Gå til innhold

Barnet mitt gjør noe i barnehagen som hun aldri gjør hjemme...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 2 år. Hver uke får vi med dyner og sengetøy hjem (de sover dupp på madrass) med beskjed om at hun har tatt av seg bleien og tisset mens hun sov, igjen. Dette har aldri skjedd hjemme. Hvorfor gjør hun dette i barnehagen? Kan det være stress eller mistrivsel, eller at hun føler seg utrygg?

Til info så har hun litt dårlig språk og er litt utenfor når det gjelder lek med de andre barna :(

Anonymkode: 90cb3...40c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke voksne til stede under soving? Jobber i bhg,og hadde vi hatt et barn som stadig gjorde dette,hadde vi passet bedre på..

Anonymkode: 0cce5...0f9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente på 2 år. Hver uke får vi med dyner og sengetøy hjem (de sover dupp på madrass) med beskjed om at hun har tatt av seg bleien og tisset mens hun sov, igjen. Dette har aldri skjedd hjemme. Hvorfor gjør hun dette i barnehagen? Kan det være stress eller mistrivsel, eller at hun føler seg utrygg?

Til info så har hun litt dårlig språk og er litt utenfor når det gjelder lek med de andre barna :(

Språket kan ta seg opp! Her er noen tips:

Les bøker, bruk bøker med tema du vet din datter er interessert i. ( Kan anbefale Kari Grossman til språkutvikling )

Snakk med barnet, beskriv hva dere skal gjøre, vær annerkjennende når barnet prøver selv

Syng sanger med barnet ditt, lær enkle regelleker

Spill enkle spill, du kan gjerne lage et selv. ( Rimelotto )

Øv på dyrelyder- sssss som en slange, rrrrrrrrr  osv

Når det gjelder lek:

Når de er så små så er jo sosial utvikling "i utvikling" og kunne forstå alle lekekoder med en gang er jo for mye og forvente.

Hvordan jobber de ansatte med sosial kompetanse, lager de lekegrupper? deler de opp slik at alle blir inkludert? Hva gjør dere på frititiden, har du noen i nettverket ditt med barn på samme alder? kan du observere selv hvordan "hun kan løse lekekoder? kan du veilede og støtte der hun trenger det?

ØV ØV ØV

Ang sovesituasjon:

Samarbeid med personalet ( har hun ikke en kontaktperson) ? har hun en fast bamse/klut hun bruker? ( overgangsobjekt gir trygghet ).

Anonymkode: 14fdc...078

• Liker 1
Skrevet

Det er umulig å si helt sikkert med så små barn. Og jeg kjenner ikke situasjonen. Men du kan smake på noen teorier og se om noen kan stemme.

-Kanskje hun gjør det for å bli sett? "Når jeg tisser på meg så gir de voksne meg den oppmerksomheten jeg trenger".

-Kanskje vegrer hun seg for å skifte bleie i bhg? Og har funnet en god løsning på problemet?  Mange vikarer/ukjente som skifter på?

-Har det skjedd endringer i bhg? Endringer kan få barn til å "gå tilbake i utvikling" (midlertidig). Heter regresjon på fagspråket.

-Kan være så enkelt som at hun liker å tisse i senga. Det er jo sikkert deilig å ikke tisse i bleia. Hun gjør det ikke hjemme, for der vet hun at det ikke hadde funket på samme måten/vært like enkelt?

Uten å kjenne situasjonen bedre, så tenker jeg at dette har å gjøre med at hun ønsker å bli sett. Hvis hun mangler språk og er utenfor, så kan dette være en måte å ta kontrollen tilbake på. Hun mangler følelse av kontroll/påvirkningskraft, og tisser i senga fordi det gir henne kontroll over NOE. 

Jeg ville ikke snakket så mye med barnet om dette, men foreslått for barnehagen at de gav henne litt ekstra én til én  kontakt før leggetid i en periode for å se om det hjelper. Eventuelt kunne bhg være litt kreative og kanskje tegnet en liten prikk over bleiekantwn før leggetid og sagt at "dette er en liten maur som skal passe på at bleia ikke kommer av når du sover.. Mauren blir veldig glad når han klarer å holde bleia på". (Bare et teit foralag for å illustrere poenget). Hehe..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min tok av seg bleien i den alderen fordi han klarte det. Mestringsfølelse ftw. Jeg var imidlertid ikke like begeistret som ham for nybrottsarbeidet,  måtte ta på pysjen bak frem slik at han ikke fikk den av seg. 

Kan det være så enkelt, hun ikke tar av bleien for å tisse i senga og det ikke er ramp eller oppmerksomhetsbehov som ligger bak, men hun tar den av fordi hun klarer. At senga blir bløt er en uheldig konsekvens bare.

Anonymkode: 91a08...bea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke voksne til stede under soving? Jobber i bhg,og hadde vi hatt et barn som stadig gjorde dette,hadde vi passet bedre på..

Anonymkode: 0cce5...0f9

Nei, de sitter der til alle barna har sovnet. Da går de ut av rommet og er i rommet ved siden av antar jeg. Har vurdert muligheten om det er noen andre som tisser på madrassen hennes eller om noen åpner bleien hennes, men det har jeg egentlig slått i fra meg🙈 (synes bare det er så rart at hun gjør det der men aldri hjemme, så alle muligheter måtte vurderes🙊)

Ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Språket kan ta seg opp! Her er noen tips:

Les bøker, bruk bøker med tema du vet din datter er interessert i. ( Kan anbefale Kari Grossman til språkutvikling )

Snakk med barnet, beskriv hva dere skal gjøre, vær annerkjennende når barnet prøver selv

Syng sanger med barnet ditt, lær enkle regelleker

Spill enkle spill, du kan gjerne lage et selv. ( Rimelotto )

Øv på dyrelyder- sssss som en slange, rrrrrrrrr  osv

Når det gjelder lek:

Når de er så små så er jo sosial utvikling "i utvikling" og kunne forstå alle lekekoder med en gang er jo for mye og forvente.

Hvordan jobber de ansatte med sosial kompetanse, lager de lekegrupper? deler de opp slik at alle blir inkludert? Hva gjør dere på frititiden, har du noen i nettverket ditt med barn på samme alder? kan du observere selv hvordan "hun kan løse lekekoder? kan du veilede og støtte der hun trenger det?

ØV ØV ØV

Ang sovesituasjon:

Samarbeid med personalet ( har hun ikke en kontaktperson) ? har hun en fast bamse/klut hun bruker? ( overgangsobjekt gir trygghet ).

Anonymkode: 14fdc...078

Takk for et fint svar med mange gode tips☺ vi leser mye og har et par bøker av Kari Grossmann, liker de godt ☺ hun er generelt glad i å bli lest for og høre historier. 

Fint å høre det du sier ang lek og sosiale koder. Jeg vet de deler opp litt i mindre grupper i barnehagen og da får hun være med i leken med de andre. Problemet er størst når hele gruppen er samlet, da faller hun litt utenfor og leker alene.

Vi kjenner ikke såå mange med barn i samme alder, men hun leker mye med nabojenta som er et år eldre. De leker fint sammen og som oftest går det bra uten krangling eller konflikt. Det kan skje innimellom, men da gjerne om begge vil ha samme leken feks. Hun snakker ikke så mye med henne, men kan si feks «Jenny, kom» og hun svarer når Jenny sier noe til henne.

Ang soving i barnehagen så har hun med seg et kosepledd i tillegg til egen dyne og pute. Hun har ingen kontaktperson i barnehagen, og det er mye utskiftning av ansatte, tre nye pedledere på 3 måneder, og mye bruk av vikarer. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Ambador skrev:

Det er umulig å si helt sikkert med så små barn. Og jeg kjenner ikke situasjonen. Men du kan smake på noen teorier og se om noen kan stemme.

-Kanskje hun gjør det for å bli sett? "Når jeg tisser på meg så gir de voksne meg den oppmerksomheten jeg trenger".

-Kanskje vegrer hun seg for å skifte bleie i bhg? Og har funnet en god løsning på problemet?  Mange vikarer/ukjente som skifter på?

-Har det skjedd endringer i bhg? Endringer kan få barn til å "gå tilbake i utvikling" (midlertidig). Heter regresjon på fagspråket.

-Kan være så enkelt som at hun liker å tisse i senga. Det er jo sikkert deilig å ikke tisse i bleia. Hun gjør det ikke hjemme, for der vet hun at det ikke hadde funket på samme måten/vært like enkelt?

Uten å kjenne situasjonen bedre, så tenker jeg at dette har å gjøre med at hun ønsker å bli sett. Hvis hun mangler språk og er utenfor, så kan dette være en måte å ta kontrollen tilbake på. Hun mangler følelse av kontroll/påvirkningskraft, og tisser i senga fordi det gir henne kontroll over NOE. 

Jeg ville ikke snakket så mye med barnet om dette, men foreslått for barnehagen at de gav henne litt ekstra én til én  kontakt før leggetid i en periode for å se om det hjelper. Eventuelt kunne bhg være litt kreative og kanskje tegnet en liten prikk over bleiekantwn før leggetid og sagt at "dette er en liten maur som skal passe på at bleia ikke kommer av når du sover.. Mauren blir veldig glad når han klarer å holde bleia på". (Bare et teit foralag for å illustrere poenget). Hehe..

Veldig mange fine poeng i svaret ditt ☺👍 

Kan godt være at hun gjør det for å bli sett. Det har vært store utskiftninger i de ansatte, i tillegg til tre nye pedledere på 3 måneder, og stort bruk av vikarer (vi vet aldri hvem som er på jobb, det kan plutselig være flere helt ukjente personer som er vikarer samtidig) 

De ansatte sier også at de har mange barn med spesielle behov på avdelingen og har ikke så mye tid til henne antar jeg. De har delt opp gruppen innimellom i mindre lekegrupper og da fungerer det fint med lek og samspill mellom henne og de andre barna 👍

Skal ta det opp med de ansatte og høre om hun kan få litt ekstra oppmerksomhet før duppen. Artig forslag det med mauren og 👍☺ 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min tok av seg bleien i den alderen fordi han klarte det. Mestringsfølelse ftw. Jeg var imidlertid ikke like begeistret som ham for nybrottsarbeidet,  måtte ta på pysjen bak frem slik at han ikke fikk den av seg. 

Kan det være så enkelt, hun ikke tar av bleien for å tisse i senga og det ikke er ramp eller oppmerksomhetsbehov som ligger bak, men hun tar den av fordi hun klarer. At senga blir bløt er en uheldig konsekvens bare.

Anonymkode: 91a08...bea

Hehe, ja, det kan være noe så enkelt som det. Har også tenkt tanken på at det kan være de ansatte fester bleien så slurvete at hun åpner den hvis hun klør seg eller vrir seg, også blir det ubehagelig å ha den halvveis på og da river hun den bare helt av. Noen ganger kommer hun hjem med bleien helt på «halv tolv», som et under at den henger på, tydelig at de har det travelt under bleieskift.

Men hun gjør det aldri hjemme, hverken under dupp eller på natten. Derfor jeg tenkte på om det lå noe annet bak egentlig. Er så vanskelig å vite, trist å tenke på at hun kan ha det så vanskelig i barnehagen😞

Skrevet

Er det andre barnehager hun kan få plass i?

Det høres jo ikke optimalt ut med så mye utskifting av ansatte. Antagelig vanskelig å få på plass et opplegg der de kan ha ekstra fokus på henne og utfordringene med søvn og tissing, når det aldri er de samme som er der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Synne-Marie skrev:

Er det andre barnehager hun kan få plass i?

Det høres jo ikke optimalt ut med så mye utskifting av ansatte. Antagelig vanskelig å få på plass et opplegg der de kan ha ekstra fokus på henne og utfordringene med søvn og tissing, når det aldri er de samme som er der.

Skulle ønske det, men er kun en barnehage her 😣 

Det er virkelig synd med så mye utskiftninger av ansatte. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Send inn klage til kommunen. 

Anonymkode: a7c24...fec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nøkkelen ligger et sted her: Hva skjer før,under og etter at hun tar av seg bleien og tisser?

Det er ikke tilfeldig at dette skjer i barnehagen og aldri hjemme. Ei heller er det tilfeldig at det skjer i denne ene bestemte situasjonen. Da slår det meg at det ikke er det å tisse i sengen i seg selv som er attraktivt, men heller det som skjer rundt i barnehagen. Kanskje hun ikke vil sove like lenge som de andre? Kanskje hun våkner og kjeder seg? Om det du skriver om lite oppmerksomhet og tid til datteren din stemmer, så kan det absolutt ligge noe i dette. Det blir sikkert litt oppstyr og hurra meg rundt når de kommer og finner sengen våt. Da blir det skift, og vask og masse oppmerksomhet. Personalet burde ta en liten analyse av egen atferd i denne situasjonen, tenker jeg. Og finne mer hensiktsmessige måter å gi henne oppmerksomheten hun ønsker på. 

Og,ja, jeg jobber med barn og atferdsanalyse :P

Anonymkode: 01c07...40e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 18.5.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Veldig mange fine poeng i svaret ditt ☺👍 

Kan godt være at hun gjør det for å bli sett. Det har vært store utskiftninger i de ansatte, i tillegg til tre nye pedledere på 3 måneder, og stort bruk av vikarer (vi vet aldri hvem som er på jobb, det kan plutselig være flere helt ukjente personer som er vikarer samtidig) 

De ansatte sier også at de har mange barn med spesielle behov på avdelingen og har ikke så mye tid til henne antar jeg. De har delt opp gruppen innimellom i mindre lekegrupper og da fungerer det fint med lek og samspill mellom henne og de andre barna 👍

Skal ta det opp med de ansatte og høre om hun kan få litt ekstra oppmerksomhet før duppen. Artig forslag det med mauren og 👍☺ 

Ts

Jeg ville faktisk vurdert å bytte til en mer stabil barnehage. Vet du grunnen til all utskiftningen av personalet?  

Og at barn med spesielle behov tar tiden bort fra ditt og andre barn? Hvis barn har diagnoser eller spesielle behov, så har de mest sannsynlig en egen ansatt på seg. Og at de vanlige ansatte skal være på de andre barna. 

Anonymkode: eaa17...3fe

AnonymBruker
Skrevet

Når de ansatte er klar over at det skjer så må de jo følge med? Så får de ta kaffepausen sin senere. 

Anonymkode: aadaf...cba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...