AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Kanskje litt tidlig å begynne å bekymre seg for men: Vi venter våre første barn (tvillinger). Til nå har vi feiret jul hver for oss, jeg hos mine foreldre i byen vi bor i, og han i sin hjemby. Nå når vi får barn, ønsker vi naturlig nok å feire den sammen som en familie. Svigermor tar det som en selvfølge at vi skal reise og feire jul hos dem... Det er et voldsomt kav å reise til svigers. Det er 12 timers kjøring på sommerføre, når alle fjelloverganger er åpne. I julen er de ikke det.. Så da må vi ta både fly og tog. Reisen kommer da på over 6 timer, opp mot 8 avhengig av hvordan togene klaffer med flyet. Mannen åkker seg over reisen hver jul, toget er alltid stappfult når han skal på, og det er fullstendig kaos med bagasje og folk som må stå, på en totimers togtur. Denne reisen ser da svigermor for seg at vi skal foreta med to småbarn... Med alt det innebærer av bagasjemengde (vi kan drite i å få med oss presnager...), vogner, så skal vi passe på ungene i tillegg til å få med oss alt. Jeg blir dårlig bare av å tenke på det. Jeg synes det er stress og kav nok når vi bare er oss to voksne som reiser, og det ikke er jul og dermed stappfullt alle veier og store mengder bagasje. De er begge pensjonister, og har god råd, og er gode til beins. Jeg mener derfor at når vi skal feire jul sammen, så får de jaggu reise til oss, og ikke vi til dem. Det skal sies at de har en annen sønn som bor i samme by som dem, som de hvert år takker nei til å feire jul hos. De forventer at min mann alltid skal komme til dem, og vil ikke til sin andre sønn, for det er så mye bråk med barnebarn og sånt der. De har en datter som bor 8 timers kjøring/tortur unna, som de ikke har besøkt på nesten ti år (dåpen til barnebarnt der nede). De besøker med andre ord aldri ungene sine (og ikke barnebarna der heller). Mannen er attpåklatt så det holder, og er gullungen til mamma. De forventer at han skal komme hver høytid til dem, og er tydeligvis uinteressert i å besøke/få besøk av de andre ungene sine i julen. Er jeg urimelig om jeg nekter å reise opp til dem, men sier at de heller får komme til oss? Anonymkode: d9586...fe9 4
Pipa Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 Nei, hadde bare sagt at jeg ikke vil reise så langt med små barn. Har du plass til selvskap hos dere? I så fall inviterer du din familie og sier at svigers er mer enn velkomne om de ønsker å feire jul med dere. 12
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Det er bare å etablere fra dag 1 at fra nå av feirer dere hjemme. Mulig de blir litt sure det første året, men så lenge dere aldri åpner opp for noen diskusjon for det så venner de seg fort til tanken! La mannen din fronte dette. Bare la han si: Vi kommer ikke til å reise bort til jul noe mer nå, men dere er alltid velkommen hit. Anonymkode: fda18...854 14
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Synes det er helt rettferdig at de skal reise til dere. Men - her spiller også helse inn. En sånn reise kan (kanskje ikke helt bokstavelig) ta kverken på hvem som helst, da særlig eldre med middelmådig/dårlig helse. Men jeg er helt på din side her! Synes dere skal stå på deres her, og si at det blir jul hos dere, eller ingen jul med dem i det hele tatt. Sure miner ville jeg dritt en lang marsj i. De med småbarn bestemmer, synes jeg. OM det blir til at dere velger å reise, vil jeg bare fortelle at det trolig lar seg ordne på en relativt ok måte, det også, avhengig av barnas alder på reise-tidspunkt. Er de under 6 måneder, så vil jeg tro det går helt fint. Null stress. I den alderen bare "ligger de der", og det skal svært lite til for å underholde dem. Etter 6 måneder blir de gjerne mer fysiske av seg, og vil kanskje ned på gulvet etc. Presangene sender dere med posten i god tid i forveien. Bilstoler er verre å få med seg enn vogner, er min erfaring. Blir mye å drasse på da... Men ikke umulig. Man får traller til bagasje på alle flyplasser. Anonymkode: 3b3b0...e58
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 Jeg hadde ønsket å feire jul annenhvert år med min familie, annenhvert år med hans. Da hadde de fått besøke oss annenhvert år og feiret jul med oss, og så hadde de måttet enten feire jul alene eller takket ja til å feire hos sin andre sønn ellers. Vi har to store bad, og stort gjesterom, så det er god plass til overnattingsgjester. Når vi får barn blir det jo masse bråk hos oss også, så når de takker nei til å besøk sin andre sønn fordi de ikke liker lyden av barnebarna, vet jeg ikke helt hva de egentlig vil gjøre. Anonymkode: d9586...fe9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 Nei, nei, nei! De må selvfølgelig komme til dere hvis de ønsker felles julefeiring. Du aner ikke hvor mye ekstra baggasje som hører med når man reiser med barn, og dere skal i tillegg reise med to stykker!! Hadde det vært en overkommelig biltur eller en kort flytur, så kanskje...men sånn som du beskriver det der; no way!!!! Anonymkode: f5015...cd7 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #7 Skrevet 18. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes det er helt rettferdig at de skal reise til dere. Men - her spiller også helse inn. En sånn reise kan (kanskje ikke helt bokstavelig) ta kverken på hvem som helst, da særlig eldre med middelmådig/dårlig helse. Men jeg er helt på din side her! Synes dere skal stå på deres her, og si at det blir jul hos dere, eller ingen jul med dem i det hele tatt. Sure miner ville jeg dritt en lang marsj i. De med småbarn bestemmer, synes jeg. OM det blir til at dere velger å reise, vil jeg bare fortelle at det trolig lar seg ordne på en relativt ok måte, det også, avhengig av barnas alder på reise-tidspunkt. Er de under 6 måneder, så vil jeg tro det går helt fint. Null stress. I den alderen bare "ligger de der", og det skal svært lite til for å underholde dem. Etter 6 måneder blir de gjerne mer fysiske av seg, og vil kanskje ned på gulvet etc. Presangene sender dere med posten i god tid i forveien. Bilstoler er verre å få med seg enn vogner, er min erfaring. Blir mye å drasse på da... Men ikke umulig. Man får traller til bagasje på alle flyplasser. Anonymkode: 3b3b0...e58 De har foreløpig god helse, men det kan jo endre seg med årene. De er fremdeles i sekstiårene. Å sende presanger er skitdyrt. Virkelig. Det går ikke. Det blir en formue om vi skal først sende presanger opp der for at ungene skal få åpne noe på julaften, og så må vi sende det de får der hjem igjen. Flyturen er forsåvidt grei. Der er vi sikret seter, og vet at bagasjen får plass. Problemet er togturen. Ikke reserverte seter, og når toget er stappfullt allerede når man skal gå på, og det ikke er plass til bagasje i det hele tatt, er det helvete på jord. Da vi var i konfirmasjon der oppe i fjor vår måtte vi bytte på hvem av oss som skulle sitte på togturen fra flyplassen, og det var stablet kofferter til taket i bagasjeområde, og døren til doene var sperret av bagasje (vi var tydeligvis ikke alene om å være på konfirmasjonsreise). I julen er det enda verre. Anonymkode: d9586...fe9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har foreløpig god helse, men det kan jo endre seg med årene. De er fremdeles i sekstiårene. Å sende presanger er skitdyrt. Virkelig. Det går ikke. Det blir en formue om vi skal først sende presanger opp der for at ungene skal få åpne noe på julaften, og så må vi sende det de får der hjem igjen. Flyturen er forsåvidt grei. Der er vi sikret seter, og vet at bagasjen får plass. Problemet er togturen. Ikke reserverte seter, og når toget er stappfullt allerede når man skal gå på, og det ikke er plass til bagasje i det hele tatt, er det helvete på jord. Da vi var i konfirmasjon der oppe i fjor vår måtte vi bytte på hvem av oss som skulle sitte på togturen fra flyplassen, og det var stablet kofferter til taket i bagasjeområde, og døren til doene var sperret av bagasje (vi var tydeligvis ikke alene om å være på konfirmasjonsreise). I julen er det enda verre. Anonymkode: d9586...fe9 Da ser jeg hvorfor det er helt uaktuelt for dere, og at det ikke lenger er noe spørsmål "om dere skal velge å reise likevel". Håper det løser seg uten de verste intrigene! Helt ikke intriger i det hele tatt... Men stå på deres her. Kan jo si dere heller ønsker å feire alene om de velger å ikke komme, og legge trykk på at det er null stress og kan bli vel så koselig, det. Anonymkode: 3b3b0...e58
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 Støtter forslaget om å begynne å feire hos dere selv. Men om dere "må" dra, er det ikke mulighet for å leie bil på flyplassen? Anonymkode: 03253...12f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 Den togturen høres ut som et sant mareritt, og med tvillinger i tillegg! Nei, støtter at dere kan feire hjemme i alle fall nå første tiden, så kan dere eventuelt ta turen ditt når ungene blir større. Enklere for svigers å komme til dere så lenge helsen er god Er ikke slik at alle babyer ligger rolig i vogna og lar seg underholde heller, det kan bli både hylskriking, bleieskift og full pakke, og på et stappfullt tog er ikke det akkurat noe å trakte etter 🙈 Anonymkode: 5ad00...044 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #11 Skrevet 18. mai 2017 Presanger barna skal åpne..? Snakker vi ikke om babyer? De trenger ikke gaver på julaften, kommer til å sove gjennom det meste. Noe annet når de blir større, selvsagt. Er uansett med deg på at svigers får komme på besøk til dere i julen. Anonymkode: b73e5...2a1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #12 Skrevet 18. mai 2017 Kan ikke skjønne at dette er en problemstilling det er noen vits i å bruke energi på, det er bare å si at det ikke er aktuelt. Ingen kan forvente at dere skal gå gjennom så masse strev for at svigers skal få feire jul med gullgutten sin, han har egen familie nå. Mine svigerforeldre bor også langt unna, og vi drar dit kun om sommeren fordi det er for mye stress å reise når det er vinterføre, og med all den ekstra bagasjen vi må ha med da. Å feire jul der og dra med en haug med pakker i tillegg har ikke vært noe tema engang. (Eller, jeg har foreslått for mannen, pga dårlig samvittighet, at vi kanskje skulle prøve en gang, men han sier han ikke orker, og at hvis de gjerne vil feire jul med oss, så får de komme hit, da de er to voksne friske mennesker som kun har seg selv å tenke på.) Dere er dessuten voksne og bestemmer selv. Hvis mannen din gjerne vil reise så blir det jo litt verre, men hva svigers ønsker, tror og forventer er i alle fall irrelevant. Anonymkode: 104fb...925 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 Her hadde jeg glatt sagt nei og sagt at om de vil feire med dere så tar de turen til dere Vi reiste 8 timer med bil for å feire jul i fjor, med liten baby. Og det gikk greit, men vertene hadde full forståelse for at vi ble hjemme om fjellovergangene ble stengt osv. Og selv om vi kjørte bil og alt gikk greit så var det et sinnsykt styr. Det var såvidt plass til oss i bilen når alt var pakket på plass.vi måtte beregne mat til baby for en uke, som kan være litt tricky. Hadde ikke tilgang til butikk der. Måtte sette igjen masse gaver der fordi vi ikke fikk plass i bilen ned. Altså, de må da forstå at det er mer naturlig at de kommer til dere nå. Anonymkode: 7483d...8cd 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 Så lenge dere inviterer til dere så har de ikke en kjeft de skulle sagt. Med barn så har dere rett til å starte egen tradisjon og så er det besteforeldres valg om de vil delta eller ikke. Ferdig
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 dette er ikke noe sak, det er ditt liv, du bestemmer! Jeg hadde aldri i verden orket å dra på en slik langtur midtvinters med to små unger (babyer). Ettersom svigers er pensjonister bør de ta turen til dere, gjerne i god tid så kan dere heller få litt avlastning! Anonymkode: 19d2a...148 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #16 Skrevet 19. mai 2017 Drar et lettelsens sukk over at jeg ikke blir stemplet som tidenes verste svigerdatter og kone for dette Anonymkode: d9586...fe9 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #17 Skrevet 19. mai 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å etablere fra dag 1 at fra nå av feirer dere hjemme. Mulig de blir litt sure det første året, men så lenge dere aldri åpner opp for noen diskusjon for det så venner de seg fort til tanken! La mannen din fronte dette. Bare la han si: Vi kommer ikke til å reise bort til jul noe mer nå, men dere er alltid velkommen hit. Anonymkode: fda18...854 Dette. Anonymkode: 2a6e3...cfa
Krummelure Skrevet 19. mai 2017 #18 Skrevet 19. mai 2017 Dere velger selv hvordan dere vil feire jul. Bli hjemme og lag deres egne tradisjoner i ro og fred!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #19 Skrevet 19. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Presanger barna skal åpne..? Snakker vi ikke om babyer? De trenger ikke gaver på julaften, kommer til å sove gjennom det meste. Noe annet når de blir større, selvsagt. Er uansett med deg på at svigers får komme på besøk til dere i julen. Anonymkode: b73e5...2a1 Snakker ikke om babyer, nei. Er ikke snakk om bare første julen, men julen generelt. Første julen kommer de til å være bare 1 mnd gammel, og da tror jeg nok selv svigermor skjønner at vi ikke kommer til å reise noe sted. Anonymkode: d9586...fe9
Wit Skrevet 19. mai 2017 #20 Skrevet 19. mai 2017 Når vi fikk barn så fortalte vi at fra nå av skal vi feire julen hjemme og lage våre egne tradisjoner. Vi inviterer foreldre og svigers annet hvert år. Og de må selvsagt komme til oss. Velger de å la være, ja så er det deres valg. Nå har svigers blitt så gamle og dårlige at de ikke lenger kommer, så de årene er vi alene. Faktisk veldig deilig det også. Datteren min som nå snart er 14 år syns det er kjempefint å være hjemme sånn at hun i alle år har kunnet åpne alle gavene sine og kunnet leke med dem med en gang. Vi slipper å tenke på at alt skal pakkes ned igjen for å tas med hjem. I tillegg så har vi da selvsagt etablert VÅRE tradisjoner, som besteforeldre er en del av hvis de ønsker det selv. Hos oss var ikke dette tema for en diskusjon engang. Vi gjorde bare oppmerksom på at sånn ble det fremover, og de selv måtte velge hva de ønsket å gjøre. Ingen sure miner etter at det første året var gjennomført
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå