Gå til innhold

Husfliden mener snittsmønsteret for bunad ikke er allemannseie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Husfliden påstår at snittmønsteret til en bunad ikke er allemannseie og at de dermed ikke selger dette. Greit at de nekter å selge det, men å uttale at det ikke er allemannseie er jo helt bak mål, husfliden har ikke rettighetene til dette da de ikke har gjenskapt de gamle folkedraktene. Det er utrolig mange flinke syerskere som syr bunader, og jeg ville mye heller støttet de privat enn en bedrift som påstår at de har rettighetene til en folkedrakt som de ikke har utviklet, at de "eier" tradisjonen bunaden reprsenterer. At private syersker ikke får lov til å kjøpe stoff går jo utover den nasjonale husfliden.

Dette sier Husfliden (som nektet å selge mønsteret til en dame som ville sy en bunad til sønnen sin): "De er ikke allemannseie, som mange tror. Derfor er man nødt til å kjøpe en materialpakke når man skal sy bunad"

En jusprofessor sier at Husfliden tar feil: "Det har de ikke (rettighetene til snittmønsteret). Hilde Øya tar feil! Tradisjonen bunadene representerer er det ingen som eier rettighetene til. Dette er noe som alle kan benytte seg av" og "dersom bunader skulle ha vært opphavsrettslig beskyttet, ville uansett ikke Husfliden hatt noen rettigheter. De som har hovedæren for å ha gjenskapt de gamle folkedraktene våre, er Adolph Tidemand, som tegnet og malte folkedrakter. Og Hulda Garborg, som lager drakter det gikk an å danse i. Opphavsretten varer i 70 år etter utløpet av opphavsmannens dødsår. Fordi Tidemand døde i 1876, og Garborg døde i 1934, er verkene deres uansett helt fri i dag."

"Det betyr at hvis du ser en bunad du liker, så kan du ta masse bilder og lage mønster og sy din egen bunad på bakgrunn av bildene. Hvem som helst andre kan også begynne å produsere bunader i samme tradisjon. Men, selv om du har lov til å lage bunaden, betyr det ikke at Husfliden har plikt til å selge mønsteret. Derfor synes jeg også at det er mer problematisk hvis du ikke får kjøpt stoffet du trenger til å lage den."

Jusprofessoren sa også veldig klokt: "Folkekulturen lever av å bli brukt og videreutviklet. Bunadstradisjonen bør være en levende tradisjon som får utvikle seg, eller så dør den til slutt"

Anonymkode: 3d83c...0aa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er glad husfliden i Bergen Iallefall har solgt med de stoffene jeg har trengt for å sy bunadene til flokken min 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt kan de nekte å selge stoff uten mønster. Akkurat som garnbutikkene gjør det. De velger vel akkurat hva de har lyst til å selge. De har brukt masse ressurser på å skaffe riktige stoffer, gjerne håndvevet på lokale vevstuer. Skjønner godt at de ikke selger til hvem som helst. 

Anonymkode: 40edc...3dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Frekt å skaffe seg monopol på den måten. Da kan de jo ta akkurat den prisen de vil uten konkuranse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, hvis man uansett sitter inne med god nok kunnskap om opptegning og klipp av drakt, er man såpass dreven i faget at man vet hvor man skal skaffe de riktige stoffene. Jeg kjenner ingen dyktige syersker som sliter med å få tak i stoff. Men det er nok en helt annen sak om man bare valser inn på husfliden og skal kjøpe "stoff til en sånn bunad" helt ut av det blå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan de nekte å selge stoff uten mønster. Akkurat som garnbutikkene gjør det. De velger vel akkurat hva de har lyst til å selge. De har brukt masse ressurser på å skaffe riktige stoffer, gjerne håndvevet på lokale vevstuer. Skjønner godt at de ikke selger til hvem som helst. 

Er det ikke nettopp det jeg har skrevet da, at de har lov til å nekte å selge det, men at de ikke har monopol på snittmønsteret? Les før du svarer. De mener jo at de har rettighetene og at det er på kanten å kopiere snittsmønsteret. Noe som jo er feil, da de ikke eier bunadsmønstrene, noe de selv da mener. Dette blir avvist av jusprofessoren.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvis man uansett sitter inne med god nok kunnskap om opptegning og klipp av drakt, er man såpass dreven i faget at man vet hvor man skal skaffe de riktige stoffene. Jeg kjenner ingen dyktige syersker som sliter med å få tak i stoff. Men det er nok en helt annen sak om man bare valser inn på husfliden og skal kjøpe "stoff til en sånn bunad" helt ut av det blå. 

Hvis det skal være slik at det er «umulig» å få tak i stoff og snittmønstre for en nybegynner, så går det jo, som sagt, utover den nasjonale husfliden. Folkekulturen lever av å bli brukt og utvikles. Vi har jo rekonstruert våre bunader i perioder - samene derimot, de har brukt sine plagg i århundrer.

Og kommentaren din om at "folk bare valser inn og skal kjøpe stoff" - et sted må en begynne. Hva i alle dager er problemet?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Er glad husfliden i Bergen Iallefall har solgt med de stoffene jeg har trengt for å sy bunadene til flokken min 

Måtte du kjøpe en såkalt "materialpakke"? 

41 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Frekt å skaffe seg monopol på den måten. Da kan de jo ta akkurat den prisen de vil uten konkuranse

Det er frekt å påstå at de har rettigheter og at de eier bunadsmønstrene når det ikke er tilfellet. Jusprofessoren sier jo at skulle noen hatt rettigheter for bunadsmønstrene så hadde det ikke vært Husfliden - da det ikke er de som har gjenskapt draktene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er en del bunader rekonstruert og opphavsmessig eid av husfliden, andre er produsert av private aktører eller foreninger som har rettigheten til dem igjen (bergensbunaden f.eks). Svært får bunader har vært i bruk og "i live" frem til dags dato, hardangerbunaden er f.eks en av svært få. Der kan så klart ikke husfliden ta patent på bunaden som sådan, men de kan likevel utvikle sine egne mønster som de slett ikke er pliktig til å selge til hvermansen. Hvis du er dyktig innen søm klarer du fint å sy en bunad likevel, ellers har du anstendighet til å betale den som har laget mønster og funnet det stoffet som er best egnet. Det er helt vanlig at produsenter av stoff (og garn) som nevnt over ikke selger uten betingelser. Husfliden tar dermed ikke patent på tradisjonen, men på mønstre og stoffer de har utviklet, og det er de i sin fulle rett til. For øvrig har neppe alle disse firmaene som produserer i Gana og Kina kjøpt stoff og mønster på husfliden, så det beviser bare at en dyktig syerske kan klare det meste. Jeg syns damen i innlegget syter, er hun ikke villig til å betale for det andre har jobbet frem, så står hun fritt til å kjøpe egne stoffer, lage eget mønster og sy hvilken bunad hun vil. 

Anonymkode: 64536...381

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nettopp det jeg har skrevet da, at de har lov til å nekte å selge det, men at de ikke har monopol på snittmønsteret? (...)

Hva mener du egentlig? Mønsteret de nekter å selge er sine egne formler for opptegning. Snittet, det du ser på bilder, er du da hjertelig velkommen til å prøve å kopiere. Men de selger deg det ikke opptegnet på papir med dine størrelser. 

Bunadtilpassing er ikke som et Burda-mønster i forskjellige størrelser. De måler de og konstruerer et mønster nøyaktig tilpasset deg som de tegner på stoffet og klipper etter. Det har du selvsagt ingen rettigheter på dersom du ikke kjøper hele pakka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er frekt å påstå at de har rettigheter og at de eier bunadsmønstrene når det ikke er tilfellet. Jusprofessoren sier jo at skulle noen hatt rettigheter for bunadsmønstrene så hadde det ikke vært Husfliden - da det ikke er de som har gjenskapt draktene. 

Han der jusprofessoren, har han inngående kunnskap om bunader? Det er nemlig veldig mange husflidslag som har rekonstruert bunader, og det er husflidslagene som eier mange av husflidsbutikkene. 

Du kan sitere så mange professorer du bare vil, men så lenge de ikke har peiling på hva de snakker om når det kommer til hvem som har laget hva, tar jeg dem ikke seriøst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og når man titter rundt på 17. mai, ser man nok av elendig sydde bunader med dårlig snitt. Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker å selge stoffer til slikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Men har aldri kjøpt for en og en bunad.

Har gitt klar beskjed om hva jeg skal ha og hvor mye.

De mukket i starten, men ikke nå lenger.

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den artikkelen det linkes til, svarer Husfliden at de eier mønstre som var tegnet for dem. Altså, de sier jo ikke at de eier alle mønstre på alle mulige bunad, men at de mønstrene de selv har og bruker for å klippe ut bunader (for så selge hele "pakker"), det er mønstre som de eier, fordi disse var laget spesielt for dem. Og det kan de selge, eller la være å selge, akkurat som de vil., jeg ser ingen problem her. Men synes det er litt tullete når de sier at de selger ferdig oppklipte mønstre for å forsikre seg at bunadene blir sydd riktig. Å klippe er jo det minste problem når du syr, er vel verre å finne riktige stoffer, ja. Og som hun dama i artikkelen påpekte, hun som skulle sy til sin sønn, er jo vanskelig å tilpasse størrelsen på en ferdig oppklipte stykker, det ville vært enklere med et mønster, og det har hun rett i. Men igjen, her svarer husfliden at man kan kjøpe bunadsett som er klippet ut etter mønster som er tilpasset målene, og det er greit nok. Derimot synes jeg de kunne godt være mer behjelpelig med å skaffe riktige stoffer.

Blir jo kanskje noe annet for gutte-bunader, det har jeg ikke satt meg i. Men jeg har sydd en festdrakt til meg selv (type beltestakk) for noen år tilbake, og var også på utkikk etter mønsteret til den. Fant ut at festdrakter og bunader ble ofte sydd "etter liv" - altså, skjørt er jo bare skjørt som er rektangel, tilpasset lengde og to meter bred. Mens liv var laget spesielt for hver kvinne, så ingen spesiell mønster men tilpasses fra grunnmønsteret  til enhver kropp. Og grunnmønsteret er definitivt allmennseie og kan finnes på bibliotek i enhver sybokk, eller kan også regnes og tegnes from scratch etter forskjellige metodikk, som igjen er å finne i en sykonstruksjonsbok. Og det var det jeg gjorde, tilpasset grunnmønsteret til min kropp, funket som bare det. Stoffer derimot er verre med, men her var jeg absolutt ikke nøye, siden jeg skulle uansett lage meg festdrakt og ikke bunad, så jeg brukte vevd ull, jaquard og bånd som jeg selv synes var fine, rett og slett. Så i forhold til bunad, jeg ser problemet med at riktige bånd og stoff ikke er til å få kjøpt, enn mønsteret, mønsteret er egentlig ikke like viktig.

Anonymkode: 68ca8...a69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når man titter rundt på 17. mai, ser man nok av elendig sydde bunader med dårlig snitt. Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker å selge stoffer til slikt. 

Beklager, men bunaden er verdt mye mer som levende tradisjon. Jeg er uendelig mye mer glad i bunaden som min salige farmor sydde til meg, med de feil og mangler den har, enn jeg ville vært i en masseprodusert perfekt sydd bunad. Synes det er trist at jeg ikke får kjøpt stoff og sydd maken til mine egne barn. Er også aktiv innenfor viking reenactment, og jeg kjenner jo at jeg knytter meg mye mer til min første vikingkjole, selv om den selvsagt har store rom for forbedring, enn jeg ville gjort dersom jeg kjøpte den ferdig. Vi må alle begynne et sted, og ingen kan forvente perfekte produkter på første forsøk, og det har da heller ingen sjarm.

Ser noen sammenligner det med strikkemønstere, og der må jeg bare si at nyere, individuelle designere i langt større grad selger oppskrifter alene, med anbefalt garn, eller en god rabattordning, og jeg tror det rigide systemet med pakker står for fall. I dag er det så mye gratis mønstre lett tilgjengelig at de som insisterer på å være gammeldagse vil tape markedet. Når man ikke en gang får kjøpt en liten stoffbit til å reparere en revne i en vest uten å også kjøpe kurs og pakke, da kommer tradisjonen til å dø ut blant folk flest, som ikke kan kjøpe seg nye bunad hver gang de har et lite uhell.

Anonymkode: fdfbc...438

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig? Mønsteret de nekter å selge er sine egne formler for opptegning. Snittet, det du ser på bilder, er du da hjertelig velkommen til å prøve å kopiere. Men de selger deg det ikke opptegnet på papir med dine størrelser. 

Bunadtilpassing er ikke som et Burda-mønster i forskjellige størrelser. De måler de og konstruerer et mønster nøyaktig tilpasset deg som de tegner på stoffet og klipper etter. Det har du selvsagt ingen rettigheter på dersom du ikke kjøper hele pakka. 

De nekter å selge, greit nok det, men de vil ikke at folk skal kopiere mønstrene. Det er det saken handler om, men de har ikke rettighetene og har ikke "gjenskapt" disse draktene. De tok feil og da de ble informert om dette uttalte de "Det er lite hyggelig hvis det skal bli sånn at hvem som helst kan kopiere det. Juridisk kan du kanskje gjøre det, men humanitært er det på kanten."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er slik folkekulturen lever - av å bli brukt og videreutviklet. Ellers dør den til slutt.

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Nei

Men har aldri kjøpt for en og en bunad.

Har gitt klar beskjed om hva jeg skal ha og hvor mye.

De mukket i starten, men ikke nå lenger.

Fint å høre :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han der jusprofessoren, har han inngående kunnskap om bunader? Det er nemlig veldig mange husflidslag som har rekonstruert bunader, og det er husflidslagene som eier mange av husflidsbutikkene. 

Du kan sitere så mange professorer du bare vil, men så lenge de ikke har peiling på hva de snakker om når det kommer til hvem som har laget hva, tar jeg dem ikke seriøst. 

Dette er en jusprofessor som har undersøkt saken. Det er ikke slik at han bare uttaler seg uten å ha inngående kunnskap. Loven er klar, så får du mene hva du vil. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men bunaden er verdt mye mer som levende tradisjon. Jeg er uendelig mye mer glad i bunaden som min salige farmor sydde til meg, med de feil og mangler den har, enn jeg ville vært i en masseprodusert perfekt sydd bunad. Synes det er trist at jeg ikke får kjøpt stoff og sydd maken til mine egne barn. Er også aktiv innenfor viking reenactment, og jeg kjenner jo at jeg knytter meg mye mer til min første vikingkjole, selv om den selvsagt har store rom for forbedring, enn jeg ville gjort dersom jeg kjøpte den ferdig. Vi må alle begynne et sted, og ingen kan forvente perfekte produkter på første forsøk, og det har da heller ingen sjarm.

Ser noen sammenligner det med strikkemønstere, og der må jeg bare si at nyere, individuelle designere i langt større grad selger oppskrifter alene, med anbefalt garn, eller en god rabattordning, og jeg tror det rigide systemet med pakker står for fall. I dag er det så mye gratis mønstre lett tilgjengelig at de som insisterer på å være gammeldagse vil tape markedet. Når man ikke en gang får kjøpt en liten stoffbit til å reparere en revne i en vest uten å også kjøpe kurs og pakke, da kommer tradisjonen til å dø ut blant folk flest, som ikke kan kjøpe seg nye bunad hver gang de har et lite uhell.

Anonymkode: fdfbc...438

Helt enig med det du skriver. En bunad sydd av en privat syerske eller av en slektning, har mye mer verdi enn en masseprodusert bunad som er perfekt sydd. Det bør nevnes at det finnes veldig flinke syerske som syr helt ideelt - men som nevnt, en plass må en jo begynne. Det er jo en folkekultur - en levende tradisjo, og det er veldig synd hvis den dør ut/svekkes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...