Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hva synes dere om Fantasistakkene til Eva Lie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dritfine :ninuskapus:

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns mange av de er veldig vakre, men for meg mangler de det som jeg syns gjør bunaden så vakker - historie. Jeg liker så godt at en drakt forteller noe om deg, familien din, slektshistorien din og landet vårt.
Syns også at disse draktdesignerene burde passe seg litt for å "kopiere" bunaddesign. Syns ikke de to stilene burde tråkke hverandre for nær. La bunad være bunad, og festdrakt være festdrakt, og så får folk velge selv hva de ønsker å bruke.

• Liker 6
Skrevet
24 minutter siden, bopera skrev:

Jeg syns mange av de er veldig vakre, men for meg mangler de det som jeg syns gjør bunaden så vakker - historie. Jeg liker så godt at en drakt forteller noe om deg, familien din, slektshistorien din og landet vårt.
Syns også at disse draktdesignerene burde passe seg litt for å "kopiere" bunaddesign. Syns ikke de to stilene burde tråkke hverandre for nær. La bunad være bunad, og festdrakt være festdrakt, og så får folk velge selv hva de ønsker å bruke.

Jeg er enig med deg. Mange av kjolene på nettsiden var fine, men for meg så er hvilkensomhelst bunad finere fordi den har en historie og betydning :)

• Liker 5
Skrevet

Bildet av den første drakta er kliss likt en Bø-stakk.  Ikke mye fantasi og spore her. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser likhetstrekk med beltestakken på flere av draktene. Akkurat det synes jeg ikke noe om. Men det var mange flotte drakter der, og de fleste kan jo ikke forveksles med bunader. Kunne godt tenkt meg en slik drakt selv :)

Anonymkode: a525b...681

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det akseptert å bruke festdrakt til galla? Eller det kun bunad som er tillat? 

Anonymkode: 7edeb...d80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Antoinette skrev:

Bunadkopier er no-no. 

Hvis du kjenner litt til bunadhistorien, vet du at bunaden har utviklet seg over flere år. De har blitt rekonstruert flere ganger. 

TS: En tradisjonell bunad eller ikke, men dette er godt håndverk. Dette er jo videreutvikling av bunaden. Veldig fint!

Anonymkode: dd5e8...aae

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Persephone skrev:

Wow, her var det mye lekkert!

Jeg har selv Oslo Jubileumsdrakt med blå silkebluse laget av henne. Elsker den og får utrolig mange komplimenter for den. Men etter å ha sett de andre stakkene hennes kan jeg virkelig enten tenkt meg en til hun har laget, eller å ta inspirasjon fra det hun har laget og lage meg en egenkomponert stakk.

Så kult at du vurderer å lage en selv! Viktig at noen bærer videre tradisjonen med å sy selv. Og den du lager selv er det ingen andre som har, altså er den spesiell og spesielt for dine etterkommere. :) 

• Liker 2
Skrevet

For oss som ikke har noe historie her i Norge er dette en alt så lekkert alternativ til ekte bunader.  Så fine de var!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om fantasistakkene til Eva Lie Design? Er disse også "fyfy" på linje med festdraktene på Sparkjøp som det så heftig har blitt diskutert rundt de siste dagene.. ?

http://www.evalie.no/fantasistakker/

eksempel

IMG_5809.jpg

image1-357528-7-1494325275684.jpg

Anonymkode: ee2a7...a38

Hva er prisene på de?

Anonymkode: 383b8...e15

Skrevet

Plagiat av beltestakken. Har ikke noe i mot festdrakter, men liker ikke når de er så tydelig kopiert av noe som allerede eksisterer. 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Mhairi skrev:

Plagiat av beltestakken. Har ikke noe i mot festdrakter, men liker ikke når de er så tydelig kopiert av noe som allerede eksisterer. 

Skulle til å skrive det samme! Den ene var litt for lik beltestakken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns de var litt harry, og for like beltestakk, som jeg selv eier.

Anonymkode: bce3d...2f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns de var litt harry, og for like beltestakk, som jeg selv eier.

Anonymkode: bce3d...2f0

Jada, jada - alt vi ikke liker kan kalles harry. Snobberi. Draktene var lekrere enn mange av bunadene som det subbes rundt i. 

Anonymkode: 77432...0bc

• Liker 9
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, bopera skrev:

4 timer siden, clyde skrev:

Jeg er enig med deg. Mange av kjolene på nettsiden var fine, men for meg så er hvilkensomhelst bunad finere fordi den har en historie og betydning :)

4 timer siden, Mystix skrev:

Bildet av den første drakta er kliss likt en Bø-stakk.  Ikke mye fantasi og spore her. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser likhetstrekk med beltestakken på flere av draktene. Akkurat det synes jeg ikke noe om. Men det var mange flotte drakter der, og de fleste kan jo ikke forveksles med bunader. Kunne godt tenkt meg en slik drakt selv :)

Anonymkode: a525b...681

Fra begynnelsen av 1900-tallet jobbet folk for å skape nye folkedrakter med Hulda Garborg som pådriver. En tok også i bruk det nye ordet «bunad», før dette ble de kalt for «bondedrakter». Bunadene er nykonstruerte drakter. De hentet inspirasjon fra flere områder (og gjerne fra klesmotene på 1700-1800-tallet) - dette ser du når du sammenligner folkedraktene fra de skandinaviske landene + Tyskland. Disse draktene har veldig mange likhetstrekk. 

Hvis du vil ha de originale draktene hadde ikke disse lignet på draktene vi har i dag. Det er jo nettopp på grunn av videreutvikling, rekonstrukusjon og konstruksjon av nye drakter at vi har så mange forskjellige bunader i dag. 

Bunader er et resultat av en lang utvikling - den er påvirket av tradisjon, mote og individuell smak. Nye impulser er vanlig hva gjelder bunad; den er en miks av ulike komponenter. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jada - alt vi ikke liker kan kalles harry. Snobberi. Draktene var lekrere enn mange av bunadene som det subbes rundt i. 

Anonymkode: 77432...0bc

Ganske så vanlig her på KG at alt man ikke liker blir kalt for "harry." Virker nesten som at folk ikke forstår begrepet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fra begynnelsen av 1900-tallet jobbet folk for å skape nye folkedrakter med Hulda Garborg som pådriver. En tok også i bruk det nye ordet «bunad», før dette ble de kalt for «bondedrakter». Bunadene er nykonstruerte drakter. De hentet inspirasjon fra flere områder (og gjerne fra klesmotene på 1700-1800-tallet) - dette ser du når du sammenligner folkedraktene fra de skandinaviske landene + Tyskland. Disse draktene har veldig mange likhetstrekk. 

Hvis du vil ha de originale draktene hadde ikke disse lignet på draktene vi har i dag. Det er jo nettopp på grunn av videreutvikling, rekonstrukusjon og konstruksjon av nye drakter at vi har så mange forskjellige bunader i dag. 

Bunader er et resultat av en lang utvikling - den er påvirket av tradisjon, mote og individuell smak. Nye impulser er vanlig hva gjelder bunad; den er en miks av ulike komponenter. 

Skjønner ikke hva dette skal ha med historien som ligger bak hvor bunadene er fra. Hva blir den fine slektshistorien bak en festdrakt? «Å, denne har vært i familien siden besta bestilte den over internett, og den kom ferdigsydd fra Kina.»..? Festdrakten kommer aldri til å være en videreføring av bunaden! 

Designet på bunaden min er laget fra et forkle, som ble funnet her i bygda jeg vokste opp i 1850. Der ser du den historiske magien ved bunaden. Som en over sier, så forteller dermed min bunad mye om meg, slekten min, og ikke minst håndverkshistorien i landet vårt. 

Når det er sagt, så syns jeg festdraktene er fine, men ikke prøv å likestille dem med bunaden. La festdrakten få være et produkt av sin tid, som utvikler seg på sin egne måte, og ikke prøver å kopiere bunaden.

Anonymkode: 48cb1...874

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva dette skal ha med historien som ligger bak hvor bunadene er fra. Hva blir den fine slektshistorien bak en festdrakt? «Å, denne har vært i familien siden besta bestilte den over internett, og den kom ferdigsydd fra Kina.»..? Festdrakten kommer aldri til å være en videreføring av bunaden! 

Designet på bunaden min er laget fra et forkle, som ble funnet her i bygda jeg vokste opp i 1850. Der ser du den historiske magien ved bunaden. Som en over sier, så forteller dermed min bunad mye om meg, slekten min, og ikke minst håndverkshistorien i landet vårt. 

Når det er sagt, så syns jeg festdraktene er fine, men ikke prøv å likestille dem med bunaden. La festdrakten få være et produkt av sin tid, som utvikler seg på sin egne måte, og ikke prøver å kopiere bunaden.

Hvem snakker om bunad sydd fra Kina? En tradisjonell bunad kan også være "bestilt og sydd i Kina." Disse masseproduserte "tradisjonelle" bunadene (masseproduserte bunader er ikke bare Kina-bunder, men også bunader bestilt fra en bedrift som syr bunader til "alle") er da ikke noe bedre enn disse masseproduserte fantasibunadene. Alle draktene vi har i dag er enten rekonstruert eller konstruert, det er slik vi har fått alle disse bunadene. Dessuten har alle bunadene likhetstrekk med hverandre og disse fantasibunadene har også likhetstrekk med de «tradisjonelle» bunadene. 

Hvis f.eks min mor syr en fantasibunad til meg, så vil jo bunaden være spesiell for meg og jeg vil bli mer tilknyttet til den enn en masseprodusert bunad - enten det er en masseproduserte tradisjonell eller ikke-tradisjonell bunad. Denne bunaden har også tradisjonelle trekk og ser dermed «norsk» ut. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et forkle fra 1800-tallet kan også integreres i et fantasibunad. Poengert her er at dagens bunader har en historie hvor rekonstruksjon og konstruksjon er viktige stikkord. De hentet inspirasjon fra flere steder - ikke bare fra Norge, men flere andre land og også fra europeisk mote. En kan jo si at disse fantasibunadene har hentet inspirasjon fra dagens bunader, for de har en del likhetstrekk, bare at de er litt mer moderne. Dette er jo ikke drakter som har oppstått i Kina, men her i Norge. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...