Gå til innhold

Kan èn cheeseburger ødelegge alt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg skeia ut istad. Føler meg så grusom, for har vært flink de siste to ukene. Tilgmed i går så greide jeg å styre unna store mengder med is, godis og pølser, og var egentlig skikkelig stolt av meg selv....

Så det jeg lurer på er om en cheeseburger og en liten chips fra McDonalds ødelegger "flyten" min? Trener hver dag, og spiser ellers sunt.

Anonymkode: 3a72d...b7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om du burde å ta deg en tur til lege/psykolog, det er ikke normalt å reagere sånn fordi man har skeiet ut med en hamburger. Synes det virker som du har eller er på begynnelsen av spiseforestyelser, en hamburger og pommefires ødlegger ingenting.

Anonymkode: f133c...eea

• Liker 17
Gjest supernova_87
Skrevet

HVA er det det kan ødelegge? 

Hvis du har laget et vakkert maleri og mistet ketchup og griset karbonade utover maleriet kan det hende hele maleriet er ødelagt. "Flyten" din kan det ikke ødelegge. Hvorvidt man flyter i vann avhenger ikke av den éne cheeseburgeren. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette går bra :) Man kan unne seg noe i nye og ne selv om man slanker seg. En cheeseburger en dag ødelegger ikke noenting. Om man skal være superrigid og tenke at alt blir ødelagt om man "sprekker" litt en dag så blir slankingen veldig vanskelig. Du var flink, du overspiste ikke på is, godteri og pølser. Du begrenset deg og gjorde en god jobb :) 

Anonymkode: eebc8...6c5

• Liker 6
Gjest Tamsi
Skrevet

Igår spiste jeg en svær frokost, drakk en halv flaske champagne, fritert kinamat til middag, var en tur innom mcdonalds, en god del frukt og småplukk, og en halv plate sjokolade til kvelds. Så akkurat lik ut da jeg sto opp idag. Ingen fare.  :nori:

AnonymBruker
Skrevet

Setter pris på de seriøse svarene i denne tråden. Helt sykt at jeg spør om et spørsmål og får så mange hånlige kommentarer fra voksne mennesker. Et par av dere har gjettet riktig, og ja jeg har nok en spiseforstyrrelse som jeg prøver å få bukt med.

Dette var ikke en trolletråd eller lignende, det var bare en lettere panisk person som ville vite om alt strevet var for ingenting. Takk for de som ga meg svaret jeg trengte :) 

TS

Skrevet

Det ødelegger ingenting! En cheeseburger fra eller til spiller ingen rolle for noe som helst. Med mindre du lar den dårlige samvittigheten ødelegge for deg da selvfølgelig. Tenk i stedet at en cheeseburger, ett stykke sjokoladekake, noen glass vin etc. en gang i blant er en del av en normalt og sunt kosthold.

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter pris på de seriøse svarene i denne tråden. Helt sykt at jeg spør om et spørsmål og får så mange hånlige kommentarer fra voksne mennesker. Et par av dere har gjettet riktig, og ja jeg har nok en spiseforstyrrelse som jeg prøver å få bukt med.

Dette var ikke en trolletråd eller lignende, det var bare en lettere panisk person som ville vite om alt strevet var for ingenting. Takk for de som ga meg svaret jeg trengte :) 

TS

Jeg kom til å tenke på, kanskje hvis du tenker litt sånn som man tenker om kunnskap. F.eks hvis man skal lese til en prøve sant, så har man 30 dager å lese på, så leser man 14 dager og så dropper man en dag, da er det ikke sånn at all den gode innsatsen man gjorde de 14 dagene er borte. Man har likevel lært det man lærte de dagene. Ja, så var det 1 dag som ikke gikk så bra, men man ville likevel ikke tenke at det var bortkastet å fortsette å lese de resterende 15 dagene av de 30. Man kan til og med tenke at det var bra at man tok seg fri en dag, fordi man unnet seg det, dette med balanse og det her.

Vet ikke om dette ga mening, men bare at det kanskje kan være effektivt å sette problemet ditt over til en annen setting, fordi du da selv lettere vil se om "er det rasjonelt å tenke at dette ødelegger alt?". Hvis du lettere kan se på andre områder at "nei, selvsagt ødelegger ikke dette alt", så kan du prøve å være trygg på at det samme gjelder mat, kosthold og trening. :) 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Du må ikke være så fanatisk.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Lykke til :)

Jeg anbefaler og snakke med fagpersoner enn her på kg :)

Anonymkode: f133c...eea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Isolert sett betyr 1 cheeseburger ingen verdens ting.

Dersom du derimot sliter med en type spiseforstyrrelse kan dette ene måltidet trigge at du gir opp alt og tenker at siden du har "feilet" kan du likevel gi opp og dytte i deg all verdens drittmat. Sliter du med denne følelsen er nok første steg å bevisstgjøre dette og endre tankegang til at skjedd har skjedd og fortsette med de gode vanene.

Anonymkode: 6fcf6...739

Skrevet

Om det fysisk ødelegger - som i at du legger på deg? Absolutt ikke! Faktisk har jeg selv flere ganger opplevd å gå ned i vekt etter en utskeielsesdag, hvis jeg de andre dagene har spist litt vel lite. Har noe med forbrenning å gjøre. 

Men psykisk? Ja. Du innbiller deg at den ene burgeren eller den ene sjokoladen har ødelagt alt, og du tenker at nå kan du like så godt spise enda mer fordi dagen er ødelagt uansett.

Lett å komme inn i en slik sirkel hvor man blir kjempeskuffet over slike små ting. Så lenge det ikke skjer hver dag, har ikke dette noe som helst å si. Jeg lover!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det jeg lurer på er om en cheeseburger og en liten chips fra McDonalds ødelegger "flyten" min? Trener hver dag, og spiser ellers sunt.

Den ødelegger flyten din hvis du lar den det. Men hvis du bestemmer deg for at "spist er spist" og går videre med gode vaner vil en burger selvsagt ikke ha noe å si i det lange løp.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Til TS: Jeg forstår at du har behov for støtte og hjelp, men anbefaler deg å ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

sofie777, mod

• Liker 1
Skrevet

Ja det ødelegger absolutt alt! Du må starte helt på nytt!!

Nei det ødelegger absolutt ingenting, men ikke legg deg til en vane at det var ok den gangen her, så gjør du det samme om to dager... Også om tre dager bare fordi du tillot deg å gjøre det første gangen 😉 det er ofte så folk sklir tilbake. Eller om de er altfor nazi som jeg pleier å si 🙈 da går det også ofte dårlig over tid...

Alt handler om å moderere seg, men du skal leve litt også 😊

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, jeg skeia ut istad. Føler meg så grusom, for har vært flink de siste to ukene. Tilgmed i går så greide jeg å styre unna store mengder med is, godis og pølser, og var egentlig skikkelig stolt av meg selv....

Svaret er NEI!

Femten cheesburgere, nja, da kan det bety litt, men EN?? Nei. Absolutt ikke. Jeg er slank med ganske synlige magemuskler og jeg spiser ganske ofte burger, faktisk. Jeg spiser det bare ikke med stor milkshake/brus og (atfor mye) pommes frites. Spiser godteri også, men bare lørdager og ikke så store mengder. Bortsett fra innimellom. Da skjerper jeg meg bare litt neste helg, så er jeg back on track. Man trenger virkelig ikke å være så hysterisk som mange er!

Forrige uke jobbet jeg overtid hele uka og da ble det mye pizza. Gikk helt fint det også! Slutt å bekymre deg!

Skrevet

Jeg har gått ned 60 kg i løpet av 3 år. Jeg spiste sjokolade, drakk øl og spiste junk, men alt med måte. Stort sett sunn med innslag av usunt innimellom. Man må huske å leve også 😉

En cheeseburger ødelegger ingenting. På samme måte som man ikke blir sunn av en salat. Lev og kos deg samtidig som du går ned i vekt, da er det mye letter å holde vekta etterpå. Jeg ser helt lik ut nå som når jeg var ferdig med vektnedgangen for 3 år siden 😊

Skrevet

Er ikke så farlig , det er faktisk bra at du skeier ut innimellom. tilgi deg selv og bare forsett å spise sunt og tren :) 

Skrevet

Hehe, har litt sånn tankegang selv. Tror det er veldig vanlig å tenke slik. Jeg tenker at jeg skal være sunn og flink og er det kjempelenge. Så spiser jeg f. eks en liten sjokolade eller drikker sjokolademelk. Og så føles det ut som jeg har feilet og jeg kjenner at kroppen min er blitt påvirket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...