Gå til innhold

Hvorfor tsunamien ikke ble varslet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt temmelig mye på hvorfor det ikke ble varslet om tsunamien i helgen. Det tok jo mange timer fra jordskjelvet fant sted til flodbølgene kom. Dette er visstnok forklaringen. Vanvittig! :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig, det virker veldig betenkelig at de kunne unnlate å varsle.

Ellers fant jeg denne artikkelen, et amerikansk geologisk byrå ville varsle, men hadde ikke noe varslingssystem, de visste rett og slett ikke hvordan de skulle få gitt beskjed.

En artikkel til om manglende varslingssystemer.

Skrevet

De høres jo lite plausibelt ut at de ikke visste hvem de skulle varsle... Det erda bar å ringe til landets TV-kanaler og radio, aviser etc. Myndighetene for eksempel?

Gjest happyending
Skrevet

Det er helt fullstendig latterlig å påstå at de ikke har noe varslingssystem faktisk... Det burde vært den enkleste sak i verden å få varslet landene..

Gjest Anonymous
Skrevet
Har lurt temmelig mye på hvorfor det ikke ble varslet om tsunamien i helgen. Det tok jo mange timer fra jordskjelvet fant sted til flodbølgene kom. Dette er visstnok forklaringen. Vanvittig! :o

Siden du er så oppbragt. Vet du om de menneskene som

skal avgjøre om dette er reelt eller ikke har fått nok

informasjon til å ha mulighet til å komme med et svar?

Vet du om du har fått falske varsler før og valgt riktig

da? Har de nok resurrser til å reagere raskt?

Jeg liker ikke slike artikler slik som det henvises til over.

Det oser av etterpåklokskap og behovet for å finne en

syndebukk.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er helt fullstendig latterlig å påstå at de ikke har noe varslingssystem faktisk... Det burde vært den enkleste sak i verden å få varslet landene..

Det er selvfølgelig ikke vansklig eller særlig dyrt å

varsle sentrale myndigheter.

Problemet oppstår når en skal videreformidle denne

informasjon raskt nok til alle de som må rømme et

område. Da er det dessverre ikke "den enkleste sak i

verden" lenger. Det koster penger og vi snakker ikke

om rike land her.

Hva tror du hadde skjedd om det hadde gått et massivt

skred på bunnen av Norskehavet NÅ? Det tar maks.

30 min før bølgene slår innover land på hele Norges

nordvest kyst.

Et slikt ras skjedde for ca 8000 år siden. Bør vi bruke

mye penger på å kunne varsle noe som nesten aldri

vil skje eller skal de brukes til andre nyttige oppgaver

i sammfunnet? Slik tenkes det i hele verden.

http://www.ormenlange.com/no/about_ormen/k...storegga_slide/

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Intervju med en ekspert på Ner og Nå i P1 nå, han sier at tsunamier ikke kan varsles. I Stillehavet varsler man at det KAN komme en tsunami, men i 9 av 10 tilfeller vil den ikke inntreffe. Bølgen kan ikke oppdages av de som ferdes på havet, for det er først når den treffer land at kraften blir utløst. I Sørøstasia var det heller ingen som visste før etterpå hvor store forskyvningene i havbunnen var under jordskjelvet.

Lett å være etterpåklok, men å sette opp dyre og kompliserte varslingssystemer for jordskjelv i et område som normalt ikke rammes av verken jordskjelv eller flodbølger, virker ikke så rasjonelt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Leste om et par som var nede på stranden i Phuket like før bølgen kom, og de observerte at havet liksom "trakk seg tilbake" slik at stranda ble veldig lang og grunn, fisk og skalldyr lå igjen i sanden og plasket (og en del lokalbefolkning løp ut dit for å fange seg lettvint mat...), de følte på seg at noe ikke var som det skulle... Like etterpå så de denne høye veggen av vann komme i rasende fart mot land. De løp for livet og overlevde, mange andre på stranden som ikke var like oppmerksomme ble tatt av vannet og skylt avgårde. Der var tegn å få, for de oppmerksomme som var på stranden med litt kunnskap om fysiske lover... Men mye tid var det jo ikke.

Stakkars mennesker!

Skrevet
Intervju med en ekspert på Ner og Nå i P1 nå, han sier at tsunamier ikke kan varsles. I Stillehavet varsler man at det KAN komme en tsunami, men i 9 av 10 tilfeller vil den ikke inntreffe. Bølgen kan ikke oppdages av de som ferdes på havet, for det er først når den treffer land at kraften blir utløst. I Sørøstasia var det heller ingen som visste før etterpå hvor store forskyvningene i havbunnen var under jordskjelvet.

Lett å være etterpåklok, men å sette opp dyre og kompliserte varslingssystemer for jordskjelv i et område som normalt ikke rammes av verken jordskjelv eller flodbølger, virker ikke så rasjonelt.

Bare en liten rettelse, de som ferdes på havet kan veldig fint merke en tsunami, med tanke på at bølgen beveger seg med minst 800km/t. Den er ikke større enn 10-15cm høy, men når den treffer et skip høres det. Men med målingsutstyr er den nærmest umulig å forutse før den treffer land og da er det stort sett for sent å sende ut varsel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det ikke kekt å sitte her trygt på bjerget å vite vordan de skulle ha gjort det?

Enkleste sak i verden skriver du? a det er vel det for deg.

når man vet at det ikke har skedd noe tilsvarende før, så kan du o forklare resten a oss andre hva som måtte gøres.

Det er en global katastrofe. irkningen av jordskjelvet merkes 500 mil bortenfor.

Tror ikke du aner hva du snakker om.

Et slikt varslingssystem koster enorme masse penger. tror du de fattigste landene har disse pengene?

Så er det plasser hvor de hverken har tv, radio.

Jordskjelvet ble registrert,men om de hadde fått varslet så ante de ikke konsekvensen av hva som kom.

Du husker katastrofen på vestlandet for noen år siden?Der er de vant med dårlig vær,stormer og orkaner. Orkanen ble meldt, men INGEN ante konsekvensen av hva som kom natt til 1 nyårsdag. Skulle de forbredt seg bedre? På hvilke måte?

du har vel svar på det også.

Om det ble varslet i asia hadde vel noen mindre omkommet på strendene, men tror du de kunne forutse at det ville berøre land flere kilometer innover land? alle land som i dag er berørt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja eg venter fortsatt svar fra dere forståsegpågåere....

Gjest Anonymous
Skrevet

I tillegg til at det ikke ble sendt ut advarsel,

ble det jo heller ikke sendt advarsel til Somalia

(og land rundt) om at bølgen var på vei.

Den brukte 1 1/2 time til Indonesia og omg,

og 6 timer (!!!) til Somalia.... Skjønner ikke helt den

der heller jeg...

Men jeg skjønner lite av alt dette i det hele tatt.

Er så ufattelig. Lest og sett mye om det, inkludert

mange amatørvideoer fra rundt omkring....

Jeg sitter bare stum og sjokkert forran sjermen

og rister på hodet. Mange av dem er sterke.

Stakkars dem som var og er der nede!!!!

Ser forresten det på amatørvideoene og, at mange

ser det kommer en bølge (reiser seg ikke før den

nærmer seg land) Men jeg skjønner heller ikke at de

bare står og ser på. Da den reiser seg er det jo

nærmest for sent å løpe, nyskjerrigheten til oss

mennesker er skremmende... Nå skal jeg ikke love

at jeg hadde løpt, det vet jeg ikke. De trudde vel ikke

den kunne bli så ille de som stod der spent og lurte

på hva som skjedde...... Men lel...

Gjest Anonymous
Skrevet
Leste om et par som var nede på stranden i Phuket like før bølgen kom' date=' og de observerte at havet liksom "trakk seg tilbake" slik at stranda ble veldig lang og grunn, fisk og skalldyr lå igjen i sanden og plasket (og en del lokalbefolkning løp ut dit for å fange seg lettvint mat...), de følte på seg at noe ikke var som det skulle... Like etterpå så de denne høye veggen av vann komme i rasende fart mot land. De løp for livet og overlevde, mange andre på stranden som ikke var like oppmerksomme ble tatt av vannet og skylt avgårde. Der [i']var tegn å få, for de oppmerksomme som var på stranden med litt kunnskap om fysiske lover... Men mye tid var det jo ikke.

Stakkars mennesker!

Jeg vil tro det er denne....?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/01/419029.html

En 10pring reddet stranda pga noe hun

husket fra skolen... Kjapptenkt og gløgg!

Skrevet

Du har ingen grunnlag til å si dette.

I artikkelen over her står det jo at de prøvde å kontakte dem. De ringte rundt og spurte noen andre med de hadde heller ikke noe info. Jeg tenker også at det er "jo bare å ringe til de aktuelle tv-kanalene og radiostasjonene" men jeg tenker som så at det MÅ være mer innviklet enn som så.. Hadde det vært enkelt hadde de nok klart det.. for de som så varslingene er vel ikke stokk dum heller! De tenkte nok samme tanke som deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...