Gå til innhold

Karriereveiledning og valg av studier i voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg er 36 år og har kommet til et punkt der jeg vurderer å ta en ny utdanning. Jeg er bare helt ekstremt usikker på hva det skal være og trenger derfor hjelp til å velge og finne ut hva som egentlig er det jeg vil drive med her i livet.

Jeg har sett gjennom studieprogram på uio pluss lest mye på studievalg.no men havner alltid midt i mellom flere valg, og valget uteblir derfor fordi jeg ikke finner det jeg kjenner at jeg kan gå 100% inn for.

Spørsmål 1: Jeg lurte på erfaringer med for eksempel karriere og studieveileder? Det koster ganske mange lapper, men jeg gjør det dersom det kan være utslagsgivende i å hjelpe meg med å ta et valg!

Grunnen til at jeg vil videreutdanne meg, er at selv om jeg har allerede en bachelor grad, opplever at jeg har nådd "taket" der jeg er nå innenfor mitt fagfelt.

Spørsmål 2: Hvilken retning?
Jeg kan røpe at jeg er over gjennomsnittet interessert i psykologi og leser kontinuerlig psykologi bøker (både selvhjelp og mer fagrettet), men jeg vil absolutt ikke bli psykolog. Jeg er veldig kreativ og liker å skape og å skrive men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal kombinere mine lidenskaper og hobbyer på en slik måte at jeg kan  leve av det. Når jeg prøve å sette opp en logisk løsning på hva jeg vil, blir det som et gründer/blogger/forfatter opplegg men det funker dårlig for meg som er en privat person som ikke ønsker å utlevere seg selv på noe som helst måte:fnise:

Jeg er kommet dit at jeg ønsker å jobbe med noe som gjør en forskjell - både i mitt og andres liv, og kunne etterlate meg et slags legacy da...

Hilsen vingleguri

Anonymkode: c1cc3...72e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Spørsmål 1: Jeg lurte på erfaringer med for eksempel karriere og studieveileder? Det koster ganske mange lapper, men jeg gjør det dersom det kan være utslagsgivende i å hjelpe meg med å ta et valg!

Har ikke de fleste universitet og høyskoler gratis veiledning?? Vet mitt universitet har det iallefall, da er det bare å ringe eller sende mail for å finne en tid som passer, om de ikke kan hjelpe så finner de også fram til andre du kan ta kontakt med.

Anonymkode: 506fe...e85

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Kan godt ta en tlf, men sist jeg sjekket UIO's sider sto det at Karrieresenteret der er for studenter ved UIO og dem som nettopp har fullført og skal ut i arbeid...

• 4 måneder senere...
Skrevet

Mista nesten litt haka nå.. skulle tro du satt å skrev om meg...

Har du funnet ut noe? Jeg sliter nemlig med akkurat den samme problemstillingen..

• Liker 2
Gjest Mattie16
Skrevet

Dette kunne vært meg selv, kjenner meg sånn igjen! Jeg gikk en gang til privat yrkesveileder med fullt opplegg av interesse- og evnetester, men endte nesten opp med akkurat det samme som jeg hadde studert da jeg var ung.. Følte at veilederen manglet kunnskap og forståelse for hvordan yrket mitt egentlig er. Så mistet litt troen på veiledning etter det. Så vil heller anbefale veileder tilknyttet utdannings institiusjonen, det er i det minste gratis, og de har som regel studert endel selv.

Skrevet

Ser at tråden er fra Mai og kanskje ikke relevant for TS lenger, men svarer likevel siden jeg selv har tenkt på dette. Men jeg er for gammel, og det er egentlig du også. Er selv også 36, og selv om det å bytte yrke frister veldig så er dagens arbeidsliv knallhardt. Sett at man begynte dette skoleåret eller neste skoleår. Da er man ca 40 når man er ferdig med ny treårig utdannelse, og skal man ta en master (til), så betyr det ytterligere to år. Da har man passert 40. Hvilken arbeidsgivere i dag ansetter noen som i profesjonell forstand allerede er aldrende? Det er dessverre et tøft arbeidsliv i dag som kun prioriterer yngre arbeidstakere. Jeg har derfor lagt fra meg tanken om  bytte, selv om det selvfølgelig er kjipt å måtte stå ut til pensjonsalder i nåværende bransje jeg ikke trives i. Men det skulle man tenkt på før, når man var ung og hadde muligheten. Det viktigste er uansett å ha mat på bordet og tak over hodet. Alt annet er underordnet i det store og hele. Og slik må det være. 

Anonymkode: 3f94c...da8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser at tråden er fra Mai og kanskje ikke relevant for TS lenger, men svarer likevel siden jeg selv har tenkt på dette. Men jeg er for gammel, og det er egentlig du også. Er selv også 36, og selv om det å bytte yrke frister veldig så er dagens arbeidsliv knallhardt. Sett at man begynte dette skoleåret eller neste skoleår. Da er man ca 40 når man er ferdig med ny treårig utdannelse, og skal man ta en master (til), så betyr det ytterligere to år. Da har man passert 40. Hvilken arbeidsgivere i dag ansetter noen som i profesjonell forstand allerede er aldrende? Det er dessverre et tøft arbeidsliv i dag som kun prioriterer yngre arbeidstakere. Jeg har derfor lagt fra meg tanken om  bytte, selv om det selvfølgelig er kjipt å måtte stå ut til pensjonsalder i nåværende bransje jeg ikke trives i. Men det skulle man tenkt på før, når man var ung og hadde muligheten. Det viktigste er uansett å ha mat på bordet og tak over hodet. Alt annet er underordnet i det store og hele. Og slik må det være. 

Dette kommer helt an på bransje. Ser at du ofte svarer dette i mange lignende tråder? Jeg kjenner deg igjen. Har jobbet mange forskjellige steder, og folk opp i årene blir ansatt på lik linje som unge. Det er heller ikke lov å aldersdiskriminere, i hvert fall ikke innen offentlig sektor. Når man er 40 år har msn minst 30 år igjen av arbeidslivet, gjerne lenger når vår tur kommer. Pluss man er ferdig med graviditet og småbarn, så mange fordeler der. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har dette store behovet for å påvirke negativt at folk skifter beite, når all erfaring sier det motsatte. Det høres mest ut som du kunne tenke deg å bytte selv, men ikke tør, og nå prøver å hindre andre i å nå sine drømmer. Du må ha det ganske trist.

Anonymkode: 21f99...d9d

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer helt an på bransje. Ser at du ofte svarer dette i mange lignende tråder? Jeg kjenner deg igjen. Har jobbet mange forskjellige steder, og folk opp i årene blir ansatt på lik linje som unge. Det er heller ikke lov å aldersdiskriminere, i hvert fall ikke innen offentlig sektor. Når man er 40 år har msn minst 30 år igjen av arbeidslivet, gjerne lenger når vår tur kommer. Pluss man er ferdig med graviditet og småbarn, så mange fordeler der. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har dette store behovet for å påvirke negativt at folk skifter beite, når all erfaring sier det motsatte. Det høres mest ut som du kunne tenke deg å bytte selv, men ikke tør, og nå prøver å hindre andre i å nå sine drømmer. Du må ha det ganske trist.

Applauderer denne! 😀👍🏻🔆

Anonymkode: 7ee8b...5b0

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at du kjenner meg igjen, for jeg har ikke diskutert slike problemstillinger på KG før, så du kan legge fra deg stalkertendensene. Men du velger selv å fremstille deg selv som en creepy pedofil, er du kanskje en av dem som står og stirrer inn i ukjente folks vinduer også, bare for å se om du får øye på noe spennende? *Creep alert*

Selvfølgelig blir også eldre arbeidstakere ansatt, men det er en forskjell på å være 40-50 og etterhvert mer og mer erfaren innen sitt fagfelt, kontra 40 og nyutdannet der man konkurrerer mot andre nyutdannede folk i tyveårene, evt. enkelte i begynnelsen av tredveårene. Nei, jeg er fullt klar over at det ikke rent juridisk sett er lov å aldersdisrkriminere, likevel skjer det altså over hele fjøla, fordi arbeidsgiver i praksis løper ekstremt liten risiko ved å gjøre det. Det er som regel veldig enkelt å peke på manglende erfaring, eller en eller annen vikarierende grunn. Du må gjerne late som at aldersproblematikk i arbeidslivet ikke eksisterer, men da kan du jo i samme åndedrag spørre deg selv om nettopp hvorfor det er så mange som sliter med å finne ny jobb i annen bransje i godt voksen alder. Det finnes massevis av artikler om dette om du gidder å google litt. 

Du behøver ikke bekymre deg for om det er trist eller ikke, jeg er ganske enkelt realist. Det er ingen oppfordring til noe som helst da folk tar sine egne valg uansett, jeg påpeker bare at det ikke er så enkelt å bytte i dagens arbeidsliv. Mange kan ta ny utdannelse, men det kan være veldig vanskelig å få ny jobb i ny bransje. For hvorfor skal arbeidsgivere satse på en "eldre" person når det er mange energiske nyutdannede i tyveårene, og som kan formes til bransjens behov? 

Skrevet

Jeg startet på ny utdanning som 37-åring og har ikke angret. Jeg mistrivdes forferdelig i mitt gamle yrke og nå har jeg endelig havnet på rett hylle. Ser av diskusjonen over at noen mener man ikke har nubbsjans når man er 40 og nyutdannet, men det kommer nok helt an på bransje. En 40-åring drar med seg mye erfaring fra arbeidslivet som en 23-åring ikke har. Selv om man går over til et annet yrke kan det være en fordel å ha annen erfaring enn kun det man er nyutdannet i. Man kjenner også sine sterke og svake sider bedre. Jeg ser det ikke som negativt at jeg er nyutdannet i høyere alder enn gjennomsnittet. Det viser også at dette (nytt yrke) er noe jeg virkelig vil jobbe med.

Anonymkode: ad168...3ed

Gjest Mattie16
Skrevet
På 6.10.2017 den 7.04, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at du kjenner meg igjen, for jeg har ikke diskutert slike problemstillinger på KG før, så du kan legge fra deg stalkertendensene. Men du velger selv å fremstille deg selv som en creepy pedofil, er du kanskje en av dem som står og stirrer inn i ukjente folks vinduer også, bare for å se om du får øye på noe spennende? *Creep alert*

Selvfølgelig blir også eldre arbeidstakere ansatt, men det er en forskjell på å være 40-50 og etterhvert mer og mer erfaren innen sitt fagfelt, kontra 40 og nyutdannet der man konkurrerer mot andre nyutdannede folk i tyveårene, evt. enkelte i begynnelsen av tredveårene. Nei, jeg er fullt klar over at det ikke rent juridisk sett er lov å aldersdisrkriminere, likevel skjer det altså over hele fjøla, fordi arbeidsgiver i praksis løper ekstremt liten risiko ved å gjøre det. Det er som regel veldig enkelt å peke på manglende erfaring, eller en eller annen vikarierende grunn. Du må gjerne late som at aldersproblematikk i arbeidslivet ikke eksisterer, men da kan du jo i samme åndedrag spørre deg selv om nettopp hvorfor det er så mange som sliter med å finne ny jobb i annen bransje i godt voksen alder. Det finnes massevis av artikler om dette om du gidder å google litt. 

Du behøver ikke bekymre deg for om det er trist eller ikke, jeg er ganske enkelt realist. Det er ingen oppfordring til noe som helst da folk tar sine egne valg uansett, jeg påpeker bare at det ikke er så enkelt å bytte i dagens arbeidsliv. Mange kan ta ny utdannelse, men det kan være veldig vanskelig å få ny jobb i ny bransje. For hvorfor skal arbeidsgivere satse på en "eldre" person når det er mange energiske nyutdannede i tyveårene, og som kan formes til bransjens behov? 

For et ufint og aggressivt svar. Slik som du svarer høres du forferdelig umoden ut, så du kan ikke være så veldig opp i årene. Det er ganske så vanlig å skifte arbeidssted slik samfunnet vårt nå er, det er heller uvanlig at man begynner et sted som 24-åring og blir der til man er 60 år, det skjønner vel du også?

Skrevet
11 timer siden, hvit.rose skrev:

For et ufint og aggressivt svar. Slik som du svarer høres du forferdelig umoden ut, så du kan ikke være så veldig opp i årene. Det er ganske så vanlig å skifte arbeidssted slik samfunnet vårt nå er, det er heller uvanlig at man begynner et sted som 24-åring og blir der til man er 60 år, det skjønner vel du også?

Mitt tilsvar var tilsiktet en som begynte å spekulere i om h*n kjente meg fra tidligere innlegg, hvilket neppe kan være sant da jeg ikke har skrevet særlig om dette her inne. Men ja, når folk viser stalkertendenser og prøver seg på personangrep, så får de svar i samme kategori, og jeg kan si akkurat det samme til folk i virkeligheten hvis de viser stalkertendenser. Jeg er nok ikke en av seniorene i arbeidslivet ennå nei, men ønsker folk respekt fra meg så får de vise det selv.

Selvfølgelig bytter folk jobb etterhvert, men det er som skrevet noe helt annet å få ny jobb i en helt ny bransje som 40-åring kontra ny jobb i en bransje der man allerede har tung erfaring. Det er skrevet mye om aldersproblematikk i arbeidslivet, så dette er noe man på godt og vondt må ta innover seg før man vurderer å bytte. 

• 1 måned senere...
Skrevet

TS her: tittet tilfeldigvis innom og så at her har det vært aktivitet!!

hvor skal jeg begynne...? Jeg har da startet karriererådgivning og det har vært verdt hver krone! :) Jeg har funnet flere master studier som kan være aktuelle for meg og som jeg kan ta ved siden av full jobb. Men jeg skal ta meg god tid til å kjenne etter på hvert av dem og hvilken som gir meg godfølelsen, jeg har i det minste blitt enig med meg selv om hvilket område jeg vil jobbe innen. Bare det hjelper veldig på motivasjonen, og gleden i hverdagen er tilbake! :)

Bare sånn litt i forhold til diskusjonen over; jeg har jobbet meg opp til der jeg er i dag kun ved ren egeninnsats og ved å ta kurs ved siden av jobb betalt av mine egne penger og rett og slett gått etter å vokse og komme «videre»på neste nivå. så jeg er uenig i at det er for sent å endre vei eller karriere midt i livet, for jeg er veldig klar over at det blir tøft, men til syvende og sist er det opp til meg selv å gjøre det jeg kan for å få det til. Jeg føler ikke at det er for sent å bytte karriere, jeg føler ikke at jeg er midt i livet heller!  

Jeg mener at man kan alltid endre livet sitt om man gjør innsatsen som trengs, det blir tøft ja, men jeg har faktis 15 års god arbeidserfaring og ikke minst kompetanse som jeg nå vil videreutvikle. Kompetansen og erfaringen min blir jo ikke bare borte dersom jeg bytter jobb!? Den blir jo med og jeg vil jo bruke den og få nytte av den pga de erfaringene jeg har gjort meg sålangt i livet og karrieren. Så her føler jeg nok at det er litt mer personbetinget hvorvidt man får det til. Her er et annet eksempel på noen som fikk det til: http://e24.no/jobb/slik-skifter-du-kurs-i-moden-alder/20307814

ærlig beskrevet, det var jo tøft for ham med en del avslag, men det er jeg hi forberedt på. Og jeg mener at om man har ståpåvilje så får man til alt man vil! 

Hvis ikke man man jo like godt gi opp helt, og det er ikke jeg klar for å gjøre, sorry! 

Lykke til  til alle dere andre som samme båt som meg, vi lever kun en gang, ikke utsett å følge magefølelsen og hjertet (og litt hodet) ;) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...