at mange av disse fantasidraktene er veldig fine.

Med fare for å høres ut som bunadpolitiet her, synes jeg faktisk at det er bedre å kjøpe en festdrakt/fantasidrakt enn en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til. Noe av poenget med en ekte bunad er jo at den symboliserer tilhørighet, mer enn estetisk preferanse. Alle står selvfølgelig fritt til å velge den bunaden de selv vil, men det er jo litt synd om det regionale/identitets-aspektet av bunaden vannes ut.

"Made-in-China"-debatten er ikke særlig aktuell her, da mange festdrakter og fantasidrakter (f.eks Eva Lies) både er designet og produsert i Norge, og har høy kvalitet (og pris!). Som andre her i tråden har påpekt, så representerer de dermed en videreføring av norske håndtverktradisjoner - på en mye mer levende måte enn bunadene som jo egentlig har "stagnert" i sin utvikling. (Og dette skriver jeg, som elsker bunaden min :P)

Omsider et reflektert svar. Jeg er enig med deg, for det er veldig mange som kjøper en bunad som de ikke har tilknytning til. De finner bare en fjern slektning som var fra området, slik at de har en grunn til å kjøpe akkurat den bunaden. Å arve en bunad er selvføgelig en annen sak. Disse fantasibunadene er jo fine, de har tradisjonelle trekk og ser norsk ut, og det er jo en veldig stor fordel at de designet og produsert i Norge. 

På nettsidene står det: "Eva Lie Design, kjent for sine stakker og drakter, er norsk design og håndverk med fokus på kvalitet, individualitet og eksklusivitet. Alle plagg som er signert Eva Lie Design er særegne og spesielle med utsøkte stoffer og vakre detaljer. Nytt design forenet med gammel tradisjon, nært og fjernt, blir samlet i et spekter av produkter som gir liv til vakre og kreative festdrakter og fantasistakker."

Så å trekke inn bunader produsert fra Kina blir jo helt feil. 

Anonymkode: dd5e8...aae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, det var jo nettopp du som tok opp dette med Kina-bunad. Les ditt eget innlegg en gang til. 

Som sagt, nå for andre gang, jeg skrev følgende med hermetegn; «Å, denne har vært i familien siden besta bestilte den over internett, og den kom ferdigsydd fra Kina.» En vits, som du tydeligvis ikke har kapasitet til å ta. Så slutt å heng deg opp i Kina! Gå videre..! Du tok av på en morsomhet fra meg, og har nå hamret på om Kina-bunader på tredje siden nå. 
Så svarte jeg også på ditt innlegg om at "vanlige" bunader også kan være Kina-bunader, med å fortelle deg at etter nye forskrifter må disse nå merkes med "Made in ...", da disse også, sammen med festdrakten, blir regnet som "falske bunader". 
Så dette Kina-maset har du skapt selv. Kanskje fordi du er uvanlig besatt av å beskytte festdraktens ære...

Anonymkode: 48cb1...874

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes draktene til Eva Lie er skikkelig fine. 

Ja, mange av dem har sterk inspirasjon av stakk og liv (etterfølgeren etter beltestakken), og som telemarking med beltestakk så er det kanskje ikke så rart at jeg liker draktene hennes. 

Jeg ser videreføringen av utviklingen fra rautrøyebunaden, via beltestakken og stakk og liv (som ble brukt helt opp til 70-tallet av eldre kvinner). Og jeg liker hva jeg ser.

Anonymkode: 085da...47e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, nå for andre gang, jeg skrev følgende med hermetegn; «Å, denne har vært i familien siden besta bestilte den over internett, og den kom ferdigsydd fra Kina.» En vits, som du tydeligvis ikke har kapasitet til å ta. Så slutt å heng deg opp i Kina! Gå videre..! Du tok av på en morsomhet fra meg, og har nå hamret på om Kina-bunader på tredje siden nå. 
Så svarte jeg også på ditt innlegg om at "vanlige" bunader også kan være Kina-bunader, med å fortelle deg at etter nye forskrifter må disse nå merkes med "Made in ...", da disse også, sammen med festdrakten, blir regnet som "falske bunader". 
Så dette Kina-maset har du skapt selv. Kanskje fordi du er uvanlig besatt av å beskytte festdraktens ære...

Hahaha! Ja, sku tro det var Eva Lie selv! Eller mora hennes.

Anonymkode: 55a22...2d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomhet eller ikke, du trakk inn dette med bunader produsert i Kina i en tråd om fantasibunader produsert i Norge, for å forsvare de tradisjonelle bunadene ("Hva blir den fine slektshistorien bak en festdrakt?"). Du klarer å se hvordan det kan tolkes som en kritikk mot fantastibunadene i en tråd om fantasibunadene? Du presterte også å skrive at det blir innført regler om at bunader sydd i utlandet skal merkes med «made in», som om det har noe å gjøre med disse bunadene tråden handler om. 

Jeg har for øvrig en tradisjonell hardangerbunad, men jeg forstår bare ikke at noen er så imot utvikling når det er ganske sentralt i bunadshistorien. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Morsomhet eller ikke, du trakk inn dette med bunader produsert i Kina i en tråd om fantasibunader produsert i Norge, for å forsvare de tradisjonelle bunadene ("Hva blir den fine slektshistorien bak en festdrakt?"). Du klarer å se hvordan det kan tolkes som en kritikk mot fantastibunadene i en tråd om fantasibunadene? Du presterte også å skrive at det blir innført regler om at bunader sydd i utlandet skal merkes med «made in», som om det har noe å gjøre med disse bunadene tråden handler om. 

Jeg har for øvrig en tradisjonell hardangerbunad, men jeg forstår bare ikke at noen er så imot utvikling når det er ganske sentralt i bunadshistorien. 

Å herregud, gi deg! Du er jo så intens at det grenser på besettelse. Du satte i gang den Kina greia, ikke denne andre AB. Kan du ikke gi deg med det da? Du spammer jo hele tråden med å forsvare deg på alt mulig? Nok Kina! Jeg vil vite hva folk syns om fantasistakkene, og da må vi tåle å høre både positive og negative meninger, selv om du tydeligvis har det tøft med å høre de negative.

• Liker 4
Gjest Citronella
Skrevet

Jeg er i gang med å få sydd og designet en festdrakt av Eva Lie. Super service og virkelig kvalitet i både materialer og søm. Og jeg kan være med å bestemme selv slik at det blir en drakt som er meg. Bunad er flott, men jeg har ingen norsk tilhørighet så derfor velger jeg denne. Prisen vil komme på 35000-45000. Er tidlig i prosessen. Å si at den er Harry og sammenligne med festdrakter som ikke er skreddersydde er bare tull. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kommer til å bli mer og mer status å ha sin egen spesielle drakt. 

Jenny Skavlan gikk forresten også med drakt i eget design i år.

http://imgur.com/a/mQKTg

Anonymkode: 3fc95...d4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 18. mai 2017 den 22.52, Citronella skrev:

Jeg er i gang med å få sydd og designet en festdrakt av Eva Lie. Super service og virkelig kvalitet i både materialer og søm. Og jeg kan være med å bestemme selv slik at det blir en drakt som er meg. Bunad er flott, men jeg har ingen norsk tilhørighet så derfor velger jeg denne. Prisen vil komme på 35000-45000. Er tidlig i prosessen. Å si at den er Harry og sammenligne med festdrakter som ikke er skreddersydde er bare tull. 

Da kan du jo velge bunaden fra der du bor? :) Min venninne som også er utenlandsk har det.

Anonymkode: 936a8...700

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5/18/2017 den 13.18, Antoinette skrev:

Bunadkopier er no-no. 

Enig.

Det handler ikke om at de eventuelt ikke er fine eller pene. Det kan de jo fint være.

Poenget er at disse draktene er kopier, de er ikke ekte vare. De har ingen tradisjon eller historie, og det blir kitschy.

Beklager, men enten har man ekte skreddersydd original - eller man har det ikke. Der vil alltid skillet bestå. 

Anonymkode: a88b0...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du jo velge bunaden fra der du bor? :) Min venninne som også er utenlandsk har det.

Anonymkode: 936a8...700

Ja, jeg kjenner mange utlendinger som gjør det sånn. Synes det er flott. Er innvandrer selv og har en bunad fra det stedet jeg har bodd i 27 år.

Anonymkode: 4a67c...00d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

de er ikke ekte vare.

Anonymkode: a88b0...38c

For det er liksom bunader? Jeg håper du er klar over at mange av dem er like konstruerte som festdrakter. 

Anonymkode: 7edeb...d80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 18.5.2017 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Å herregud, gi deg! Du er jo så intens at det grenser på besettelse. Du satte i gang den Kina greia, ikke denne andre AB. Kan du ikke gi deg med det da? Du spammer jo hele tråden med å forsvare deg på alt mulig? Nok Kina! Jeg vil vite hva folk syns om fantasistakkene, og da må vi tåle å høre både positive og negative meninger, selv om du tydeligvis har det tøft med å høre de negative.

Dersom du leser denne tråden så ser du hvem som begynte å snakke om bunader produsert i Kina. Hva DU mener og tror endrer ikke fakta. Og hva er poenget med å skrive et intetsigende innlegg med personangrep, i stedet for å skrive et relevant innlegg? Hva er poenget? Hvis du ikke tåler å bli motsagt eller diskusjoner, så er det en svært dårlig idé å være på et diskusjonsforum. 

De er helt greit å ikke like disse drakene - men når folk trekker opp dette med konstuerte drakter og mener at endring er en uting, så virker det som de ikke vet så mye om historien til dagens bunader. Det er relevant å påpeke, i motsetning til dine personangrep og fjortis-uttrykk som "å herregud." Du får ta deg en bolle og holde deg unna diskusjonsforumer i fremtiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at norske drakt-tradisjoner holdes i livet ved at folk lar seg inspirere av dem. Bunader er jo også en rekonstroksjon, selv om reglene for bunader er noe strengere. Jeg tror ikke at bunadene blir "truet" av at folk lager drakter som ligner, såfremt det ikke er snakk om rene kopier. 

Jeg har bunad selv og er fornøyd med den, men kunne vurdert en slik drakt dersom jeg ikke hadde bunad. :) Det viktigste for meg i valg av bunad/drakt er at plagget holder en viss kvalitet og originalitet, ellers ser det bare ut som en dårlig bunadkopi. 

Jeg synes at Eva Lies drakter er helt nydelige! Så flere av de i år på 17. mai, og de bidrar jo bare til en enda større variasjon. 

Anonymkode: 09612...276

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...