Kaffekari Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Hei Jeg har en nydelig liten datter som er 10 mnd gammel, blid som sola på dagen, men et lite troll om natten. Vi har alltid hatt litt problemer med sovingen, hun vil helst ha mest mulig nærkontakt HELE tiden, altså også når hun skal legge seg. HUn får selvsagt litt kos, og sang når hun skal legges, men ellers prøver vi å få henne til å sovne av seg selv. Noen ganger går det ganske greit, andre ganger er det et rent h****. Men vi håper og tror at leggingen bare blir bedre over tid. Problemet er i hovedsak at hun ikke klarer å sovne godt nok i sin seng til å sove hele natten, eller la være å våkne x antall ganger i løpet av kvelden og natten. Og når hun våkner om morgonen, er det nå som regel mellom kl 05 og 05.30. Det er litt tidlig når vi får så dårlig/lite søvn. Noen som har noen gode råd for at vi skal få til dette?? Merker jo at hun også blir sliten av å ikke ha så lang sammenhengende søvn. Og både mor og far er begynt å bli rimelig tynnslitt. Hun spiser forresten vanligvis kvelds i når klokken nærmer seg 18, så leggetid blir ca 18.30-19. Noen dager blir det litt tidligere hvis hun er veldig trøtt. Sover 2 ganger i løpet av dagen, første gang rett før kl 9, så rundt kl 13.30/14.30 (varierer litt etter dagsform). Synes det virker som alle andre babyer på hennes alder sover godt i sengen hele natten :-/
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 Har ingen råd, men våre tre barn har ikke sovet godt i egen seng før i 2-årsalderen. Før det har de våknet jevnlig hele natta og gjerne startet dagen kl.5. Ingen hjelp herfra altså (bortsett fra at det ble bedre da vi avsluttet ammingen helt...har ammet dem lenge). Synes det ble litt verre når det ble lysere ute også, spesielt det med å våkne tidlig om morgenen. Men kanskje det kan hjelpe å vite at slettes ikke alle barn sover hele natta gjennom i egen seng... Anonymkode: a130a...d0d 3
Gjest ricecrispies Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Min er også sånn,har bare akseptert at hun trenger mer nærhet. Hun er mitt fjerde barn,ingen av de andre har vært sånn. Men da vet jeg også at dette ikke vil vare for alltid. Plutselig er hun stor og du vil savne tiden da hun måtte sovne oppå deg. 🙂
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Hvor mange ganger våkner hun på natten? Hvor mye spiser hun på dagen? Ammer fortsatt eller får flaske? Tror du har en litt feil bilde av hva normalt er. Veldig få sover hele natten gjennom i denne alders. Og når en sover 2 ganger om dagen og i tillegg legger seg kl 19 er ikke 0530 helt uvanlig. Anonymkode: 45ff7...4e4 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 og får hun mat på natten når hun våkner? Anonymkode: 45ff7...4e4
Kaffekari Skrevet 18. mai 2017 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2017 Veldig glad for å høre at dette ikke er unormalt! Har snakket med flere som har baby i samme alder, og det virker som at det ikke er noen andre som sliter med dette. Det varierer veldig hvor mange ganger hun våkner på natten, det kan være alt fra 1-20. Å stå opp kl 05.30 hadde egentlig vært helt greit hvis hun hadde sovet gjennom natten, eller vært litt mindre våken. Hun får ikke mat når hun våkner på natten lenger.Hun ammer om morgonen i 5 tiden når hun våkner, noe jeg egentlig gjorde etter at hun sluttet med nattamming for å få henne til å sove litt lenger på morgonen. I tillegg får hun litt på ettermiddagen hvis hun virker litt småtrøtt og trenger litt kos, og rett før leggetid (her er det noen kvelder hun ikke vil ha, og andre kvelder hun kan amme mye/lenge) Hun har vært veldig flink når det gjelder fast føde, er veldig interessert i det og vil helst ha det vi spiser, så hun spiser fast føde egentlig alle måltider på dagen. Niesen min var veldig lik da hun var liten, og søsteren fikk da antihistaminer til henne som hun tok i underkant av en uke, for å lære seg døgnrytme. Men hun er 8år nå, så jeg vet ikke om det er vanlig å gjøre enda. Noen som har erfaring med dette?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #7 Skrevet 18. mai 2017 4 timer siden, Kaffekari skrev: Veldig glad for å høre at dette ikke er unormalt! Har snakket med flere som har baby i samme alder, og det virker som at det ikke er noen andre som sliter med dette. Det varierer veldig hvor mange ganger hun våkner på natten, det kan være alt fra 1-20. Å stå opp kl 05.30 hadde egentlig vært helt greit hvis hun hadde sovet gjennom natten, eller vært litt mindre våken. Hun får ikke mat når hun våkner på natten lenger.Hun ammer om morgonen i 5 tiden når hun våkner, noe jeg egentlig gjorde etter at hun sluttet med nattamming for å få henne til å sove litt lenger på morgonen. I tillegg får hun litt på ettermiddagen hvis hun virker litt småtrøtt og trenger litt kos, og rett før leggetid (her er det noen kvelder hun ikke vil ha, og andre kvelder hun kan amme mye/lenge) Hun har vært veldig flink når det gjelder fast føde, er veldig interessert i det og vil helst ha det vi spiser, så hun spiser fast føde egentlig alle måltider på dagen. Niesen min var veldig lik da hun var liten, og søsteren fikk da antihistaminer til henne som hun tok i underkant av en uke, for å lære seg døgnrytme. Men hun er 8år nå, så jeg vet ikke om det er vanlig å gjøre enda. Noen som har erfaring med dette? Sier du at søsteren din dopet barna ned for å få den til å sove? Ikke si at det er sant...og at du vurderer. Men kan være at hun rett og slett trenger mer mat før hun sover. Men uansett, å våkne 20 ganger om natta er ikke normalt nei. Anonymkode: 45ff7...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 Valergan gies av og til for å hjelpe barn (eller kanskje helst foreldrene) ved store søvnvansker, men jeg tror du skal lete lenge etter en lege som vil gi det til et barn på 10 mnd. Jeg er ingen ekspert alså, og husker at jeg på det mest desperate tenkte tanken på å be om det for min midterste da hun styrte på som verst, men det du beskriver tenker jeg er såpass normalt, at man kanskje heller bare må jobbe med å akseptere at situasjonen er som den er, vite at det går over, og finne strategier for å overleve. Det er blytungt, jeg vet, men kan dere sove på skift? Vi byttet gjerne midt på natta sånn at begge fikk noen timer sammenhengende søvn, og så sto vi opp annenhver dag eller en sto opp kl.5, var våken til 6 og så sto den andre opp kl.6, mens førstemann fikk sove ei times tid da. I helgene er det annenhver dag. Det hjelper på sånn at vi ikke blir tullete. Jeg tror (med vektlegging på TROR) at de fleste leger er restriktive med antihistaminer pga søvnvansker til barn under 2 år, men dette vet jo fastlegen din mer om. Anonymkode: a130a...d0d 1
Måbarefåsiat... Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 Vi samsov og hadde aldri en våkenatt. Puppen fant han selv, han fikk den nærheten han trengte/ønsket seg. Vi har bred nok seng og alle sov godt hele natten. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 12 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Vi samsov og hadde aldri en våkenatt. Puppen fant han selv, han fikk den nærheten han trengte/ønsket seg. Vi har bred nok seng og alle sov godt hele natten. Hørtes behagelig ut dette, sover h*n i egen seng nå? Alder? Anonymkode: 82f49...859
Måbarefåsiat... Skrevet 18. mai 2017 #11 Skrevet 18. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hørtes behagelig ut dette, sover h*n i egen seng nå? Alder? Anonymkode: 82f49...859 Tok noen år. Noen veldig kalde vintere ligger hele familien som en klump sammen og varmer hverandre. Han sov vel fast hos oss til han ble tre-fire. Han hadde fin storgutt-seng på eget rom men hørte liksom til mellom oss. Det hendte han sovnet i egen seng og så fant vi ham i vår når vi gikk for å legge oss. Da leide eller bar vi ham tilbake - eller lot ham ligge. Jeg syntes det var enormt koselig og nært og savner det litt. Nå er han 11 og kan nesten ikke være i samme rom som verdens teiteste foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #12 Skrevet 18. mai 2017 Altså, dette høres helt normalt ut. Gjelder mine to på 2,5 og 10 mnd. Vi samsover og synes det fungerer fint. Anonymkode: b4d79...bc8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 Mine på snart 2 og 4 år våkner nesten hver natt enda og sliter med å sove hele natten i egen seng. Dette er jo mest vår feil siden vi har ikke orket å ta kampen på natten med å trøste og legge ned ørten ganger ila natta. Men i de periodene hvor vi har vært streng på det og de ikke harfått tenner har de sovet bedre. Så tipset som jegkanskje ikke alltid følger selv er å trøste forså å legge ned i senga igjen, hundre ganger om det må til. Anonymkode: 6bedd...e87
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 Gråter hun når hun våkner? Så mange oppvåkninger er jo litt spesielt. Har selv en gutt som våknet 5-20 ganger hver natt frem til han var 1.5 år. Viste seg etter mye om og men at han var plaget av reflux. Anonymkode: 3b27f...d45
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 Min våknet også flere ganger om natten i 8-10 mnd alder. Nå er hun straks 1 år og de siste ukene har det gått bedre. Sover ofte gjennom til 5-tiden, får pupp og sover 1-2 timer til. Noen netter våkner hun rundt midnatt og styrer litt. Det som har fungert hos oss er å gå inn og trøste, men helst la henne sovne igjen i egen seng. Når det er sagt, er det ikke uvanlig at babyer har slike perioder. Det kan være separasjonsangst, tenner, andre ting. Hvis det varer i lang tid, kan dere jo høre med lege/helsestasjon og det kan være f eks refluks. Anonymkode: 27bb0...97b
Gjest GoldenLioness Skrevet 18. mai 2017 #16 Skrevet 18. mai 2017 Vi samsov hele veien. Rundt alderen på din så hadde vi sprinkelsengen på rommet vårt og la han over i den om han ikke fant roen ved legging. Andre ganger gikk det fint å legge han i den. Da han skulle starte i barnehagen la vi han på eget rom. Det tok noen dager, men vi var konsekvente og det tok overraskende kort tid å få han til å finne roen når ham innså at vi ikke dullet med han og tok han med oss ut av rommet ditt. Han fant roen på dag tre ved første dupp første uken i barnehagen og sover i snitt fra 19-06 hver dag. Innimellom har det kommet netter der han har kjempet med nebb og klør, mareritt, nye inntrykk som gjør at han sover urolig etc, men det har gått over så lenge vi ikke viker fra rutiner.
Kaffekari Skrevet 19. mai 2017 Forfatter #17 Skrevet 19. mai 2017 Tusen takk for gode innspill fra de fleste :-) Veldig greit å høre at en ikke er alene om dette! :-)
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #18 Skrevet 19. mai 2017 Å starte dagen kl 5-5.30 er da helt normalt. Legg dere tidligere, så får dere nok søvn. Anonymkode: 4af24...32b
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #19 Skrevet 19. mai 2017 Jeg tenker også du har feil bilde på hva som er normalt. Vi samsov fortsatt ved 10 mnd. Eneste måten for oss å sove litt ordentlig. Når hun var 1 år merket vi at vi vekket henne og la henne derfor på eget rom. Stryker henne på ryggen til hun sovner. I starten skjedde det at vi måtte avbryte og legge henne i vår seng, men det gikk seg til. Hun har alltid vært en morgenfugl og klokka 5 - 530 er normalen her. Nå er hun 15 mnd og først de to siste nettene har hun sovet hele natta uten at hun kommer inn i vår seng. Så mitt beste tips er å samsove, ta det i barnets tempo, drit i alle som skryter av sovebabyene sine. Dette ordner seg snart uansett. Anonymkode: f6a63...1ae 1
Gjest Sisti Skrevet 19. mai 2017 #20 Skrevet 19. mai 2017 Det der er veldig normalt. Vi samsover for å gjøre det enklest mulig for alle. Du kan lese om 8-10 month sleep regression, men ikke tro at det nødvendigvis blir bedre ved 10 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå