Gå til innhold

Husfliden mener snittsmønsteret for bunad ikke er allemannseie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er en del bunader rekonstruert og opphavsmessig eid av husfliden, andre er produsert av private aktører eller foreninger som har rettigheten til dem igjen (bergensbunaden f.eks). Svært får bunader har vært i bruk og "i live" frem til dags dato, hardangerbunaden er f.eks en av svært få. Der kan så klart ikke husfliden ta patent på bunaden som sådan, men de kan likevel utvikle sine egne mønster som de slett ikke er pliktig til å selge til hvermansen. Hvis du er dyktig innen søm klarer du fint å sy en bunad likevel, ellers har du anstendighet til å betale den som har laget mønster og funnet det stoffet som er best egnet. Det er helt vanlig at produsenter av stoff (og garn) som nevnt over ikke selger uten betingelser. Husfliden tar dermed ikke patent på tradisjonen, men på mønstre og stoffer de har utviklet, og det er de i sin fulle rett til. For øvrig har neppe alle disse firmaene som produserer i Gana og Kina kjøpt stoff og mønster på husfliden, så det beviser bare at en dyktig syerske kan klare det meste. Jeg syns damen i innlegget syter, er hun ikke villig til å betale for det andre har jobbet frem, så står hun fritt til å kjøpe egne stoffer, lage eget mønster og sy hvilken bunad hun vil. 

Anonymkode: 64536...381

Det var Adolf Tidemann som tegnet og malte draktene - og Garborg som laget draktene. Så dersom bunadene skulle vært opphavsrettslig beskyttet, ville det ikke vært Husfliden. Da det IKKE er de som har gjenskapt draktene. 

De uttaler jo at det er på kanten å KOPIERE bunadene.

Anonymkode: 3d83c...0aa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig? Mønsteret de nekter å selge er sine egne formler for opptegning. Snittet, det du ser på bilder, er du da hjertelig velkommen til å prøve å kopiere. Men de selger deg det ikke opptegnet på papir med dine størrelser. 

Bunadtilpassing er ikke som et Burda-mønster i forskjellige størrelser. De måler de og konstruerer et mønster nøyaktig tilpasset deg som de tegner på stoffet og klipper etter. Det har du selvsagt ingen rettigheter på dersom du ikke kjøper hele pakka. 

Anonymkode: 40edc...3dd

Får legge til at Husliden bestemmer selv hva de vil selge, men de mener at de har opphavsrettslig beskyttelse (vel, de mente det før professoren uttalte seg) på mønsteret og at det dermed ikke skal være lov å kopiere (ta bilder og "kopiere" mønstre - fra bilder f.eks.) fordi de har rettighetene - høres ikke det rart ut? Men dette stemmer ikke. Du kan, som du selv her skriver, kopiere snittet du ser på bildene. Dette mente de ikke var lov. Husfliden mener fremdeles at det ikke er riktig at andre kopierer mønsteret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stoffer derimot er verre med, men her var jeg absolutt ikke nøye, siden jeg skulle uansett lage meg festdrakt og ikke bunad, så jeg brukte vevd ull, jaquard og bånd som jeg selv synes var fine, rett og slett. Så i forhold til bunad, jeg ser problemet med at riktige bånd og stoff ikke er til å få kjøpt, enn mønsteret, mønsteret er egentlig ikke like viktig.

Anonymkode: 68ca8...a69

Ja, det står i artikkelen at det er mer problematisk at en ikke kan få kjøpe stoffet. Det er jo veldig leit, og ikke minst ødeleggende for den levende tradisjonen. Å kopiere er lov, så akkurat det kan ikke Husfliden si noe på - da det ikke er de som står bak det originale mønsteret. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan de nekte å selge stoff uten mønster. Akkurat som garnbutikkene gjør det. De velger vel akkurat hva de har lyst til å selge. De har brukt masse ressurser på å skaffe riktige stoffer, gjerne håndvevet på lokale vevstuer. Skjønner godt at de ikke selger til hvem som helst. 

Garnbutikkene nekter ikke å selge garn uten mønster. De nekter å selge mønster uten garn

Anonymkode: 5d4bf...c95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og når man titter rundt på 17. mai, ser man nok av elendig sydde bunader med dårlig snitt. Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker å selge stoffer til slikt. 

Ok, så foretrekker du en masseprodusert bunad uten sjarm, men veldig mange av oss vil ha en bunad som bærer bunadtradisjonen på en helt spesiell måte. Hvis den levende tradisjonen dør ut og at en i fremtiden MÅ bestille fra en bedrift som masseproduserer bunader og som dermed mangler særpreg, så er det en trist utvikling. Den nasjonale husfliden er den viktigste kulturbæreren hva gjelder bunad. 

En bunad sydd av min bestemor, er en bunad jeg ikke kan erstatte med en bunad kjøpt fra Husfliden. Denne bunaden har en helt annen verdi for meg, og denne tradisjonen vil jeg ikke skal svekkes. Husfliden driver butikk og bry seg tydeligvis ikke om den levende tradisjonen - og derfor kommer jeg aldri til å støtte dem igjen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men bunaden er verdt mye mer som levende tradisjon. Jeg er uendelig mye mer glad i bunaden som min salige farmor sydde til meg, med de feil og mangler den har, enn jeg ville vært i en masseprodusert perfekt sydd bunad. Synes det er trist at jeg ikke får kjøpt stoff og sydd maken til mine egne barn. Er også aktiv innenfor viking reenactment, og jeg kjenner jo at jeg knytter meg mye mer til min første vikingkjole, selv om den selvsagt har store rom for forbedring, enn jeg ville gjort dersom jeg kjøpte den ferdig. Vi må alle begynne et sted, og ingen kan forvente perfekte produkter på første forsøk, og det har da heller ingen sjarm.

(...)

Anonymkode: fdfbc...438

Nå er det jo ikke slik at hjemmeprodusert er lik feil og mangler, mens fabrikksydd er perfekt da. Det husfliden ønsker, er at bunadene blir hjemmesydd under veiledning, slik at de blir både håndlagde, norsklagde og i tråd med tradisjonene. De ønsker også å ha litt kontroll på stoffene slik at folk ikke kjøper stoff hos dem og går til nettopp en kinaskredder eller fabrikk og får det produsert der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ikke slik at hjemmeprodusert er lik feil og mangler, mens fabrikksydd er perfekt da. Det husfliden ønsker, er at bunadene blir hjemmesydd under veiledning, slik at de blir både håndlagde, norsklagde og i tråd med tradisjonene. De ønsker også å ha litt kontroll på stoffene slik at folk ikke kjøper stoff hos dem og går til nettopp en kinaskredder eller fabrikk og får det produsert der. 

De driver butikk og vil ikke selge bare stoffet, men krever at en må kjøpe hele pakken, og de ønsker ikke at mønsteret kopieres. Å sy selv er jo i tråd med tradisjonene, det er slik tradisjonen "lever."

• Liker 2
Skrevet
På 17.5.2017 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan de nekte å selge stoff uten mønster. Akkurat som garnbutikkene gjør det. De velger vel akkurat hva de har lyst til å selge. De har brukt masse ressurser på å skaffe riktige stoffer, gjerne håndvevet på lokale vevstuer. Skjønner godt at de ikke selger til hvem som helst. 

Har da aldri opplevd at garnbutikker har nektet å selge folk garn?!? 

• Liker 4
Skrevet
På 17.5.2017 den 22.53, AnonymBruker skrev:

Og når man titter rundt på 17. mai, ser man nok av elendig sydde bunader med dårlig snitt. Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker å selge stoffer til slikt. 

Kanskje en del av disse bunadene har "elendig snitt" fordi de er arvet og ikke skreddersydd etter nåværende eiers mål?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får det bli dugnad å få kopiert dette snarest mulig og legge det på wikileaks eller spre det andre steder på internett. Samme gjelder samedrakta.

Anonymkode: 2c6db...adc

• Liker 1
Skrevet

80-90 prosent av norske bunader er designet etter 1900. De er aldri brukt som noe annet enn bunad, og har aldri vært "en felleskunnskap for alle kvinnene i området". Mange er designet så sent som 50-tallet og utover. 

AnonymBruker
Skrevet
På 18.5.2017 den 1.01, AnonymBruker skrev:

Det var Adolf Tidemann som tegnet og malte draktene - og Garborg som laget draktene. Så dersom bunadene skulle vært opphavsrettslig beskyttet, ville det ikke vært Husfliden. Da det IKKE er de som har gjenskapt draktene. 

De uttaler jo at det er på kanten å KOPIERE bunadene.

Nei, de reiste rundt og tegnet det de så, og konstruerte noen (men ikke alle) bunader ut fra det. Folkedrakter som fortsatt var i bruk (f.eks Hardanger) har de selvfølgelig ikke konstruert, de tegnet en tradisjon. Og bunader er siden blitt rekonstruert når folk ville ha noen fra sin egen plass, f.eks Vestfolk Husflidslags kvinnebunad, inspirert av hulda garborgs syn, men ikke konstruert av henne. Eller Løken bunad som opprinnelig ble lagt av det lokale bondekvinnelaget, Romsdalsbunad som er tilvirket ved hjelp av et lokalt museeum, Bergensbunad som er "oppfunnet" av en privatperson osv. Det er mange måter "bunader" blir til på, Hulda Garborg satt ikke hjemme og tegnet et vell av drakter som lever den dag i dag slik du tydeligvis tror. Og enhver kan selvfølgelig sy de draktene de ønsker, men de som har laget mønsteret og fått noen til å produsere stoff som passer til det, kan selvfølgelig ikke pålegges å selge det videre. Jeg fant ikke opp dongeribuksen, men hvis jeg lager mønster til en populær bukse og finner min egen fabrikant til stoff, så kan jeg såklart nekte å selge det videre eller selge på mine betingelser uten at noen kan si noe på det. 

Og bare for illustrere at draktskikken stod sterkt lenge før Hulda Garborg kom på banen, her er et foto av bryllup i Hardanger i 1879  med hardangerbunad

568. Brudefølge, Hardanger, Hordaland.

Og under en tegning fra 1848, 14 år FØR Garborg ble født, ikke oppfunnet av henne altså

Landskap med kone og mann i Hardangerdrakter. Mann støtter hendene på vandrestav. Kone med rive over skulderen i bakgrunnen.

(Bilder er hentet fra Hardanger og Voss diagitale museum, der de har mye artig for de som måtte være interessert)

Skrevet (endret)

La meg et øyeblikk nevne hvordan det er i Vestfold.

Vestfoldbunaden (altså 1932 modellen) er laget i samarbeid med Husfliden basert på Hulda Garborgs arbeid.
Broderi til denne bunaden er kun på vesken (kalt Vestfoldrosa), og broderiet stammer fra en rosemalt kiste funnet i Andebu.
Bunaden har for det meste vevde bånd på seg da veving visstnok var veldig stort her på den tiden.

Altså er "symønsteret" egentlig fra Hulda selv fra hennes bok Norsk Klædebunad utgitt 1917. Jeg har tilfeldigvis denne boken.
I nyere utgaver av denne er det IKKE lagt ved symønster... til tross for at det er i førsteutgaven.

I vestfold har det tidligere ikke vært mulig å kjøpe materialpakke fra husfliden med mindre man også tar kurs.
Det spiller dermed ingen rolle om du har sydd bunad til alle dine døtre og barnebarn x antall ganger. Ønsket du å kjøpe en materialpakke krevde de at du i tillegg bruker ytterligere 4000+ kr PER materialpakke for "påkrevd" kurs.
Dette har de etter hva jeg har hørt gått bort fra heldigvis.

For noen år siden var jeg innom Husfliden i Larvik og ville gjerne forhøre meg angående mønster. Jeg liker veldig godt vestfoldrosa og kunne tenkt meg å lære meg å brodere den. Jeg syntes ikke vedkommende bak disken var spesielt behjelpelig eller interessert i å hjelpe meg og forlot butikken med nød en prisliste over de forskjellige materialpakkene og bitene.
Jeg tenkte at her er det selvsagt JEG som overdriver og  snur meg mot mannen min som var med og spør "Er det bare meg eller ble hun annerledes sekundet jeg spurte om bunad?".
Han svarte "Du mener da hun ble så sur i trynet og stram i ræva jeg trodde hun nesten skulle implodere? Jo, jeg la merke til det." Det var altså ikke noe jeg innbilte meg.

Ettersom jeg ikke syntes jeg hadde fått spesielt god "kundeservice" i Larvik bestemte jeg meg neste helg for å reise til Husfliden i Holmestrand. Tilfeldigvis var damen bak butikken egentlig en bunadtilvirker for Husfliden. Det var heller ikke måte på hva man absolutt ikke får lov til å kjøpe med mindre det er full materialpakke.
Grunnen jeg fikk var "Vi kan jo ikke vite om du sender det til Kina for å bli sydd eller ikke". Og der feiler jo logikken ganske kraftig vil jeg våge å påstå. Da blir det nok ikke bedre av at du gir meg en full materialpakke for jeg kan strengt tatt sende den til Kina også.
Og jeg fikk absolutt ikke lov til å kjøpe broderigarn og henviste meg mot stivt og tykt vevegarn jeg kunne bruke istedet. Ullgarn til brodering er per dags dato vanskelig å oppdrive fordi Husfliden sitter og trykker det mot sitt bryst for harde livet.

Når man får det nesten kjørt ned i halsen hvor viktig og spesiell bunadkulturen og tradisjonen er, så blir man direkte forbanna over hvilket monopol og vanskeligheter Husfliden skal skape for å stille seg i veien mellom deg og tradisjonen de vil at du skal tilhøre, men kun hvis du gir dem masse penger selvsagt.

Husfliden burde gå bort fra "Norsk Design og Tradisjon" til "Kultur og Tradisjon, men kun hvis vi kan loppe deg for penger"

Endret av Emmelise
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
På 20.5.2017 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Det er mange måter "bunader" blir til på, Hulda Garborg satt ikke hjemme og tegnet et vell av drakter som lever den dag i dag slik du tydeligvis tror. Og enhver kan selvfølgelig sy de draktene de ønsker, men de som har laget mønsteret og fått noen til å produsere stoff som passer til det, kan selvfølgelig ikke pålegges å selge det videre. Jeg fant ikke opp dongeribuksen, men hvis jeg lager mønster til en populær bukse og finner min egen fabrikant til stoff, så kan jeg såklart nekte å selge det videre eller selge på mine betingelser uten at noen kan si noe på det. 

For en stråmannargumentasjon. Hvor har jeg skrevet at Hulda Garborg oppfant bunaden? Det jeg har skrevet er at Garbog var pådriveren for disse draktene som ble rekonstruert og konstruert (det var på denne tiden draktene fikk navnet bunad.) Husfliden måtte bøye seg for det fagpersonen sa, men nå var det ikke lenger juridisk men "humanitært" på kanten. Husfliden eier ingen rettigheter til nasjonaldrakten. 

Ellers siterer jeg Emmelise (det er riktig det hun skriver og det ér ironisk at Husfliden svekker tradisjonen som du vil at du skal tilhøre.)

På 20.5.2017 den 14.35, Emmelise skrev:

La meg et øyeblikk nevne hvordan det er i Vestfold.

Vestfoldbunaden (altså 1932 modellen) er laget i samarbeid med Husfliden basert på Hulda Garborgs arbeid.
Broderi til denne bunaden er kun på vesken (kalt Vestfoldrosa), og broderiet stammer fra en rosemalt kiste funnet i Andebu.
Bunaden har for det meste vevde bånd på seg da veving visstnok var veldig stort her på den tiden.

Altså er "symønsteret" egentlig fra Hulda selv fra hennes bok Norsk Klædebunad utgitt 1917. Jeg har tilfeldigvis denne boken.
I nyere utgaver av denne er det IKKE lagt ved symønster... til tross for at det er i førsteutgaven.

I vestfold har det tidligere ikke vært mulig å kjøpe materialpakke fra husfliden med mindre man også tar kurs.
Det spiller dermed ingen rolle om du har sydd bunad til alle dine døtre og barnebarn x antall ganger. Ønsket du å kjøpe en materialpakke krevde de at du i tillegg bruker ytterligere 4000+ kr PER materialpakke for "påkrevd" kurs.
Dette har de etter hva jeg har hørt gått bort fra heldigvis.

For noen år siden var jeg innom Husfliden i Larvik og ville gjerne forhøre meg angående mønster. Jeg liker veldig godt vestfoldrosa og kunne tenkt meg å lære meg å brodere den. Jeg syntes ikke vedkommende bak disken var spesielt behjelpelig eller interessert i å hjelpe meg og forlot butikken med nød en prisliste over de forskjellige materialpakkene og bitene.
Jeg tenkte at her er det selvsagt JEG som overdriver og  snur meg mot mannen min som var med og spør "Er det bare meg eller ble hun annerledes sekundet jeg spurte om bunad?".
Han svarte "Du mener da hun ble så sur i trynet og stram i ræva jeg trodde hun nesten skulle implodere? Jo, jeg la merke til det." Det var altså ikke noe jeg innbilte meg.

Ettersom jeg ikke syntes jeg hadde fått spesielt god "kundeservice" i Larvik bestemte jeg meg neste helg for å reise til Husfliden i Holmestrand. Tilfeldigvis var damen bak butikken egentlig en bunadtilvirker for Husfliden. Det var heller ikke måte på hva man absolutt ikke får lov til å kjøpe med mindre det er full materialpakke.
Grunnen jeg fikk var "Vi kan jo ikke vite om du sender det til Kina for å bli sydd eller ikke". Og der feiler jo logikken ganske kraftig vil jeg våge å påstå. Da blir det nok ikke bedre av at du gir meg en full materialpakke for jeg kan strengt tatt sende den til Kina også.
Og jeg fikk absolutt ikke lov til å kjøpe broderigarn og henviste meg mot stivt og tykt vevegarn jeg kunne bruke istedet. Ullgarn til brodering er per dags dato vanskelig å oppdrive fordi Husfliden sitter og trykker det mot sitt bryst for harde livet.

Når man får det nesten kjørt ned i halsen hvor viktig og spesiell bunadkulturen og tradisjonen er, så blir man direkte forbanna over hvilket monopol og vanskeligheter Husfliden skal skape for å stille seg i veien mellom deg og tradisjonen de vil at du skal tilhøre, men kun hvis du gir dem masse penger selvsagt.

Husfliden burde gå bort fra "Norsk Design og Tradisjon" til "Kultur og Tradisjon, men kun hvis vi kan loppe deg for penger"

AnonymBruker
Skrevet

Også beklager de seg over at ingen holder håndverkstradisjonen i livet🙄

Ikke rart folk kjøper Kinasydd bunad.

Anonymkode: 8a1cc...508

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Eg veit ikkje om dette eigentleg er rett på, men det ville jo vere rart om ikkje Husfliden har rett til å skydde dei mønstra dei sjølv har fått laga på bakgrunn av ein særleg rekonstruksjon. Det er jo dei som har gjort jobben. At dei også vel å ikkje selje stoffet laust, er vel kanskje av di dei også har særlege stoffar som dei har fått laga til mønsteret sitt, og som er gjenkjennelege. Om folk då vel å bruke slikt stoff, utan Husfliden sitt mønster, så vil det sjå ut som om det er merkelege variantar av Husfliden sitt mønster. Og det er jo ikkje så kult, for då ser det jo ut som om mønsteret er dårleg. 

Skrevet

Vadmel, Bunadklede, fast / lett ullklede (som tekstilene kalles) fåes kjøpt i ymse farger på f. eks. Skaar Tekstil.
Tekstilene er faktisk det du vil ha minst problemer med å anskaffe.

Men hvis man lager seg sin egen bunad, etter eget mønster eller hva det måtte være, så er bunadpolitiet fort på banen for å fortelle deg at "jammen, det er jo ikke en EKTE bunad!"
Det skal være mulig å kunne lage en bunad uten å måtte kaste penger på Husfliden.

Materialpakke på husfliden for Vestfold bunad 1932-model koster fra 15 000-20 000 kr.
Ferdigsydd er 25 000. De tar altså 5 000 kr for å sy den for meg. Men herre min hatt, hvor dårlig avtale har de med tekstilfabrikken når vi må sitte og betale flerfoldige tusen kr per meter i materialpakka?

Til sammenligning, skaar tekstil selger materialpakke til sunnmørsbunad til 5 800 kr...
Dette inkluderer opptrykt broderimønster, ulltråd og tekstil nok til å sy både bunaden og en cape i tillegg...

Det virker på meg at Husfliden sitter på sin høye hest og innbiller seg at de "beskytter" oss mot kinafabrikkene og dårlig kvalitet. I virkeligheten ser det mer ut som om de med vilje holder tilbake hva enn de kan, hisser opp befolkningens forventninger og holdninger angående "ektheten ved bunad" for så å kreve blodpris for både materialpakker og ferdigsying.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en stråmannargumentasjon. Hvor har jeg skrevet at Hulda Garborg oppfant bunaden? Det jeg har skrevet er at Garbog var pådriveren for disse draktene som ble rekonstruert og konstruert (det var på denne tiden draktene fikk navnet bunad.) Husfliden måtte bøye seg for det fagpersonen sa, men nå var det ikke lenger juridisk men "humanitært" på kanten. Husfliden eier ingen rettigheter til nasjonaldrakten. 

Ellers siterer jeg Emmelise (det er riktig det hun skriver og det ér ironisk at Husfliden svekker tradisjonen som du vil at du skal tilhøre.)

Du skrev det i ditt forige innlegg som jeg siterte. Der viste jeg deg også bilder av hardangerbunader som var i bruk lenge før Garborg hadde noen innvirkning på konstruksjon eller rekonstruksjon av draktene, men det overser du glatt. Husfliden kan selvfølgelig nekte å selge sine snittmønster, slik jeg kan nekte å selge noen mitt snittmønster på kjoler eller bukser som jeg har tegnet. Det betyr ikke at ikke andre kan lage sin versjon eller noe som ligner, men de kan ikke kreve å kjøpe mitt mønster. Jeg sier ingenting om tradisjonen, for i motsetning til deg har jeg bevist at tradisjonen lever helt uavhengig av garborgs påvirkning. Husfliden påstår heller ikke at de eier nasjonaldrakten, de eier de mønstrene de har laget. Du kan lage ditt eget mønster, en annen kan lage sitt. Mange av dagens drakter er lagt ut fra ønske om en lokal drakt, gjerne i etterkrigstiden, og fremdeles i dag produseres det nye drakter. Så Husfliden eier på ingen måte tradisjonen, de eier sine mønstre av sin versjon av tradisjonen. For å sammenligne med dagens klesutvikling, så vises kolleksjoner fra de store motehusene og kjedebutikkene lager sitt sortiment på bakgrunn av det. Men de får ikke kjøpe mønsteret til Chanel, Dior eller Versace, og ingen surmuler i avisen av den grunn, de bruker de andre som inspirasjon og lager sin egen versjon. Slik er det også med bunader. Husfliden har lagd sitt mønster av en bunad, du kan lage ditt, men ikke kreve at Husfliden deler sitt med deg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev det i ditt forige innlegg som jeg siterte. Der viste jeg deg også bilder av hardangerbunader som var i bruk lenge før Garborg hadde noen innvirkning på konstruksjon eller rekonstruksjon av draktene, men det overser du glatt. Husfliden kan selvfølgelig nekte å selge sine snittmønster, slik jeg kan nekte å selge noen mitt snittmønster på kjoler eller bukser som jeg har tegnet. Det betyr ikke at ikke andre kan lage sin versjon eller noe som ligner, men de kan ikke kreve å kjøpe mitt mønster. Jeg sier ingenting om tradisjonen, for i motsetning til deg har jeg bevist at tradisjonen lever helt uavhengig av garborgs påvirkning. Husfliden påstår heller ikke at de eier nasjonaldrakten, de eier de mønstrene de har laget. Du kan lage ditt eget mønster, en annen kan lage sitt. Mange av dagens drakter er lagt ut fra ønske om en lokal drakt, gjerne i etterkrigstiden, og fremdeles i dag produseres det nye drakter. Så Husfliden eier på ingen måte tradisjonen, de eier sine mønstre av sin versjon av tradisjonen. For å sammenligne med dagens klesutvikling, så vises kolleksjoner fra de store motehusene og kjedebutikkene lager sitt sortiment på bakgrunn av det. Men de får ikke kjøpe mønsteret til Chanel, Dior eller Versace, og ingen surmuler i avisen av den grunn, de bruker de andre som inspirasjon og lager sin egen versjon. Slik er det også med bunader. Husfliden har lagd sitt mønster av en bunad, du kan lage ditt, men ikke kreve at Husfliden deler sitt med deg. 

Hva eksakt er det du ikke forstår? Garborg var pådriveren for denne bunadbevegelsen på 1900-tallet. Har jeg skrevet at folk ikke brukte folkedrakt før den tid? Nei, hvor skulle de ellers hentet inspirasjon fra til de REkonstruerte draktene? De "nye" draktene som ble til var basert på tradisjoner hentet fra ulike områder. De hentet kilder fra eksisterende drakter og billedmateriale. Det oppsto rekonstruksjon og det oppsto helt nye drakter. De fleste bunader som selges i dag ble konstruert i denne perioden. Og siden folkedraktene var den store inspirasjonen for bunaden, har mange bunader likhetstrekk med med folkedratker fra Sverige, Tyskland og Danmark. 

De som kritiserer bunader sydd fra utlandet mener jo at dette ødelegger håndverkstradisjonen i Norge, men er det ikke nettopp det Husfliden gjør som er med på å ødelegge tradisjonen?

Til slutt, leser du ikke artikkelen og innleggene i denne tråden før du svarer? Husfliden ønsker ikke at folk skal kopiere bunadene deres. De har SELVFØLGELIG lov til å ikke selge mønsteret, men det de påstå var at folk ikke juridisk hadde lov til å kopiere mønsteret fra bilder for eksempel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten blir Hulda Garborg ofte omtalt som bunadens mor. Før hennes tid ble draktene kalt for bondedrakter, men under Garborg sin tid fikk draktene navnet bunad. Det var mange etterligninger av hardangerbunaden, noe hun ikke likte og var derfor opptatt av å lage flere nasjonale drakter - slik oppsto de nye draktene. Hardangerbunaden er ikke den eneste bunaden hvis du ikke har forstått det, det er den eldste bunaden som for øvrig har endret seg mye og har bare likhetstrekk med den originale.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...