AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Vi har aldri gjort så mye ut av 17 mai hjemme hos oss. grillet litt pølser og slappet av. I var vi invitert til min manns brors familie som virkelig markerer dagen. Det er pyntet overalt med flagg og bjørk og blomster i rødt, hvitt og blått. En DIGER buffet med alskens godsaker og varme pølser til barna. Iskrem og DET kakebordet der alt var helt perfekt. vertskapet var smilende og opplagte og barna strålte av glede. Og de aller fleste hadde nydelige bunader. I bilen hjem ble det erklært at dette hadde vært verdens beste 17. mai. Kjente det stakk litt i mammastoltheten når mannen var litt sånn "ja ja skal si bror har fått seg et skikkelig kvinnfolk". Neste år skal jeg imponere. Anonymkode: 26ff3...0d7 2
AnonymSjiraff Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 (endret) Trenger jo ikke handle om å imponere, men at dere kanskje har funnet ut at dere liker slike feiringer eller din manns brors familie svært godt. Er jo også nok av muligheter før neste 17. mai til å gjøre noe lignende. Synes ikke det bør stikke i mammastoltheten at dere har hatt en fin dag. Endret 18. mai 2017 av AnonymSjiraff 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har aldri gjort så mye ut av 17 mai hjemme hos oss. grillet litt pølser og slappet av. I var vi invitert til min manns brors familie som virkelig markerer dagen. Det er pyntet overalt med flagg og bjørk og blomster i rødt, hvitt og blått. En DIGER buffet med alskens godsaker og varme pølser til barna. Iskrem og DET kakebordet der alt var helt perfekt. vertskapet var smilende og opplagte og barna strålte av glede. Og de aller fleste hadde nydelige bunader. I bilen hjem ble det erklært at dette hadde vært verdens beste 17. mai. Kjente det stakk litt i mammastoltheten når mannen var litt sånn "ja ja skal si bror har fått seg et skikkelig kvinnfolk". Neste år skal jeg imponere. Anonymkode: 26ff3...0d7 Tja, hvis du har lyst og anledning til å gjøre max ut av alt (med pynt og kaker, buffet og festivitas), men bare ikke har giddet før, så må du jo gjerne gjøre det. Men for oss vanlige dødelige som må rigge 17. mai på toppen av skoleavslutninger, kampsesong og full jobb, så kan det være verdt å huske på at det finnes mange varianter mellom "Full pakke" og "en slapp pølse på grillen og tog på TV". Jeg skjønner godt ønsket om å legge seg litt i selen 17. mai, men tenker at det er minst like viktig at ikke dagen bare blir et stressete pliktløp. Her har folk vanvittig forskjellige forutsetninger i forhold til tid, penger og interesse, så at det er store variasjoner i feiringen er ikke så rart. Personlig hadde jeg også klikket i vinkel hvis mannen min kom med en kommentar som din. Det er ikke skikkelige kvinnfolk som ordner 17. mai til barna sine, det er skikkelige foreldre. Jeg har i alle fall ikke skrevet under noen kontrakt på at 17. mai er ene og alene mitt ansvar, jeg har såpass mye å gjøre ellers at vi pent må dele på det, gitt. Anonymkode: 781f8...b6d 20
Gjest noe tilfeldig Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Nei vet du hva, sånn må du ikke tenke. Det er jo flott om du lot deg inspirere, men om dere uansett var ute på besøk hos noen andre, hva er da vitsen på å bruke mange timer i å dekorere et hus som uansett står tomt ..? Slike dager er stressende nok, og det viktigste er jo at dere hadde en fin dag, ikke hvordan bordpynten hjemme i det tomme huset deres så ut.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 Jøss, er dama til broren din pen i tillegg? Anonymkode: acede...916
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 Hadde min mann antydet at det var min jobb som kvinnfolk å dra i havn slike feiringer hadde jeg blitt regerett forbanna. Anonymkode: acd83...af1 14
Arkana Skrevet 18. mai 2017 #7 Skrevet 18. mai 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: "ja ja skal si bror har fått seg et skikkelig kvinnfolk". Anonymkode: 26ff3...0d7 Hadde mannen min prøvd seg på en slik kommentar hadde det blitt månelyst. Er pynting og kakebaking det om utgjør et "skikkelig kvinnfolk"? Og det er da vel ikke en kvinnes jobb å stelle i stand til 17. mai! Hvis mannen din vil ha buffet, stort kakebord og pynt så kan han faktisk gjøre det selv. Jeg synes ikke du skal kjenne på det minste dårlig samvittighet fordi du/dere ikke gjør like mye ut av 17. mai som enkelte andre. Om du lar deg inspirere og oppriktig har lyst til å gjøre dette neste gang er det bare fint, men det er ikke din plikt eller ditt ansvar. 8
AnonymSjiraff Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig hadde jeg også klikket i vinkel hvis mannen min kom med en kommentar som din. Det er ikke skikkelige kvinnfolk som ordner 17. mai til barna sine, det er skikkelige foreldre. Jeg har i alle fall ikke skrevet under noen kontrakt på at 17. mai er ene og alene mitt ansvar, jeg har såpass mye å gjøre ellers at vi pent må dele på det, gitt. Anonymkode: 781f8...b6d Det er forskjell på å mene "det er damas jobb å arrangere 17. mai" og å gi ros for feiringen til kona til broren. Det var vel det siste mannen ønsket å gjøre og jeg hadde tenkt "sukk" om jeg hadde fått reaksjonen din. Å klikke i vinkel fordi man selv tolket kommentaren verst mulig er virkelig ikke en positiv egenskap. Endret 18. mai 2017 av AnonymSjiraff 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 2 minutter siden, AnonymSjiraff skrev: Det er forskjell på å mene "det er damas jobb å arrangere 17. mai" og å gi ros for feiringen til kona til broren. Det var vel det siste mannen ønsket å gjøre og jeg hadde tenkt "sukk" om jeg hadde fått reaksjonen din. Å klikke i vinkel fordi man selv tolket kommentaren verst mulig er virkelig ikke en positiv egenskap. "Ja ja skal si bror har fått seg et skikkelig kvinnfolk". Vi er nok uenige om hva som ligger i den setningen. For meg høres den absolutt som et stikk i TS' retning, med mindre den da var pakket inn i cellofan og 17.maisløyfer. I tillegg til at den lettere mannssjåvinistisk insinuerer at 17. mai er noe "kvinnfolk" driver med. Men for all del, jeg var ikke til stede og kjenner ikke konteksten. Klarer du å tolke den nøytralt er det jo flott. Anonymkode: 781f8...b6d 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 Det er vel det å være sammen med andre og feire dagen som er det som gir "det lille ekstra", kanskje? Hvis alle skulle ordnet til egne buffeter og kakebord, ville jo ikke folk ha møttes? Da kan ikke alle lage til flotte bord, da er det en familie som må ta ansvar. Noen elsker det, andre bryr seg ikke. De som inviterer til selskap gjør det for at de vil, ikke for at de må. Jeg tipper at svigerinnen til mannen din kanskje blir litt snurt dersom dere inviterer til selskap neste 17. mai. Kanskje 17. mai-selskap er hennes greie, en tradisjon hjemme hos dem. Så får dere heller invitere til en annen feiring, som kan bli deres tradisjon? Halloween-selskap, midtsommernatt/sankthansfest, etc etc. Det er mange helligdager å ta av. Vi har to barn i barneskolealder, og har rett og slett ikke tid til noe som helst 17. mai. Man skal være på skolen kl 8 om morgenen til flaggheising og barnetog - så går det slag i slag hele formiddagen og ettermiddagen. Selskaper med masse mat og sjampanje og venner satser jeg på at vi får igjen når barna blir større og klarer seg selv.... Anonymkode: 69717...805 6
Arkana Skrevet 18. mai 2017 #11 Skrevet 18. mai 2017 Typisk at det er en mann som ikke ser problemet med å bruke slike idiotiske uttrykk om kvinner. Det er uendelige mange måter man kunne rose svigerinnen sin på uten å insinuere at det er en kvinnfolkjobb eller at ens egen kone ikke er bra nok. Hva er galt med å bare si "Skal si X har pyntet fint og laget et flott kakebord."? 6
AnonymSjiraff Skrevet 18. mai 2017 #12 Skrevet 18. mai 2017 (endret) Det er åpenbart at man ikke kan tolke "hun er et skikkelig kvinnfolk" bokstavelig. Den bokstavelige tolkningen er ikke "det er kvinners jobb å stå for 17. mai" men at man vurderer om noen er et skikkelig kvinnfolk utifra hvordan man som gjest har hatt det på besøk på 17. mai. Finnes det noen som tror det er det han mener? Nei. Så da må man tolke utsagnet mer enn bokstavlig. Man kan velge om man vil tolke det verst mulig om man mener det er mest nærliggende når det kommer fra ens egen mann eller man kan tenke han ikke mente noe sjåvinistisk med det. Selv om man skulle gå for den første tolkningen så er spørsmålet hvordan man ønsker å ta det opp. Ved å klikke i vinkel og å gjøre det månelyst eller ved en langt mindre konfronterende måte i tilfelle man har misforstått kommentaren. Endret 18. mai 2017 av AnonymSjiraff
Biloba Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neste år skal jeg imponere. Anonymkode: 26ff3...0d7 Kanskje det, men husk at det er noen damer som elsker å holde slike selskaper, pynte, bake osv., og har det som en hobby de koser seg med. Hvis du ikke er helt typen, så kan det bli mye stress og ødelegge dagen og uken i forkant, og ende med dårlig stemning som lønn for alt strevet. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har aldri gjort så mye ut av 17 mai hjemme hos oss. grillet litt pølser og slappet av. I var vi invitert til min manns brors familie som virkelig markerer dagen. Det er pyntet overalt med flagg og bjørk og blomster i rødt, hvitt og blått. En DIGER buffet med alskens godsaker og varme pølser til barna. Iskrem og DET kakebordet der alt var helt perfekt. vertskapet var smilende og opplagte og barna strålte av glede. Og de aller fleste hadde nydelige bunader. I bilen hjem ble det erklært at dette hadde vært verdens beste 17. mai. Kjente det stakk litt i mammastoltheten når mannen var litt sånn "ja ja skal si bror har fått seg et skikkelig kvinnfolk". Neste år skal jeg imponere. Anonymkode: 26ff3...0d7 koselig at dere har hatt det så fint da. Synes det er helt ok med rolige feiringer jeg. Litt lættis med den kommentaren til mannen din, han er litt kjip synes jeg...det er da mange menn som liker å bake også! Kansje han skal slå på stortromma til neste år og bake kakene selv. Anonymkode: 47305...dbc
Arkana Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 AnonymSjiraff: Du må gjerne mene at det er å overdrive om man reagerer på en slik kommentar, men det betyr ikke at du har rett i at reaksjonen er overdrevet. 3
AnonymSjiraff Skrevet 18. mai 2017 #16 Skrevet 18. mai 2017 18 minutter siden, Arkana skrev: AnonymSjiraff: Du må gjerne mene at det er å overdrive om man reagerer på en slik kommentar, men det betyr ikke at du har rett i at reaksjonen er overdrevet. Ja, det er kun min personlige mening. Men tror ikke jeg er alene i å mene at det er en overreaksjon når noen klikker i vinkel og gjør det månelyst fordi de tolket en kommentar verst mulig. Spesielt når kommentaren kommer fra ens egen kjæreste og det er snakk om ros. 1
Biloba Skrevet 18. mai 2017 #17 Skrevet 18. mai 2017 3 timer siden, AnonymSjiraff skrev: Ja, det er kun min personlige mening. Men tror ikke jeg er alene i å mene at det er en overreaksjon når noen klikker i vinkel og gjør det månelyst fordi de tolket en kommentar verst mulig. Spesielt når kommentaren kommer fra ens egen kjæreste og det er snakk om ros. Man trenger ikke veldig mye sosial intelligens for å se at tittelen "skikkelig kvinnfolk" er gitt i sammenligning med andre mindre verdige kvinner, deriblant ts. 1
mammamy Skrevet 18. mai 2017 #18 Skrevet 18. mai 2017 Ikke rart skilsmissestatistikken er skyhøy om man klikker og vinkel og lager sirkus for en slik kommentar. Herregud, det er jo en typisk ting menn kan si uten at vi trenger å tillegge det alle mulige ting, grepa kvinnfolk er jo de som gjør en ekstra innsats på den ene eller andre måten, betyr vel ikke at alle andre er mindre verdt av den grunn. Finnes grepa mannfolk også, men tror ikke de hyler i vei om at å skifte hjul er også en kvinnfolkjobb og om de skulle få den kommentaren etter å ha skifta hjul????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå