AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #41 Skrevet 18. mai 2017 6 timer siden, Anna Nas skrev: Jeg liker godt Lies drakter, men synes det er viktig at de skiller seg klart fra designet på et offisielt bunadsdesign. Beltestakken er åpenbart en inspirasjon, så der gjelder det å bruke farger og tekstiler som ikke er til forveksling like. Fordelen ved festdrakter som Eva Lie og Lise Skjåk Bræk designer er jo ikke minst at de skaper større variasjon og fargerikdom i steds- og bybildet. I mindre byer er det jo nærmest bunadsuniformert på 17. mai. Store mengder folk i klin likt antrekk blir ganske massivt. Men i motsetning til beltestakken, er ikke disse helt forj.vlig grusomt stygge :D ! Anonymkode: 988b2...656 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #42 Skrevet 18. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jada, jada - alt vi ikke liker kan kalles harry. Snobberi. Draktene var lekrere enn mange av bunadene som det subbes rundt i. Anonymkode: 77432...0bc Lol, ok? Jeg er ikke enig... Anonymkode: bce3d...2f0
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #43 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ganske så vanlig her på KG at alt man ikke liker blir kalt for "harry." Virker nesten som at folk ikke forstår begrepet. Anonymkode: dd5e8...aae Jeg vet godt hva harry betyr. Jeg syns en perlesnor på drakten er harry. Shoot me. Anonymkode: bce3d...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #44 Skrevet 18. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem snakker om bunad sydd fra Kina? En tradisjonell bunad kan også være "bestilt og sydd i Kina." Disse masseproduserte "tradisjonelle" bunadene (masseproduserte bunader er ikke bare Kina-bunder, men også bunader bestilt fra en bedrift som syr bunader til "alle") er da ikke noe bedre enn disse masseproduserte fantasibunadene. Alle draktene vi har i dag er enten rekonstruert eller konstruert, det er slik vi har fått alle disse bunadene. Dessuten har alle bunadene likhetstrekk med hverandre og disse fantasibunadene har også likhetstrekk med de «tradisjonelle» bunadene. Hvis f.eks min mor syr en fantasibunad til meg, så vil jo bunaden være spesiell for meg og jeg vil bli mer tilknyttet til den enn en masseprodusert bunad - enten det er en masseproduserte tradisjonell eller ikke-tradisjonell bunad. Denne bunaden har også tradisjonelle trekk og ser dermed «norsk» ut. Anonymkode: dd5e8...aae Og derfor blir det nå innført at alle bunader som blir sydd i utlandet, skal merkes med "Made in ...", nettopp fordi folk ikke skal lures til å bestille falske bunader. Anonymkode: 48cb1...874 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #45 Skrevet 18. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lol, ok? Jeg er ikke enig... Anonymkode: bce3d...2f0 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet godt hva harry betyr. Jeg syns en perlesnor på drakten er harry. Shoot me. Anonymkode: bce3d...2f0 Det var jo nettopp det som var poenget til brukeren du siterer, at DIN personlige mening ikke har noe å gjøre med begrepet "harry", da din smak også kan oppfattes som harry. Noe som er harry er noe som majoriteten ser på som udannet og usofistikert, ikke noe du PERSONLIG ikke liker. Da kan du heller skrive at du ikke likte bunaden, istedenfor å si at den er harry. Du uttrykte også at disse draktene er harry, noe som er skivebom, ettersom du mener at disse draktene ikke er tradisjonelle og folkelige, og begreper harry ofte blir brukt om ting som ER folkelige og ujålete. (Og siden vi nå snakker om harry-begrepet, må jeg si at du selv ikke fremstår så sofistikert med alle lol-ene og shoot me-kommentaren) Anonymkode: dd5e8...aae 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #46 Skrevet 18. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og derfor blir det nå innført at alle bunader som blir sydd i utlandet, skal merkes med "Made in ...", nettopp fordi folk ikke skal lures til å bestille falske bunader. Anonymkode: 48cb1...874 Tradisjonelle bunader kan også være sydd i Kina, og det er jo som regel de som er sydd i Kina. Eva Lie som selger disse fantastibunadene er norsk design og håndverk med fokus på kvalitet. Hvordan i all verden får du dette til å handle om Kina-bunader?? Anonymkode: dd5e8...aae 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #47 Skrevet 18. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var jo nettopp det som var poenget til brukeren du siterer, at DIN personlige mening ikke har noe å gjøre med begrepet "harry", da din smak også kan oppfattes som harry. Noe som er harry er noe som majoriteten ser på som udannet og usofistikert, ikke noe du PERSONLIG ikke liker. Da kan du heller skrive at du ikke likte bunaden, istedenfor å si at den er harry. Du uttrykte også at disse draktene er harry, noe som er skivebom, ettersom du mener at disse draktene ikke er tradisjonelle og folkelige, og begreper harry ofte blir brukt om ting som ER folkelige og ujålete. (Og siden vi nå snakker om harry-begrepet, må jeg si at du selv ikke fremstår så sofistikert med alle lol-ene og shoot me-kommentaren) Anonymkode: dd5e8...aae Kjempebra innlegg. Tusen takk. Det er så deilig når noen skriver akkurat det man selv mener. Anonymkode: 96d6a...ffd 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #48 Skrevet 18. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var jo nettopp det som var poenget til brukeren du siterer, at DIN personlige mening ikke har noe å gjøre med begrepet "harry", da din smak også kan oppfattes som harry. Noe som er harry er noe som majoriteten ser på som udannet og usofistikert, ikke noe du PERSONLIG ikke liker. Da kan du heller skrive at du ikke likte bunaden, istedenfor å si at den er harry. Du uttrykte også at disse draktene er harry, noe som er skivebom, ettersom du mener at disse draktene ikke er tradisjonelle og folkelige, og begreper harry ofte blir brukt om ting som ER folkelige og ujålete. (Og siden vi nå snakker om harry-begrepet, må jeg si at du selv ikke fremstår så sofistikert med alle lol-ene og shoot me-kommentaren) Anonymkode: dd5e8...aae Jeg syns ikke du gir mye men mening, men hvis vi skal være så pirkete så GREIT, jeg liker ikke bunaden*. Slapp av, det er ikke sånn at jeg bruker "lol" i mine jobbmailer. Dette er internett, det er ikke så seriøst. Hvorfor er du så stygg i munn? Anonymkode: bce3d...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #50 Skrevet 18. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke du gir mye men mening, men hvis vi skal være så pirkete så GREIT, jeg liker ikke bunaden*. Slapp av, det er ikke sånn at jeg bruker "lol" i mine jobbmailer. Dette er internett, det er ikke så seriøst. Hvorfor er du så stygg i munn? Anonymkode: bce3d...2f0 Kan du vise oss hvor AB ....aae er stygg i munnen? Anonymkode: 96d6a...ffd 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #51 Skrevet 18. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du vise oss hvor AB ....aae er stygg i munnen? Anonymkode: 96d6a...ffd Å kalle meg lite sofistikert er ikke sånn superhyggelig syns jeg da, men det får være det samme. Anonymkode: bce3d...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #52 Skrevet 18. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kalle meg lite sofistikert er ikke sånn superhyggelig syns jeg da, men det får være det samme. Anonymkode: bce3d...2f0 Kanskje ikke superhyggelig, men det er likevel milevidt unna å være stygg i munnen. Anonymkode: c3f3a...dea 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #53 Skrevet 18. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke du gir mye men mening, men hvis vi skal være så pirkete så GREIT, jeg liker ikke bunaden*. Slapp av, det er ikke sånn at jeg bruker "lol" i mine jobbmailer. Dette er internett, det er ikke så seriøst. Hvorfor er du så stygg i munn? Anonymkode: bce3d...2f0 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kalle meg lite sofistikert er ikke sånn superhyggelig syns jeg da, men det får være det samme. Anonymkode: bce3d...2f0 Skjønner at det ikke gir mening ettersom du bruker begrepet feil. Men nå har du forhåpentligvis forstått det, så vi forhåpentligvis slipper å lese at folk stempler alt de ikke liker som harry. Stygg-i-munnen-kommentarer forstår jeg ikke, da jeg bare har korrigert feilbruken av ordet. Sa forøvrig at "LOL" er usofistikert, ikke at du er det. Anonymkode: dd5e8...aae 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #54 Skrevet 18. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at det ikke gir mening ettersom du bruker begrepet feil. Men nå har du forhåpentligvis forstått det, så vi forhåpentligvis slipper å lese at folk stempler alt de ikke liker som harry. Stygg-i-munnen-kommentarer forstår jeg ikke, da jeg bare har korrigert feilbruken av ordet. Sa forøvrig at "LOL" er usofistikert, ikke at du er det. Anonymkode: dd5e8...aae Hehe. Ordet jeg leitet etter var glorete. Ikke alle, men mange av de syns jeg var det. Vel, du sa jo "du", så da tolket jeg det jo deretter selvsagt. Anonymkode: bce3d...2f0 1
Emmelise Skrevet 18. mai 2017 #55 Skrevet 18. mai 2017 Beltestakken har jo egentlig røtter fra britisk mote hvor Empire Silhouette (altså empire waist) var det store og veldig populært. Men du vet.. hengepupper og mangel på Wonderbras Vi slenger på et tjukt belte! Det hjelper sikkert. 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #56 Skrevet 18. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tradisjonelle bunader kan også være sydd i Kina, og det er jo som regel de som er sydd i Kina. Eva Lie som selger disse fantastibunadene er norsk design og håndverk med fokus på kvalitet. Hvordan i all verden får du dette til å handle om Kina-bunader?? Anonymkode: dd5e8...aae Hei, det var du som tok min lille morsomhet om historien til en festdrakt, og løp med den! Jeg var aldri inne på temaet Kina-bunad. Jeg ville bare ha frem at designet til min bunad, selvsydd eller kjøpt, vil alltid ha røtter i norsk historie. Det vil ikke festdrakten. Så de Kina-greiene var det du som innleggene til å handle om! Anonymkode: 48cb1...874 2
Ella1 Skrevet 18. mai 2017 #57 Skrevet 18. mai 2017 Ja takk begge deler sier jeg Eva Lie til bryllup/fest og bunad til 17. mai/dåp/konfirmasjon. 1
Uglen Skrevet 18. mai 2017 #58 Skrevet 18. mai 2017 Synes at mange av disse fantasidraktene er veldig fine. Med fare for å høres ut som bunadpolitiet her, synes jeg faktisk at det er bedre å kjøpe en festdrakt/fantasidrakt enn en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til. Noe av poenget med en ekte bunad er jo at den symboliserer tilhørighet, mer enn estetisk preferanse. Alle står selvfølgelig fritt til å velge den bunaden de selv vil, men det er jo litt synd om det regionale/identitets-aspektet av bunaden vannes ut. "Made-in-China"-debatten er ikke særlig aktuell her, da mange festdrakter og fantasidrakter (f.eks Eva Lies) både er designet og produsert i Norge, og har høy kvalitet (og pris!). Som andre her i tråden har påpekt, så representerer de dermed en videreføring av norske håndtverktradisjoner - på en mye mer levende måte enn bunadene som jo egentlig har "stagnert" i sin utvikling. (Og dette skriver jeg, som elsker bunaden min ) 5
chouette Skrevet 18. mai 2017 #59 Skrevet 18. mai 2017 De er veldig vakre. Men de er åpenbart ikke billige, derfor hadde jeg aldri valgt en festdrakt over en bunad der pris er omtrent identisk. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #60 Skrevet 18. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, det var du som tok min lille morsomhet om historien til en festdrakt, og løp med den! Jeg var aldri inne på temaet Kina-bunad. Jeg ville bare ha frem at designet til min bunad, selvsydd eller kjøpt, vil alltid ha røtter i norsk historie. Det vil ikke festdrakten. Så de Kina-greiene var det du som innleggene til å handle om! Anonymkode: 48cb1...874 Eh, det var jo nettopp du som tok opp dette med Kina-bunad. Les ditt eget innlegg en gang til. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hva dette skal ha med historien som ligger bak hvor bunadene er fra. Hva blir den fine slektshistorien bak en festdrakt? «Å, denne har vært i familien siden besta bestilte den over internett, og den kom ferdigsydd fra Kina.»..? Festdrakten kommer aldri til å være en videreføring av bunaden! Designet på bunaden min er laget fra et forkle, som ble funnet her i bygda jeg vokste opp i 1850. Der ser du den historiske magien ved bunaden. Som en over sier, så forteller dermed min bunad mye om meg, slekten min, og ikke minst håndverkshistorien i landet vårt. Når det er sagt, så syns jeg festdraktene er fine, men ikke prøv å likestille dem med bunaden. La festdrakten få være et produkt av sin tid, som utvikler seg på sin egne måte, og ikke prøver å kopiere bunaden. Anonymkode: 48cb1...874 Anonymkode: dd5e8...aae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå