Jens Skrevet 29. desember 2004 #1 Skrevet 29. desember 2004 I forbindelse med jordskjelv katastrofen rapporteres det 27000,- omkommne på Sri Lanka, mot ca 1500 omkommne i Thailand. Hvorfor rapporteres det fra Thailand da?Hvorfor er alle nyhetene sentrert fra Phuket, når det er andre land som er mye hardere rammet??1500 omkommne er da ingen ting mot 27000,-!!!
Superlammet Skrevet 29. desember 2004 #2 Skrevet 29. desember 2004 Tror det har endel med at Phuket og områdene rundt er store turistområder, spesielt på denne tiden av året. Dersom dette hadde skjedd i et område uten turisme hadde det ikke vært så stor ståhei, men når nordmen blir rammet er dette vann på mølla for journalister.
Jens Skrevet 29. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2004 Skjønner jo det, men syns likevell att totalt 63000 omkommne er noe som alle burde engasjere seg i!18 døde nordmenn blir liksom litt ego og fokusere på.
Superlammet Skrevet 29. desember 2004 #4 Skrevet 29. desember 2004 Ja er hjertens enig, men sånn er nå mediaverdenen. Oss først, så resten. Og sånn er det uansett hvor i verden man kikker.
Gjest Leola ii Skrevet 29. desember 2004 #5 Skrevet 29. desember 2004 Ego ? Når man leser om flere hundre nordmenn som er savnet. Når det sitter fortvilede pårørende i Norge og ikke vet hva som er skjedd med sine ? Når norske barn går fortvilet og leter etter sine søsken og foreldre ? Når man antagelig står overfor den verste ulykken som noensinne har rammet nordmenn i utlandet ? Ta og les i dagbladet.no om faren som fortvilet går og leter etter sin 11-årige sønn - som ikke vil reise hjem før han vet hva som har skjedd. Det er ganske sterk lesing - og da kalle den norske mediadekningen for ego er rett og slett kvalmt. Hva om det var ditt barn som forsvant utav armene dine?
Superlammet Skrevet 29. desember 2004 #6 Skrevet 29. desember 2004 Leola, selvsagt er det sterk lesning, og det kan neppe kalles ego, men husk at det er veldig mange som er berørt av dette. Tror nok det er mange thailendere som også har samme tanker som den norske faren. Men er det en norsk avis fokuseres det på nordmenn. Sånn er det og sånn vil det bli. Jeg tror neppe at svenske aviser skriver så mye om denne norske faren, eller en tysk mor som savner sine. Det blir ganske tvetydig om hva man skal mene.. Det er mange som lider, men hvem skal man synes mest synd på?
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #7 Skrevet 29. desember 2004 Dette har vel sammenheng med at det er veldig mange norske turister i Thailand. Vg.nett og dagbladet bruker jo sidene sine for å hjelpe til med letearbeidet. Og også for å informere oss som sitter og venter på svar fra kjære.
Brunhilde Skrevet 29. desember 2004 #8 Skrevet 29. desember 2004 Skjønner jo det, men syns likevell att totalt 63000 omkommne er noe som alle burde engasjere seg i!18 døde nordmenn blir liksom litt ego og fokusere på. Nå syns jeg du viser ekstermt lite empati. Er du ikke i stand i til å tenke lenger enn du gir uttrykk for i disse to innleggene? Selvfølgelig er ikke 18 mye i forhold til 63000 - men hver og en av de omkomne etterlater seg mennesker i sorg - derfor er alle like viktige for noen! Jeg føler med alle som har mistet noen eller noe i enne ufattelige tragedien, men selvfølgelig er jeg mest opptatt av de av mine landsmenn som er rammet. Det er jo i denne gruppen det er mulig at noen nettopp jeg kjenner eller har forbindelse med er rammet. Ego? Nei, Jens, det syns jeg faktisk ikke!
Malou Skrevet 29. desember 2004 #9 Skrevet 29. desember 2004 Jeg vil si at selvfølgelig gir vi våre egne mest oppmerksomhet. Dette betyr derimot ikke at jeg mener at en nordmanns liv er verdt mer enn en fra Sri Lanka. Det betyr rett og slett bare at det kommer tettere på kroppen når det dreier seg om nordmenn fordi det da står veldig klart at dette kunne ha hendt med oss selv eller noen av dem vi er glade i. Jeg antar at situasjonen er akkurat den samme i andre land. Forøvrig, hvis du har tilgang til utelandske TV-stasjoner rapporter de også en hel del fra andre land enn Thailand.
Gjest Hilde K S Skrevet 29. desember 2004 #10 Skrevet 29. desember 2004 Man bør synes synd på alle dem som har mistet sine. Det gjør like vondt om man er fattig eller rik, svensk eller egyptisk. Det er klart at media fokuserer mest på nordmennene som har mistet noen der nede. Det er nærmere den norske leser. Jeg regner med at det hadde blitt stor ståhei om man ikke hadde fått fokus på de nordmennene der nede. Da hadde nok turistselskapene fått et himla spetakkel med at de skjulte opplysninger for å få turistene til fortsatt å komme dit.
Superlammet Skrevet 29. desember 2004 #11 Skrevet 29. desember 2004 Norge er dessuten et veldig lite land. Sjansen for at vi i Norge kjenner noen der nede er mye større, enn f.eks i Tyskland. Jeg kjenner to som har familie der nede som er rammet, deriblandt en i artikkelen om 11-åringen som er nevnt i denne tråden tidligere.
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #12 Skrevet 29. desember 2004 Jeg vil ikke uten videre forsvare medias valg av fokus på alle områder, jeg reagerer også på at man ikke fokuserer mer på f.eks Indonesia og Sri Lanka, der antallet omkommne er enormt store, langt større enn i Thailand. Men norske (og utenlandske) medier, desverre ikke nøytrale informasjonskanaler. VG, Dagbladet, NRK og TV2 er selskaper, de driver buisness. De baserer driften på å selge mest mulig. Og hvordan gjør de det? De gir folket det de vil ha..Det er et faktum at for de fleste nordmenn betyr de 18 nordmennene mer enn hundre tusen mennesker fra andre nasjoner. Du ser det igjen og igjen i media ved anledninger som disse. Kanskje er det norske folk blitt "immune" mot lidelsene til "de der nede"- vi ser bilder av sultende barn og krig hver eneste dag. Det er trist, men sant. Jeg er beveget av ulykken, men kan ikke la være å tenke litt kynisk også- 30000 barn dør hver dag av sult, sykdom etc. <b>Hver eneste dag</b>. Antall døde etter denne katastrofen blekner i forhold. Men det er bare en digresjon, man kan ikke sammenligne lidelse i tall og statistikk. Det som har skjedd er så forferdelig at de fleste ikke kan ta det inn over seg. Jeg må si at jeg forstår fokusen på nordmenns situasjon litt bedre denne gangen, siden en nær venn av familien er savnet. Når avisene fokuserer så mye på nordmenn kommer det jo også av at forholdsvis mange nordmenn venter på nyheter om savnede slektninger/venner. Og den ene personen, eller familien, betyr mer for disse menneskene enn om så en million andre døde, og det kan man vel egentlig forstå? Men, for å oppsummere- media handler om tilbud og etterspørsel, ikke moral og nøytral folkeopplysning.Det norske folk vil ha saker om nordmenn, enten det er hardt skadede på sykehus eller en lettere sjokkert og andpusten Otto Jespersen. Man kan ikke alltid skylde på media og slemme journalister, de gir folket det de vil ha...
*Shira* Skrevet 29. desember 2004 #13 Skrevet 29. desember 2004 En kan ikke fokusere på tall alene, hvert enkelt menneskeliv veier så utrolig mye for dem som står nær. Sitter å tenker at nordmenn kan jo dra hjem fra dette helvete. Tenk på de som bor der, de har ingen plass å flykte.......
SuperNova Skrevet 29. desember 2004 #14 Skrevet 29. desember 2004 Det er vel ikke på Sri Lanka det er 27.000 døde, men i Indonesia. Jeg må si jeg reagerte på akkurat det samme som deg, Jens. Da jeg så tallene på nyhetene i går, skvatt jeg da jeg så tallet på døde i Indonesia - man har ikke hørt så mye om hvordan det går der. "Nærhet" er jo et gyllent prinsipp innen journalistikken, så det er klart man hører mest om Thailand siden det er der de fleste norske turistene befinner seg. Men med 27.000 døde i Indonesia er det pokker meg rart at vi ikke får vite hva som skjer der - også.
Gjest gjest 0 Skrevet 29. desember 2004 #15 Skrevet 29. desember 2004 Noe av årsaken til at vi hører mest fra thailand er vel også at det er der man får lettest tak i informasjon. Turister har filmet mye av det som vises på tv og dette er informasjon som kan fortelle verden hvordan de opplevde dette. Jeg kan ikke huske å ha sett noen videoopptak fra noen andre steder enn Thailand på samtlige tv kanaler (CNN, tv2, NRK, Sverige1 og 2, TV4, TVN osv). Da sikter jeg til selve hendelsen. Det er også mulig at en del av reportasjene kommer fra Thailand rett og slett fordi dette er det lettest tilgjengelige området. I de andre landene er infrastrukturen helt ødelagt. Jeg har sett mange intervjuer fra Sri Lanka, og videopptak derfra om hvordan tilstanden er nå, men ingen om selve tsunamien. I tillegg er jo det som nevnt over her at man fokuserer på det som er nært. Jeg tror ikke vi hadde reagert like mye på dette hvis det ikke hadde vært nordmenn der. Hvor mange av dere regaerer like sterk når dere hører om daglig bombing i Irak? Eller flommer i Kina? Jeg må desverre innrømme at slike ting bare blir en del av all informasjonen jeg suger opp hver dag. Synd men sant... :-( Pam
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #16 Skrevet 29. desember 2004 Jeg vet mest sannsynligvis grunnen til at Norge kun rapporterer fra ett sted, men jeg kan dessverre ikke skrive svaret her på KG: svaret kan krenke noen.
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2004 #17 Skrevet 29. desember 2004 Vi blir foret med info om tragedier hver eneste dag. Flere ganger i året skjer det grusomme ting, som tar mange menneskeliv. Vi registrerer det, vi syntes det er grusomt, men tar det ikke inn over oss personlig, fordi det skjer langt borte, det rammer mennesker som vi ikke identifiserer oss direkte med. Men så blir nordmenn rammet. Nordmenn på et feriested de fleste av oss kjenner noen som har vært på, kjenner noen som er på - eller kanskje har vi vært der selv. Vi ser norske barn lide sjebne som vi tror vi aldri skal få oppleve, og det hele blir nært. Det blir nært og identifiserbart. Det kunne vært meg. Det kunne vært vi som var på ferie, "alle" kjenner noen som kjenner noen som er savnet. Det handler ikke om at norske menneskeliv er mer verdt enn andre. Det handler om hva vi kan fatte og hva vi kan ta inn over oss. For meg er det ihvertfall slik.
Leviin Skrevet 29. desember 2004 #18 Skrevet 29. desember 2004 Har sett mest på tv2, mindre på NRK men har inntrykk av at de bruker endel sendetid på Sri Lanka også. Men lite fra andre land. Litt fra Indonesia har jeg sett i dag. Nettavisene derimot har et sterkt fokus på Thailand og veldig lite fra alle andre land, men de er vel på sitt vis til hjelp for dem som leter etter savnede personer, ved å trykke endel slike historier, og da blir det jo naturlig nok mer fra Thailand siden det er der det er flest nordmenn. Har et håp om at ikke denne saken "glemmes" i media når alle nordmenn er enten kommet hjem eller det ikke lengre er håp om å finne, feks. For landene som er rammet, og deres innbyggere, vil være i denne vanskelige situasjonen lenge, og vil ha stort behov for hjelp ikke bare den aller første tida. Tusenvis av mennesker er blitt hjemløse.
Gjest Seleena Skrevet 29. desember 2004 #19 Skrevet 29. desember 2004 Jeg vil si at selvfølgelig gir vi våre egne mest oppmerksomhet. Dette betyr derimot ikke at jeg mener at en nordmanns liv er verdt mer enn en fra Sri Lanka. Det betyr rett og slett bare at det kommer tettere på kroppen når det dreier seg om nordmenn fordi det da står veldig klart at dette kunne ha hendt med oss selv eller noen av dem vi er glade i. Jeg antar at situasjonen er akkurat den samme i andre land. Forøvrig, hvis du har tilgang til utelandske TV-stasjoner rapporter de også en hel del fra andre land enn Thailand. Enig!
Superlammet Skrevet 30. desember 2004 #20 Skrevet 30. desember 2004 Etter å ha lest endel artikler om denne bølgen kan jeg fastslå at de rapporterer fra Sri Lanka også. Ikke i samme grad, men det skrives så absolutt om det som har skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå