Gå til innhold

Alle sier at språkutviklingen kommer til å eksplodere når barnet går i barnehage...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men vi opplever det motsatte. Barnet er 2 1/2 år og går sitt andre år i barnehagen. Det vi merker er at når barnet er hjemme i ferier gjør det et hopp i språkutviklingen, et veldig merkbart hopp også. 

Barnet henger litt etter mtp språk, men det kommer seg og det kommer stadig nye ord og setninger. Men hvorfor er det så stor forskjell på utviklingen når barnet er hjemme i ferier kontra barnehagen?

Må også nevne at barnet snakker mye mindre når det er i barnehagen, feks så tror de oss ikke når vi sier barnet snakker i setninger hjemme med oss foreldre (nå filmer vi barnet slik at vi skal ha «bevis», teit, men så langt har det gått).

Noen som har erfaringer eller råd? Vi skal ha et møte med barnehagen snart hvor språkutvikling er et tema.  

Anonymkode: a7d00...a78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange enstavelsesord?

Peker barnet?

Forstår barnet det du sier, kan ta og følge en beskjed?

Anonymkode: 040f4...471

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt. Noen barn gjør sånt, andre ikke. Jeg tror det handler om det å bli sett i barnehagen, og at barnet trolig er noe usikker og kanskje ikke har den høyeste selvtilliten/tryggheten mange andre barn opplever. Jobber i barnehage, og dette er noe som dukker opp jevnlig. Jeg har også opplevd flere ganger at foreldre lyver om at barnet snakker bedre hjemme, fordi de føler at de ikke strekker til/ikke gjør nok, og føler seg truffet. Vi tar samtaler med dem, gir dem tips og triks de kan følge, men opplever at oppfølgningen hjemme er heller dårlig. Så kan hende det er derfor barnehagen ikke stoler fullt og helt på dere her, selv om det er en fryktelig fordomsfull holdning overfor dere foreldre.

Å filme det synes jeg er fornuftig. Men det er også viktig at barnehagen tar skikkelig tak i dette, og at de i samråd med dere foreldre, vil finne løsninger å prøve ut. Ta til takke med hjelp dere vil få - for noe bør gjøres her, for å oppmuntre barnet til å bli like muntlig i barnehagen som hjemme! Det er da også viktig at barnehagen er klar over at barnet snakker godt hjemme, så vis filmene.

Anonymkode: 18f5c...e53

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi opplever det samme; utvikling i språket etter ferier. Min tolkning av dette, er at vi da gjerne har nye opplevelser sammen som vi snakker om. Det kan være peke på dyrene i Dyreparken og si hva de heter, hva de spiser etc, eller snakke om flyet vi snart skal ta etc. Men vi opplevde også stor utvikling i språket hos mellomste da hun begynte i bhg, men det kan også være fordi hun begynte i bhg i en alder hvor språket uansett ville eksplodert (var vel 19-20 mnd da hun begynne). Hos sistemann har vi ikke sett samme utvikling...der står det ganske stille enn så lenge.

Anonymkode: 58010...004

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange enstavelsesord?

Peker barnet?

Forstår barnet det du sier, kan ta og følge en beskjed?

Hvor mange enstavelsesord, vet ikke, men ganske mange (kan telle på skjemaet vårt hvis du vil vite akkurat hvor mange) ☺ over 210 ord totalt. 

Har sammen med helsesøster funnet ut at vi skal skrive ned alle nye ord og setninger barnet sier, så derfor vi vet hvor mange ord det sier ☺

Barnet peker og kan følge relativt kompliserte beskjeder (eks: hent krakken på badet, ta den med til kjøkkenet, så kan du klatre opp og se på middagslagingen)

☺☺ ts

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt. Noen barn gjør sånt, andre ikke. Jeg tror det handler om det å bli sett i barnehagen, og at barnet trolig er noe usikker og kanskje ikke har den høyeste selvtilliten/tryggheten mange andre barn opplever. Jobber i barnehage, og dette er noe som dukker opp jevnlig. Jeg har også opplevd flere ganger at foreldre lyver om at barnet snakker bedre hjemme, fordi de føler at de ikke strekker til/ikke gjør nok, og føler seg truffet. Vi tar samtaler med dem, gir dem tips og triks de kan følge, men opplever at oppfølgningen hjemme er heller dårlig. Så kan hende det er derfor barnehagen ikke stoler fullt og helt på dere her, selv om det er en fryktelig fordomsfull holdning overfor dere foreldre.

Å filme det synes jeg er fornuftig. Men det er også viktig at barnehagen tar skikkelig tak i dette, og at de i samråd med dere foreldre, vil finne løsninger å prøve ut. Ta til takke med hjelp dere vil få - for noe bør gjøres her, for å oppmuntre barnet til å bli like muntlig i barnehagen som hjemme! Det er da også viktig at barnehagen er klar over at barnet snakker godt hjemme, så vis filmene.

Takk for tilbakemeldingen☺ du sier noe der ang selvtilliten i barnehagen og da hjelper det jo heller ikke at barnet ikke blir sett av de ansatte. 

Ja, skjønner da hvofor de ikke tror helt på oss hvis de har opplevd det samme som deg, at noen foreldre lyver om språket hjemme. Vi filmer mye nå, også skal vi ta det med i et møte med de. I barnehagen mener de også at barnet henger etter motorisk, men både fysioterapeut og kiropraktor sier at barnet gjør alt en toåring skal gjøre. Det tror de heller ikke på når vi sier. Vi filmer barnet på lekeplassen og på balansesykkel bl.a, så vi kan vise de at han ikke sliter med motorikken heller. 

Hva kan være ting man kan gjøre i barnehagen for å få barnet til å blomstre der også, slik som hjemme?

☺☺ ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldingen☺ du sier noe der ang selvtilliten i barnehagen og da hjelper det jo heller ikke at barnet ikke blir sett av de ansatte. 

Ja, skjønner da hvofor de ikke tror helt på oss hvis de har opplevd det samme som deg, at noen foreldre lyver om språket hjemme. Vi filmer mye nå, også skal vi ta det med i et møte med de. I barnehagen mener de også at barnet henger etter motorisk, men både fysioterapeut og kiropraktor sier at barnet gjør alt en toåring skal gjøre. Det tror de heller ikke på når vi sier. Vi filmer barnet på lekeplassen og på balansesykkel bl.a, så vi kan vise de at han ikke sliter med motorikken heller. 

Hva kan være ting man kan gjøre i barnehagen for å få barnet til å blomstre der også, slik som hjemme?

☺☺ ts

Her må man se an barnet, og først og fremst: barnet må bli SETT! Dette barnet trenger ekstra oppfølgning i forhold til samtaler og lek. Det faller ikke dette barnet naturlig og komfortabelt å være muntlig i barnehagen, så det må oppmuntres og trygges. Alle barn er ulike, og ulike taktikker må prøves for å treffe riktig her. 

Kan komme med noen eksempler jeg kommer på hva vi har gjort:
Ta stor del i barnets lek. Det blir MYE prat med barnet underveis, hvor vi snakker mye om hva, hvor, inni, utenfor/utenpå, oppå, under etc, samt ekstreme beskrivelser av hva man leker med og hvordan vi leker. På den måten fremmer vi språket hos barnet, gir god forståelse (selv om deres barn kanskje har mye forståelse allerede, vil barnet nå bli tryggere på at det er riktig, også i barnehagen).

Ta for seg barnet i enerom. Her legger vi ulike leker på gulvet, og øver på form/farge og hva tingene kan gjøre/brukes til. Vi fremmer igjen forståelse og trygghet rundt barnets forståelse og ord det allerede kan. Det kan hjelpe å være samme voksen som gjør dette hver gang, til barnet har løsnet litt. Noen ganger passer det godt mye mye skryt, for andre barn så er det bare enkel bekreftelse som er riktige veien å gå. Gjerne bare herme "Ja, det er riktig som du sier. Den rosa klossen passer veldig fint oppå den blå klossen", og så prøve ut hvordan klossen kan plasseres, og igjen; enkel bekreftelse, "Se her ja, nå blir det et høyt, flott tårn". 

Vi leser mye bøker, og leser dem om og om igjen. Her må man finne en bok som virkelig barnet. Helst i enerom (til barnet er tryggere=mer muntlig), samme voksen hver gang. Cluet her er å få barnet til å huske boken, og kan gjenta noen ord her og der (man spør barnet underveis, f.eks hva sier kua til katten til musa", pek på ku og katt, og gi barnet rundt to sekunder på å svare før man svarer for seg selv og leser videre. Barnet vil kunne boken godt etter å ha blitt lest for noen ganger, og ofte vil man se at barnet kan "lese" litt på egenhånd, da særlig om det oppmuntres til å forklare hva som skjer neste. Kan være barnet er litt for ung til denne metoden. 

Men det viktigste er at dere er åpne med barnehagen. Hva dere gjør hjemme, hvordan barnet håndterer ulik ros (og irettesettelse). Barnehagen bør ta hensyn til hvordan dere fremmer språket og forståelsen hjemme, og prøve å håndtere situasjonen noenlunde likt som dere i en overgang til metoder som også kan fungere enklere i barnehagen, også sammen med de andre barna. 
Noen barn liker/klarer bare å forholde seg til få voksne. Hvordan er det når barnet er med f.eks besteforeldre? Hvordan leker barnet sammen med andre barn, ett barn, flere barn? Det kan også være her det ligger, at barnet har for mange personer å forholde seg til. 
Pass på at pedleder ikke overkjører dere her! "Jeg vet best"-holdningen er skremmende vanlig. Jeg har jobbet i to barnehager med en slik pedleder (og sluttet av den grunn, da hun nektet å høre på oss ansatte som mente dette ikke var ok). Dere kjenner barnet best, og det må dere være tydelige på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange enstavelsesord, vet ikke, men ganske mange (kan telle på skjemaet vårt hvis du vil vite akkurat hvor mange) ☺ over 210 ord totalt. 

Har sammen med helsesøster funnet ut at vi skal skrive ned alle nye ord og setninger barnet sier, så derfor vi vet hvor mange ord det sier ☺

Barnet peker og kan følge relativt kompliserte beskjeder (eks: hent krakken på badet, ta den med til kjøkkenet, så kan du klatre opp og se på middagslagingen)

☺☺ ts

Vet du hva, da hadde ikke jeg vært bekymret. Gå aktivt inn for og stimuler språkutviklingen så godt du kan,

- Bøker, lyder, ( rulle tunge ) snakk og ikke minst SYNG. Lag egne språkbokser, gi språkbad på en naturlig måte, så ikke barnet går lei. Du utvider ordforråd ved å øve. ( Jeg tok bilde av barnet, kjøkken, appelsin, eple, komfyr, brød, ) osv og lagde en egen SPRÅKBOK.

Min var slik, jeg kjøpte bøkene til Kari Grossmann, i tillegg så vi og snakket om skilt vi så i byen ( på turene våre ) leste mye, fikk en lesehest som resultat med 5 i norsk ( ungdsk elev nå )

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt snakket ikke i barnehagen i det hele tatt, annet enn enstavelsesord, da hun var 1.5 - 2.5 år. Hjemme bablet hun som en foss, men ikke i bhg. Da var det naturlig at språklæringen gikk kjappere utenom barnehagen.

Første dag etter en sommerferie, da barnet hadde glemt at det ikke "skulle" prate i barnehagen, snakket hun som normalt til de ansatte da vi leverte henne. De ansatte ble helt lamslåtte, hadde hun virkelig lært seg å snakke i fulle setninger i løpet av sommeren! De kunne nesten ikke tro det. haha, dette var jo den vanlige siden av barnet som vi hadde sett hjemme hele tiden, og vi hadde jo fortalt dem at hun faktisk KAN snakke hjemme - men de hadde tydeligvis ikke trodd på oss..

Anonymkode: 249e5...7af

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri skjønt den påstanden. Jeg har vært hjemme med begge mine gutter et år ekstra, og jeg har jo snakket masse med dem, jeg.

Begge mine har vært tidlig ute med språk, og jeg kan ikke forstå hvorfor man tenker at de ville hatt raskere utvikling i barnehagen. Der ville de jo ha delt oppmerksomheten med flere andre barn, og selv om barna snakker innbyrdes, innbiller jeg meg at jeg er en bedre språklig rollemodell for en ettåring enn det en jevnaldrende i barnehagen er. 

Jeg tenker at det er lurt å filme henne, for å vise hvordan hun fremstår hjemme. Kanskje handler det mer om å få rom til å snakke blant alle de andre, enn om selve språkutviklingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres mye ut som vår situasjon, vi har også en på 2,5 hvor barnehagen har vært bekymret for bla språkforståelsen og hørsel. Etter hver ferie har vår også kommet med stadig nye ord, og tydeligvis bruker han språket mer hjemme enn hva han gjør i barnehagen. Vi opplever også at han har god språkforståelse, han forstår beskjeder og overrasker oss ofte med hva han får med seg, mens barnehagen har ment han kun forstår enkle beskjeder som feks "hent tøflene dine". Som forelder synes jeg det er ganske frustrerende at det er et så stort gap mellom hva barnehagen mener og hva vi opplever hjemme, vi skal i nytt møte nå snart vi også.  Vi ser helt klart at han er litt sen, men jeg har også lest at språkforståelsen er viktigst. Han har først nå begynt å sette 2 og 3 ord sammen, men han har lenge vist bedre språkforståelse enn ord han klarer å si selv. 

Helsesøster var derimot ikke bekymret ved 2 års kontrollen, men ønsket at vi tok en kontroll ved 3 år for å se. 

Vårt barn er ikke sjenert eller av den beskjedne typen, men det er mange barn på basen og jeg tror at uten nok 1 til 1 tid så får de heller ikke sett så mye til språkutviklingen. Her hjemme har vi jo mer tid til å prate med han/lese for osv, så kanskje derfor han gjør et "hopp" i utvikling under ferier 

Anonymkode: 45cce...75c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres mye ut som vår situasjon, vi har også en på 2,5 hvor barnehagen har vært bekymret for bla språkforståelsen og hørsel. Etter hver ferie har vår også kommet med stadig nye ord, og tydeligvis bruker han språket mer hjemme enn hva han gjør i barnehagen. Vi opplever også at han har god språkforståelse, han forstår beskjeder og overrasker oss ofte med hva han får med seg, mens barnehagen har ment han kun forstår enkle beskjeder som feks "hent tøflene dine". Som forelder synes jeg det er ganske frustrerende at det er et så stort gap mellom hva barnehagen mener og hva vi opplever hjemme, vi skal i nytt møte nå snart vi også.  Vi ser helt klart at han er litt sen, men jeg har også lest at språkforståelsen er viktigst. Han har først nå begynt å sette 2 og 3 ord sammen, men han har lenge vist bedre språkforståelse enn ord han klarer å si selv. 

Helsesøster var derimot ikke bekymret ved 2 års kontrollen, men ønsket at vi tok en kontroll ved 3 år for å se. 

Vårt barn er ikke sjenert eller av den beskjedne typen, men det er mange barn på basen og jeg tror at uten nok 1 til 1 tid så får de heller ikke sett så mye til språkutviklingen. Her hjemme har vi jo mer tid til å prate med han/lese for osv, så kanskje derfor han gjør et "hopp" i utvikling under ferier 

Oi, se her ja. Her var det mye likt ja. Dette kunne jeg omtrent skrevet selv! Vårt barn er nok omtrent helt lik deres, både i ordforrådet og språkforståelsen. Vår er heller ikke sjenert, men blomstrer nok ikke i barnehagen da de ikke har tid til å se han, og gi han den bekreftelsen han er vant til å få hjemme. 

Utrolig frustrerende når det er sånn. Vi føler vi ikke blir trodd av barnehagen heller. De vil ha PPT på banen, noe som er stressende da vi vet han kan. 

Har deres barnehage gjort noen tiltak selv, eller vil de også henvise til PPT?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, da hadde ikke jeg vært bekymret. Gå aktivt inn for og stimuler språkutviklingen så godt du kan,

- Bøker, lyder, ( rulle tunge ) snakk og ikke minst SYNG. Lag egne språkbokser, gi språkbad på en naturlig måte, så ikke barnet går lei. Du utvider ordforråd ved å øve. ( Jeg tok bilde av barnet, kjøkken, appelsin, eple, komfyr, brød, ) osv og lagde en egen SPRÅKBOK.

Min var slik, jeg kjøpte bøkene til Kari Grossmann, i tillegg så vi og snakket om skilt vi så i byen ( på turene våre ) leste mye, fikk en lesehest som resultat med 5 i norsk ( ungdsk elev nå )

Tusen takk for gode tips ☺👍 dette med egen språkbok var et artig tips, det skal jeg og gjøre! 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt likt her. Vi har en på to år som snakker i fulle setninger, men ute hvis det er folk der og i barnehagen er det enstavelsesord om barnet sier noe i det hele tatt. 

Anonymkode: be947...5ba

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vi opplever det motsatte. Barnet er 2 1/2 år og går sitt andre år i barnehagen. Det vi merker er at når barnet er hjemme i ferier gjør det et hopp i språkutviklingen, et veldig merkbart hopp også. 

Barnet henger litt etter mtp språk, men det kommer seg og det kommer stadig nye ord og setninger. Men hvorfor er det så stor forskjell på utviklingen når barnet er hjemme i ferier kontra barnehagen?

Må også nevne at barnet snakker mye mindre når det er i barnehagen, feks så tror de oss ikke når vi sier barnet snakker i setninger hjemme med oss foreldre (nå filmer vi barnet slik at vi skal ha «bevis», teit, men så langt har det gått).

Noen som har erfaringer eller råd? Vi skal ha et møte med barnehagen snart hvor språkutvikling er et tema.  

Folk sier ekstremt mye merkelig om alt hele tiden hele livet ut - så venn deg til det: og lær først som sist at du er du og dine barn er dine barn: de er ingen andre- de er seg selv. 

Det finnes også folksom besvarer en problemstilling noen har - med å kun fortelle om da de selv...erfarte...som omdet skulle være et svar til førstnevnte problem hos den andre.

Folk ser seg selv. Det er fin jobb å se deg selv og dine. 

Anonymkode: d833a...c12

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig - vis filmer av barna som snakker bra hjemme (men ikke i barnehagen..)

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, se her ja. Her var det mye likt ja. Dette kunne jeg omtrent skrevet selv! Vårt barn er nok omtrent helt lik deres, både i ordforrådet og språkforståelsen. Vår er heller ikke sjenert, men blomstrer nok ikke i barnehagen da de ikke har tid til å se han, og gi han den bekreftelsen han er vant til å få hjemme. 

Utrolig frustrerende når det er sånn. Vi føler vi ikke blir trodd av barnehagen heller. De vil ha PPT på banen, noe som er stressende da vi vet han kan. 

Har deres barnehage gjort noen tiltak selv, eller vil de også henvise til PPT?

Ts

Barnehagen har forsøkt at han får litt tid med en voksen alene, til å se i bøker, på bildekort osv, men jeg tror ikke de bruker så veldig mye tid på det. Her er et pedagogisk tilbud i bydelen koblet inn, vi har ikke hatt møte med de enda, men får se hva de foreslår eventuelt. Jeg synes det er bra med tiltak, men samtidig tenker jeg at ved 2,5 års alder så virker det litt tidlig så lenge barnet ikke henger langt etter, ikke har noen utvikling etc. Jeg kommer i alle fall til å legge frem hvordan vi foreldre opplever språkutviklingen, for vi er ikke enige med barnehagen der. Jeg tenker jo at de bør møte han der han faktisk er og ikke undervurdere han heller, han trenger ikke bildekort med bil og blomst på, liksom.. (altså ord han kan veldig godt allerede) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen har forsøkt at han får litt tid med en voksen alene, til å se i bøker, på bildekort osv, men jeg tror ikke de bruker så veldig mye tid på det. Her er et pedagogisk tilbud i bydelen koblet inn, vi har ikke hatt møte med de enda, men får se hva de foreslår eventuelt. Jeg synes det er bra med tiltak, men samtidig tenker jeg at ved 2,5 års alder så virker det litt tidlig så lenge barnet ikke henger langt etter, ikke har noen utvikling etc. Jeg kommer i alle fall til å legge frem hvordan vi foreldre opplever språkutviklingen, for vi er ikke enige med barnehagen der. Jeg tenker jo at de bør møte han der han faktisk er og ikke undervurdere han heller, han trenger ikke bildekort med bil og blomst på, liksom.. (altså ord han kan veldig godt allerede) 

hvis han ikke klarer å skrive navnet sitt kan Barnevernet kobles inn - det er jo bra for da får dere støtte til opplæring?

Skrevet

Vår jente er også slik at hun ikke snakker i barnehagen. Altså hun snakker, men ikke mye. Hjemme snakker hun som en foss, og har alltid gjort det- først med balbling og mer og mer ord. Hun har god språkforståelse. Husker jeg ble skikkelig overraska når ei ansatt i barnehagen spurte om hu snakket mye hjemme. Ansatte spurte fordi hun opplevde at jenta vår nesten ikke pratet i barnehagen. Nå var dette en nyansatt i tillegg, og jenta vår kan være stille og sjenert over fremmede. Ble litt stresset av dette, og tok det opp med ped. Leder. Hun sa at jenta vår snakket ikke så mye i barnehagen, men opplevde at hun har god språkforståelse. Hun stresset ikke med dette, og vet også at jenta vår er litt mer av den stille typen 😊

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis han ikke klarer å skrive navnet sitt kan Barnevernet kobles inn - det er jo bra for da får dere støtte til opplæring?

Tror ikke det er så mange på 2,5 år som skriver navnet sitt ;) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...