Gå til innhold

Er det greit å la en 16 åring være alene hjemme i to uker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han nekter å bli med på sydenferie.. skal være hjemme å jobbe sier han. 

Han har flere andre gode alternativer å være hos, men står fast på at han vil være alene hjemme.  

Anonymkode: 2443c...9c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg aldri gått med på! Ikke tale om..!

Anonymkode: 4ec04...973

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 93df7...da0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange er flyttet for seg selv når de er 16. Kommer jo andre på om han er ansvarlig nok til å ikke brenne ned huset på den tiden.

Jeg drev gården alene hjemme i ferier på den tiden.

Anonymkode: dc783...664

• Liker 28
Gjest undulater
Skrevet

Ser ikke problemet dersom du får besteforeldre til å sjekke innom han noen ganger i uka. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på 16-åringen, men generelt bør det jo ikke være noe problem. Er jo mange 16-åringer som flytter til hybel for å gå på VGS.

Anonymkode: 56d04...4fd

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på 16-åringen. Min eldste og yngste kunne fått lov, de andre fikk knapt nok være alene på dagtid i den alderen.

Anonymkode: d9110...675

Skrevet

Jeg ville ikke syntes det var greit, nei. I hvert fall ikke når jeg tenker på hvordan jeg selv var som 16 åring.

Personen er under 18 år, og dere er foreldre. Med andre ord kan ikke han bare bestemme som han vil. Hvis dere sier at han skal være hos besteforeldrene så kan ikke han bare "stå fast" på noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier; det kommer helt an på 16-åringen.

Begge mine sønner kunne vært alene hjemme i 2 uker da de var 16 år. Han eldste flyttet ut da han var 16, så han har klart seg alene siden da. 

Anonymkode: 78459...f47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom 16-åringen tydeligvis er moden nok til å ha en jobb og heller vil jobbe enn å dra på ferie synes jeg det er en selvfølge å la ham være alene. Selv bodde jeg alene som 16-åring, i likhet med mange andre.

Anonymkode: 901ad...021

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Enig med flere over her - kommer helt ann på 16åringen. Du/dere som foreldre kjenner barnet deres og vet om det går fint eller ikke. Her får dere testet oppdragelsen! 

Anonymkode: d89b1...45b

• Liker 5
Skrevet

Dere som kjenner han er vel de nærmeste til å svare på det. Hvprdan er gan som person? Hvor moden og ansvarlig er han?

Men husk at det er mange 16-åringer som må flytte på hybel for å gå på videregående,  og det går som regel helt fint. Det er vel ganske vanlig å dra hjem i helgene,  men ikke nødvendigvis hver helg. At en 16-åring er alene på hybelen to uker i strekk er nok ikke uvanlig. 

I dette tilfellet er jo dere langt borte om noe skulle skje,  men han har kanskje noen sndre han jan ringe til i et nødsfall? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I og med at mange flytter på hybel i den alderen så bør det være greit. Men jeg hadde sett an 16-åringen litt. Er h*n typen som kommer til å ha fyllefester og skeie ut med alkohol og bråk så ville jeg nok ikke gjort det. 

Jeg hadde ei venninne som var alene hjemme i 2-3 uker hvert år da jeg var på den alderen, og det ble mye fester, alkohol og dop der. 

Anonymkode: 874a8...ffd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han nekter å bli med på sydenferie.. skal være hjemme å jobbe sier han. 

Han har flere andre gode alternativer å være hos, men står fast på at han vil være alene hjemme.  

Anonymkode: 2443c...9c2

Nei, ikke tale om dette er greit. Vil han ikke være med, så får han finne seg i å ha barnevakt hjemme. Enten av bestemor, tante, onkel eller andre. 

Anonymkode: 89687...81b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NEI! Håper ikke dere vurderer det engang. Hvorfor får han et alternativ? Dra han med på ferien.

Anonymkode: 08b6a...092

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Håper ikke dere vurderer det engang. Hvorfor får han et alternativ? Dra han med på ferien.

Anonymkode: 08b6a...092

Hvorfor skal de ikke vurdere det? Det at ts oppretter tråd hvor det spørres om råd er jo fordi de vurderer det. Og er ikke det flott? Å gjøre en vurdering før man tar en avgjørelse? Og hvordan kan du uten argumenter være så bastant i meningen din? 

Anonymkode: d89b1...45b

• Liker 14
Skrevet (endret)

Dere som svarer bastant nei her, uten å en gang kjenne den aktuelle 16-åringen, hva ville dere gjort om dere bodde i en utkant med nærmeste videregående skole flere timers kjøretur unna (og kanskje en ferge eller to i tillegg) og et barn som skulle gå ut av ungdomsskolen til våren? Flyttet?  Nektet barnet deres å gå på videregående? 

Endret av Thyra
  • Liker 17
Skrevet

Det er jo du som kjenner ham. Sånn du har fremstillt ham, virker han jo tydelig og klar på at han ønsker å være hjemme. Kanskje greit å la ham få prøve seg?? Ville nok latt noen du stoler på stikke innom, og sjekke at alt er bra. Samt at huset skal være i samme stand når du kommer hjem, som når du dro. God ferie :)

• Liker 3
Skrevet

Med mine barn hadde det overhode ikke vært noe problem.

Skrevet

Jeg flyttet på hybel to timer hjemmefra rett før jeg fylte 16, så hvis du stoler på at det ikke blir rølpefest og husbråk hjemme, hvorfor ikke?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...